Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2002, 14:54
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
Minister wil dat christelijke scholen verdwijnen

Uitgegeven: 6-4-2002 12:56

DEN HAAG - Minister van Boxtel van Integratie vindt dat zowel christelijke als islamitische scholen moeten verdwijnen. Hij stelt dit niet als minister voor, maar de D66-bewindsman vindt wel dat de kwestie in een volgend kabinet aan de orde moet komen.

Hij zegt dat in een interview met de GPD-bladen zaterdag.

Voor de wens van Van Boxtel moet artikel 23 van de Grondwet flink op de schop. D66 is hier al langer voorstander van, maar het pleidooi van de tweede man op de kandidatenlijst voor de Tweede-Kamerverkiezingen gaat veel verder.

De meeste scholen in Nederland dragen namelijk het predikaat 'bijzonder'. Hiervan is weer het merendeel op christelijke leest geschoeid.

"Schaf religieus gebonden onderwijs af", zegt Van Boxtel in het interview. "Op de bijbelschool of de koranschool geef je dan als je wilt onderwijs in de religie. Zoals wij de zondagsschool kennen. Veel plezier ermee, maar het is tijd voor de ontnuchtering van het onderwijs."

Afkeuring

PvdA-staatssecretaris Benschop (Buitenlandse Zaken) viel zijn collega direct af in het radioprogramma TROS-Kamerbreed. "Ik vind het geen verstandige uitspraak. De vrijheid van onderwijs is een groot Nederlands goed", meent de PvdA-campagnestrateeg.

Hij vindt dat de discussie zich moet concentreren op de kwaliteit van het onderwijs.

Artikel 23 stond al in de Grondwet van 1848, maar kreeg in 1917 na de Schoolstrijd zijn huidige vorm. Het vormt de basis voor het zogenoemde duale onderwijsstelsel, waarin bijzondere scholen dezelfde positie krijgen als openbare.

Voornaam verschil is dat bijzondere scholen leerlingen op basis van hun grondslag mogen weigeren.

Voor de christelijke partijen is aanpassing van artikel 23 vloeken in de kerk en ook voor de VVD is het duale stelsel heilig.

Met name D66 wil wel ingrijpen, onder meer omdat sommige bijzondere scholen allochtone leerlingen met een beroep op de Grondwet zouden weigeren. Het kabinet gaf afgelopen najaar aan wel iets te zien in een onderzoek naar "een hedendaagse invulling" van artikel 23.
Leuk puntje van discussie denk ik wel.

Vooral vandaag de dag is d'r nogal eens wat te doen over voornamelijk islamitische scholen. Je moet 1 lijn trekken wat betreft religie.

Vrijheid van godsdienst is een erg belangrijk punt in de samenleving. Maar die zou je ook van de andere kant moeten benaderen, kinderen niet "beschermen" tegen niet- of andere religieuze opvattingen.
Je denkbeelden worden op een "bijzondere" school toch al erg gauw een bepaalde richting in geduwd. De mogelijkheid om te denken over het wel of niet bestaan van een God krijg je niet als je EN thuis EN op school constant maar religieuze denkbeelden voorgeschoteld krijgt. Geloof is iets voor het gezin thuis, hoe ouders hun kinderen opvoeden moeten ze helemaal zelf weten, maar iets algemeens als onderwijs moet zeker wat dat betreft een volledige vrijheid geven aan kinderen. Ook dus een vrijheid in het wel of niet bidden.

Christelijke partijen zijn mijns inziens alleen bang om zieltjes te verliezen, wat somehow nogal samenhangt met de steeds grotere denkvrijheid van de mensen

Verder kan ik ook steeds minder tegen het feit dat religieuze instellingen nog altijd een bepaalde uitzonderingspositie hebben, zoals oa dus de mogelijkheid tot het weigeren van leerlingen.
Oud 07-04-2002, 15:03
Undeclinable
Undeclinable is offline
hmm had ik nog niet gezien.

Die gaat trouwens vooral over het niet meer subsidieren van kerken, dit gaat over onderwijs.

Laatst gewijzigd op 07-04-2002 om 15:05.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 15:17
Floef
Floef is offline
Eens, maar het vak levensbeschouwing moet blijven bestaan.
Oud 07-04-2002, 15:20
PFP
PFP is offline
Die van boxtel is te bang om allleen islamitische scholen aan te pakken (en zo als rascist te worden bestempeld) dus pakt hij alle religie scholen. Erg zwak vind ik persoonlijk, maar dat zijn we wel gewend van ons multi samenleving
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 15:27
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
PFP schreef:
Die van boxtel is te bang om allleen islamitische scholen aan te pakken (en zo als rascist te worden bestempeld) dus pakt hij alle religie scholen. Erg zwak vind ik persoonlijk, maar dat zijn we wel gewend van ons multi samenleving
Dit slaat echt compleet nergens op, waarom zou het in vredesnaam zwak zijn om 1 lijn te trekken?
Oud 07-04-2002, 15:33
PFP
PFP is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:

Dit slaat echt compleet nergens op, waarom zou het in vredesnaam zwak zijn om 1 lijn te trekken?
Waarom moet er 1 lijn getrokken worden dan?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 15:49
twiety
twiety is offline
Citaat:
PFP schreef:

Waarom moet er 1 lijn getrokken worden dan?
Omdat het anders volgens de wet waarschijnlijk niet spoort met het gelijkheidsbeginsel. Duidelijk is dat het gezien kan worden als discriminatie en een belemmering is op de huidige regels m.b.t. vrijheid van godsdienst (ook voor scholen). Het MOET niet, als politici wat betreft dit punt de (grond)wet willen aanpassen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 16:20
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
PFP schreef:

Blaat!
OMG! jij kan zó door voor een tweede P.F.
Zodra het je te inhoudelijk wordt ga je dingen roepen als "blaat" waar zijn de argumenten? Waarom is dit geblaat volgens jou?

Ik ben het helemaal eens met twiety en minister van Boxtel.. Alhoewel, bijna helemaal eens..

Goed en wel bekeken stelt dat hele bijzonder onderwijs tegenwoordig - over het algemeen - nog maar zeer weinig voor hier in Nederland. En dat heb ik het in het bijzonder over Christelijke scholen.. Vroeger begon iedere les met een gebed en moesten leerlingen hele psalmen uit hun hoofd leren. Toen mérkte je tenminste dat je op een Christelijke school zat. Ik zeg niet dat we naar die tijd terug moeten, maar als iedereen zo nodig dat bijzonder onderwijs wil behouden vind ik ook dat je er echt iets mee moet doen. En dan niet alleen met Pasen en kerstmis Want dat wordt net zo goed gevierd op openbare scholen..

En als dat niet kan, jah, wat is dan de meerwaarde ervan?? Als ouders echt zo graag willen dat hun kinderen iets bij wordt gebracht over godsdienst, laat ze dat dan buiten school om doen

Maar ondanks dat is afschaffing mij weer veelste radicaal.. ik stel voor een openbare school te creëren waarin gelijktijdig meerdere godsdiensten onderwezen worden. We zouden dit eigenlijk moeten uitproberen in de vorm van een experiment. Gewoon kijken of het werkt, hoe het werkt en of het bevalt.
Ter verduidelijking; ik heb het hier dus niet over afschaffing van het bijzonder onderwijs, want daarmee zou je immers één van de burgerrechten afnemen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Laatst gewijzigd op 07-04-2002 om 18:35.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 16:30
Verwijderd
ik vind het wel goed...

als je van die speciale scholen blijft houden, dan zal nederland ook nooit een échte multiculturele samenleving worden...

nu leren ned. gereformeerde kindjes alleen andere ned. gereformeerde kindjes kennen

en islimatische kindjes alleen islamitische kindjes...

schop ze gewoon bj elkaar in een hok.

als de ouders dat niet willen, best, zoek maar een ander land uit

"speciaal" onderwijs, zoals hier bedoeld, is in feite een verspilling van geld...

als je die lui wat van andere godsdiensten laat leren ipv. alleen koran/bijbel/whatever, dan staan ze mekaar later misschien ook neit zo naar het leven.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 16:43
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
Havock schreef:
*tekst*
jij hebt het hier steeds wel over "speciaal onderwijs" maar dat is iets heeeel anders!!! Speciaal onderwijs is bijv. voor moeilijk opvoedbare kinderen of kinderen met een leerachterstand, terwijl het bij "bijzonder onderwijs" (waar we het hier dus over hebben) gaat om bijv. katholieke, protestantse, islamitische en joodse scholen!!

Waarschijnlijk bedoel je wel het zelfde maar zeg je het gewoon verkeerd
Oud 07-04-2002, 16:43
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:
zijn mijns inziens
Als je gewichtig wilt doen, doe het dan goed. Schrijf:

's mijns inziens

Ik doe ook wel graag gewichtig, vooral met m'n talenkennis, maar ik doe het (hoop ik) goed.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 17:30
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
tacidvs schreef:

Als je gewichtig wilt doen, doe het dan goed. Schrijf:

's mijns inziens

Ik doe ook wel graag gewichtig, vooral met m'n talenkennis, maar ik doe het (hoop ik) goed.
Goh, ik maak ook een spelvaudje. M'n spelling is lang niet alles, maar ik probeer dingen wel duidelijk te formuleren. (En ik weet dat ook dat lang niet altijd lukt) Gewichtig taalgebruik zou ik het niet willen noemen, meer afwisselend gebruik van termen (teksten met steeds dezelfde termen vind ik saai om te lezen) Maar idd, ik heb een fout gemaakt... sorry! Xal voortaan eerst een spellcheck doen
Oud 07-04-2002, 17:35
AGH
AGH is offline
Allereerst alvast een kleine waarschuwing voor tacidvs; let a.u.b. niet op mijn talenkennis.
Ik ben namelijk niet gewichtig en ook mijn talenkennis is nog niet zo ver gevorderd dat ik zonder enige spelfout een topic kan posten.

Maar goed, ik ben het in deze situatie wel gedeeltelijk met Havock eens.
De, telkens wederkerende, discussie over de multiculturele samenleving kent natuurlijk ook twee kanten.
Wij, ‘de Westerlingen’, moeten zorgen voor een goede inburgering en de andere culturen moeten zorgen dat ze zich kunnen aanpassen.

Natuurlijk mogen er altijd andere culturen blijven bestaan en misschien maakt dat Nederland ook wel een stuk specialer.
Maar het mag niet zo zijn, dat er geklaagd word over het uitsluiten van buitenlanders terwijl er ook Islamitische scholen ontstaan.
Door het creëren van Islamitische scholen, creëer je ook een eigen ‘groep’ die zichzelf, in principe, als anders bestempeld.
Hoe meer je jezelf als minderheid bestempeld, hoe meer je ook zélf meewerkt aan verschillen.
Mits er natuurlijk ook Nederlandse kinderen op Islamitische scholen worden toegelaten.
Verschillen zullen nooit verdwijnen zolang mensen zelf als verschillend gezien willen worden.

Verder moet er natuurlijk altijd de kans worden geboden het onderwijs te volgen wat men wil volgen.
Maar dan mag er ook niet gezeurd worden over verschillen en over de multiculturele samenleving.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 18:39
PFP
PFP is offline
ok sorry !?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 18:48
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Ik vind dat bijzonder onderwijs moet blijven. Ze kosten de overheid niet meer geld dan andere scholen en sommige mensen vinden het nou eenmaal belangrijk dat hun kinderen volgens bepaalde normen en waarden opgevoed worden. En op school wordt je nou eenmaal ook grotendeels opgevoed.
Oud 07-04-2002, 19:21
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
Ik vind dat bijzonder onderwijs moet blijven. Ze kosten de overheid niet meer geld dan andere scholen en sommige mensen vinden het nou eenmaal belangrijk dat hun kinderen volgens bepaalde normen en waarden opgevoed worden. En op school wordt je nou eenmaal ook grotendeels opgevoed.
Dan mogen ze dat toch verder helemaal zelf doen ? School moet een plaats zijn waar je leert, en waar je ook grotendeels je mening vormt. Die mening/denkbeelden mogen niet opgedrongen worden, wat bij religieus onderwijs wel gebeurt. Hoe graag ouders ook zouden willen dat hun kinderen dezelfde overtuigingen houden die ze zelf hebben, de vrijheid om verder te kijken moet een kind hebben.
Oud 08-04-2002, 09:13
meastrecks
meastrecks is offline
afschaffen

als een kind een geloof wil hebben dan zoekt die dat zelf wel op(op latere leeftijd=meer beoordelings vermogen)
of krijgt dat van huis mee

maar als dat van school word opgedrongen slaat dat nergens op

wel moet worden omderwezen wat voor geloven er zijn vind ik
met ml ofzo
Oud 08-04-2002, 09:23
Verwijderd
Citaat:
MeCute1983 schreef:

jij hebt het hier steeds wel over "speciaal onderwijs" maar dat is iets heeeel anders!!! Speciaal onderwijs is bijv. voor moeilijk opvoedbare kinderen of kinderen met een leerachterstand, terwijl het bij "bijzonder onderwijs" (waar we het hier dus over hebben) gaat om bijv. katholieke, protestantse, islamitische en joodse scholen!!

Waarschijnlijk bedoel je wel het zelfde maar zeg je het gewoon verkeerd
ik zei: speciaal onderwijs zoals hier bedoeld wordt.

maar ergens is het ook wel 'speciaal' onderwijs want er worden apart scholen voor gebouwd
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 09:43
Verwijderd
Ik kan gewoon niet begrijpen dat er nog mensen zijn die het geloof willen behouden binnen de scholen.

Ten eerste de Nederlandse maatschappij is er dankzij de scheiding van kerk macht + ontzuiling erg op vooruit gegaan. Zou logischerwijs het onderwijs ook niet verbeteren? Men kan je immers niet meer in een hokje plaatsen. Bovendien "mengen" verschillende gelovigen zo beter

Ten tweede wat heeft het geloof met het onderwijs te maken? Op school leer je toch feiten, praktische oplossingen enz. Waar is het geloof op gebasseerd? Op god? We weten niet eens of hij/zij/het wel bestaat.

Het enige pluspuntje is misschien dat het geloof je algemene ontwikkeling stimuleerd, scholen zouden dus wel moeten kunnen bepalen of ze een vak als godsdienst geven (hierin worden alle geloven behandeld).
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 11:07
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Ik kan gewoon niet begrijpen dat er nog mensen zijn die het geloof willen behouden binnen de scholen.
Jij bent niet gelovig, denk ik.
Toch?

Citaat:
Ten eerste de Nederlandse maatschappij is er dankzij de scheiding van kerk macht + ontzuiling erg op vooruit gegaan. Zou logischerwijs het onderwijs ook niet verbeteren? Men kan je immers niet meer in een hokje plaatsen. Bovendien "mengen" verschillende gelovigen zo beter

Ten tweede wat heeft het geloof met het onderwijs te maken? Op school leer je toch feiten, praktische oplossingen enz. Waar is het geloof op gebasseerd? Op god? We weten niet eens of hij/zij/het wel bestaat.
Dat is hoe _jij_ er over denkt...
Mensen die hun kinderen naar zo'n school sturen (behalve degenen die dat doen, omdat er geen andere school in de buurt is), weten of denken te weten dat dingen als God en geloof wél 'bestaat', en dat het goed is om dat soort dingen op school te krijgen.
Niet iedereen vindt dat de huidige maatschappij beter is dan die van vroeger.

Wat mij betreft schaffen ze het allemaal af, maar ja, democratie...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 11:13
DruidessI
DruidessI is offline
Godsdienstles mag gewoon doorgaan. Daar kunnen - zoals mij toen geleerd is - verschillende geloven worden uitgelegd aan de leerlingen, zodat ze ook wat weten van de andere geloven.

Verder ben ik het wel eens met wat Boxtel zegt. Net zoals de staat van de kerk gescheiden is, zo zou ook de school (wat je een onderdeel van de staat zou kunnen noemen) van kerk gescheiden moeten zijn.

Op het basisonderwijs zouden ze dan van 5 dagen naar 4 dagen over kunnen gaan. Diegenen die iets aan hun geloof willen doen, kunnen dat op die vrije dag doen.

De vraag is alleen: waar doen ze dat dan?

Suzan
Oud 08-04-2002, 13:56
Undeclinable
Undeclinable is offline
Ze richten maar leuk een of ander clubje op..waar ik geen cent aan ga meebetalen trouwens
Oud 08-04-2002, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Jij bent niet gelovig, denk ik.
Toch?

Dat is hoe _jij_ er over denkt...
Mensen die hun kinderen naar zo'n school sturen (behalve degenen die dat doen, omdat er geen andere school in de buurt is), weten of denken te weten dat dingen als God en geloof wél 'bestaat', en dat het goed is om dat soort dingen op school te krijgen.
Niet iedereen vindt dat de huidige maatschappij beter is dan die van vroeger.

Wat mij betreft schaffen ze het allemaal af, maar ja, democratie...
Ik ben inderdaad niet gelovig.

Het gaat alleen niet over het wel of niet bestaan van een god, dat is niet te bewijzen. Het gaat erom dat het geloof eigenlijk los staat van het onderwijs (op godsdienst na, waar je dingen over allerlei geloven leert). Je kan het, naar mijn mening (inderdaad ), niet combineren.

Democratie gaat inderdaad voor...en dat is (eigenlijk) maar goed ook
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 14:42
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
twiety schreef:

Omdat het anders volgens de wet waarschijnlijk niet spoort met het gelijkheidsbeginsel. Duidelijk is dat het gezien kan worden als discriminatie en een belemmering is op de huidige regels m.b.t. vrijheid van godsdienst (ook voor scholen). Het MOET niet, als politici wat betreft dit punt de (grond)wet willen aanpassen.
je discrimineert de islamitische godsdienst niet maar de manier waarop er wordt lesgegeven. Ik vind dat christelijke scholen alle recht hebben op het bestaan. Er is nooit gebleken dat ze aanzetten tot haat enzo. Mensen die hun kinderen ook buiten de opvoeding het geloof mee willen geven mogen dat, zolang het niet ten koste gaat van het niveau onderwijs en aanstootgevend gedrag geeft
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2002, 14:49
Verwijderd
Citaat:
DruidessI schreef:
Godsdienstles mag gewoon doorgaan. Daar kunnen - zoals mij toen geleerd is - verschillende geloven worden uitgelegd aan de leerlingen, zodat ze ook wat weten van de andere geloven.

Verder ben ik het wel eens met wat Boxtel zegt. Net zoals de staat van de kerk gescheiden is, zo zou ook de school (wat je een onderdeel van de staat zou kunnen noemen) van kerk gescheiden moeten zijn.

Op het basisonderwijs zouden ze dan van 5 dagen naar 4 dagen over kunnen gaan. Diegenen die iets aan hun geloof willen doen, kunnen dat op die vrije dag doen.

De vraag is alleen: waar doen ze dat dan?

Suzan
heel simpel, als je de leerlingen mengt, meng je ook de leraren
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 14:51
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
Havock schreef:
ik vind het wel goed...

als je van die speciale scholen blijft houden, dan zal nederland ook nooit een échte multiculturele samenleving worden...

nu leren ned. gereformeerde kindjes alleen andere ned. gereformeerde kindjes kennen

en islimatische kindjes alleen islamitische kindjes...

schop ze gewoon bj elkaar in een hok.

als de ouders dat niet willen, best, zoek maar een ander land uit

"speciaal" onderwijs, zoals hier bedoeld, is in feite een verspilling van geld...

als je die lui wat van andere godsdiensten laat leren ipv. alleen koran/bijbel/whatever, dan staan ze mekaar later misschien ook neit zo naar het leven.
dat is wel een beetje kort door de bocht. Bijzonder onderwijs is vandaag de dag niet zo strikt. Ik heb zelf op een christelijke school gezeten. Er waren hele gelovige kinderen maar ook kinderen die niet geloofden en de school kozen voor het niveau van lesgeven. Ik heb de school nooit ervaren als extreem. Er werden veel activiteiten georganiseerd samen met een 'openbare' school. Het verschil was dat er bij ons wel een christelijke moraal zat achter lessen en dat we bijbelse geschiedenis hadden. Maar wij kregen ook gewoon de evolutietheorie te horen enzo. Er werden echt geen feiten verdraait. En nu op de middelbare school hoor ik van de meeste klasgenoten dat het bij hun precies zo was.
Ik vorm gewoon mijn eigen mening en mijn docenten hebben er bij mij nooit ingestampt wat ik moest denken. Ik vond het dan ook heel kortzichtig dat jij gelijk zegt dat het bijzondere onderwijs maar moet worden afgeschaft. Een school als de mijne is simpelweg niet te vergelijken met een school die kinderen aanzet tot haat en geweld
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 14:55
de doornvogel
de doornvogel is offline
waarom heeft iedereen het hier trouwens over culturen als het over bijzonder onderwijs gaat. Christelijke scholen hebben ook gewoon de nederlandse cultuur hoor, alleen ze behandelen de bijbel ook.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 18:58
NN
NN is offline
Ik vind het een goed idee om bijzonder (religieus) onderwijs af te schaffen.
Ten eerste omdat het de menging van kinderen uit alle maatschappelijke klassen ten goede komt.
Ten tweede omdat het voor meer effiëntie zorgt.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 22:30
Verwijderd
Citaat:
NN schreef:
Ik vind het een goed idee om bijzonder (religieus) onderwijs af te schaffen.
Ten eerste omdat het de menging van kinderen uit alle maatschappelijke klassen ten goede komt.
Ten tweede omdat het voor meer effiëntie zorgt.
Ten derde: het onderwijs wordt objectiever.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 07:52
Conjo Inter
Conjo Inter is offline
De evolutie theorie is ook religieus, of iig een geloofskwestie

Laat ze maar proberen alle dogma's eruit te halen, dat schiet meer op
Oud 09-04-2002, 10:27
Verwijderd
Ik heb ook op een christelijke school gezeten en daar werd je dus wel mooi geindoctrineerd zeg. In groep 4 elke morgen het Onze Vader zingen en een pastoor die langs komt en vertelt hoe je in de hemel komt.
En het wordt ook als vanzelfsprekend geacht dat je je Communie en Vormsel doet. In die periodes draaien ook de lessen daarom.

Bah. Verbiedt ende verban zulke onverlate praktijken!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 12:03
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Ik heb ook op een christelijke school gezeten en daar werd je dus wel mooi geindoctrineerd zeg. In groep 4 elke morgen het Onze Vader zingen en een pastoor die langs komt en vertelt hoe je in de hemel komt.
En het wordt ook als vanzelfsprekend geacht dat je je Communie en Vormsel doet. In die periodes draaien ook de lessen daarom.

Bah. Verbiedt ende verban zulke onverlate praktijken!
je hebt er zelf voor gekozen om naar een christelijke school te gaan, althans je ouders. Dan moet je niet zeuren als je het onze vader op moet zeggen. Je gelooft nu blijkbaar niet meer, dat zegt dus al dat je school geen invloed heeft gehad op tegenwoordig. Als je trouwens wilt dat kinderen bjectief zijn mogen ouders het in hun bijzijn ook niet over politiek hebben. Want ouders beinvloeden kinderen meer dan school
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 16:34
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

je hebt er zelf voor gekozen om naar een christelijke school te gaan, althans je ouders. Dan moet je niet zeuren als je het onze vader op moet zeggen. Je gelooft nu blijkbaar niet meer, dat zegt dus al dat je school geen invloed heeft gehad op tegenwoordig. Als je trouwens wilt dat kinderen bjectief zijn mogen ouders het in hun bijzijn ook niet over politiek hebben. Want ouders beinvloeden kinderen meer dan school
Dat stukje over niet zeuren dat je dan het onze vader moet zingen snap ik eigenlijk niet. Ik ben zelf ook naar een christelijke school geweest, en het verplichte leren uit een bijbel vind ik niet kunnen. Idd, oudesr hebben meer invloed op hun kinderen dan hun school, en natuurlijk mogen ze hun kinderen opvoeden naar hun idealen. Maar het gaat d'r gewoon om dat kinderen geloven niet als iets moeten zien wat gewoon zo "hoort", dat idee krijg je namelijk heel erg sterk op een gelovige school. Het nadenken over het wel of niet bestaan van een god kun je dan gewoon niet als je thuis die mogelijkheid ook al niet krijgt.

Ik zelf ben te nuchter om te geloven (waarmee ik niet bedoel dat gelovigen dom/naief zijn, ik kan alleen gewoon nix geloven waar ik geen bewijs voor heb, en dat wil ik ook niet).
Dat is iets wat ik eigenlijk altijd al heb gehad. Ik weet zeker dat dat lang niet voor alle kinderen geld..ben voor zover ik weet namelijk ook de enige van die school(klas) die van het geloof afgestapt is .. (zaten overigens ook aardig wat kinderen op school waarvan de ouders ook niet geloofden.)
Dit valt me gewoon nogal op. Dit zou denk ik gewoon anders liggen bij een puur objectieve manier van lesgeven van een school (alleen feiten noemen) met daarin ruimte voor een kind om een eigen geloof te belijden, en wie weet ook wel een vak als levensbeschouwing om kinderen meer te laten zien dan wat ze thuis mee krijgen.
Oud 09-04-2002, 18:25
Mujahid
Mujahid is offline
Wat ?

Als de bijzondere scholen zouden moeten verdwijnen, krijg je bijvoorbeeld dat gelovige kinderen nu op openbare scholen alleen de evolutietheorie voorgeschoteld zullen krijgen, wat schadelijk is voor het geloof van deze kinderen. Ze worden dan als het ware gehersenspoeld. Slechte zaak dus.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 18:56
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Als de bijzondere scholen zouden moeten verdwijnen, krijg je bijvoorbeeld dat gelovige kinderen nu op openbare scholen alleen de evolutietheorie voorgeschoteld zullen krijgen,
Wat realisme in hun hoofdjes zal hun goed doen.

Citaat:
wat schadelijk is voor het geloof van deze kinderen.
het schadelijke is dat de bijbel/koran vol met fouten zijn.

Citaat:
Ze worden dan als het ware gehersenspoeld. Slechte zaak dus.
En dat worden ze niet als ze alleen maar informatie uit de koran krijgen ?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 18:58
NN
NN is offline
Citaat:
halve banaan schreef:

Ten derde: het onderwijs wordt objectiever.
Je hebt gelijk! Stom dat ik die vergeten was. Objectiviteit is belangtijk om de leerlingen op te voeden tot weldenkende mensen. Dat kunnen ze alleen worden als je hen feiten aangeeft en hen daar zelf een oordeel over laat vormen! Religieuze indoctrinatie op alle bijzondere scholen staat dit in de weg.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 19:34
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
mitsj schreef:

het schadelijke is dat de koran vol met fouten zijn.

Vele islamgeleerden ,die wel 15 jaar studie hebben gedaan naar de Koran, en ik hebben ze echter niet kunnen vinden.....

Dit heeft trouwens weinig met de topic te maken. Het schijnt toch echt een obsessie te zijn....

Citaat:
mitsj schreef:
En dat worden ze niet als ze alleen maar informatie uit de koran krijgen ?

Je mag de evolutietheorie best onderwijzen naast de schepping van god op bijzondere scholen. Het probleem is dat op openbare scholen de evolutietheorie als een feit wordt gepresenteerd, wat natuurlijk niet zo voor de gelovige mensen is.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 19:43
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Vele islamgeleerden ,die wel 15 jaar studie hebben gedaan naar de Koran, en ik hebben ze echter niet kunnen vinden.....
Die imans zijn niet zo dom om hun eigen geloof onderuit te halen.
maar ontkenning van evolutie theorie is al een grote fout.

Citaat:
Het probleem is dat op openbare scholen de evolutietheorie als een feit wordt gepresenteerd, wat natuurlijk niet zo voor de gelovige mensen is.
Nee dat is ook het probleem met gelovige mensen
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 19:48
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mujahid schreef:

bewijs 1) afgezonderde dieren in andere omstandigheden beter aangepaste eigenschappen binnen enkele generaties.
bewijs 2) organen ed die geen functie hebben in het lichaam
bewijs 3) "soorten" (soort is een pre-darwinistische opvatting) die duidelij keen overgang tussen vis/amfibie, dinosaurus/vogel, aap/mens zijn.
bewijs 4) oudheid van het heelal
Het is misschien niet totaal te bewijzen, maar het is de meest logische verklaring.

Dit heeft trouwens weinig met de topic te maken. Het schijnt toch echt een obsessie te zijn....

Je mag de evolutietheorie best onderwijzen naast de schepping van god op bijzondere scholen. Het probleem is dat op openbare scholen de evolutietheorie als een feit wordt gepresenteerd, wat natuurlijk niet zo voor de gelovige mensen is.
scholen zijn bedoeld om feiten te leren, om kinderen zelfstandig te leren nadenken, te leren leren. Ik zie persoonlijk hier geen nut voor de Schepping.
Oud 09-04-2002, 20:31
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
Mujahid schreef:
Wat ?

Als de bijzondere scholen zouden moeten verdwijnen, krijg je bijvoorbeeld dat gelovige kinderen nu op openbare scholen alleen de evolutietheorie voorgeschoteld zullen krijgen, wat schadelijk is voor het geloof van deze kinderen. Ze worden dan als het ware gehersenspoeld. Slechte zaak dus.
Ehm, het gaat erom dat kinderen ook andere "theoriën" zien dan alleen die van het geloof van hun ouders.
Schadelijk voor het geloof van kinderen.. Slaat echt nergens op. Misschien schadelijk voor het aantal zieltjes wat achter een bepaald geloof aan loopt.
De evolutietheorie is idd een theorie, maar dat is ieder geloof ook. Je kunt het eenvoudig weg niet hard maken.
T zou trouwens ook nogal raar zijn om de hele evolutie theorie te ontwijken, t'is momenteel de theorie waarvan men het meest zeker is dat dit de juiste is.
Waarom zou het slecht zijn om kinderen wat meer te laten zien? Op school kan men wat mij betreft alsnog wel les krijgen in religies, maar meer in een wat objectievere vorm, en meerdere religies aan bod laten komen. (zij het wel zonder mening van een docent..)
Oud 09-04-2002, 20:48
onzinnigegothic
onzinnigegothic is offline
eens, weg met die scholen die kinderen hersenspoelen. kinderen moeten zelf kunnen bepalen of ze een religie willen hebben, ze moeten er niet 8 jaar lang elke dag gezijk over horen
zo krijg je mensen wel aan het geloven
Oud 09-04-2002, 20:49
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Op school kan men wat mij betreft alsnog wel les krijgen in religies, maar meer in een wat objectievere vorm,
Als je religie objectief behandel dan haal je het echt helemaal onderuit.

hmz ...

ben ik ook dus voor
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 21:12
onzinnigegothic
onzinnigegothic is offline
Citaat:
Mujahid schreef:
Wat ?

jij spreekt van hersenspoelen door ongelovige scholen, ik vind dat kinderen een neutrale kijk op religies moeten hebben, en dat ze dan zelf mogen kiezen of ze allah , jave of een andere god willen hebben. of dat ze geen god willen hebben. maar door religieuze scholen leren ze tussen de rekensommen en taalwoordjes en ook over god, waardoor kinderen snel zullen gaan denken dat wat de lerares over god denkt de waarheid is, zo krijg je een klein kind wel gelovig in die god, dat vind ik meer hersenspoeling.
maargoed is het nou wel echt een slechte zaak als er iets gebeurt dat schadelijk is voor het geloof van kinderen, geef daar eens argumenten voor waarom dat volgens jou zo is
Oud 09-04-2002, 21:12
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
mitsj schreef:

Als je religie objectief behandel dan haal je het echt helemaal onderuit.

hmz ...

ben ik ook dus voor
Hoeft niet, als je gewoon heel simpel verteld in de vorm van "volgens deze religie moet je dit en mag je dat niet, en dit geloof denkt zo over dit en dat" ..

Vrij objectief, voor zover mogelijk in dit geval. Zolang de docent er maar geen oordeel over velt.
Oud 09-04-2002, 22:39
cubert
cubert is offline
oke het `speciaal onderwijs`wordt hier nogal neergehaald. de ouders die hun kinderen naar echt speciaal onderwijs sturen hebben hier veel voor over omdat zij willen dat het kind het geloof krijgt waar zij in geloven. niks mis mee lijkt mij. die ouders geloven namelijk dat zij bijvoorbeeld in de hemel komen daardoor en wensen dat dus ook voor hun kinderen.
verder zijn kinderen in de jongere jaren heel open voor alles wat er gezegd wordt. wat moeten zij met al die verschillende informatie. zij weten echt niet hoe ze evolutieleer en het geloof voor waar aan moeten nemen. uiteindelijk levert dit vaak een soort ruzie op tussen ouders en leraar.
het kind heeft later nog alle ruimte om zich te ontplooien en zijn eigen weg te volgen. we leven namelijk in een land waar iedereen met iedereen in contact kan komen. en door dat onderwijs wat ze gehad hebben is hun basis om zich te weren wat groter.
het leren van een versje is op zich goed voor het kind. ik weet niet hoe dat op andere scholen gaat. maar je hebt vast wel wat uit je hoofd moeten leren.
verder wil ik nog even zeggen dat de scholen waar onderwijs uit de bijbel wordt gegeven lang niet even streng zijn qua toelating en er dus altijd wel een school is waar je kind naar toe kan.

ik ben trouwens ook op een christelijke school opgevoed maar ben niet geidoctrineerd hoor kheb mijn eigen mening over de bijbel en alles en ben het heus niet zomaar eens met alles wat er in staat
Oud 10-04-2002, 04:06
JJzD
JJzD is offline
onderwijs uit de bijbel is een erg belangrijke grond om vanaf te leven. Het is belangrijk dat kinderen vroeg met de bijbel vertrouwd worden gemaakt en zo leren waar het om draait.

dit voorkomt geen integratie, de meeste scholen zeggen dat je gewoon 1 uurtje bijbelonderwijs per week moet tolereren en dat je de grondbeginselen onderschrijft (gelijkheid enzo)

zuiver islamiotische scholen voorkomen wel integratie door in andere taal les te geven, en er een streng toelatingsbeleid toe te passen

ik ben ervoor om de islam op deze scholen dezelfde plek te geven zoals die ook op de gemiddelde chr geld en ook de mogelijkheid te geven om andersgezinde kinderen toe te laten
Oud 10-04-2002, 18:17
de doornvogel
de doornvogel is offline
Ik snap eigenlijk het probleem niet zo goed. Er is op geen enkele manier gebleken dan christelijke scholen gehersenspoelde kinderen afleveren niet geen kennis hebben van feiten. Christelijke scholen onderscheiden zich omdat de normen en waarden er anders kunnen zijn. Daarbij is op geen enkele manier gebleken dan christelijke kinderen zich zodanig aan andere normen en waarden houden dat ze de maatschppij tot last zijn.
Als alle scholen 'openbare' scholen zijn maakt dat nog niks uit. Ouders die hun kinderen christelijk willen opvoeden doen dat toch wel. En hoe zit dat met die vrijheid hier in Nederland? Zolang het niet ten koste van- gaat is het aburd het te verbieden.
Het is ook bekrompen om scholen schuldig te achten aan manipulatie en indoctrinatie terwijl kinderen hun mening vooral via hun ouders vormen. daarna komen vriendjes, televisie enzovoort. De school heeft slechts een aanvullende rol. En zolang de school zijn maatschappelijke rol goed uitvoert mogen ouders er vrij in zijn hun kinderen chsirstelijk onderwijs te bieden.
En voor alle arme kindertjes hier die gehersenspoeld zijn door het leren van de bijbelboeken; ik wens jullie sterkte in jullie verdere leven waar jullie waarschijnlijk nog vele externe invloeden zullen moeten ontwijken.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 20:40
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
cubert schreef:
oke het `speciaal onderwijs`wordt hier nogal neergehaald. de ouders die hun kinderen naar echt speciaal onderwijs sturen hebben hier veel voor over omdat zij willen dat het kind het geloof krijgt waar zij in geloven. niks mis mee lijkt mij. die ouders geloven namelijk dat zij bijvoorbeeld in de hemel komen daardoor en wensen dat dus ook voor hun kinderen.

Ouders geloven dat ze zo in e hemel komen. Natuurlijk willen ze dat hun kind in de hemel komt. Maar zo dring je je eigen normen en waarden op aan anderen. Hetgeen fout is.

verder zijn kinderen in de jongere jaren heel open voor alles wat er gezegd wordt. wat moeten zij met al die verschillende informatie. zij weten echt niet hoe ze evolutieleer en het geloof voor waar aan moeten nemen. uiteindelijk levert dit vaak een soort ruzie op tussen ouders en leraar.

Het is inderdaad moeilijk om de evolutieleer met de schepping te combineren. Dit betekent dus dat het kind in kwestie een kritische kijk krijgt op d ewereld om zich heen. Zelfstandig leert denken. positief. Waarom zou een ouder mogen bepalen welke feiten een kind leert of niet leert.

het kind heeft later nog alle ruimte om zich te ontplooien en zijn eigen weg te volgen. we leven namelijk in een land waar iedereen met iedereen in contact kan komen. en door dat onderwijs wat ze gehad hebben is hun basis om zich te weren wat groter.

"Zich te weren"? Waartegen? De vroegste jaren van een kind zijn de meest beinvloedbare jaren van een kind. Kinderen die katholiek zijn opgevoed, blijven vaak voor de rest van hun leven katholiek. Enz.

het leren van een versje is op zich goed voor het kind. ik weet niet hoe dat op andere scholen gaat. maar je hebt vast wel wat uit je hoofd moeten leren.

Ja. De tafels van 2 tot en met 10. Steden in Frankrijk. Data van oorlogen enz. Feiten. Dit betekent echter niet dat dingen die zonder kritische vragen uit het hoofd moeten worden geleerd, positief zijn.

verder wil ik nog even zeggen dat de scholen waar onderwijs uit de bijbel wordt gegeven lang niet even streng zijn qua toelating en er dus altijd wel een school is waar je kind naar toe kan.

Scholen laten allochtonen leerlingen soms niet toe zonder echte redenen. Voorkomt integratie van christelijke kinderen.

ik ben trouwens ook op een christelijke school opgevoed maar ben niet geidoctrineerd hoor kheb mijn eigen mening over de bijbel en alles en ben het heus niet zomaar eens met alles wat er in staat
Mja. Maar waarom dient de bijbel op school te worden onderwezen?
Oud 10-04-2002, 21:05
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
JJzD schreef:
onderwijs uit de bijbel is een erg belangrijke grond om vanaf te leven. Het is belangrijk dat kinderen vroeg met de bijbel vertrouwd worden gemaakt en zo leren waar het om draait.

Waar wat om draait? Wie bepaalt waar wat om draait. Het is een geloof. Men krijgt er hooguit waarden en normen van mee. Maar waarom zouden deze waarden en normen moeten vastliggen?

dit voorkomt geen integratie, de meeste scholen zeggen dat je gewoon 1 uurtje bijbelonderwijs per week moet tolereren en dat je de grondbeginselen onderschrijft (gelijkheid enzo)

Ja. En in praktijk laten ze zonder reden allochtone jongeren niet toe. Waarom dient bijbelonderwijs op schoolk te worden gegeven?

zuiver islamiotische scholen voorkomen wel integratie door in andere taal les te geven, en er een streng toelatingsbeleid toe te passen

islamitsiche scholen geven naast het nederlands les in andere talen, niet in andere talen les.

ik ben ervoor om de islam op deze scholen dezelfde plek te geven zoals die ook op de gemiddelde chr geld en ook de mogelijkheid te geven om andersgezinde kinderen toe te laten
ja. is al gebeurt
Reageren

Regels voor berichten