Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
http://www.morpheus-emotionele-bevri...ngneurose.html
in het stukje "Wat je dwangneurose veroorzaakt" word precies beschreven wat ik heb, alleen één ding klopt niet en dat is dat het bijna al mijn vrije tijd in beslag neemt, dat zal wel een later stadium zijn. het is dus inderdaad dwangneurose ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Tsja, ik weet er alles van. Ik heb veel meer tics en dan vooral dingen die echt opvallen zoals met mijn ogen knipperen, rare bekken trekken en dingen constant controleren. Ik heb me hier jaren rot over gevoeld omdat ik het niet kon verminderen. Als ik iets voelde opkomen kon ik het ongeveer 1 minuut tegenhouden en daarna lukt dat gewoon niet meer. Ik zat er zo erg mee dat ik in een soort depressie raakte (maar dat was niet de enige oorzaak).
Ik heb het nu leren accepteren. OK het ziet er niet uit, maar ik voel me veel vrijer en blijer sinds ik het niet meer krampachtig tegenhou en verberg. Jij wilt het blijkbaar wel verhelpen. Ik hoop voor je dat het lukt, maar als het niet lukt, probeer het dan een plaats te geven. Waarom zou je zoveel moeite doen om iets te verwijderen uit je leven dat bij je hoort? En trouwens, dit is nog iets wat niet heel erg opvalt, het is alleen voor jezelf irritant, maar beter dat je dat doet dan dat je idd denkt dat je een ziekte krijgt...want met zo'n angst leven is veel erger lijkt me. |
![]() |
||
Citaat:
weet iemand van je familie dat je dit hebt? zo ja, dan kan je die vragen of ie er wel vanaf is gekomen, wat mij wel lijkt en wat degene er dan tegen gedaan heeft. ik denk dat het veel stress bij elkaar is. sterkte ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb ook zoiets gehad, van die dwang dingen, maar dan zonder die negatieve en positieve gedachtes enzo. Ook ik werd er op den duur helemaal gek van. Kben er nu redelijk vanaf al het ik het soms nog wel een beetje. Maar het is dus wel mogelijk om ervanaf te komen, idd door heel streng te zijn. En dat is best moeilijk, want je voelt je best vervelend erdoor in het begin, maar het is het waard
![]() DD |
![]() |
|
![]() |
Ik heb ook wel sommige "dwang dingen" maar dan ook zonder die negatieve gedachten. Maar wel dat ik dan persee terug MOET. Bijvoorbeeld: controleren of deuren wel dicht zitten. Dit is de ergste: ik kan er niet tegen als twee voorwerpen heeel dicht bij elkaar staan, als er maar 3 milimeter tussen zit ofzo... dan MOET ik ze tegen elkaar aan zetten of juist veel verder uit elkaar. Heel raar maar dat "jeukt" gewoon als het ware...
Er zijn trouwens heel veel mensen die last hebben van zulke dingen hoor. Een vriendin van mij MOET bijvoorbeeld 7 keer (opnieuw) de wekker zetten voordat ze kan slapen.. Mijn zus MOET persee met haar rechterbeen over een drempel stappen en met haar rechterbeen een trap betreden. Het verschil met jou is alleen dat jij er negatieve gedachten aan bindt en dat is wel heel vervelend. Zoals eerder al is gezegd moet je proberen dit te doorbreken, erbij stil staan dat het belachelijk is wat je doet. Je moet erbij stil staan dat als je iets vervelends over komt (weet ik veel wat) dat dat absoluut niet het gevolg is van je "dwang neurose"... Maar dat is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan.. Je bent in ieder geval niet de enige! Sterkte ermee! |
![]() |
||
Citaat:
|
Nou ik ken dit wel maar op een andere manier...
Als ik 's morgens de deur dichtdoe als ik naar school ga kijk ik even naar of alles wel goed is en of er geen apparaten meer aanstaan... Dan pas kan ik tevreden weggaan... Maar dit zal wel iets heel anders zijn...
|
Debje, das wel wat anders dat doe ik ook als ik weg ga, mn ouders ook dat doet iedereen denk ik wel
![]() -edit- wat ik dan heb als ik iets controleer dat ik dan niet weg kan lopen omdat....ja dat weet ik op dat moment niet, maar als ik het gas moet controleren ofzo sta ik dar wel heel lang omdat ik weg KAN lopen ![]()
|
![]() |
JA IK KAN JE HELPEN!
Ik heb zelf ook zoiets gehad, dat ik bijv. 20 keer het behang aan moest raken, of, inderdaad, het licht aan en uit moest doen. Ik weet niet meer hoe het heet maar het is wel iets ernstigs, want men kan er heel ver in gaan! Als het echt vervelende vormen aan gaat nemen, of dat je vrienden het heel erg gaan merken ofzo, dan zou ik er eens met iemand over praten die je vertrouwd, misschien kan die je verder helpen. Veel succes ![]() |
![]() |
|
hmm, het lijkt op een dwangneurose, of hoe dat ook mooi mag heten.
ik heb er niet veel verstand van en ik kan best gaan herhalen wat anderen al hebben gezegd maar daar schiet ik niet veel mee op. ik weet alleen uit ervaring dat je één keer HARD voor jezelf moet zijn. één keer dus niet teruglopen maar doorgaan. na die ene keer gaat het beter, denk ik... dat was bij mij zo. maar ik was ook nog wat jonger toen ik het had, weet niet of dat iets uitmaakt mja... xxx
||
Citaat:
komop!! waar maak je je druk om? voeg anders zelf iets toe wat nog wel indruk maakt? (ow, ik bedoel het trouwens niet boos hoor ![]() *ken ik jouw naam ook niet van een ander forum?!*
|
Ik heb zelf ook wel met iets dergelijks te maken gehad, dat wil zeggen een bepaalde vorm van een dwangneurose. Bijvoorbeeld als ik iets drie keer doe moet ik het nog een keer doen (wat het ook is) omdat drie mijn ongeluksgetal was. Helaas had ik voor mezelf bedacht dat dit ook gold voor veelvouden van drie (6, 9, 12) en getallen als 13 en veelvouden daarvan. Vrij onhoudbaar.
Tsja het is na verloop van tijd afgenomen maar dat ging samen met het langzaamaan veranderen van mijn wereldbeeld. Ik liet de angst voor de dood en negatieve dingen enigszins varen en liet het geloof in de volledige zinloosheid van het bestaan vallen. Kijk, slechte en nare dingen kunnen je overkomen en daar heb je geen vat op. Je hebt wel vat op hoe je met deze dingen omgaat. Je instelling is het enige belangrijke. Die bepaalt onze emoties en gevoelens ten opzichte van alles, goed of slecht. Als je je controleloos voelt ten opzichte van de dingen die er gebeuren en controle zoekt in een dwangneurose dan is dat dus niet nodig. Je hebt zeker wel controle over de dingen door je eigen manier van omgaan met de dingen. Toen ik dat besefte nam het bij mij wat af. Het is niet weg, maar ik heb er niet langer last van. Dat wil zeggen, ik merk het niet meer op. Soms is het er nog wel, dat is er evenwel meer ingesleten dan dat het fundamenteel nog steeds voortkomt uit een stoornis. |
![]() |
|
![]() |
Zelf heb ik heel veel van dit soort zinlose rituelen. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen: Ik heb een ritueel om mijn wekker goed te zetten. Het duurt zo'n 3 minuten, als ik het fout doe moet ik overnieuw beginnen en als ik het niet doe kom ik met geen mogelijkheid in slaap. Ik heb een hele waslijst van dit soort dingen, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen.
Ik vind het vervelender worden als ik in het gezelschap van anderen oppeens een hele sterke neiging krijg om een ontzettend gemene opmerking tegen iemand te maken, zelfs als ik die persoon ontzettend aardig vind. Zo kreeg ik een keer een hele sterke neiging om tegen een vrouw een hele foute opmerking te maken over een sterfgeval in haar familie. Dan moet ik soms hele gekke koppen trekken om dat idee uit mijn hoofd te krijgen en het vooral niet echt te zeggen. ![]() Maar verder trek ik mij er niet zoveel van aan. Het hoort gewoon bij mij denk ik dan maar. ![]() De beste oplossing die ik heb gevonden om van dat soort vervelende dwangneuroses af te komen als jij bijvoorbeeld last van hebt, is door hem te vervangen met een andere minder vervelende. Het klinkt een beetje raar, ik weet het. ![]() ![]() Trouwens, wat Negrotiator zei vond ik heel erg kloppen ![]() |
![]() |
|
![]() |
Hoi Antiwar,
Misschien is het goed om te weten dat veel jongeren een bepaalde 'dwanghandeling' hebben. Het is dus niet raar of gek maar iets waar jij zelf last van hebt. Kun je precies zeggen wat je er vervelend aan vindt? Vind je het vreemd van jezelf en kun je dat niet accepteren of is er iets anders? Acceptatie van jezelf is denk ik een eerste stap om de negatieve gedachten die je hierover hebt,op te lossen. Kijk of je de hoeveelheid stress die je hebt,kan verminderen. Zoek iets waar jij je goed bij voelt en waarbij je ontspannen en gelukkig bent. Bij de een is dat een wandeling in de natuur ,bij de ander het lezen van een boek of meditatie. Bekijk de dingen die je doet met humor ,erger je niet aan jezelf en denk niet negatief over jezelf.Voor alles komt een oplossing,dit gaat ook een keer over . Maak desnoods een zin voor jezelf die je zegt als je een apparaat of lichtknopje uitdoet. Bijv.'' ik wil positiviteit uitstralen'' Succes Laatst gewijzigd op 09-01-2004 om 14:16. |
![]() |
|
hoihoi,
dit had ik ook tot kort, met op een kier staande deuren: die moest ik altijd dicht doen en ff kijken of ze goed dicht zaten. ook beet ik op mn nagels enzo je moet t jezelf proberen af te leren, anders worden het echt dwang handelingen. ga voor jezelf na waarom jou iets zou overkomen als je je licht niet in een keer aan/uit doet. zelf heb ik veel steun aan mn geloof ik god, misschien een handige tip.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
ontzettend vervelende tik biokip | 12 | 20-11-2014 00:59 | |
Software & Hardware |
tikken *4 | 13 | 03-04-2006 20:06 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: De een zijn brood is de ander zijn dood. Ieke | 0 | 05-04-2005 16:47 | |
Flora & Fauna |
ik heb een paardenprobleempje Y@NOU | 54 | 23-04-2004 13:38 | |
ARTistiek |
Verhaal: Een duur uitstapje (hypochondrie) MAS187 | 6 | 20-07-2001 07:56 |