![]() |
|
Verwijderd
|
Omdat ik gisteren opnieuw een optreden van hen heb gezien en opnieuw totaal verbijsterd was over hun genialiteit: een topic erover.
Ik was het vergeten te vermelden in het concerten die je niet wilt missen ofziets topic, maar Van Kemenade-Palinckx-2 afgelopen zaterdag was er ook zo een. Ik heb Palinckx vorig jaar voor de 1e keer gezien en toen was ik al onder de indruk. Ze speelden nummers van Momentum&Wag en Henry. Meteen heb ik ook die 2 cds gekocht en laten signeren. Die avond zelf hebben ze ook nog met plaatselijke muzikanten (2 djs en 1 gitarist) geimproviseerd. Gisteren traden Bert en Jack Palinckx op met Paul van Kemenade en Hans Sparla. Ze speelden muziek uit de beginjaren (Maartse buien, de lp die niet meer is te krijgen), nieuwe zooi en covers. Weinigen krijgen mij tot kippevel geroerd, maar het is ze weer gelukt. En waar Jack het vandaan blijft halen om met een electrische tandenborstel, mes, ijzeren meetlat, kinderdrumradiootje,... zijn gitaar te bewerken... Het is elke keer weer een verrassend effect en je blijft je erover verbazen. ik ben echt benieuwd naar wat anderen ervan vinden, wie nog onder de indruk is van de genialiteit of spuwt op hun vreemdsoortige experimentele shit. www.palinckx.nl Even over zaterdag: VAN KEMENADE – PALINCKX 2 – SPARLA De samenwerking tussen deze vier musici gaat terug tot oktober 1983. Onder de naam Palinckx & Palinckx traden de vier (aangevuld met drummer Frank van Oosterhout) op in het toenmalige Paradoks te Tilburg. Een aantal succesvolle optredens, een televisie optreden bij de NOS en de elpee "Maartse Buien" volgden snel daarna. In 1985 is de toenmalige samenwerking beëindigd maar is het (muzikale) contact gebleven. Trombonist Hans Sparla maakte nog jaren deel uit van de groepen van Palinckx en van Kemenade en met een zekere regelmaat zijn Paul van Kemenade en de gebroeders Palinckx onder de naam P-K-P Trio blijven optreden. Nu, 20 jaar na dato, wordt het weer eens tijd om de samenwerking op te pakken. Het kwartet smeedt muzikale werelden en vier sterke persoonlijke muzikale persoonlijkheden tot een hecht geheel. Van Kemenade-Palinckx 2-Sparla biedt de luisteraar melodische solo’s en composities, opzwepende jazz, filmische klanklandschappen, recht-toe-recht-aan-rock, noise, blues, ballads, etc. etc., waarbij improvisatie hoog in het vaandel staat. En dat alles in een kamermuziekbezetting zonder drummer! Het repertoire voor deze speciale tournee bestaat uit enkele oude klassiekers (waaronder een nieuwe bewerking van de oude hit "Maartse Buien"), speciaal geschreven nieuwe stukken van de vier groepsleden en bewerkingen van onder meer Ornette Coleman, Frank Zappa, Roy Orbison, Beach Boys, Angelo Bandalamenti. Paul van Kemenade en Hans Sparla hebben ruim 20 jaar samengespeeld in onder meer het Paul van Kemenade kwintet, Vaalbleek en Palinckx & Palinckx. Jacq en Bert Palinckx spelen meer dan 20 jaar samen met hun groep Palinckx en het P-K-P Trio. Bezetting : Paul van Kemenade: altsax Hans Sparla: trombone Jacq Palinckx: gitaar Bert Palinckx: contrabas |
Advertentie | |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Wat staat er in je agenda? BrunetJuh | 250 | 05-04-2006 21:32 | |
Muziek |
Jazz is opper b-z | 32 | 04-09-2004 11:43 | |