Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het lijkt me dat daar wel adviespunten voor zijn. Nog los van het feit dat er hier geen (bijna) afgestudeerde Belgische juristen rondlopen (alleen Methuselah, maar die is ook nog maar eerstejaars) zullen die jou exact dezelfde informatie geven als je bij de overheid kunt krijgen. Je hebt in België vast wel iets van een Postbus 51 ofzo, dus gewoon even informeren.
|
![]() |
|
Ik betwijfel het, maar misschien heb je hier iets aan, het sluit er iig deels op aan:
http://www.poldoc.be/dailydoc/docume...8/98-244cn.htm |
![]() |
|
Verwijderd
|
'(...)
Men kan Belg zijn krachtens de wet, of men kan Belg worden op verzoek. Wie geboren is uit een vader of moeder die Belg is op de dag van de geboorte, is Belg krachtens de wet. Eenzelfde automatische regeling geldt voor enkele categoriëen persosnen zoals geadopteerde minderjarigen, derde generatie vreemdelingen, of niet-ontvoogde minderjarigen die, in België geboren, staatloos zouden zijn indien zij niet de Belgische nationaliteit kregen. Vreemdelingen die reeds banden hebben met België in een door de wet beschreven mate, kunnen Belg worden door het afleggen van een verklaring van nationaliteitskeuze of door optie. Dat geldt bijvoorbeeld voor de tweede generatie vreemdelingen. Tenslotte kan elke vreemdeling vragen genaturaliseerd te worden indien hij aan de door de wet gestelde voorwaarden voldoet. (...)' (Uit: Prakke/Kortmann, Het staatsrecht van de landen van de Europese Unie, Kluwer 1998) Welke eisen de Belgische vreemdelingenwet stelt is mij niet bekend. Wel vond ik nog dit artikel over aanpassing van de Belgische nationaliteitswetgeving. Deze wordt soepeler gemaakt door het afschaffen van de toetsing van integratiewil. De Belgische federale wetgever is de enige bevoegde instantie als het gaat om zaken van verkrijging en verlies van nationaliteit. Je zou dus op http://www.fgov.be/ moeten zoeken naar de nationaliteitswetgeving. |
![]() |
|
![]() |
men kan de nationaliteit verkrijgen: als de ouders belg zijn:
1) het kind geboren in belgie uit een belgische ouder 2) " " " " het buitenland uit een belgische ouder die zelf in belgie is geboren 3) het kind geboren uit een belgische ouder die binnen een termijn van vijf jaar na de geboorte een verklaring heeft afgelegd waarin hij verzoekt om toekenning van de belgische nationaliteit aan zijn kind 4) het kind geboren in buitenland uit een belgische ouder, op voorwaarde dat het kind geen andere nationaliteit bezit of behoudt tot de leeftijd van 18 |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Domme Belgen!!!! Politiker | 156 | 22-02-2007 09:22 | |
Racistische overval op asielcentrum ranst LaResistance | 68 | 03-08-2004 11:31 | |
Vrije tijd |
Veranderen van nationaliteit Alexanchez | 16 | 10-04-2004 12:02 | |
Belgen zwichten voor druk VS inzake genocidewet Gatara | 27 | 23-02-2004 09:25 | |
De Kantine |
meer commentaar op belgen Verwijderd | 18 | 28-07-2003 22:07 | |
LH:Het openbaar vervoer moet gratis worden Isa | 50 | 11-02-2003 18:50 |