Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2004, 16:18
merijn
merijn is offline
Een chatmaatje van mij komt uit Turkije. Hij is in 1997 in België komen wonen. Zijn ouders hebben een Belgisch paspoort en zijn broers zijn getrouwd met Belgische meisjes.

Hij kreeg toen hij hier kwam een tijdelijke verblijfsvergunning. Die was geldig tot 1999. Nu is hij dus al meer dan vier jaar illegaal. Hij werkt wel, vaak meer dan 12 uur per dag.

Is er een mogelijkheid voor hem om een permanente verblijfsvergunning te krijgen? De gemeente wil hem het land uit zetten.

KNUF!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2004, 16:27
rubenrtv
rubenrtv is offline
maar wat heeft dit te maken met de titel, hij wil toch nl'er worden?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 16:33
merijn
merijn is offline
Nee, hij wil Belg worden.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 16:33
Green Day
Green Day is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 12-02-2004 @ 17:27:
maar wat heeft dit te maken met de titel, hij wil toch nl'er worden?
2 woorden: Begrijpend lezen

Hij woont in Belgie en zal dus Belg willen worden.

@ Merijn: Kan je hier verder eigelijk niet mee helpen, al was het maar omdat de situatie in Belgie anders ligt dan hier.
Het zou via de Belgische justitie moeten gaan iig, maar dat was je al wel duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 16:34
merijn
merijn is offline
Ik weet het, maar ik zie hier nogal eens wat Belgen voorbij komen dus vandaar toch mijn poging.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 16:39
Green Day
Green Day is offline
Tis iig een idee wat jurispudentie na te pluizen; uit te zoeken hoe het in andere gevallen liep en of zoiets uberhaupt via het gerechtssysteem uit te vechten is.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 16:47
merijn
merijn is offline
Ik ben aan het zoeken op internet, maar kan niets vinden. HELP!

(er is wel een mogelijkheid, maar dan moet hij trouwen en dat wil hij niet..)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 16:55
Verwijderd
Het lijkt me dat daar wel adviespunten voor zijn. Nog los van het feit dat er hier geen (bijna) afgestudeerde Belgische juristen rondlopen (alleen Methuselah, maar die is ook nog maar eerstejaars) zullen die jou exact dezelfde informatie geven als je bij de overheid kunt krijgen. Je hebt in België vast wel iets van een Postbus 51 ofzo, dus gewoon even informeren.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 17:03
Green Day
Green Day is offline
Ik betwijfel het, maar misschien heb je hier iets aan, het sluit er iig deels op aan:

http://www.poldoc.be/dailydoc/docume...8/98-244cn.htm
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 17:15
Verwijderd
'(...)

Men kan Belg zijn krachtens de wet, of men kan Belg worden op verzoek. Wie geboren is uit een vader of moeder die Belg is op de dag van de geboorte, is Belg krachtens de wet. Eenzelfde automatische regeling geldt voor enkele categoriëen persosnen zoals geadopteerde minderjarigen, derde generatie vreemdelingen, of niet-ontvoogde minderjarigen die, in België geboren, staatloos zouden zijn indien zij niet de Belgische nationaliteit kregen.

Vreemdelingen die reeds banden hebben met België in een door de wet beschreven mate, kunnen Belg worden door het afleggen van een verklaring van nationaliteitskeuze of door optie. Dat geldt bijvoorbeeld voor de tweede generatie vreemdelingen. Tenslotte kan elke vreemdeling vragen genaturaliseerd te worden indien hij aan de door de wet gestelde voorwaarden voldoet.

(...)'

(Uit: Prakke/Kortmann, Het staatsrecht van de landen van de Europese Unie, Kluwer 1998)

Welke eisen de Belgische vreemdelingenwet stelt is mij niet bekend. Wel vond ik nog dit artikel over aanpassing van de Belgische nationaliteitswetgeving. Deze wordt soepeler gemaakt door het afschaffen van de toetsing van integratiewil.

De Belgische federale wetgever is de enige bevoegde instantie als het gaat om zaken van verkrijging en verlies van nationaliteit. Je zou dus op http://www.fgov.be/ moeten zoeken naar de nationaliteitswetgeving.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 15:40
*-_-*
*-_-* is offline
men kan de nationaliteit verkrijgen: als de ouders belg zijn:

1) het kind geboren in belgie uit een belgische ouder
2) " " " " het buitenland uit een belgische ouder die zelf in belgie is geboren
3) het kind geboren uit een belgische ouder die binnen een termijn van vijf jaar na de geboorte een verklaring heeft afgelegd waarin hij verzoekt om toekenning van de belgische nationaliteit aan zijn kind
4) het kind geboren in buitenland uit een belgische ouder, op voorwaarde dat het kind geen andere nationaliteit bezit of behoudt tot de leeftijd van 18
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 15:48
*-_-*
*-_-* is offline
even nog zeggen:
trouwen met een belgische is nt voldoende om van rechtswege de belgische nationaliteit te bekomen
voorwaarden:
*huwelijk met een belgische
*de echtgenoten moeten minstens drie jaar of zes maanden samen in belgie verblijven
*een verklaring afleggen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten