Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2004, 10:20
Emilia
Emilia is offline
Hallo allemaal,

Ik heb een cd gekopieerd voor een vriendin van mij en had nog een rond doosje waarin Kinepolis-kaarten zaten dat precies groot genoeg is voor die cd. Nu zou ik het dekseltje graag helemaal versieren met minuscule paarse pareltjes, maar ik vraag me af welke lijm daar geschikt voor is. Het zou sterke lijm moeten zijn die niet te snel droogt en die gemakkelijk fijn uit te strijken is...
Ik heb al eens het lijmpistool van mijn moeder geprobeerd, maar na nog minder dan een minuut is de lijm al droog en zo snel ben ik niet
Kan iemand me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2004, 11:11
alpha
alpha is offline
--> art
Oud 05-02-2004, 13:44
Roos
Roos is offline
2-componenten lijm?

Ik zou naar zo'n doe-het-zelf zaak gaan, en daar informeren.
Oud 05-02-2004, 13:47
Verwijderd
Leg de pareltjes gewoon plat op de tafel, doe secondenlijm of andere lijn (van dat pistool ofzo) op de voorkant van je hoesje en leg het in de kraaltjes, zoals het idee van soft ijs dopen in spikkeltjes. Dan zitten ze er gelijk in 1 keer erop.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 14:54
.boris
.boris is offline
...misschien moet je niet in één keer het hele doosje vol met lijm gooien, maar stukje voor stukje...misschien
Oud 05-02-2004, 15:27
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
startrak schreef op 05-02-2004 @ 15:54:
...misschien moet je niet in één keer het hele doosje vol met lijm gooien, maar stukje voor stukje...misschien
ik dacht dat ik alleen maar briljant was
Oud 05-02-2004, 18:24
coecie
coecie is offline
Citaat:
Lean schreef op 05-02-2004 @ 14:47:
Leg de pareltjes gewoon plat op de tafel, doe secondenlijm of andere lijn (van dat pistool ofzo) op de voorkant van je hoesje en leg het in de kraaltjes, zoals het idee van soft ijs dopen in spikkeltjes. Dan zitten ze er gelijk in 1 keer erop.
dit vind ik slim
Oud 05-02-2004, 18:29
.boris
.boris is offline
Citaat:
coecie schreef op 05-02-2004 @ 19:24:
dit vind ik slim
nadeel is dat je de pareltjes niet netjes aan elkaar vast kunt leggen lijkt me, als je het op deze manier doet kunnen er lelijke openingetjes tussen je pareltjes ontstaan die je niet meer kunt opvullen...dus voor de laatste keer, steeds een klein stukje doen goedzo...en nu verder niet zeiken...gewoon doen
Oud 06-02-2004, 10:51
Verwijderd
Citaat:
startrak schreef op 05-02-2004 @ 19:29:
nadeel is dat je de pareltjes niet netjes aan elkaar vast kunt leggen lijkt me, als je het op deze manier doet kunnen er lelijke openingetjes tussen je pareltjes ontstaan die je niet meer kunt opvullen...dus voor de laatste keer, steeds een klein stukje doen goedzo...en nu verder niet zeiken...gewoon doen
Lijkt me niet als je alle kraaltjes gewoon plat legt en tegen elkaar legt/drukt komen er geen openingen, zo wel dan kun je daar snel kraaltjes tussen stoppen, zo snel is de lijm nou ook weer niet droog.
En ze zegt zelf dat ze miniscul zijn, dus kleine stukjes lijkt me dan erg veel werk.
Hoezo kraaltjes? dat valt er toch snel vanaf, maakt niet uit wat voor lijm je gebruikt denk ik.

Laatst gewijzigd op 06-02-2004 om 10:53.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 13:50
Emilia
Emilia is offline
Hallo handige mensjes,

eerst en vooral bedankt voor de reacties!
[Sorry, startrak, ik ga toch even 'zeiken' ]

Jullie stellen me dus unaniem voor de pareltjes allemaal dicht tegen elkaar te leggen, het doosje in te smeren met lijm en dan de twee samen te brengen.
Maar mijn grootste probleem is nog steeds de lijm; die wordt vrijwel meteen nadat hij uit het pistool komt, hard en dus helemaal niet mooi uit te strijken en daardoor durf ik het niet 'gewoon te doen'. Ik wil ook dat het even houdt, dat die vriendin er een beetje plezier aan beleeft, anders is alle moeite voor niks geweest...
Nog iemand tips?
Misschien de naam van een goeie lijm ofzo?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 14:33
Verwijderd
Ik denk bijna geen lijm geschikt is.
Als je de lijm smeert blijfven de kraaltjes er wel aan vast hechten maar een kraal is rond, dus weinig oppervlakte dat kan blijven hechten aan lijm, dus als je het een keer aanraakt of met je vinger erover heen gaat valt het eraf. Misschien 10 seconde lijm..ga naar een doe het zelf zaak of hobby winkel en vraag het daar, gaat wat sneller lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 15:38
.boris
.boris is offline
...

*huilt heel hard*
Oud 06-02-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Multilot schreef op 05-02-2004 @ 16:27:
ik dacht dat ik alleen maar briljant was
Nee, dat was ik al. Met een lijmpistool lijkt dit stukje voor stukje me idd de enige oplossing. (Al weet ik ook niet in welke mate een lijmpistool bedoeld is voor het lijmen van dat soort minidingen. Wordt al snel een zooitje, al is het alleen al omdat die lijm dik en dus hobbelig is.)

Verder: neem een bakje iets groter dan dat ronde ding dat je wilt beplakken, zorg dat de hele bodem van dat bakje bedekt is met pareltjes. Dan sluit het waarschijnlijk iig een stuk beter aan dat die dingen los op tafel, pareltjes rollen nl, lijkt mij.

Ga eens langs een knutselzaak (Pipoos bijvoorbeeld) en vraag het daar. Ik denk dat een merk als Tesa, maar ook zat andere merken hier best lijm voor hebben, maar ik zou zo niet de naam van die lijm kunnen noemen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 17:24
.boris
.boris is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-02-2004 @ 17:53:
Nee, dat was ik al. Met een lijmpistool lijkt dit stukje voor stukje me idd de enige oplossing. (Al weet ik ook niet in welke mate een lijmpistool bedoeld is voor het lijmen van dat soort minidingen. Wordt al snel een zooitje, al is het alleen al omdat die lijm dik en dus hobbelig is.)

Verder: neem een bakje iets groter dan dat ronde ding dat je wilt beplakken, zorg dat de hele bodem van dat bakje bedekt is met pareltjes. Dan sluit het waarschijnlijk iig een stuk beter aan dat die dingen los op tafel, pareltjes rollen nl, lijkt mij.

Ga eens langs een knutselzaak (Pipoos bijvoorbeeld) en vraag het daar. Ik denk dat een merk als Tesa, maar ook zat andere merken hier best lijm voor hebben, maar ik zou zo niet de naam van die lijm kunnen noemen.

jij bent best wel briljant
Oud 06-02-2004, 21:38
Emilia
Emilia is offline
Bedankt!
Ik ga me er morgen eens mee bezighouden, denk ik en dan krijgen jullie te horen of het gelukt is. Spannend
Van die knutselzaak heb ik nog nooit gehoord, maar ik vraag het eens bij de drukker in het dorp, daar hebben ze ook van die knutseldingen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 22:51
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
strijkkralen misschien idee?
Oud 07-02-2004, 10:00
Sannetje
Sannetje is offline
Ik denk dat de alleslijm (weet niet precies of 'ie zo heet) van Tesa hier wel heel geschikt voor is. Droogt niet te snel, wordt goed hard, is dik en dun op te brengen.

De rode flacon is de lijm die ik bedoel:
Oud 07-02-2004, 12:10
Verwijderd
Citaat:
Sannetje schreef op 07-02-2004 @ 11:00:
Ik denk dat de alleslijm (weet niet precies of 'ie zo heet) van Tesa hier wel heel geschikt voor is. Droogt niet te snel, wordt goed hard, is dik en dun op te brengen.

De rode flacon is de lijm die ik bedoel:
[afbeelding]
Zat ik idd ook mee in m'n hoofd...lijmt idd wel goed. Maar misschien is die niet sterk genoeg voor van die pareltjes, dat durf ik niet te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:17
Emilia
Emilia is offline
Hey,

allemaal heel erg bedankt voor de tips. Ik heb zondag het Experiment gedaan en al bij al is het nog redelijk gelukt.
Alleen is het inderdaad beter het in stukjes te doen. Want als ik het dekseltje met lijm eraan in de pareltjes legde, bleef er niet veel hangen.
Lijm: alleslijm van 'Bison' (of is dat met een 'z', ik weet het niet meer)

We hebben weer bijgeleerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten