Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
De burgemeester heeft zelf geen autonome wetgevende bevoegdheid, behalve in geval van brand, oproer of wanordelijkheden. De burgemeester oefent de gemeentelijke noodbevoegdheden uit, maar hij heeft verder geen wetgevende bevoegdheid. Kern van het dualisme is nou juist dat de wetgevende bevoegdheid alleen bij de raad komt te liggen, waarbij die het politieke, algemene kader opstelt waarna het college van b en w dat uitvoert. Misschien een ideetje om eerst even te bestuderen hoe gemeentebestuur werkt voor je gaat oordelen over het nut van een gekozen burgemeester? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In het dualistisch systeem worden raad en college juist meer twee tegenover elkaar staande partijen. Tot dusver kenden we het monistisch stelsel waarin de gemeenteraad de bevelhebber was. De landelijke situatie wordt zeg maar naar de loklae situatie vertaald.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met 'de macht ligt bij de gemeenteraad' bedoelde ik te zeggen dat de Raad het laatste (politieke) woord heeft, omdat het College het vertrouwen van de Raad moet genieten. Het college is de dagelijks uitvoerder, net zoals op landelijk niveau de regering. Maar als de gemeenteraad het vertrouwen opzegt, is het college gewoon finito. In de Gemeentewet is nu ook een echte vertrouwensregel opgenomen, die kenden we eerst niet op lokaal niveau. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
idd, daar bedoel ik, dat is toch onzinnig, wat heeft het voor nut iemand te laten kiezen die toch niet veel te zeggen heeft, verder kan er dan ook iemand gekozen worden die geheel tegen het beleid instaat, stel je een SP gemeente voor met een lpf'er als burgervader, dat lijd dan toch tot een zekere mate va problemen. Daarom stelde ik voor de grootste partij stelt de burgermeester
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() In dat geval is dit systeem niet zo'n ramp als ik dacht, maar slechts nutteloos (gekozen burgemeester zonder directe macht? ![]() Citaat:
|
Burgemeester is dan in mijn ogen enkel nog een titel en heeft verder weinig tot niets te zeggen. Het is iets om mee te showen tegenover andere en kost de gewone man alleen maar geld.
Wat mag deze burgemeester in Nederland doen?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Om helemaal zeker te gaan is het dan toch beter om de grootste partij de burgervader te laten stellen, tenminste zou ik dat het meest logisch vinden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"ik wil niets! Stem daarom op mij!"
||
![]() |
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Burgemeester Leers (M'tricht) , heeft kritiek op Balkenende 0oFZo0 | 83 | 05-07-2005 16:08 | |
Gekozen burgemeester MH | 271 | 31-03-2005 13:48 | |
Thom de Graaf stapt op [ontwikkelingen] WillKillForSex | 302 | 28-03-2005 14:04 | |
Pvda...? Prof.Mr.Visser | 92 | 27-03-2005 00:58 | |
De gekozen burgemeester: Goed idee! Sky Jewel | 65 | 16-12-2003 16:12 | |
[Stemwijzer Stelling] Gekozen Burgemeester waaromniet? | 30 | 22-12-2002 18:24 |