Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Alleen er is wel iets anders in je boek dat niet klopt ben ik bang. Het deel waar je vraag over ging: Citaat:
Het is namelijk wel mogelijk dat een stof uit ionen bestaat zonder dat het metaal ionen bevat. Zo heb je bv. H+Br- en ook NH4+Cl-, dit zijn twee ionische stoffen zonder metalen erin.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Vervolgens: Een ion is een deeltje met een lading, dit houd in dat het deeltje (een atoom of een groepje atomen) in het geval van een min lading meer elektronen heeft dan de som van de elektronen van de deeltjes. Een deeltje met een + lading heeft juist minder elektronen dan de som. Een molecuul is echter altijd neutraal geladen en dus kan een molecuul deeltjes bevatten met tegengestelde lading. Het geleiden van stroom wordt veroorzaakt doordat geladen deeltjes mobiliteit vertonen (ze kunnen bewegen). Bij pure metalen komt dit doordat de elektronen van de metaalatomen los zitten en dus kunnen ze bewegen door het metaal. Hierdoor kan je een metaal beschouwen als positief geladen delen die niet bewegen en elektronen die vrijlijk kunnen bewegen. Bij zouten, opgebouwd uit een positief geladen metaal atoom en een negatief geladen niet metaal atoom kunnen de deeltjes niet zomaar vrijlijk bewegen, ze zitten allemaal 'vast'. Zouten kun je echter oplossen in bijv. water hierdoor kunnen de positieve en negatieve ionen gaan rondzwemmen. Deze bewegingsvrijheid zorgt ervoor dat er stroom kan worden geleid door het water. Moleculaire stoffen zijn stoffen die niet uit ionen bestaan, zoals bijv suiker (C6H12O6) ze hebben nergens een lading en het molecuul bestaat uit 1 geheel. Het heeft dus geen lading en zal dus geen stroom geleiden. Ik hoop dat je het zo een beetje snapt, veel duidelijker kan ik het niet uitleggen denk ik. Alleen de opmerking uit je boek die je als eerste maakte snap ik niet, ik snap niet dat ze dat kunnen schrijven, want het is onzin. Waarschijnlijk gaat het boek er van uit dat zouten alleen bestaan uit een metaal ion en een niet metaal ion en dat dit de enige stoffen zijn die ionen bevatten. Dus als een stof geen metaalionen bevat dan kan volgens het boek de stof helemaal geen ionen bevatten. (Dit laatste blijft echter wel onzin, maar het kan een vereenvoudiging zijn van de werkelijkheid en daar moet je vanuit gaan.) ((((Op school krijg je veel onzin te horen ivm vereenvoudigingen)))) |
![]() |
|
|