Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2004, 15:45
Kit
Kit is offline
wil net mijn boekverslag engels inleveren, nicci french met killing me softly, wordt ie niet ingenomen omdat mijn lerares zegt dat het geen literatuur is!! why not???
Op de voorkant van de nederlandse versie staat zelfs: literaire thriller.....!
can somebody explain? (mn lerares wilde er niet over praten met me )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2004, 15:54
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
wat heb jij voor gare leraressen?

ik zou een andere school zoeken.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 15:59
marlies
marlies is offline
we hebben het in dit topic dus over lectuur vs literatuur
Oud 07-02-2004, 10:07
Verwijderd
Belachelijk ja.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 11:38
Boogie
Boogie is offline
Misschien omdat het vertaald is? Dat ze je alleen literatuur van Nederlandse schijvers willen laten lezen?
Oud 07-02-2004, 11:48
RD
RD is offline
Een Nicci French-boek zou ik ook eerder bij lectuur plaatsen dan bij literatuur, maar om het dan volledig af te keuren is wel erg kinderachtig. Bij ons mag French wel, het stond vorig jaar zelfs op de boekenlijst
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 13:38
Kit
Kit is offline
waarom is het dan lectuur?
Oud 07-02-2004, 13:39
Verwijderd
wij mogen voor Engels ook Harry Potter en Bridget Jones lezen!

maar goed, ik vind de scheiding lectuur/literatuur zowiezo belachelijk. Wie bepaalt dat? En wat denkt diegene wel niet, dat hij/zij kan zeggen welke boeken verantwoord zijn! Bleugh ik ben blij dat ik er bijna vanaf ben.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 13:55
Kit
Kit is offline
Nah dan vind ik het echt belachelijk dat sommige scholen bij het vak engels Nicci French wel toestaan en bij anderen niet? Het zou toch op alle scholen hetzelfde moeten zijn...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 13:58
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Boogie schreef op 07-02-2004 @ 12:38:
Misschien omdat het vertaald is? Dat ze je alleen literatuur van Nederlandse schijvers willen laten lezen?
Volgens mij heeft ze dit boek voor het vak engels gelezen, dan zou het niet vertaald zijn... of heb ik iets verkeerd begrepen?

Citaat:
Acey schreef op 07-02-2004 @ 14:39:
Dit vind ik nou weer raar (vooral HP) maar goed.

Ik vind eigenlijk ook dat het op alle scholen hetzelfde zou moeten zijn. Al is het alleen maar zodat voor iederee duidelijk is wat wel en niet kan. En waarom je Nicci French niet mag gebruiken..
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 15:30
sdekivit
sdekivit is offline
waarom lees je niet gewoon de boeken van de blackbirds --> die zijn altijd goed
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 17:52
Verwijderd
Mja, 't ligt aan de docenten... sommige docenten accepteren alles wat maar in de juiste taal is en een beetje een verhaallijn kent, anderen zijn heel kritisch en kijken juist meer naar schrijvers die vroeger op de literatuurlijsten stonden.

Zelf had ik Nicci French bij mijn docent op de Havo mákkelijk op de lijst kunnen zetten, hij streefde vooral naar het lezen van Engels en dacht dat vooral te kunnen berijken door mensen zélf iets te laten kiezen wat ze aansprak.
Bij mijn docent op het Vwo had ik Nicci French nooit kunnen kiezen, hij streefde weer meer naar het begrijpen van de Engelse samenleving en geschiedenis dan naar het lezen op zich.

En ook de opvatting 'literatuur' is bij iedereen weer anders, het lijkt mij ook heel persoonlijk. Zelf denk ik dat een literair boek meerdere lagen heeft, niet alleen 1 verhaal, maar een soort onderliggende gedachte. Niet per se moralistisch ofzo hoor. Maar het zet je aan het denken.
Lectuur... mja, dat zijn Bouquet-reeks-romannetjes, imo. Daar draait het om 1 verhaal en is dat verhaal ook wat de schrijver je wil vertellen.

Maar goed, dan nog is het heel moeilijk in te delen... want hoe bepaal je of er een onderliggende gedachte achterzit. De een vindt er een waar hij wél is, de ander vindt er geen waar hij juist wel bedoelt is.

Vraag je docent een lijstje van schrijvers/titels die wél goed zijn
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:30
Martine1986
Martine1986 is offline
het feit dat ze onder het genre "literaire thriller" vallen, zegt genoeg lijkt me...

al moet ik zeggen dat ze best lekker "weglezen"
Oud 13-02-2004, 21:31
Fantôme
Fantôme is offline
ghehe, bij ons wordt zelfs 'the witches' goedgekeurd
Oud 13-02-2004, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Boogie schreef op 07-02-2004 @ 12:38:
Voor Engels? Lijkt me stug.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 22:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
Acey schreef op 07-02-2004 @ 14:39:
Wij ook (niet HP, maar wel Bridget Jones).
Onze docente is van mening dat we beter een leuk boek kunnen lezen dan van een goed, literair boek een verslag van internet halen. En het werkt, want bijna iedereen leest z'n boek netjes, in tegenstelling tot boeken van andere vakken die wél literair moeten zijn.
En ze kiest altijd 1 boek per jaar uit dat zowel literair als leuk is (en ze heeft een hele goede smaak), dus dan is dat ook niet zo erg om te lezen
Reageren

Regels voor berichten