Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mja, 't ligt aan de docenten... sommige docenten accepteren alles wat maar in de juiste taal is en een beetje een verhaallijn kent, anderen zijn heel kritisch en kijken juist meer naar schrijvers die vroeger op de literatuurlijsten stonden.
Zelf had ik Nicci French bij mijn docent op de Havo mákkelijk op de lijst kunnen zetten, hij streefde vooral naar het lezen van Engels en dacht dat vooral te kunnen berijken door mensen zélf iets te laten kiezen wat ze aansprak. Bij mijn docent op het Vwo had ik Nicci French nooit kunnen kiezen, hij streefde weer meer naar het begrijpen van de Engelse samenleving en geschiedenis dan naar het lezen op zich. En ook de opvatting 'literatuur' is bij iedereen weer anders, het lijkt mij ook heel persoonlijk. Zelf denk ik dat een literair boek meerdere lagen heeft, niet alleen 1 verhaal, maar een soort onderliggende gedachte. Niet per se moralistisch ofzo hoor. Maar het zet je aan het denken. Lectuur... mja, dat zijn Bouquet-reeks-romannetjes, imo. Daar draait het om 1 verhaal en is dat verhaal ook wat de schrijver je wil vertellen. Maar goed, dan nog is het heel moeilijk in te delen... want hoe bepaal je of er een onderliggende gedachte achterzit. De een vindt er een waar hij wél is, de ander vindt er geen waar hij juist wel bedoelt is. Vraag je docent een lijstje van schrijvers/titels die wél goed zijn ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Onze docente is van mening dat we beter een leuk boek kunnen lezen dan van een goed, literair boek een verslag van internet halen. En het werkt, want bijna iedereen leest z'n boek netjes, in tegenstelling tot boeken van andere vakken die wél literair moeten zijn. En ze kiest altijd 1 boek per jaar uit dat zowel literair als leuk is (en ze heeft een hele goede smaak), dus dan is dat ook niet zo erg om te lezen ![]()
|
![]() |
|
|