Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2004, 15:37
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Herkent iemand dit?

Sinds m'n gesprek met een (orthodoxe) rabbijn gisteren ben ik opeens druk aan het leren gegaan. En ik overweeg serieus me vanaf nu zoveel mogelijk aan de shabbat te houden (vrijdagavond-zaterdagsrust). En ik heb de hele dag iets op m'n hoofd.

Allemaal heel goed, zou je denken. Maar ik vraag me af: waarom? Wat is het dat opeens dit geloof omhoog brengt?

Wat dat gesprek betreft, ik ben de eerste fase (van de drie) door.

Iets moet me over de streep hebben getrokken. Maar is dat eigenlijk wel gebeurt? Volgens mij niet. Zoals het gaat is gewoon zoals G-d het bepaald heeft, en Hij heeft bepaald dat ik deze weg ga volgen, zodat ik iets goeds voor de wereld kan betekenen.

En dat is ook de reden dat de noachitische geboden geen ene zak voorstellen. De noachitische geboden zijn erop gericht jezelf aan de goede kant van de lijn te krijgen als het zover is, als de messias komt.
Maar wat heb ik daar nou aan? Ik wil niet alleen voor mijzelf zorgen, dat is egoïstisch. Liever kies ik ervoor ook iets voor de rest van de wereld te betekenen.

Ik ben dan ook al twee jaar hiermee bezig, en nu is dat dan zover: eindelijk ga ik er serieus (d.w.z. orthodox) mee aan de slag. Dat werd hoog tijd, na twee jaar wachten. Die wachttijd heb ik voor mezelf genomen om 1) te wachten tot ik achttien was, 2) omdat ik voor mezelf een bedenktijd moest hebben, en 3) omdat ik destijds niet één joods persoon kende.
Alle drie deze voorwaarden zijn nu veranderd, en de bedenktijd is voorbij.
Het is zover!

En is het niet hier, dan is het in Israël, want ik ben joods genoeg om een paspoort te kunnen claimen onder de Wet op de Terugkeer. En in Israël zijn programma's van 1 jaar, terwijl je hier zo'n 3 tot 5 jaar bezig bent.
Ach, ik zie wel hoe het loopt. In ieder geval is de beslissing genomen, en het besluit is: de operatie gaat door.
Advertentie
Oud 12-03-2004, 15:47
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 16:37:

het besluit is: de operatie gaat door.
?wat bedoel je daarmee ?
Oud 12-03-2004, 16:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
professor2 schreef op 12-03-2004 @ 16:47:
?wat bedoel je daarmee ?
Operatie joods zijn.
Oud 12-03-2004, 16:03
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 17:00:
Operatie joods zijn.
ok

even serieus ik kan er neit echt wat over zeggen omdat ik me neit kan voorstellen zo in iets te egloven
Oud 12-03-2004, 16:33
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
Zoals het gaat is gewoon zoals G-d het bepaald heeft, en Hij heeft bepaald dat ik deze weg ga volgen
Net als het deterministische levenspad van An en Eefje, de honderden treinreizigers in Madrid en de Ethiopiers, he? .

Henk Mul !
Oud 12-03-2004, 16:37
Ovidius
Ovidius is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 12-03-2004 @ 17:33:
Net als het deterministische levenspad van An en Eefje, de honderden treinreizigers in Madrid en de Ethiopiers, he? .

Henk Mul !
Wat is daar mis mee dan, objectief gezien? Jij kunt niet zeggen dat het één goed is en het ander slecht...
Oud 12-03-2004, 16:44
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 12-03-2004 @ 17:37:
Wat is daar mis mee dan, objectief gezien? Jij kunt niet zeggen dat het één goed is en het ander slecht...
De ethiek van het gekerstende leven wordt hiermede - d.w.z. de uitspraak die je nu poneert - ook ontdaan van zijn waarde, beste Eef.

Henk Mul !
Oud 12-03-2004, 17:54
Isa
Isa is offline
Citaat:
Herkent iemand dit?

Sinds m'n gesprek met een (orthodoxe) rabbijn gisteren ben ik opeens druk aan het leren gegaan. En ik overweeg serieus me vanaf nu zoveel mogelijk aan de shabbat te houden (vrijdagavond-zaterdagsrust). En ik heb de hele dag iets op m'n hoofd.

Rust? de sabaat is er want god schiep niks op de zevende dag. denk je dat hij moe werd? hij ging bezinnen, vreugdevol kijken naar zijn creatie. niks rust, op god richten zul je in de ware sabbat
Citaat:
Allemaal heel goed, zou je denken. Maar ik vraag me af: waarom? Wat is het dat opeens dit geloof omhoog brengt?

Wat dat gesprek betreft, ik ben de eerste fase (van de drie) door.

Iets moet me over de streep hebben getrokken. Maar is dat eigenlijk wel gebeurt? Volgens mij niet. Zoals het gaat is gewoon zoals G-d het bepaald heeft, en Hij heeft bepaald dat ik deze weg ga volgen, zodat ik iets goeds voor de wereld kan betekenen.
ik hoop het. dat laatste.
Citaat:
En dat is ook de reden dat de noachitische geboden geen ene zak voorstellen. De noachitische geboden zijn erop gericht jezelf aan de goede kant van de lijn te krijgen als het zover is, als de messias komt.
ik wil niks zeggen hoor maar die ik allang geweest

http://www.isaalmasih.net/isa/dreamsofisa.html
Citaat:
Maar wat heb ik daar nou aan? Ik wil niet alleen voor mijzelf zorgen, dat is egoïstisch. Liever kies ik ervoor ook iets voor de rest van de wereld te betekenen.
goed zo
Citaat:
Ik ben dan ook al twee jaar hiermee bezig, en nu is dat dan zover: eindelijk ga ik er serieus (d.w.z. orthodox) mee aan de slag. Dat werd hoog tijd, na twee jaar wachten. Die wachttijd heb ik voor mezelf genomen om 1) te wachten tot ik achttien was, 2) omdat ik voor mezelf een bedenktijd moest hebben, en 3) omdat ik destijds niet één joods persoon kende.
Alle drie deze voorwaarden zijn nu veranderd, en de bedenktijd is voorbij.
Het is zover!

En is het niet hier, dan is het in Israël, want ik ben joods genoeg om een paspoort te kunnen claimen onder de Wet op de Terugkeer. En in Israël zijn programma's van 1 jaar, terwijl je hier zo'n 3 tot 5 jaar bezig bent.
Ach, ik zie wel hoe het loopt. In ieder geval is de beslissing genomen, en het besluit is: de operatie gaat door.
overigens mocht je ooit de waarheid erkennen dwz jezus als de messias die je verwacht, je hoeft je joodszijn niet op te geven als christen. dat maakt paulus wel duidelijk.

Groetjes, J.
Oud 12-03-2004, 18:15
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Isa, ik wil niet christelijk worden.

Maar wat de shabbat betreft, ik vertaal dat even als 'rust' omdat werk dan verboden is. Het is bedoeld als rustdag voor de ziel, zoiets.
Oud 12-03-2004, 18:24
Isa
Isa is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 19:15:
Isa, ik wil niet christelijk worden.

Maar wat de shabbat betreft, ik vertaal dat even als 'rust' omdat werk dan verboden is. Het is bedoeld als rustdag voor de ziel, zoiets.
lees die link eens goed door
en bid dat als het waar is hetzelfde met jouw gebeurt...

het is bedoeld als bezinningsdag en dat is de ware rust van God.
Oud 13-03-2004, 00:22
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 17:00:
Operatie joods zijn.
Als je het mij vraagt is dat onderdeel van de meeromvattende operatie: 'ik moet iets doen anders verveel ik me dood, en dit is wel lekker opvallend.'
Oud 13-03-2004, 05:26
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-03-2004 @ 01:22:
Als je het mij vraagt is dat onderdeel van de meeromvattende operatie: 'ik moet iets doen anders verveel ik me dood, en dit is wel lekker opvallend.'
Ik heb nu wel iets te doen, ja.

Maar dat is niet m'n beweegreden. Zonder dat ik hieraan begin heb ik ook al genoeg te doen, wat dacht je van examens halen, studeren?

Ach, in de eerste plaats vind ik dat ik mezelf aan meer regels moet houden. Zoals niet op dit moment aan de pc zitten.
Oud 13-03-2004, 11:34
Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-03-2004 @ 01:22:
lol de arrogante kwal die altijd elitair spreekt en met flink dedain over de massa spreekt alsof er 1 reden is om aan te nemen dat hij beter is dan hen behalve dat hij het geluk heeft poen te hebben durft anderen te beschuldigen dat ze graag willen opvallen. hoezo wijs met 1 vinger naar de ander en er wijzen er 3 naar mij?
Oud 13-03-2004, 11:35
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
Isa schreef op 13-03-2004 @ 12:34:
lol de arrogante kwal die altijd elitair spreekt en met flink dedain over de massa spreekt alsof er 1 reden is om aan te nemen dat hij beter is dan hen behalve dat hij het geluk heeft poen te hebben durft anderen te beschuldigen dat ze graag willen opvallen. hoezo wijs met 1 vinger naar de ander en er wijzen er 3 naar mij?
ouch.
Oud 13-03-2004, 11:42
McCaine
McCaine is offline
Elkaar afzeiken vind ik leuk om te lezen maar is toch tegen de regels. Pindakaas.

Regels voor berichten