Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2004, 18:34
Charlottetje
Charlottetje is offline
oke oke, ik weet het, ik ben niet zo goed in titels

Wat maakt dat jij een boek of verhaal gaat lezen?
Is dat de titel, de schrijver, de beschrijving, een recensie, het aantal bladzijdes, de omslag...
Wat dan ook...

Vroeger vond ik bijvoorbeeld de stijl van de tekening erg belangrijk! Als het wat alternatief of abstract was vond ik het niets (als kind, tot een jaar of 8 denk ik) dus.
Nu moet in eerste instantie vaak de titel me aanspreken, of ik moet weten dat ik een bepaalde schrijver goed vind...
Recensies of verhalen die ik hoor over een boek kunnen ook heel veel doen, maar het aantal bladzijdes en de omslag vindt ik tegenwoordig absoluut niet belangrijk meer...

En hoe zit dat met verhalen bij jullie? dat weet ik van mezelf niet zo erg, ook de titel vooral denk ik.
Want waarom zou je het ene verhaal op dit forum wel en het andere verhaal niet lezen.
(wanneer reageren jullie eigenlijk wel/niet op een topic op het forum?)

*is nieuwsgierig*

Charlotte
Oud 22-02-2004, 18:42
Verwijderd
Bij mij wisselt het nogal...maar de omslag van een boek moet me meestal wel aanspreken en ik vind dat er achterop een stukje moet staan waar het boek over gaat enzo (boeken die dat niet hebben leg ik vaak meteen weer weg). Het ligt ook erg aan het onderwerp, het ene onderwerp vind ik sowieso al leuker dan het andere. Soms ligt het ook aan de schrijver of aan wat ik over een boek gehoord of gelezen heb. Dit was vroeger, volgens mij, ook al zo. In de bieb had je ook van die stickertjes achter op de boeken met bv. een kasteeltje (gingen over geschiedenis), een bommetje (gingen over oorlog), een pistooltje (misdaad), een paard (over paarden (of dieren, dat weet ik niet meer precies )), enz., ik zocht vaak de boeken met een stickertje dat betekende dat de boeken over school gingen. En boeken waarin beesten konden praten of waar kabouters ed in voor kwamen hoefde ik helemaal niet. Ook waren het vaak boeken van Lemniscaat.

Op het forum is het voor een groot deel afhankelijk van de titel. En ook van het eerste stuk van het verhaal (of ik door lees of niet ). En soms ook van de schrijver/schrijfster, van bepaalde mensen weet ik bv. dat de schrijfstijl me aanspreekt, die lees ik dan eerder. Of ik reageer of niet ligt er voor een groot deel aan of ik iets te zeggen heb en of ik denk iets toe te voegen aan een topic (dat zal ik lang niet altijd doen, maar goed ).
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 19:47
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2004 @ 19:42:
(...) ik zocht vaak de boeken met een stickertje dat betekende dat de boeken over school gingen. (...)
Ook waren het vaak boeken van Lemniscaat. (...)
Nu je het zegt, dat deed ik inderdaad ook veel, boeken over school zoeken!
En ik kocht inderdaad eigenlijk altijd Lemniscaat boeken (verjaardag, rapport en kinderboekenweek, dus 5 keer per jaar ofzo?!)

Charlotte
Oud 22-02-2004, 20:29
Verwijderd
Voor boeken is het bij mij meestal de prijs. Ik koop vaak alleen boeken waarvan ik de auteur al van ken of waar ik al een poos naar op zoek was. Maar als ik ooit geld genoeg heb, zal ik wel andere boeken kopen. Dat zal ik meer op de titels gaan letten.

Zo heeft meneer Piet Grijs het boek geschreven Piet Grijs Is Gek, wat ik genoeg reden voor mij vind om het te proberen. Ik herinner me ook ooit iets gezien te hebben als Het Boek door De Schrijver. Dat zou ik ook graag willen proberen. Tekeningen op de voorkant of flapteksten hebben me nooit zoveel gedaan. Dat verschilt toch per uitgave.

Op het forum is het de titel die me lokt en de eerste regels en de opbouw die me er houden of wegjagen. Een enorm blok tekst zonder witregels of alinea's kan mijn aandacht heel moeilijk vasthouden.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 21:35
Firefly182
Firefly182 is offline
Meestal het genre(vooral geschiedenis en fantasy waar ik me voor interesseer), de schrijver/schrijfster en de samenvatting achterop. Soms is het ook de titel die mij aanspreekt.

Als ik op de rug van het boek een klein plaatje zie staan van een vrouw en het is een historisch verhaal dan pak ik 'm zeker weten op. (Verhalen die zich in de Middeleeuwen afspelen met vrouwen als hoofdspeelster hebben bij mij een pluspunt voor )
Oud 23-02-2004, 16:16
Masquerade
Masquerade is offline
Ik ga in eerste instantie af op het voorplat en de vormgeving van het boek. Als de omslag mijn nieuwsgierigheid wekt, lees ik de achterplattekst. Meestal de eerste zinnen; daaraan heb ik genoeg. Soms let ik op de uitgeverij. Boeken van De Geus pik ik er bijvoorbeeld vaak uit, omdat ik veel van hun boeken erg leuk vind. Boeken met een historisch getinte omslag zal ik snel oppakken en ook boeken met een zwart/wit foto.

Uiteraard let ik ook op de schrijver van het boek. Dat voornamelijk. Eigenlijk let ik op alles tegelijkertijd.

Over de verhalen op dit forum kan ik kort zijn: ik lees ze bijna nooit. Enkel die van Orchid en Tisch. De rest interesseert me niet zo.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 21:03
thunder110
thunder110 is offline
Het genre moet me bevallen (ik koop geen science fiction, fantasy of thrillers). En ik koop/ leen vaak ook alleen boeken van schrijvers die ik ken of waarover ik iets gelezen/ gehoord heb.
Ik kijk ook altijd of de eerste zin me aanspreekt, .

Laatst gewijzigd op 23-02-2004 om 21:14.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 21:12
Charlottetje
Charlottetje is offline
Wat ik me nu trouwens bedenk...
Ik geloof dat ik zelf altijd een aantal boeken van 1 schrijver lees en in die periode ook niet zo erg aan andere schrijvers (dus andere schrijfstijlen) wil.
Nu valt het wel mee, geloof ik, omdat ik natuurlijk veel 'door elkaar' heb moeten lezen voor school, maar voor de 3e klas had ik dat heel erg (carry slee, evert hartman, jan terlouw, anke de vries, roald dahl, yvonne keuls, en toen is het wel zo'n beetje gestopt denk ik)
Misschien sta ik dus toch minder open voor boeken ((jeugd)literatuur) dan ik altijd gedacht heb....
Reageren

Regels voor berichten