Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-02-2004, 09:20
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Vraagje aan jullie dichtertjes en dichteresjes;

Kan jij een steeds terugkerend thema ontdekken in je gedichten?

Zoja, welke? en beschrijf deze eens.

Zelf schrijf ik o.a. nogaleens rond het thema "Vrijheid". Vrij van alle verplichtingen, verwachtingen, eisen, en lastige questies, van de wereld. Hier schrijf ik dan over vanuit verschillende invalshoeken; het kan over iets of iemand anders gaan, maar ook over mezelf, een droomwereldje, maar ook over de realiteit etc. Als ik er goed over nadenk, begon ik mijn eerste gedichtje ooit in groep 8 rond dit thema.

Het is voor mij wel een uitdaging om te leren, mijn blik wat breder te werpen naar andere onderwerpen.....

Ik ben benieuwd naar jullie verhaal!.

Groetje,
Mariamne
Oud 29-02-2004, 09:32
Doodle!
Doodle! is offline
Mijn gedichten gaan tot zover bijna allemaal over Verdriet, liefde, verlaten, en vrijheid.

Waarom weet ik echt niet.

(ook komen er vaak elementen van het weer in voor)
Oud 29-02-2004, 12:27
clantestino
clantestino is offline
goh das wel een lastige vraag... mijn gedichten gaan overal en nergens over geloof ik, al hebben ze vaak wel een titel als "wraak" of "schijn". Een soort emotie of handeling ofzoiets...
maar het gedicht zelf, tja das meestal geschreven vanuit een bepaalde visie op iets, en dan uitgewerkt. Dat kan betrekking hebben op mensen of gebeurtenissen, of een tikkie filosofisch. Geloof ik.
Oud 29-02-2004, 20:31
lovetear
lovetear is offline
Volgens mij keert mijn liefde voor het leven steeds terug, de waarde van kleine dingen. Ik merk dat er vroeger onder die liefde nog een beaalde somberheid verborgen zat, maar volgens mij is die er onderhand uitgegroeid. Oh en het thema dromen komt ook steeds terug.

Mensen die mijn gedichten kennen, welk terugkerend thema heb ik?
Oud 29-02-2004, 20:39
sublime
sublime is offline
over zoeken, de juiste weg kiezen, het leven, intermenselijk contact en de pijn die al die dingen met zich mee brengen en soms het geluk dat het kan brengen

waarom, omdat het de dingen zijn waar ik momenteel het meest mee bezig ben; de juiste weg zoeken, mn leven met anderen samen zo goed mogelijk laten verlopen etc

vroeger schreef ik vooral over het onbegrip dat ik ervaarde van anderen tegenover mij - dat was absoluut in mijn alto periode - en over hoe leeg en onwetend en kortzichtig anderen zijn.

en over de dood - omdat er zovelen dood gingen
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 20:52
Verwijderd
mijn gedichten, zijn altijd als ik een liedje luister, en kversta het niet, dus ga ik mijn eigen tekst erbij verzinnen, enne die schrijf ik op, meestal in paar min gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 20:55
Snowwhite_love
Snowwhite_love is offline
Mijn gedichten gaan vaak over Perfectie en Uiterlijk.
Juist omdat ik vind dat mensen daar veel te kortzichtig in zijn.
Perfectie bestaat voor mij niet en dat wil ik goed duidelijk maken aan de hand van gedichten, ook vind ik dat het in onze maatschapij allemaal veel te veel om te buitenkant van de mens gaat.

.Sneeuwwitje.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 22:19
xineof
xineof is offline
Mooi, die herkenning die ik zie in wat anderen over hun thema's schrijven; als ik dit zo lees, denk ik ook echt 'ja, dat klopt' .

Ik vind het eigenlijk heel moeilijk om een eigen thema bij mijn gedichten te plaatsen; ik merk wel dat ik meer over gedachtenwerelden schrijf, die wel onlosmakelijk met de realiteit zijn verbonden. Ik schrijf vrijwel niet over maatschappelijke dingen, maar meer over thema's zoals liefde, en over hoe het wezen en leven ervaren kan worden. lovetear zegt dat mijn gedichten in het algemeen vrij vergezocht zijn, misschien is dat ook wel zo .

Ik denk dat ik vaak over de liefde, over waan en werkelijkheid, en over het willen vechten voor dingen schrijf. Heel vaak komt een idee voor mijn gedicht uit iets wat ik zie of meemaak, vaak door het 'observeren' van andere mensen; kleine dingen, aspecten, waar ik me dan een beeld bij vorm.

Hm, ik vind het echt heel moeilijk te beschrijven. Ik had bij de beschrijvingen van de anderen echt een gevoel van herkenning, maar ik betwijfel of anderen dat ook bij mijn beschrijving hebben .... Ik ben er nog niet helemaal uit; mocht ik een betere omschrijving vinden, dan zal ik nog eens een poging wagen.

In ieder geval een heel leuk topic, dit !
Oud 01-03-2004, 16:41
Krugdinho
Krugdinho is offline
Mijn thema is bijna altijd liefde en liefdesverdriet. Dit is gekozen en niet zomaar, zimpelweg omdat het een onderwerp is wat bijna iedereen aanspreekt, en zo veel geschreven is dat het de uitdaging voor mij groter maakt he neer te zetten in een manier dat nog niet eerder geweest is of anders word beschreven. Dat maakt voor mij ook de keuze aan woorden intressanter. En hoewel ik wel eens in een moeilijke vorm schrijf is mijn voorkeur toch de simpelheid aangezien een liefde niet in simpelheid is te beschrijven, wil ik het ook toegankelijk maken voor een breder publiek dan slechts schrijvers en het zo intressant blijven houden om te lezen.

Ja ik heb ook andere onderwerpen maar dit is toch mijn lieveling.

Afz Secreet (onder de account van mijn broertje)
Reageren

Regels voor berichten