Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind je verhaal nogal onsamenhangend, en je stelt wel veel vragen... Als ik het goed begrijp (zal wel niet) wil je dit weten:
1. Waarom kunnen we onze geschiedenis niet vergeten en met schone lei beginnen; 2. Kunnen we leven zonder beperkt te worden door de maatschappij en het hokjesdenken; 3. Bestaat een vrije wil. Persoonlijk vind ik dat deze vragen niet zo heel veel met elkaar te maken hebben. Ik snap hoe jij denkt, maar misschien is het voor de discussie handiger om de zaken één voor één te behandelen. Anders wordt het allemaal nóg ingewikkelder... Oftwel: kun je je vraag iets anders formuleren? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik snap wat je bedoeld. Zo erger ik me altijd aan maatschappelijk geaccepteerde spreekwoorden als: 'Respecteer elkaars mening'
Ik denk juist, dat als jij geheel achter je mening staat, en goed onderbouwde argumenten hebt om die mening bij te staan, het verdomd lastig is om respect om op te brengen voor iemand die het tegenovergestelde gelooft. (Zo zijn sommige rechtse conservatieven van mening dat het goed is om abortusklinieken op te blazen, ook al zit deze nog vol met artsen, personeel en zwangere vrouwen. Ik respecteer die mening niet). Mensen smijten te snel met uitdrukkingen en spreekwoorden (regeltjes) waarmee ze opgegroeid zijn, zonder dat ze er eigenlijk over na gedacht hebben. Hate me for it ![]() |
![]() |
||
Citaat:
edit: recent geleden, is dat geen contaminatie of zoiets? het was een fout, dat weet ik zeker
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
nee, dat is niet normaal, en daarom is de conclusie die jij trekt ook niet juist. We zijn producten van de geschiedenis, dat is juist. maar allesbehalve dom. We worden niet beperkt door het verleden, het verleden heeft ons denken juist verruimd. Citaat:
Citaat:
oftewel: wat..is het probleem ![]()
|||||
Citaat:
Om het heel simpel te stellen. Ik word misselijk/verdrietig als ik een bloedend, huilend kind zie en daarom weet ik dat mijn geweten zo'n zaken niet goedkeurt. Dit waarde-oordeel heb ik dus (o.a.) bekomen door mijn gevoel. Volgens mij gebruiken (we nog steeds) beide. Citaat:
Ik vind dat er net minder zo'n mensen rondlopen door het onderwijs dat men tegenwoordig aangeboden krijgt. Lang leve de emancipatie, leerplicht... Tegenwoordig wordt toch reeds veel in vraag gesteld? Denk maar aan de euthanasiewet, homohuwelijken... Citaat:
Die zogenaamde vrije wil hangt volledig af van wie je bent en niet van de maatschappij. Martin Luther King had toch ook een heel andere mening terwijl de maatschappelijke normen en waarden er haaks tegenin gingen? We hebben wel een keus als we weten om te gaan met die uiterlijke invloeden en ze weten te filteren. (Denk aan reclame, tv-programma's, nuja, media op zijn geheel) Of je nu nog durft uitkomen voor je eigen (andere) mening is weer een andere zaak. Ik vond het een leuk compliment toen me er op stage werd verteld dat ik een alternatieve persoonlijkheid had, durfde kritiek leveren en zeker geen kuddebeest was. ![]() Maar ja, niet iedereen wil het buitenbeentje zijn en past zich dan ook aan aan de maatschappij. (ik ook, maar niet altijd qua ideeën) Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
[afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld? JustTalk | 324 | 24-05-2014 14:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Uitvoeren van de wet door politie ganralph | 43 | 15-01-2011 14:06 | |
Psychologie |
Tunnelvisie.. Verwijderd | 7 | 03-07-2002 22:13 |