Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2004, 20:11
Smoozy
Smoozy is offline
Scheikunde is en blijft een leuk vak maar op een gegeven moment kom ik er zelf ook niet meer uit......

Nog twee vragen en mn onderzoekje over natrium en eten is af, maar nu nog iemand vinden die me kan helpen die vragen te beantwoorden!!!

Nou hier zijn ze dan DE vragen waarover ik zelfs van de leraren en de universiteit geen antwoord van krijg...

Waarom bevat thee (zonder melk en suiker) minder natrium dan plat (zonder koolzuur) (bron)water?

Waarom bevat plat water (zonder koolzuur) minder natrium dan koolzuurhoudend water?

Misschien iemand die meer hersens heeft en dus het goede antwoord??
Oud 01-03-2004, 22:11
Dminor
Dminor is offline
Geen idee, ik heb geen scheikunde.
Oud 02-03-2004, 07:41
Verwijderd
Hoe heb jij bepaald hoeveel natrium er in die thee / dat water zit?

En je moet het wel over hetzelfde water hebben natuurlijk, precies hetzelfde water, van dezelfde bron / hetzelfde merk. Liefst uit hetzelfde flesje.

Nou heb ik hier niet echt flesjes water staan, of een manier om het te meten, dus ik weet ook niet of het klopt wat je zegt.

Waarom noem je bijv. thee en heb je het niet over gekookt water? Die snap ik ff niet..
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 09:00
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Smoozy schreef op 01-03-2004 @ 21:11:
Nou hier zijn ze dan DE vragen waarover ik zelfs van de leraren en de universiteit geen antwoord van krijg...

Waarom bevat thee (zonder melk en suiker) minder natrium dan plat (zonder koolzuur) (bron)water?

Waarom bevat plat water (zonder koolzuur) minder natrium dan koolzuurhoudend water?
Kijk, ik ga niet zeggen dat dit nou het antwoord is, maar ik heb bij beide vragen wel een theorie.

Op het moment dat je water kookt dan slaat er kalk uit het water neer. (Als ik bv bij m'n ouders is de theeketel kijk dan zitten daar stukken ketelsteen in) Dit is in principe Calciumnogwat, maar ik kan me best voorstellen dat er ook wat natrium als vaste stof neerslaat, als een soort van foutje. (maar goed, dit is wel een erg vage aanname)

Voor je tweede vraag heb ik een betere theorie. Koolzuurhoudend water uit een fles is mineraal water, hier worden dus zouten aan toegevoegd. Het is goed mogelijk dat hierbij dus natriumionen in het water komen. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat er NaHCO3 in het water wordt gedaan ter verhoging van het koolzuurgehalte. Hierdoor komen natuurlijk automatisch meer Na+ ionen in het water.

Maar ik vraag me idd wel af, net als Alicia, hoe vergelijkbaar je waters zijn. Want je hebt water en water.
Oud 02-03-2004, 09:09
Verwijderd
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 02-03-2004 @ 10:00:

Op het moment dat je water kookt dan slaat er kalk uit het water neer. (Als ik bv bij m'n ouders is de theeketel kijk dan zitten daar stukken ketelsteen in) Dit is in principe Calciumnogwat, maar ik kan me best voorstellen dat er ook wat natrium als vaste stof neerslaat, als een soort van foutje. (maar goed, dit is wel een erg vage aanname)
Mja.. maar dan kun je het toch net zo goed over "gekookt water" hebben, waarom gaat het dan over thee? (niet dat jij daar antwoord op hoeft te geven, maar aan Smoozy).
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 10:06
Smoozy
Smoozy is offline
Ik heb intussen nog even snel wat opgezocht, het natrium gehalte in thee wordt niet verminderd door het kookproces, het enig waarmee natrium een binding aan zou kunnen gaan en neer slaat is er niet, hoogstens met O2- maar dat reageert en ik heb de waterkoker nog nooit licht zien geven. Een theorie die ik wel heb is dat het natrium zich op een of andere manier aan de thee blaadjes bindt en dus zo niet in het water terecht komt.

Het ketelsteen dat onstaat in de waterkoker/ketel is calciumcarbonaat, zout, slecht oplosbaar, maar bevat geen natrium....

Maar niet iedere fles bronwater bevat koolzuur, en als je etiketten gaat vergelijken kom je erachter dat bv (bij spa rood en blauw) spa rood meer natrium bevat dan spa blauw. En je hebt sowieso gelijk, bronwater bevat meer natrium dan gewoon water, was ik al achter, maar het gaat me nu dus om het wel of niet koolzuur. Kan het misschien komen door verschillende bronnen??

De meeste informatie voor dit alles heb ik uit het nederlands voedingsmiddelentabel (het groene boekje). En daarna nog wat mn neus uitsteken en wat dingen achterhalen.

En over dat gekookt water, lijkt me niet echt lekker, misschien als je ergens in de rimbo zit dat je het dan kookt tegen de micro organismen. Maar dit gaat dus over drinken, en hoe je zo min mogelijk natrium binnen krijgt, nu zit ik alleen nog met een "water-probleem".....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten