Advertentie | |
|
![]() |
|
Een aantal jaar geleden was ik altijd een soort van bang voor hem. Ik kende hem toen nog niet (was 10 denk ik) wist alleen dat hij wel een soort van belangrijk was, maar door zijn 'ik kan en weet alles, ik ben overal goed in' houding walgde ik toen al van hem.
Het enige boek dat ik ooit van hem gelezen heb is De Elementen, maar puur, omdat mijn leraar Nederlands daar zo goed over kon vertellen. Als je het gewoon leest, is het eigenlijk een verschrikkelijk simpel boek, pas als je er goed over na gaat denken zie je er allerlei dingen in verborgen zitten... Ik ben zeker geen fan van die man. Heb geen neiging zijn boeken te kopen (terwijl ik normaal heel graag boeken koop) Ik leen ze dan liever bij de bieb ofzo...
||
Citaat:
Wat bij dit boek ook zo is (en bij mulisch in het algemeen) is dat veel, heel veel mensen het alleen maar op de plank hebben staan als boekenkastvulling en om dus intelligent te lijken. Daarom zijn volgens mij de oplagen en verkopen van dat boek zo hoog, anders klopt er hier echt iets niet. Andere goede boeken worden nooit zoveel verkocht.
Laatst gewijzigd op 28-02-2004 om 22:56. |
![]() |
|
Harry Mulisch is mijn grote 'Vorbild'. Als persoon is hij misschien iets minder te waarderen, maar als schrijver is hij zeker een Groot Man. En dat meen ik. Het immers toch ook om Zijn Werk en niet om Zijn Persoonlijkheid? Maarja, ieder zijn eigen schrijver hè
![]() Twee vrouwen is één van mijn favoriete boeken, heel mooi hoe hij zijn mythische thematiek zo mooi in het verhaal verweven krijgt, vooral de Orpheus mythe. Echt geniaal. 'Trance' lijkt me overigens was hyperbolistisch taalgebruik hè. En zoals Charlotte al zei, is het Mulisch en geen Mülisch.
|
Verschrikkelijk. Ik heb Siegfried gelezen en dat was één en al filosofische luchtfietserij. Vooral die theorie van Nietschze, veeeel te vergezocht. Om te kotsen. Hij schrijft ook heel arrogant en op elke pagina staan veel woorden die ik niet ken (en ik heb best een grote woordenschat). Het leest heel vermoeiend.
Het is vast een goede schrijver als je vijftig bent, maar niet als je zestien bent.
|
Verwijderd
|
Naar aanleiding van wat ik over zijn andere boeken gehoord heb, heb ik vaak het idee dat Mulisch iemand is die het niet kon verkroppen dat hij zijn middelbare school niet af kon maken en daarom maar romans schrijft met 'Romeinse Mythen van A t/m Z' naast zich op de tafel om over te schrijven. een hoop interessantdoenerij waar erg veel mensen van smullen. Is hun goed recht. Ik vind het walgelijk.
LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
Maar dat past bij de schrijver, I guess...
||
Citaat:
![]() En hoezo 'filosofische luchtfietserij'? Zijn theorie dat Hitler een zoon zou hebben was toch niet zo moeilijk te begrijpen en toch niet onrealistisch? |
![]() |
|
![]() |
Ik vind De ontdekking van de hemel een mooi boek, vergelijk zoiets maar met 'hedendaagse literatuur', zoals Ronald Giphart.
Twee vrouwen vond ik ook erg goed, net als De aanslag, maar De elementen vind ik bijvoorbeeld helemaal niks. Het perspectief is wel bijzonder, vanuit de 2e persoon enkelvoud, maar verder is het gewoon troep. Al met al: hij heeft een paar geniale boeken geschreven, en hoe hij als persoon is kan me echt niks schelen ![]()
||
Citaat:
verder is siegfried juist een boek dat - vrij - makkelijk leest, het is boeiend geschreven en de filosofische theorieën etc vereisen mijns inziens niet veel voorkennis. kortom, persoonlijk wil ik je opmerking absoluut opzij schuiven als de grootste bullshit. (@TS; het lijkt me duidelijk dat ik siegfried absoluut geweldig vind, al is de ontdekking van de hemel ook hemels ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik had het ook nooit zo op mulisch, maar siegfried is echt geniaal... dus mocht je dat nog niet gelezen hebben, zet dan je vooroordelen opzij en lees! heb je het echter al wel gelezen, dan kan ik er ook niets meer aan doen; dan ben je verloren... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() nee, ik ben het geheel met je eens. (maarja, ik ben de enige pro-mulisch-activiste hier geloof ik. ![]()
||
Citaat:
![]() /edit: trouwens, hém mag je best een lul vinden, als je siegfried maar geniaal vindt ![]() @juliettebinoche : ik ben dan wellicht geen revolutionair pro-mulisch-activiste, ook mijn waardering kan hij krijgen, zij het in een iets neutrale vorm gegoten. misschien verlicht dat je eenzame lijdensweg? ![]() o en kan de topic titel niet aangepast worden, ik vind het ronduit ergerlijk... ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik ga me mengen in dit topic over Mulisch. Ik heb hem ooit gesproken, twee keer zelfs en hij is ronduit arrogant en zelfingenomen en autoritair. Misschien daarom ook wel weer leuk.
Tot zover zijn persoon. Mulisch als schrijver is een weerspiegeling van zijn persoon; megalomaan, heeft een behoorlijke lading eigendunk en z'n Oedipus-mythe heeft hij al té lang en té vaak tot in den treure uitgemolken. Maar ach, wat maakt het ook uit; hij leest lekker weg. Persoonlijk ga ik voor iets meer diepgang maar kan niet ontkennen dat hij zijn plekje aan de top van de Nederlandse literatuur verdient heeft, maar vernieuwing is gewenst! (Kan je dat nog verwachten van een bejaarde?) |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ga ooit siegfried dan maar eens lezen denk ik...
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik heb pas geleden De elementen gelezen.
heel bizzar. Het boek heeft 94 blz. (mijn versie) en ik vond het vreselijk saai. Tot aan de laatste 2 blz. Dan krijgt het verhaal een hele andere wending. Dus achteraf vond ik het een leuk boek, maar het was een heel karwei om door die 1e 92 blz. heen te komen... |
![]() |
||
Citaat:
maar dat is slechts mijn mening ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
gelukkig er in ieder geval iemand die wél begrijpt waar ik op doel... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ach, ik heb wel een paar boeken van hem gelezen, uiteraard, want ik kan er als scholier nou eenmaal niet omheen en het draagt bij aan mijn algemene ontwikkeling, maar echt plezierig vond ik het niet. Zijn schrijfsels staan namelijk bol van zaken die enkel en alleen ontsproten zijn uit zijn eigen frustraties, dat maakt zijn boeken voor mij vervelend. Zo is hij constant bezig zoveel mogelijk te laten zien hoe intelligent en alwetend hij wel niet is, vooral door aan één stuk door Griekse en Latijnse uitdrukkingen te gebruiken en het gymnasium op zo'n manier in het verhaal naar voren te laten komen dat het lijkt alsof het autobiografisch is, terwijl hij helemaal geen gymnasium heeft gevolgd. Dat wat hij heeft geschreven is zeker van hoog literair niveau, maar tegelijkertijd vind ik zijn verhalen, die in mijn ogen dus doorspekt zijn met pogingen om zijn persoonlijke tekortkomingen op te heffen, in die mate irritant dat ik ze niet meer lees.
Daarnaast is het zo dat bij wijze van spreken iedere boerenlul Harry Mulisch gelezen heeft, niet dat ik mij te goed voel om Mulisch te lezen hoor, maar het is wel behoorlijk uitgekauwd. Interessanter vind ik het om eens iets te lezen dat nog maar weinig mensen gelezen hebben, dat geeft nieuwe stof om over te discussiëren en na te denken. Laatst gewijzigd op 05-03-2004 om 20:36. |
![]() |
|
Harry Mulisch is zonder twijfel een geweldig schrijver. Hij kan duizende mensen weten te boeien met zijn werk, en dan ben je in mijn ogen een hele grote. Maar, dat wil niet zeggen dat ik hem dus geweldig vind, eigenlijk begin ik nu pas een beetje respect voor die man te krijgen. Als je een, bijvoorbeeld, ondekking van de hemel uit hebt is je algemene ontwikkeling gelijk met stukken vooruit geschoten. Je weet op eens een enorme hoeveelheid informatie op te roepen over Cuba en zijn problemen in de geschiedenis.
Zelf vind ik Harry Mulisch een zeer goed schrijver, al lees ik hem totaal niet graag, geef mij maar een Couperus, die ligt mij gewoon wat meer. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() maar iig, als je denkt dat mulisch boeken voor - vergeef me de elitaire term - common people schrijft onderschat je zijn boeken mijns inziens enigszins. er zijn wellicht veel mensen die het wel gelezen hebben, maar dat maken de discussies niet minder interessant; mulisch schrijft juist boeken waarover de discussie mogelijk blijft, omdat hetgeen hij schrijft zoveel betekenis heeft. ik kan me echter wel vinden in de interesse voor minder bekende boeken, inderdaad zijn de discussies over nieuwe boeken en schrijvers ook absoluut de moeite waard, maar ik beschouw die discussies als van een heel andere aard dan die over (boeken van) schrijvers als mulisch, of bijv wfh. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het moeilijk. Diep van binnen weet ik dat heel erg veel mensen boeken die ik goed vind waardeloos vinden, omdat ze het niet 'begrijpen' zoals ik dat doe, maar aan de andere kant vind ik het een vals argumenten waarmee bijvoorbeeld Harry Mulisch liefhebbers zich heerlijk in kunnen dekken. "Wat? Vond je het een kutboek? Ach, domme proletariër! Dan heb je er zeker niets van begrepen!"
LUH-3417 |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
harry mulisch siegfried anoniempje1997 | 5 | 21-12-2013 20:39 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Nederlands] De Aanslag, Harry Mulisch A-style | 0 | 10-04-2007 10:42 | |
Verhalen & Gedichten |