Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2004, 18:19
Ostia Antiqua
Ik probeer een stuk tekst van Cicero in mn hoofd te stampen (van het Latijn naar Nederlands dus) maar het is zoo saai...heeft er iemand tips hoe je zo'n tekst gemakkelijk/snel kunt leren? Thnx!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2004, 18:35
Verwijderd
ik ken het probleem niet echt, je neemt een zin uit de tekst en leert hem in het nederlands.. dus zin voor zin en uiteindelijk moet het wel lukken maar een wondermiddel heeft niemand .. het blijft gewoon stampen

.. en het is trouwens Ostia Antica
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:36
Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Maar waarom zou je het vanuit het Latijn naar het Nederlands uit je hoofd gaan leren?

Als je gewoon de latijnse tekst neemt en je gaat die heel goed naar het nederlands vertalen, dan blijft er al een heel stuk hangen (zeker als je de tekst ook nog ff gaat ontleden)

En na die ene keer vertalen, vertaal je hem gewoon nog een tweede en derde keer en op een gegeven moment heb je EN je woordenschat flink uitgebreid door dat vertalen EN het stuk tekst wel in je hoofd zitten

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:53
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Seven of Wands schreef op 08-03-2004 @ 20:36:
Maar waarom zou je het vanuit het Latijn naar het Nederlands uit je hoofd gaan leren?

Als je gewoon de latijnse tekst neemt en je gaat die heel goed naar het nederlands vertalen, dan blijft er al een heel stuk hangen (zeker als je de tekst ook nog ff gaat ontleden)

En na die ene keer vertalen, vertaal je hem gewoon nog een tweede en derde keer en op een gegeven moment heb je EN je woordenschat flink uitgebreid door dat vertalen EN het stuk tekst wel in je hoofd zitten

Succes ermee!
Mjah, t staat of valt eigenlijk al bij de eerste keer vertalen. Als je t dan grondig doet, ben je al een heel eind op weg...Dan is t de tweede keer makkelijker, zeker als je goede aantekeningen maakt tijdens t vertalen (hoofdzin, bijzin, coniunctivus, etc).

Citaat:
per piacere schreef op 08-03-2004 @ 19:35:
.. en het is trouwens Ostia Antica
Mijn woordenboek Latijn geeft antiquus met als nevenvorm anticus.
Er is dus op zich niets mis met Ostia Antiqua...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:08
Dynamico
Dynamico is offline
Als je je in de beste man probeert in te leven en zijn zinnen eigenlijk als het ware zelf al zou kunnen construeren om duidelijk te maken wat je bedoelt (doe maar net of je ook altijd zoveel onzin in de meest vreemde bijzinnen stopt), dan leest het al een stuk makkelijker. De strekking van het verhaal goed doorhebben dus.
Oud 08-03-2004, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Seven of Wands schreef op 08-03-2004 @ 20:36:

Succes ermee!
Bij mij was het nooit gelukt als ik het niet uit mijn hoofd had geleerd. Dan kun je ook de vragen een stuk sneller beantwoorden omdat alles precies in je hoofd zit.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 22:08
Ostia Antiqua
Jah Antiqua klopt heus wel hoor
En bedankt voor alle tips
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 05:39
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 08-03-2004 @ 20:53:

Mijn woordenboek Latijn geeft antiquus met als nevenvorm anticus.
Er is dus op zich niets mis met Ostia Antiqua...
ik nam even aan dat ze Ostia Antiqua als de plaats bedoelde..en dat is dus Ostia Antica en niet Antiqua
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 07:49
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
per piacere schreef op 09-03-2004 @ 06:39:
ik nam even aan dat ze Ostia Antiqua als de plaats bedoelde..en dat is dus Ostia Antica en niet Antiqua
Mjah, had ik even niet aan gedacht....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten