Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2004, 17:01
lestat080
lestat080 is offline
Zijn er interactieve gratise cursussen ?
Zoja geef de adressen.
En zou ik wat tips kunnen krijgen om een goed verhaal te schrijven, bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2004, 21:40
Teetee
Teetee is offline
Ik weet geen cursussen voor je, maar misschien wel een paar tips. Ik vertel je wel hoe ik het doe:

Ik gebruik vaak dingen die ik zelf beleefd heb, het hoeft niet precies hetzelfde te zijn, je kan het natuurlijk ontzettend verdraaien. Zelfs kleine dingentjes die je ooit ergens zijn opgevallen kunnen je helpen. Ik noteer deze dingen vaak in mijn gedachten, maar je kunt er ook een schriftje of iets dergelijks voor gebruiken.

Bedenk goed in welke tijd je het wilt schrijven. Het is een heel verschil of je schrijft:
"Pepijn ging naar zijn werk"
of
"Pepijn gaat naar zijn werk"
Dit kun je ook niet midden in het verhaal veranderen, tenzij je flashbacks gebruikt.

Wil je het verhaal in de ik-vorm schrijven of in de hij/zij-vorm. Je kunt het ook mixen. Bijvoorbeeld met hij/zij vorm schrijven en af en toe de gedachtes en belevenissen van de hoofdpersoon in ik-vorm weergeven. Kan een leuk effect geven!

Bedenk je voor welke doelgroep je het schrijft. Schrijf je voor kleine kinderen, dan kun je het beste geen moeilijke woorden gebruiken. Schrijf je voor jongeren dan zijn woorden van deze tijd leuk om te gebruiken, zoals bijvoorbeeld turbotaal (is te vinden op internet). Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel.

Wil je uit meerdere ogen schrijven, dan moet je dit wel goed zien te scheiden. Het moet voor de lezer wel duidelijk zijn over wie het betreffende stukje gaat.

Maak het verhaal niet te langdradig, maar maak het ook niet te kortaf. Je kunt de hoofdpersoon in een paar zinnen van de trap af laten komen, maar je kan er ook een hele bladzijde over doen. Wat ziet de hoofdpersoon allemaal om zich heen? Wat bedenkt hij zich onderweg? Maar doe dit dan niet elke keer als hij of zij de trap afkomt. En als het van de trap afgaan een hele bladzijde lang duurd hoeft het van de trap naar de keuken niet weer een hele bladzijde te duren. Wissel dit af!

Ik ben nu zo op dreef, dat ik nog wel een tijdje door kan gaan, maar laat ik het hier voorlopig maar bij houden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Oud 18-02-2004, 11:13
Raakvlak
Raakvlak is offline
Uhm, voorgaande spreekster hield een lang, droog verhaal.
Ik hou het graag korter: schrijf wat in je opkomt. Als er niks in je opkomt: schrijf niet.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 13:59
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Raakvlak schreef op 18-02-2004 @ 12:13:
Ik hou het graag korter: schrijf wat in je opkomt. Als er niks in je opkomt: schrijf niet.
En dat is zoooo waar! (in de ogen van een absolute amateur)

Charlotte
Oud 18-02-2004, 14:16
oeski
oeski is offline
Citaat:
Raakvlak schreef op 18-02-2004 @ 12:13:
Het lijkt mij dan ook erg moeilijk om wel wat te schrijven als er niets in je opkomt he.
Overigens is het verhaal van Teetee misschien droog, maar als er dan wat in je opkomt is het toch altijd handig om deze regels erbij te gebruiken.

En mijn tip dan nog om een goed verhaal te schrijven:
Begin niet zomaar. Denk eerst goed over het verhaal na, wat wil je er mee, hoe loopt het af, welke verhaallijnen zitten erin, hoe wil je het gaan opschrijven, hoe wil je dat het op de lezer overkomt, etc.
Je moet eerst zelf het verhaal je eigen maken voordat een lezer het zich eigen kan maken.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:05
Teetee
Teetee is offline
Een droog verhaal? En bedankt heh!

Met de vorige schrijver ben ik het overigens helemaal eens (die laatste paar zinnen dan tenminste)!
Oud 18-02-2004, 22:03
Raakvlak
Raakvlak is offline
Droog ja.
Technisch.

Dat is toch geen negatief is?
Het is blijkbaar jouw manier.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 22:16
Charlottetje
Charlottetje is offline
uit verveling gevonden.
Misschien heb je er wat aan...http://www.forwriters.com/
Oud 22-02-2004, 15:35
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
En nog een hele goede tip; maak je eerst de correcte spelling en het juiste gebruik van de Nederlandse taal eigen.

Ten eerste zijn spellings- en grammaticafouten natuurlijk funest, maar ten tweede maakt de manier waarop je iets neerzet een groot verschil. Om jouw post even als voorbeeld te gebruiken:

"Zoja geef de adressen."

Dat klinkt helemaal niet zo vriendelijk.

"Als iemand er toevallig één weet zou ik daar graag het adres van weten."

Dat klinkt al iets beter.

Nou is dit natuurlijk een klein voorbeeld wat niets met fictie te maken heeft, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is
Oud 22-02-2004, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Lucky Duck schreef op 22-02-2004 @ 16:35:
En nog een hele goede tip; maak je eerst de correcte spelling en het juiste gebruik van de Nederlandse taal eigen.
En/of gebruik de spellingscontrol op de computer.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 17:45
Charlottetje
Charlottetje is offline
aan spellingscontrol heb je echt niet genoeg hoor!
Oud 22-02-2004, 20:56
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 22-02-2004 @ 18:45:
aan spellingscontrol heb je echt niet genoeg hoor!
Maar het helpt beslist wel Al was het maar op stomme typfouten te voorkomen.
Oud 22-02-2004, 21:02
Charlottetje
Charlottetje is offline
maar als jij op tikt ipv om, dan ziet ie dat echt niet als fout....
maar natuurlijk, het helpt., daarom zeg ik ook alleen maar dat het niet genoeg is.....

charlotte
Oud 10-03-2004, 11:09
sublime
sublime is offline
als je een idee hebt, gewoon gaan schrijven/typen en dan zie je wel of het wat wordt. later kun je gaan kijken naar de stijl en de spelling, maar impulsief schrijven werkt mijns inziens het best.

- maar ik ben natuurlijk ook slechts een amateur -

/oeps, zie nu dat dit nogal een up is; was er gekomen via een link in een gesloten topic.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 12:18
Endomychus
Endomychus is offline
Ik heb wel een curcus gevolgd Schrijven van verhalen bij een cultureel centrum in de stad (De lindenberg)
Wat je ook kunt doen is inspiratie op doen om naar bepaalde liedjes te luisteren of een film te kijken. Momenteel ben ik een verhaal aan het schrijven wat zich zo'n 50 jaar geleden afspeelde in Kentucky en daarvoor heb ik onder tussen Blue Grass muziek op staan om lekker op dreef te komen.
Dat help echt!
Oud 10-03-2004, 19:41
Mato
Mato is offline
Ik ben nu ongeveer een maand bezig met een boek. Ik heb nu al ongeveer 25 a4tjes af en hoop het hele verhaal voor de zomer af te kunnen ronden. Ik ben nog maar een amateur, echter wel gefascineerd door letters

Misschien kan ik het ook laten uitgeven, dat zou natuurlijk de ultieme droom zijn die waarheid wordt. Maar ik moet wel realistisch blijven en weten dat dit niet zo makkelijk gaat.
Weet iemand van jullie echter hoe ik bij een uitgeverij kom als het boek af is? Hoe moet ik met ze in contact komen?
ik wil niets verkeerd doen, vandaar deze vraag.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 21:07
Charlottetje
Charlottetje is offline
daar is nog wel ergens een topic over hier op letteren, gebruik de zoekfunctie maar eens...
veel succes in elk geval!
Oud 12-03-2004, 16:01
Mato
Mato is offline
Ik vind hem niet. Ligt dat aan mijn domheid? Of bestaat er geen andere met info hierover...
Sorry voor mij langzaam van begrip zijn
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:10
Charlottetje
Charlottetje is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=720547

Deze is het geloof ik...
Succes (en anders staat er op die pagina, of eentje verder er nog wel een topic over....)

Charlotte
Oud 12-03-2004, 16:12
duivelaartje
duivelaartje is offline
Tips om verhalen te schrijven....

Begin eerst te bedenken waar je heen wilt met je verhaal.
-Het onderwerp
-Wat ze ongeveer allemaal meemaken
-Het karakter van de hoofdpersoon en of die verandert in de loop van je verhaal

En als je goede ideeen voor je verhaal krijgt, gelijk opschrijven. Hoeft niet uitgebreid te zijn. Steekzinnen of losse woordjes zijn prima. Als je dan weer tijd hebt / zin hebt om verder te gaan kan je je aantekingen die je hebt gemaakt verwerken in je verhaal.

Ik schrijf vaak mijn verhalen eerst klad. Ik typ dan gewoon in wat het eerste in me op komt. Als de hele basis van het verhaal in mn computer staat begin ik het aan te passen, spanning erin te brengen, dingen te veranderen, zodat het een goed lopend verhaal is.

Let idd op je grammatica en spelling. Want goedlopende zinnen zijn prettiger dan zinnen met kromme grammatica.

Laat het af en toe ook eens lezen door een goede vriend of juits door een onbekende. Die kan je dan vertellen wat je nog aan je verhaal kan veranderen en die kan misschien ookwel op je grammatica letten.

Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:33
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 12-03-2004 @ 17:12:
Steekzinnen

Let idd op je grammatica en spelling. Want goedlopende zinnen zijn prettiger dan zinnen met kromme grammatica.

Laat het af en toe ook eens lezen door een goede vriend of juits door een onbekende. Die kan je dan vertellen wat je nog aan je verhaal kan veranderen en die kan misschien ookwel op je grammatica letten.

Nooit geweten dat er ook steekzinnen bestonden...
Ik had het altijd over steekwoorden.

Goedlopende zinnen met kromme grammatica kan best wel hoor! Doe ik altijd, zeker in het klad. Ik probeer wel altijd op mijn formuleringen te letten...

Ik laat het altijd onbekenden lezen (daarom dit forum ook, altijd goed) want bekenden reageren veel te subjectief (of dat nou positief of negatief is doet er niet toe)

Charlotte
Oud 12-03-2004, 16:46
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 12-03-2004 @ 17:33:
Nooit geweten dat er ook steekzinnen bestonden...
Ik had het altijd over steekwoorden.

Goedlopende zinnen met kromme grammatica kan best wel hoor! Doe ik altijd, zeker in het klad. Ik probeer wel altijd op mijn formuleringen te letten...

Ik laat het altijd onbekenden lezen (daarom dit forum ook, altijd goed) want bekenden reageren veel te subjectief (of dat nou positief of negatief is doet er niet toe)

Charlotte
Sorry, bedoelde steekwoorden.

Ik kan geen goedlopende zinnen met kromme grammatica maken, maar het zal vast wel bestaan.

Dat is wel waar, bekenden durven niet echt te zeggen wat ze er van vinden. Ze zijn vaak bang dat ze je kwetsen ofzo. Onbekenden laten toch vaker beter van zich horen wat ze er van vinden. Ik vind daarom die forum ook zo prettig.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:49
Type
Type is offline
Citaat:
oeski schreef op 18-02-2004 @ 15:16:
En mijn tip dan nog om een goed verhaal te schrijven:
Begin niet zomaar. Denk eerst goed over het verhaal na, wat wil je er mee, hoe loopt het af, welke verhaallijnen zitten erin, hoe wil je het gaan opschrijven, hoe wil je dat het op de lezer overkomt, etc.
Je moet eerst zelf het verhaal je eigen maken voordat een lezer het zich eigen kan maken.
Ik begin vaak wel zomaar, en ik zie wel waar ik strand. De woorden komen toch wel, en dan bedenk ik ondertussen wel wat er gaat gebeuren...

Maar ik doe het dus al jaren fout?
Oud 12-03-2004, 16:59
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 12-03-2004 @ 17:46:
Dat is wel waar, bekenden durven niet echt te zeggen wat ze er van vinden. Ze zijn vaak bang dat ze je kwetsen ofzo. Onbekenden laten toch vaker beter van zich horen wat ze er van vinden. Ik vind daarom die forum ook zo prettig.
Als ik mijn schrijfsels aan mijn ouders zou laten lezen zou het per definitie afgekeurd worden, ookal zou het helemaal geweldig zijn of zou ik er zo mee naar een of andere uitgever kunnen stappen die het meteen zou willen drukken...
Puur, denk ik, omdat ze denken dat ik nooit echt iets goeds zou kunnen schrijven...

Charlotte
Reageren

Regels voor berichten