Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2004, 22:15
Gantboy86
Gantboy86 is offline
in de schaduw
van een boom
op het
verschroeide gras
daar zit een kind
heel alleen
tussen de rook en
puinhopen van de stad

wachtend op de sirene’s
die spoedig weer
zullen loeien
denkt het kind
waar moet ik gaan schuilen
verlaten door dierbaren
die zijn gevallen
geen huis en haard

denkend aan gisteren
kijkt het na de resten
van een huis
wat er toen nog stond
maar nu is vernielt
door een maatschappij
van heerschappij

wachtend onder de boom
wacht een kind
op het moment
dat er een
teken wordt gegeven
van het is vrede
maar getekend
voor het leven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2004, 00:20
Verwijderd
Jezus, wat een zeikgedicht.
Het gaat dus helemaal nergens over, al is het wel duidelijk dat je ergens naar verwijst. Het brengt helemaal niets over, dat komt vooral omdat je het te graag wil. Je neemt jezelf duidelijk te serieus, zonder dat dit ergens op gebaseerd is.
Ook je vele zinsonderbrekingen doen het gedicht niet goed, omdat er geen emotie van uitgaat. Het is gewoon een erg slecht gedicht dus ga ik niet van elke zin zeggen wat er beter kan of anders moet, maar vernielt moet met een 'd' op het eind en 'van het is vrede' is dus geen correct Nederlands!
Voor de rest, ga op voetbal of zo.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 00:31
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 11-03-2004 @ 01:20:
Jezus, wat een zeikgedicht.
Het gaat dus helemaal nergens over, al is het wel duidelijk dat je ergens naar verwijst. Het brengt helemaal niets over, dat komt vooral omdat je het te graag wil. Je neemt jezelf duidelijk te serieus, zonder dat dit ergens op gebaseerd is.
Ook je vele zinsonderbrekingen doen het gedicht niet goed, omdat er geen emotie van uitgaat. Het is gewoon een erg slecht gedicht dus ga ik niet van elke zin zeggen wat er beter kan of anders moet, maar vernielt moet met een 'd' op het eind en 'van het is vrede' is dus geen correct Nederlands!
Voor de rest, ga op voetbal of zo.

En jij moet hoognodig gaan slapen
Dit soort commentaar kan ook wel iets minder ongezouten.
Enneh, maak jij een beter gedicht?
Ik zie je graag hier verschijnen en het beter doen.

Snow
Oud 11-03-2004, 00:36
Verwijderd
Citaat:
Snow White schreef op 11-03-2004 @ 01:31:

En jij moet hoognodig gaan slapen
Dit soort commentaar kan ook wel iets minder ongezouten.
Enneh, maak jij een beter gedicht?
Ik zie je graag hier verschijnen en het beter doen.

Snow
Oja, sorry ik dacht door de manier van schrijven dat je een jongen was. Dat maakt het gedicht overigens niet veel beter. Ik had alleen niet zo tegen je uit moeten vallen. Maar, je hoeft je natuurlijk ook niets van mijn commentaar aan te trekken. Je kan er echter sowieso uithalen wat je leerzaam vindt en de rest (of alles) langs je heen laten gaan. Kom anders even op msn.
Ik heb zelf echter al een hele zooi gedichten op DoP gezet. Kijk anders maar op bladzijde 2 en 3.
En ja, ik durf te beweren dat ik het beter kan dan dit, maar daar gaat het niet om, ik ben blij om het feit dat je jouw werk met anderen deelt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 01:35
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 11-03-2004 @ 01:36:
Oja, sorry ik dacht door de manier van schrijven dat je een jongen was. Dat maakt het gedicht overigens niet veel beter. Ik had alleen niet zo tegen je uit moeten vallen. Maar, je hoeft je natuurlijk ook niets van mijn commentaar aan te trekken. Je kan er echter sowieso uithalen wat je leerzaam vindt en de rest (of alles) langs je heen laten gaan. Kom anders even op msn.
Ik heb zelf echter al een hele zooi gedichten op DoP gezet. Kijk anders maar op bladzijde 2 en 3.
En ja, ik durf te beweren dat ik het beter kan dan dit, maar daar gaat het niet om, ik ben blij om het feit dat je jouw werk met anderen deelt.
Het is niet Snow White die dit gedicht geschreven heeft.

Zelfs als je dan beter (ahum, subjectief) zou kunnen, dit is nog steeds geen reden anderen zo af te breken. Ik zeg ook mijn mening, maar doe dit nog steeds met respect.
Als je zo goed gedichten kan schrijven, waarom leer je hem dan niet eens voor de grap iets bij?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 01:41
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Gantboy86 schreef op 10-03-2004 @ 23:15:
in de schaduw
van een boom
op het
verschroeide gras
daar zit een kind
heel alleen
tussen de rook en
puinhopen van de stad

Heel mooie weergave van het beeld, maar ik denk dat het nogal vanzelfsprekend omschreven wordt.

wachtend op de sirene’s
die spoedig weer
zullen loeien
denkt het kind
verlaten door dierbaren
die zijn gevallen
geen huis en haard

Het gezellige thuis en wachten op sirenes is een goede tegenstelling. Maar naar mijn zin wat te lang gerokken.(gerekt, hoe zeg je dat? )

denkend aan gisteren
kijkt het na de resten
van een huis
wat er toen nog stond
maar nu is vernielt
door een maatschappij
van heerschappij

(naar?)(vernielD)
De herhaling van 'schappij' is leuk gevonden, maar is nogal geforceerd, aangezien er nergens anders (denk ik) dergelijk rijm te vinden is.

wachtend onder de boom
wacht een kind
op het moment
dat er een
teken wordt gegeven
van het is vrede
maar getekend
voor het leven

Ah, toch wel 'wacht'...
Die van het is vrede, zou ik splitsen of toch op één of andere manier duidelijk maken dat je het niet aan elkaar leest.(of is dit dan wel de bedoeling?)

Die 'teken' van leven en dan 'getekend' vind ik leuk gevonden.
Dus over het algemeen vind ik het niet mis, maar ik denk dat het toch wel beter zou kunnen uitgewerkt worden.
Ik hou dan ook van korte gedichten...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 10:39
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 11-03-2004 @ 01:36:
Ey, it wasn't me!
Maar toch vind ik het wel heel erg tof dat je even je excuses aanbiedt en mijn commentaar zo opvat. Dat kunnen niet veel mensen. Je mag je mening hebben hoor, dat vind ik heel oke. Alleen pas inderdaad een beetje op met hoe je het brengt.
Enneh, ik zal's kijken naar je gedichten hier!

Snowy
Oud 11-03-2004, 12:04
86dagreed
86dagreed is offline
wat een bullshit gezeik van jullie hier.

James bond heeft goede kritiek. Hij ziet het zo. Nou en dat het hard aankomt, dat kan nou eenmaal. Maar dan hoef je niet allebei zo in te krimpen en zo in elkaar toe te geven dat je elkaar half loopt te pijpen hier.

Ik vind het ook niet goed. NIet zo slecht als james vind
maar niet goed. Het is te duidelijk een boodschap. De regels vind ik niet goed. Het is gewoon niet veel .
Oud 11-03-2004, 15:32
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 11-03-2004 @ 13:04:

James bond heeft goede kritiek. Hij ziet het zo. Nou en dat het hard aankomt, dat kan nou eenmaal. Maar dan hoef je niet allebei zo in te krimpen en zo in elkaar toe te geven dat je elkaar half loopt te pijpen hier.

maar niet goed. Het is te duidelijk een boodschap. De regels vind ik niet goed. Het is gewoon niet veel .
Pardon?
Net zoals James Bond recht heeft op zijn mening, heb jij dat ook. En zo hebben wij ook de onze. Maar het is maar net de manier waarop je het brengt. Als jij het niet eens bent met de manier waarop hierop reageer,en James bond wil steunen (als forum vriendje of wat dan ook) hoef je nog niet zo van leer te trekken. Door meteen met scheldwoorden te gaan smijten. Wat bereik je daar nou mee? Half pijpen? Erg de plank misslaan noem ik deze reactie.
Prima dat je het niet goed vind. Ik ben er ook totaal niet weg van. IK vind het een slecht gedicht zelfs . Maar moet ik dat dan maar helemaal tot op de grond afkraken en wegvegen? Het is iemands gedicht, iemands werk! Diegene is daar waarschijnlijk trots op.
En als dit commentaar je niet aanstaat, dan reageer je toch gewoon niet? Simpel. Maar die grove praat wordt (iig door mij) niet geaccepteerd.

Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 16:03.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:06
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 11-03-2004 @ 13:04:

Wat voor nuttigs heb je nu eigenlijk te zeggen?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 23:00
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 11-03-2004 @ 02:35:
Het is niet Snow White die dit gedicht geschreven heeft.

Zelfs als je dan beter (ahum, subjectief) zou kunnen, dit is nog steeds geen reden anderen zo af te breken. Ik zeg ook mijn mening, maar doe dit nog steeds met respect.
Als je zo goed gedichten kan schrijven, waarom leer je hem dan niet eens voor de grap iets bij?
Ja, daar kwam ik ook later achter. Ik snapte al niet dat ik me daarin had vergist in eerste instantie. Ik respecteer hem ook volledig hoor, ik respecteer iedereen volledig, al blijkt dat misschien niet echt, vooral ook omdat de toon die ik erbij bedoel - opgewekt, plagend - door de meesten totaal anders wordt opgevat. But, then again, dat is niet mijn probleem. Als je kan omgaan met feedback, neem je jezelf ten eerste niet te serieus, kan je jezelf relativeren, heb je een gezonde dosis zelfspot, maar zorg je vooral dat je leert van dingen waar je iets aan hebt en de rest laat voor wat het is.
Als je niet tegen feedback kan moet je je gedicht hier niet neerkwakken denk ik.Maar, dat is mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 23:20
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 12-03-2004 @ 00:00:
...Ik respecteer hem ook volledig hoor, ik respecteer iedereen volledig, al blijkt dat misschien niet echt, vooral ook omdat de toon die ik erbij bedoel - opgewekt, plagend - door de meesten totaal anders wordt opgevat. But, then again, dat is niet mijn probleem. Als je kan omgaan met feedback, neem je jezelf ten eerste niet te serieus, kan je jezelf relativeren, heb je een gezonde dosis zelfspot, maar zorg je vooral dat je leert van dingen waar je iets aan hebt en de rest laat voor wat het is.
Als je niet tegen feedback kan moet je je gedicht hier niet neerkwakken denk ik.Maar, dat is mijn mening.
Een toon kan je om te beginnen niet zo gemakkelijk aflezen, dus vind ik dat maar een flauw excuus. Misschien heb je wel respect voor anderen, maar zo komt het toch niet echt over.

Feedback is niet hetzelfde als afkraken. Feedback is de goede en slechte punten aanduiden en argumenteren waarom. De manier waarop kan je nog steeds kiezen, maar ik kies dan voor de lievere manier. Zo krijg ik ook respect en kan er over gediscussieerd worden.

Jouw manier van kritiek leveren vind ik eerder agressie uitstralen en zo zal men dan ook reageren.

Aan jou hoe je kritiek levert, maar ik vraag me af hoe jij zou reageren moest iemand jouw gedicht zo 'afzeiken'.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 00:58
what may come
what may come is offline
blah blah
Oud 12-03-2004, 08:41
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Feedback is iets anders dan (flinke)kritiek geven. Ik vind de manier waarop de reacties worden gebracht verre van opbouwend en dat is iets, wat toch echt wel belangrijk is, wil de ander er iets aan kunnen hebben en zich niet meteen de grond in gestampt voelen.

Ik wil jullie vriendelijk vragen om de discussie (wat een taalgebruik zeg!), voor te zetten per Pm of mail en weer ontopic te gaan.(en dan alsjeblieft. een beetje op een gewone manier!). Er is hier nu genoeg heen en weer gebombardeerd met woorden en Gantboy86 verdient op z'n minst een reactie waar hij niet meteen wordt aangevallen.(nee en het hoeft niet allemaal poes-lief, maar het kan écht wel wat opbouwender).

Dank.
Oud 12-03-2004, 11:33
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 12-03-2004 @ 09:41:
Feedback is iets anders dan (flinke)kritiek geven. Ik vind de manier waarop de reacties worden gebracht verre van opbouwend en dat is iets, wat toch echt wel belangrijk is, wil de ander er iets aan kunnen hebben en zich niet meteen de grond in gestampt voelen.

Ik wil jullie vriendelijk vragen om de discussie (wat een taalgebruik zeg!), voor te zetten per Pm of mail en weer ontopic te gaan.(en dan alsjeblieft. een beetje op een gewone manier!). Er is hier nu genoeg heen en weer gebombardeerd met woorden en Gantboy86 verdient op z'n minst een reactie waar hij niet meteen wordt aangevallen.(nee en het hoeft niet allemaal poes-lief, maar het kan écht wel wat opbouwender).

Dank.
ook namens mij dank
Oud 14-03-2004, 13:17
Uice
Uice is offline
Citaat:
Gantboy86 schreef op 10-03-2004 @ 23:15:
wachtend onder de boom
wacht een kind
Dat ie wachtend wacht lijkt me logisch.
Oud 14-03-2004, 13:21
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Juice schreef op 14-03-2004 @ 14:17:
Dat ie wachtend wacht lijkt me logisch.
Verdere tips?
Oud 14-03-2004, 14:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 14-03-2004 @ 14:21:
Verdere tips?
Verder doet het me niet zo veel, maar ik vond het niet echt de moeite waard om te zeggen. Alleen die zin vond ik vrij dom.
Oud 14-03-2004, 15:27
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 12-03-2004 @ 09:41:
...en Gantboy86 verdient op z'n minst een reactie waar hij niet meteen wordt aangevallen.(nee en het hoeft niet allemaal poes-lief, maar het kan écht wel wat opbouwender).

Dank.
Zie hogerop.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 16:01
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Juice schreef op 14-03-2004 @ 15:43:
Verder doet het me niet zo veel, maar ik vond het niet echt de moeite waard om te zeggen. Alleen die zin vond ik vrij dom.
schrijnend, schrijnend. Niet de moeite waard?, dat vind ik eerlijk gezegd toch wel erg om te horen. Wanneer is iets niet de moeite waard?.

Laat ik dan maar proberen een "goed" voorbeeld te geven.

Gantboy86, het idee achter je gedicht is duidelijk, de achterliggende gedachte, komt helder naar voren(het onderwerp grijpt mij altijd erg aan(Oorlogskind), al is er al vaak over geschreven) maar, je zou véél meer met je woorden, zinnen etc kunnen doen(nu raakt het mij niet i.g.):

Laten we het eerst even per strofe bekijken:

Citaat:
in de schaduw
van een boom
op het
verschroeide gras
daar zit een kind
heel alleen
tussen de rook en
puinhopen van de stad

Als je dit achter elkaar zou zetten, blijft er eigenlijk een verhaaltje over, zie je?>>

in de schaduw van een boom, op het verschroeide gras
daar zit een kind heel alleen, tussen de rook en puinhopen van de stad.

Probeer er allereerst eens meer ritme en vorm in te krijgen:

In de schaduw van een boom,
op het verschroeide gras
Daar zit een kind heel stil alleen,
tussen puinhoop, rook en stad

Zoals je ziet, heb ik wat weggelaten(en wat toegevoegd), maar om je een voorbeeld te geven, van hoe je er meer ritme in krijgt.(het is nog niet perfect maar een begin).

Citaat:
wachtend op de sirene’s
die spoedig weer
zullen loeien
denkt het kind
verlaten door dierbaren
die zijn gevallen
geen huis en haard
In deze 2e strofe, is het wat te veel van de hak op de tak. Je vertelt, maar alles te veel achter elkaar Je begint met vanuit de verteller te spreken en stapt dan ineens over op het vertellen vanuit het kind, dat leest choatisch en dat maakt het dat het minder goed in elkaar steekt. Probeer de eerste strofe mooi aan te laten sluiten op de volgende strofe, het lijkt nu, alsof het 1 strofe is, die je in 2-en hebt gedeeld. Voorbeeldje:

Daar wacht hij op sirene's
die spoedig zullen loeien

Het stukje wat je daarna gebruikt, zou ik sowieso anders doen, want het klopt niet, ik kan er ook weinig mee. Het woordje haard zou ik i.g. achterwege laten,(dat staat er gedwongen). Ik zou niet vanuit het kind pratend("waar moet ik gaan schuilen"), maar vanuit de verteller.

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar dan zit ik er vanavond nog.

Ik ben benieuwd of je er iets mee gaat doen!.
Oud 14-03-2004, 16:11
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 14-03-2004 @ 17:01:
1/...Laat ik dan maar proberen een "goed" voorbeeld te geven.

2/ Als je dit achter elkaar zou zetten, blijft er eigenlijk een verhaaltje over, zie je?>>
[
1/

2/ Ja, dat vond ik ook. Je mag wat 'zuiniger' omspringen met je woorden, dan straalt dat meer kracht uit, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
(..)
Laat ik dan maar proberen een "goed" voorbeeld te geven.
(..)

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar dan zit ik er vanavond nog (...)

Ja, dit is inderdaad een stuk opbouwender. Overigens heb ik eenzelfde reactie al eerder geplaatst. (Hetzelfde qua achterliggende gedachte)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 22:45
Verwijderd
ik vind em slecht...
het vertelt me niets nieuws
het vertelt op een onboeiende manier

je rijmt niet geforceerd ofzo, maar het mist gewoon... een diepere laag

Laatst gewijzigd op 14-03-2004 om 22:47.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 15:11
Uice
Uice is offline
Citaat:
schrijnend, schrijnend. Niet de moeite waard?, dat vind ik eerlijk gezegd toch wel erg om te horen. Wanneer is iets niet de moeite waard?
In dit geval als ik het niet nodig vind te zeggen. Alles wat ik er verder over te zeggen had, was al gezegd, het viel me alleen op dat niemand het had over die stijlfout.
Reageren

Regels voor berichten