Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2004, 13:14
dreadlock leen
dreadlock leen is offline
ik moet een betoog schrijven over helden en ik heb frodo uitgekozen.
nou moet ik dus eerst meningen van anderen hebben om mijn betoog te kunnen maken, dus graag hier je mening over wat je van de kleine hobbit vind!
( graag iets meer dan een paar woorden)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2004, 13:32
Verwijderd
In een betoog moet je toch juist je eigen mening geven?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 14:26
Uice
Uice is offline
Ik vind hem een luie klotedwerg die zijn vriend Sam alles laat oplossen en zelf de credit krijgt. En hij heeft stomme voeten.
Oud 14-03-2004, 14:37
misshobbit
misshobbit is offline
Citaat:
Juice schreef op 14-03-2004 @ 15:26:
Ik vind hem een luie klotedwerg die zijn vriend Sam alles laat oplossen en zelf de credit krijgt. En hij heeft stomme voeten.
mee eens
hij is zoo zielig zogenaamd, en hij laat Sam alles oplossen.
Sam is eigenlijk de held van het verhaal en niet Frodo
Oud 14-03-2004, 16:15
Sjoerd
Sjoerd is offline
Iemand die zijn vriend laat stikken voor een monster. in LotR is hij niet zo leuk, maar in 't echt lijkt ie me wel cool.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 16:29
Martian
Martian is offline
Citaat:
Ik vind hem een luie klotedwerg die zijn vriend Sam alles laat oplossen en zelf de credit krijgt.
Hij is dus gewoon goed in delegeren
Oud 14-03-2004, 16:38
lipglossnblack
lipglossnblack is offline
Citaat:
haha hier moest ik ff om lachen
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 16:43
ABrules
ABrules is offline
nogal klein ventje zo... ongeveer de helft van wat ik ben weet je wel... enne... nogal wat haar op zn voeten enne... heel stil als ie dat wil als wij grote lieden aan komen stampen... dat vind ik er zo ongeveer een beetje van...
Oud 14-03-2004, 16:45
testement
testement is offline
hgehe klopt
Sam heerst!
Oud 14-03-2004, 16:46
A Narrator
A Narrator is offline
Frodo is geen held tenminste Tolkien wou hem niet afschilderen als een held. Want als je RotK gezien hebt zul je zien dat Frodo niet slaagt om zijn missie te volbrengen.
Maar Frodo is eervol, klein, vriendelijk en leeft op grote voet.
Oud 14-03-2004, 16:47
lipglossnblack
lipglossnblack is offline
Citaat:
Gremlin schreef op 14-03-2004 @ 17:46:
Frodo is geen held tenminste Tolkien wou hem niet afschilderen als een held. Want als je RotK gezien hebt zul je zien dat Frodo niet slaagt om zijn missie te volbrengen.
letterlijk ja
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:22
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
Gremlin schreef op 14-03-2004 @ 17:46:
hier sluit ik me volledig bij aan
Oud 14-03-2004, 18:57
actionhank
actionhank is offline
Ach die arme Frodo. Als hij de ring niet had gehad was het heus een aardig kereltje.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 20:53
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Juice schreef op 14-03-2004 @ 09:26:
Vergeet niet zijn lelijke borstkas
Oud 15-03-2004, 09:12
Amisha
Amisha is offline
Sam heerst ja
In de film erger ik mij aan Frodo, hij acteert te dramatisch, terwijl ik hem in het boek niet irritant vind.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 09:36
goodfella
goodfella is offline
sam heerst helemaal niet, die drol kan niet eens zwemmen. Sam kan lekker koken en planten in de grond zetten maar daar houd het ook mee op. Frodo die heeft tenminste de elfentaal geleerd, weet veel van andere volkeren en is niet voor niets in Gandalfs ogen de uitverkorene. Vooruit dat akefietje met de ring ging wat moeizaam maar je weet niet hoe Sam gehandeld zou hebben als hij de ring de hele weg moest dragen. Dan had hij bij Galadriel in die put moeten kijken en die klote toekomst moeten aanzien. Nee frodo is een lekker jochie
Oud 15-03-2004, 10:33
Donald Duck
Donald Duck is offline
Frodo is niet helemaal een flop maar echt eruit springen doet hij ook niet vind ik. Ik vind Sam er inderdaad veel beter uitkomen.
Eerlijk, trouw en ga zo maar door.
Oud 15-03-2004, 10:45
Signy
Signy is offline
Citaat:
wat een bull, ik weet niet of je het weet maar frodo heeft wel een ring die hij bij zich draagt en die ring is nogal krachtig ... neemt als het ware een hoop kracht weg. dus de term 'luie klote dwerg' is unfair.
Oud 15-03-2004, 10:54
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Iedereen die Sam zoveel meer vind heersen dan Frodo, heeft niet goed begrepen wat de Ring precies was. Tuurlijk was Sam een held, maar je kunt hem niet vergelijken met Frodo omdat ze, ook al waren ze steeds bij elkaar, toch onder compleet andere omstandigheden leefden. Frodo is voor mij een held omdat hij minstens tot drie keer toe de Ring heeft kunnen weerstaan en hem vrijwillig heeft aangeboden (aan Gandalf, Aragorn en Galadriel). Het feit dat hij de Ring uiteindelijk niet kon vernietigen is een zwakte in zo verre dat hij toch uiteindelijk niet sterk genoeg was, maar het is een zwakte die volgens mij iedereen heeft: geen sterfelijk wezen zou het kunnen vernietigen op de plaats waar de macht van de Ring het hoogst is, zelfs Sam niet. De kracht is simpelweg te groot.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 11:04
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Valt het trouwens op dat frodo het meest wordt geraakt en nog net op het nippertje aan de dood weet te ontkomen steeds? Echt het mazzel van een halfling weer die daarbij kwam kijken...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 11:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 15-03-2004 @ 12:04:
Valt het trouwens op dat frodo het meest wordt geraakt en nog net op het nippertje aan de dood weet te ontkomen steeds? Echt het mazzel van een halfling weer die daarbij kwam kijken...
Mithril Chainmail helpt ook een hoop

Laatst gewijzigd op 15-03-2004 om 11:59.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 13:59
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Tsja en een auto genaamd 'kit' helpt ook bij een ene david hasselhof , maar nou dreig ik flink off topic te raken.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 15:05
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 15-03-2004 @ 12:04:
Dat is gewoon om alles spannend te maken. Alles draait om de missie van Frodo en dan is het niet echt ontzettend praktisch als hij dood gaat.

En voor alle andere mensen: Natuurlijk is Sam een held. Hij is trouw, een echte vriend en hij sleept Frodo er doorheen. Maar hoewel Frodo niet echt heldhaftig gedrag vertoont, is hij dat echt wel. Hij heeft een enorm sterke wil, hoewel sommige mensen dat misschien niet zouden zeggen, omdat hij toch af en toe toegeeft aan de verleiding van de Ring. Gandalf zegt ook iets over dat alleen een hobbit deze missie aankan, omdat ze zo'n sterke wilskracht hebben ofzo.
Frodo draagt een hele zware last en blijft toch altijd doorgaan. Hij heeft een bijna onmogelijke missie en toch probeert hij die uit te voeren, hoewel hij bijna geen kans van slagen heeft en doodsbang is. Misschien lijkt angst niet heldhaftig, maar wat is nou dapperder: een ontzettend sterke held die dit zou doen, of een miezerig klein wereldvreemd mannetje die eigenlijk geen enkele kans heeft?
Frodo heeft trouwens niet alleen de Ring, maar hij is ook nog gestoken door zo'n Ringwraith en die wond verzwakt hem ook heel erg. Toch blijft hij doorgaan.
En ondanks alles blijft hij toch in het goede geloven. Hij wordt af en toe wel door de Ring gecorrumpeerd (ofzo, is dit een woord?), maar over het algemeen is hij heel erg goed. Ook gelooft hij meer dan bijvoorbeeld Sam in mensen (zoals Gollem) een tweede kans geven. Sam wil Gollem steeds vermoorden, maar dat mag niet van Frodo.
En ik denk trouwens ook niet dat er veel mensen/andere rassen zouden zijn geweest die die Ring na hem zo'n tijd bij zich te hebben gedragen zou kunnen vernietigen. Het spreekt trouwens ook voor Frodo dat hij tot drie keer toe vrijwillig afstand wilde doen van de Ring.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 15:31
Verwijderd
ik vind frodo wel een grappig mannetje. ajb
hahaha lol

ik vind frodo een dapper mannetje. hij zei gelijk dat hij de ring wel wou vernietigen. Daarbij toonde hij veel moed. het is immers een krachtig voorwerp om te overwinnen.
Sam vind ik eigenlijk nog een grotere held. hij is hartstikke trouw aan frodo en heeft veel meer moed.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 15:40
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 15-03-2004 @ 16:31:
ik vind frodo een dapper mannetje. hij zei gelijk dat hij de ring wel wou vernietigen. Daarbij toonde hij veel moed. het is immers een krachtig voorwerp om te overwinnen.
Doet me denken aan iemand die wilt stoppen met roken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2004, 17:30
Uice
Uice is offline
Citaat:
Signy schreef op 15-03-2004 @ 11:45:
wat een bull, ik weet niet of je het weet maar frodo heeft wel een ring die hij bij zich draagt en die ring is nogal krachtig ... neemt als het ware een hoop kracht weg. dus de term 'luie klote dwerg' is unfair.
Hij had anders best wat door mogen lopen.
Oud 15-03-2004, 17:31
Uice
Uice is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 14-03-2004 @ 21:53:
Vergeet niet zijn lelijke borstkas
Ik heb geen problemen met Frodo's borstkas.
Oud 15-03-2004, 19:26
niña
niña is offline
hij kreunt een beetje vreemd
maar vdr is ie wel moedig
Oud 15-03-2004, 19:44
cup a soup
cup a soup is offline
naja... hij is dan helemaal in de ban van de ring enzo.. en daar heeft ie het dan moeilijk mee... en dan kan ie zichzelf niet meer beheersen...

kortom...wat een aansteller
Oud 16-03-2004, 07:56
Talon
Talon is offline
ik vind hem helemaal niks
de momenten met frodo en sam halen het leukheidsgehalte van lotr erg naar beneden
Oud 16-03-2004, 08:12
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Neej vin ik niet. Vond vooral dat stukje met die rabbit stew lachen
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 08:13
Talon
Talon is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 16-03-2004 @ 09:12:
Neej vin ik niet. Vond vooral dat stukje met die rabbit stew lachen
zegt natuurlijk ook iets over jouw humor, als je frodo enz leuk vindt
Oud 16-03-2004, 08:50
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
Talon schreef op 16-03-2004 @ 09:13:
zegt natuurlijk ook iets over jouw humor, als je frodo enz leuk vindt
Ik heb nooit gezegd dat ik frodo enz leuk vind, heb het alleen over een scene gehad en heb daarnaast ontkend dat ze het leukheidsgehalte omlaag halen.

Dat je al zo snel conclusies trekt over mij zegt al aardig wat over jou..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 12:32
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 15-03-2004 @ 14:59:
Tsja en een auto genaamd 'kit' helpt ook bij een ene david hasselhof
Ja, dus?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 13:37
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Dus als die frodo niet zoveel mazzel en 'gear' zou hebben zonder dan zou die hele tocht naar die berg een groot fiasco zijn geweest.

Dan denk je misschien van: ja maar die frodo kon de ring teruggeven en de verleiding weerstaan, nou dat deed sam ook en die ene broer van boromir trouwens ook.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 15:38
Aerochick
Aerochick is offline
Ik vind hem lief. Maar Sam vind ik toch wel liever.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 15:41
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 16-03-2004 @ 14:37:
Dus als die frodo niet zoveel mazzel en 'gear' zou hebben zonder dan zou die hele tocht naar die berg een groot fiasco zijn geweest.

Dan denk je misschien van: ja maar die frodo kon de ring teruggeven en de verleiding weerstaan, nou dat deed sam ook en die ene broer van boromir trouwens ook.
Faramir had de ring maar een seconde of 10 gezien. Sam heeft hem een tijdje bij zich gehad en heeft hem in het boek zelfs nog omgedaan ook. Het is al een hele prestatie om dan de verleiding te weerstaan, daarom zijn Sam en Faramir ook helden. Maar dit is nog steeds niets vergeleken met Frodo, die hem de hele reis bij zich heeft gehad, hem een paar keer heeft omgedaan (niet zomaar, maar uit noodweer of per toeval), ook gestoken is door de Witch King, verlamd is geraakt door Shelob en het Oog verschillende malen heeft gezien.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 17:12
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 16-03-2004 @ 16:41:
Faramir had de ring maar een seconde of 10 gezien. Sam heeft hem een tijdje bij zich gehad en heeft hem in het boek zelfs nog omgedaan ook. Het is al een hele prestatie om dan de verleiding te weerstaan, daarom zijn Sam en Faramir ook helden. Maar dit is nog steeds niets vergeleken met Frodo, die hem de hele reis bij zich heeft gehad, hem een paar keer heeft omgedaan (niet zomaar, maar uit noodweer of per toeval), ook gestoken is door de Witch King, verlamd is geraakt door Shelob en het Oog verschillende malen heeft gezien.
Frodo is wel hoor alleen hij komt niet zo kundig over op het eerste gezicht. Eigenlijk vind ik dat ook wel een van de sterkere kanten van de personages. Er zitten gewoon karakters tussen die totaal geen standaard manier van doen hebben zoals de meeste helden, maar meer normale mensen zijn. Ik denk dat frodo misschien wel een van de beste voorbeelden is daarvan.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Sponstanietje schreef op 15-03-2004 @ 16:40:
Doet me denken aan iemand die wilt stoppen met roken...
bleh roken is vies en slecht
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 18:40
Arwyn
Arwyn is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 16-03-2004 @ 19:03:
bleh roken is vies en slecht
Helemaal waar meid, maar daar gaat de draad niet over...

On-topic: Ik vind Frodo toch best wel een held. Probeer zelf maar eens iets wat je heel graag wil te weerstaan. Dat is nooit makkelijk.
In het boek is Frodo ook al veel langer eigenaar van de Ring. Hij heeft er in die tijd nooit aan gedacht, maar de Ring probeerde toen al naar Sauron terug te gaan, dus dat moet wel een beetje invloed hebben. Frodo is dan geen held die alles kan weerstaan, hij heeft zijn momenten van zwakte, maar een zogenaamde held die alles kan weerstaan is dan ook niet bepaald waarheidsgetrouw dacht ik zo...
En Frodo heeft natuurlijk ook veel hulp gehad van anderen, dat wel. Maar wat iemand anders (weet zo ff niet meer wie) al zei, het gaat niet alleen om de Ring. Ook om bv Frodo die Gollem een tweede kans gaf terwijl Sam het hem juist afraadde om dat te doen. Dat is ook wel een heldendaad, iets doen omdat jíj denkt dat het goed is en niet omdat anderen het willen ofzo.
Oud 16-03-2004, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Arwyn schreef op 16-03-2004 @ 19:40:
Helemaal waar meid, maar daar gaat de draad niet over...
nou en ik moest gewoon ff reageren
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 20:26
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
-Fluit heel onschuldig-
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 20:35
Verwijderd
Hij is natuurlijk niet echt een held. Hij heeft aan anderen te danken dat hij de Ring heeft kunnen vernietigen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 00:32
Martian
Martian is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-03-2004 @ 21:35:
Hij is natuurlijk niet echt een held. Hij heeft aan anderen te danken dat hij de Ring heeft kunnen vernietigen.
Ja, en Aragorn heeft het aan anderen te danken dat hij de oorlog won... Eigenlijk heeft elke overlevende dat aan een ander te danken. Dus helden bestaan niet?
Oud 17-03-2004, 10:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-03-2004 @ 21:35:
Ah, en daarom is hij geen held? Wat een onzin. Alle reisgenoten zijn helden, ongeacht welke rol ze speelden waren ze een voor een onmisbaar.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 11:42
Lionheart
Mwah, gaat wel.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 14:11
BCR
BCR is offline
Citaat:
Lionheart schreef op 17-03-2004 @ 12:42:
Mwah, gaat wel.
Oud 18-03-2004, 18:48
Verwijderd
Frodo is dapper dat hij zo'n zware taak op zijn schouders neemt... en hij mag vreselijk blij zijn met een vriend als Sam!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten