Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2004, 10:52
Verwijderd
het is gewoon een uitvinding van luie vervelende mensen die het ABN niet onder de knie hebben.

Dyslectici uitgezonderd

Eens?

Oneens?

En vooral: Waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2004, 10:53
Verwijderd
Voor sms, met de beperkte letteraantal per sms kan ik me nog iets voorstellen. Voor msn hanteer ik liever abn.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:54
Coubaly
Coubaly is offline
Oneens, want die taal is gewoon ontwikkeld om ruimte te besparen aangezien een SMS-bericht maar uit een bepaald aantal tekens mag bestaan. Luiheid zal er wel iets mee te maken hebben, maar het is zeker niet de aanleiding geweest voor het ontwikkelen van deze populaire taal.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:55
Verwijderd
Er staat trouwens 'of' hè, dus ik scheer msn en sms niet over één kam Voor de duidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:56
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Milk schreef op 18-03-2004 @ 11:52:

Dyslectici uitgezonderd

/? waarm ik gebruik nooit afgekorte woordn dat is juist moelijker voor mij ik haalw el een boel letter sdoorelkaar altijd maar goed
niks dislectici uitgezonderd
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:56
Boogie
Boogie is offline
Dat komt door het luiheidsprincipe. Men wil met zo min mogelijk moeite zo veel mogelijk bereiken. Oftewel: zo veel mogelijk zeggen met zo min mogelijk tekens.
Oud 18-03-2004, 10:57
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 18-03-2004 @ 11:56:
/? waarm ik gebruik nooit afgekorte woordn dat is juist moelijker voor mij ik haalw el een boel letter sdoorelkaar altijd maar goed
niks dislectici uitgezonderd
Wat luiheid betreft natuurlijk! Veel ,mensen schrijven via MSn tog en egt en zo, maar dyslectici doen dat onbewust. Het is niet dat ze niet mogen reageren of zo.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:57
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Milk schreef op 18-03-2004 @ 11:52:
het is gewoon een uitvinding van luie vervelende mensen die het ABN niet onder de knie hebben.

Eens?

Oneens?

En vooral: Waarom?
en al is eht door luiheid uitgevonden als het maar dorgezet word en mensen ook ngo anders gaan spreke n is er gewoon spraken van een andere taal /dialect dat het uitluiheid voortkomt maakt niets uit
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:59
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
Boogie schreef op 18-03-2004 @ 11:56:
Dat komt door het luiheidsprincipe. Men wil met zo min mogelijk moeite zo veel mogelijk bereiken. Oftewel: zo veel mogelijk zeggen met zo min mogelijk tekens.
Met als gevolg dat de ander meer tijd en moeite moet verspillen om jouw bericht te lezen.
Oud 18-03-2004, 10:59
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Milk schreef op 18-03-2004 @ 11:57:
Wat luiheid betreft natuurlijk! Veel ,mensen schrijven via MSn tog en egt en zo, maar dyslectici doen dat onbewust. Het is niet dat ze niet mogen reageren of zo.
ow bedoel je dat
ik dacht meer aan al die 4 is for enzo en aan w8 ff en al die mafe afkortingen die ik nooit begrijp
het heeft me een halfjaar gekost om te onthouden wat wtf betkende egt waar
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:00
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Mea Culpa schreef op 18-03-2004 @ 11:59:
Met als gevolg dat de ander meer tijd en moeite moet verspillen om jouw bericht te lezen.
Dat komt dan weer door het egoïsmeprincipe
Oud 18-03-2004, 11:00
Coubaly
Coubaly is offline
Citaat:
Mea Culpa schreef op 18-03-2004 @ 11:59:
We mogen er vanuit gaan dat deze taal alleen gebezigd wordt door mensen die het goed kunnen lezen en verstaan.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:02
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 18-03-2004 @ 11:59:
ow bedoel je dat
ik dacht meer aan al die 4 is for enzo en aan w8 ff en al die mafe afkortingen die ik nooit begrijp
het heeft me een halfjaar gekost om te onthouden wat wtf betkende egt waar
Ja dat bedoel ik plus dat ik nogmaals msn en sms onderscheidt.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:04
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
Boogie schreef op 18-03-2004 @ 12:00:
Dat komt dan weer door het egoïsmeprincipe

Citaat:
We mogen er vanuit gaan dat deze taal alleen gebezigd wordt door mensen die het goed kunnen lezen en verstaan.
Ik geloof niet dat er mensen zijn die een bericht met vreemde tekens/afkortingen etc. makkelijker weglezen als een bericht geschreven in 'normaal' nederlands.
Oud 18-03-2004, 11:09
Coubaly
Coubaly is offline
Citaat:
Mea Culpa schreef op 18-03-2004 @ 12:04:
Ik geloof niet dat er mensen zijn die een bericht met vreemde tekens/afkortingen etc. makkelijker weglezen als een bericht geschreven in 'normaal' nederlands.
Je snapt het, geloof ik, niet helemaal. We mogen er toch vanuit gaan dat mensen die een SMS ontvangen met dat soort taal ook daadwerkelijk in die scene zitten, maw, men zal derhalve gemakkelijk dat soort taal kunnen lezen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Coubaly schreef op 18-03-2004 @ 12:09:
Je snapt het, geloof ik, niet helemaal. We mogen er toch vanuit gaan dat mensen die een SMS ontvangen met dat soort taal ook daadwerkelijk in die scene zitten, maw, men zal derhalve gemakkelijk dat soort taal kunnen lezen.
Kan ja, maar hoeft niet. Ik heb ook wel eens iig getypt in plaats van in ieder geval en ik geloof dat ik mensen daar nachten van wakker heb laten liggen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:12
Coubaly
Coubaly is offline
Citaat:
Milk schreef op 18-03-2004 @ 12:10:
Kan ja, maar hoeft niet. Ik heb ook wel eens iig getypt in plaats van in ieder geval en ik geloof dat ik mensen daar nachten van wakker heb laten liggen.
Achja, dat is iig niet zo'n groot probleem.

We hebben het over zeldzaam voorkomende woorden en zinsnede's.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Coubaly schreef op 18-03-2004 @ 12:12:
Achja, dat is iig niet zo'n groot probleem.

We hebben het over zeldzaam voorkomende woorden en zinsnede's.
Was voor sommige mensen toch ook vrij zeldzaam, dat iig

En bij sommige mensen hebben smilies al helemaal geen effect (ielj, wat zijn dat voor tekentjes!)
Wel vrij zeldzaam nu, die mensen
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:14
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
Coubaly schreef op 18-03-2004 @ 12:09:
Ja, feit blijft dat je vanaf jonge leeftijd leert te lezen/schrijven in het Nederlands zonder allerlei rare fratsen, dus ik kan me niet voorstellen dat het iemand net zo makkelijk afgaat zo'n bericht door te lezen als een normaal bericht.
Oud 18-03-2004, 11:15
Coubaly
Coubaly is offline
Citaat:
Mea Culpa schreef op 18-03-2004 @ 12:14:
Ja, feit blijft dat je vanaf jonge leeftijd leert te lezen/schrijven in het Nederlands zonder allerlei rare fratsen, dus ik kan me niet voorstellen dat het iemand net zo makkelijk afgaat zo'n bericht door te lezen als een normaal bericht.
Als jij die vaardigheid je eigen hebt gemaakt, dan omzeilen we hierbij toch jouw gehele argumentatie?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:43
Lionheart
Citaat:
Reverend schreef op 18-03-2004 @ 11:53:
Voor sms, met de beperkte letteraantal per sms kan ik me nog iets voorstellen. Voor msn hanteer ik liever abn.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:50
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Boogie schreef op 18-03-2004 @ 11:56:
Dat vind ik ook, maar dan vooral mtb msn. Voor sms is het logisch om afkortingen te grbuiken gezien de beperking. Hoewel ik zelf de voorkeur geef om ook smsjes in het abn te schrijven.
En die afkortingen als idd en iig gebruik ik wel vaak, dat is inderdaad gewoon luiheid en daarbij hen ik minder risico op schrijffouten. Dingen als tog wil ik zo veel mogelijk voorkomen omdat ik dat heel lelijk vind. Maar ja, ik maak die fouten gewoon door mijn dyslexie.
Oud 18-03-2004, 11:53
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
Coubaly schreef op 18-03-2004 @ 12:15:
Als jij die vaardigheid je eigen hebt gemaakt, dan omzeilen we hierbij toch jouw gehele argumentatie?
Misschien in de volgende generaties, waar kinderen dus met 'sms- of msn taal' opgroeien, maar jij bent toch niet van kinds af aan gewend berichten te krijgen met hierin vreemde tekens/afkortingen?
Oud 18-03-2004, 12:07
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Mea Culpa schreef op 18-03-2004 @ 12:53:
Misschien in de volgende generaties, waar kinderen dus met 'sms- of msn taal' opgroeien, maar jij bent toch niet van kinds af aan gewend berichten te krijgen met hierin vreemde tekens/afkortingen?
je vergist je in hoe snel je iets kunt aan en af leren als je niet al te oud bent
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 12:34
Verwijderd
Ja goed, dan is het een taal 'uitgevonden' door luie mensen, maar het blijft dan toch nog steeds een taal?

Ik denk overigens niet dat het nú al een taal is, het is een soort afgeleide van het AN, maar nog geen eigen taal... daarvoor moet hij nog iets langer mee gaan, imo. (Hé kijk, msn-taal? sms-taal? )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2004, 12:37
Thomas
Thomas is offline
Het is inderdaad geen taal.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 13:19
Verwijderd
Een deel luiheid en het hoort gewoon bij bepaalde subculturen (breezah). Ze doen het allemaal om hip te zijn en niet buiten de groep te valllen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 13:23
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik schrijf zelfs SMS-jes in ABN
Oud 18-03-2004, 13:25
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
Jadie schreef op 18-03-2004 @ 14:19:
Een deel luiheid en het hoort gewoon bij bepaalde subculturen (breezah). Ze doen het allemaal om hip te zijn en niet buiten de groep te valllen.
En ik denk dat dat niet altijd opgaat, ik gebruik zelf ook wel eens afkortingen (voornamelijk met sms-en) en dan is het echt puur luiheid / evt. grin geldbesparing.

Citaat:
je vergist je in hoe snel je iets kunt aan en af leren als je niet al te oud bent
Daar zit wat in, maar ik ben er toch echt van overtuigd dat AN stukken makkelijker wegleest, wanneer je een tweede taal leert blijft je moedertaal toch over het algemeen ook makkelijker voor je
Oud 18-03-2004, 13:37
forumfreakie
forumfreakie is offline
het is deels luiheid en het heeft deels te maken met de beperkte ruimte van smsjes.
Oud 18-03-2004, 14:08
Verwijderd
Veel mensen beheersen hun eigen taal nu eenmaal niet goed. Jammer, maar helaas.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:08
kevertje84
kevertje84 is offline
oneens, want ik beheers het ABN prima, maar het is meer uit gemakzucht, dat msn-taal, omdat je zoveel mogelijk in een korte tijd wil typen.
Oud 18-03-2004, 14:18
Kuzco
Kuzco is offline
Ik beheers het Nederlands volgens mij goed genoeg, maar in smsjes past het simpelweg niet.
Op msn schrijf ik dingen meestal wel gewoon voluit.
Oud 18-03-2004, 14:19
Verwijderd
Citaat:
kevertje84 schreef op 18-03-2004 @ 15:08:
oneens, want ik beheers het ABN prima, maar het is meer uit gemakzucht, dat msn-taal, omdat je zoveel mogelijk in een korte tijd wil typen.
idemdito
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:37
the spongeman
the spongeman is offline
daar ben ik het mee eens
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:13
Verwijderd
Citaat:
kevertje84 schreef op 18-03-2004 @ 15:08:
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:14
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Kuzco schreef op 18-03-2004 @ 15:18:
Ik beheers het Nederlands volgens mij goed genoeg, maar in smsjes past het simpelweg niet.
Op msn schrijf ik dingen meestal wel gewoon voluit.
Oud 18-03-2004, 15:24
Verwijderd
Het probleem is vaak dat ze de Nederlandse taal wél onder de knie hebben. Als je nou niet beter zou weten, oke, maar wie gaat er nou exprés tog schrijven? Ik vind toch minder moeite dan tog.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:36
Razor - Blade
Razor - Blade is offline
Bij een sms heb je geloof ik maar 160 tekens, als je het dan iets inkort vind ik het geen probleem,, over MSN is dat natuurlijk niet zo..

Volgens mij is ABN tegenwoordig AN.. i.v.m de friezen ,limburgers en die figuren uit de buurt van Almeloooooo.. aangezien dat geen beschaafde nederlands is.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:41
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Reverend schreef op 18-03-2004 @ 11:53:
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:42
zwoesj
zwoesj is offline
Zou heel goed kunnen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:45
Verwijderd
luiheid, en ik kan het weten
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Het enige wat ik afkort is 'even' -> 'ff'.
En als ik het druk heb wordt 'ik zal' -> 'kzal' enzo.

Maar verder... nee. Ik schrijf gewoon ABN.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Mea Culpa schreef op 18-03-2004 @ 14:25:
En ik denk dat dat niet altijd opgaat, ik gebruik zelf ook wel eens afkortingen (voornamelijk met sms-en) en dan is het echt puur luiheid / evt. grin geldbesparing.
Voor de sms zijn afkortingen idd geldbesparend. Maar niet op msn. Daar zijn al die afkortingen en verkeerd gespelde woorden alleen maar irritant en juist daar worden ze veel gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 18:20
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ach, vaak wil ik op msn soms wat snel zeggen, en als ik heel snel ga typen, maak ik zoveel fouten, dat je er nog minder van begrijpt. Dus ik kan beter dan afkortingen gebruiken. Maar sommige mensen zijn echt erg met afkorthingen, dan begrijp je d'r echt geen fuk meer van
Oud 18-03-2004, 18:36
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
Jadie schreef op 18-03-2004 @ 18:04:
Voor de sms zijn afkortingen idd geldbesparend. Maar niet op msn. Daar zijn al die afkortingen en verkeerd gespelde woorden alleen maar irritant en juist daar worden ze veel gebruikt.
Laat dat nou net mijn hele punt zijn
Oud 18-03-2004, 20:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Jadie schreef op 18-03-2004 @ 18:04:
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 22:24
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Mwah oneens... ik schrijf wel eens op MSN of via SMS iets van "w8" of "ff" of "iig" maar dat zijn afkortingen die iedereen kent en verder gewoon ABN.
Oud 19-03-2004, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Mea Culpa schreef op 18-03-2004 @ 19:36:
Laat dat nou net mijn hele punt zijn
Daar deed je dan wel een aantal posts over
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 11:11
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
wat een geouwehoer. en wat een ridicule 'stelling'.

kon je echt niets boeienders verzinnen om over te huilen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten