Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Je mag toch wel verwachten dat degene die een stelling poneert tenminste summier omschrijft wáárom dat een stelling is die het discussiëren waard is
![]() Ik denk dat het weinig nut heeft om er iets aan te veranderen. MBO is ook een vervolgopleiding en je kunt mensen niet verplichten om door te leren. Het zou natuurlijk wel mooi zijn maar er zijn genoeg mensen die met MAVO echt wel 'af' zijn. Ik zou het mooi laten zoals het is. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Iemand is klaar als hij een middelbare schooldiploma heeft behaald. Of hij daarna nog een vervolgopleiding gaat doen is zijn eigen keuze, maar je kunt iemand daar niet toe verplichten. Denk aan mensen die na de MAVO het leerlingwezen ingaan. Er zijn massa's mensen die gewoon allergisch zijn voor school, niet kunnen leren en gewoon zo snel mogelijk aan het werk willen. Als je die van hun zestiende tot hun achttiende nog verplicht om een MBO-opleiding te doen verneuk je tijd en geld, want die mensen stoppen er dus meteen mee zodra ze achttien zijn en in de tussentijd zijn ze doodongelukkig.
|
![]() |
|
In België is er leerplicht tot je 18de, maar als je schoolmoe bent dan kan je vanaf je 15de deeltijds gaan of via een leercontract werken.
Deeltijds houdt in dat je twee dagen per week een beroepsopleiding (verkooptechnieken, bedrijfsbeheer..praktisch en eenvoudige richtingen) volgt en een bepaald aantal uur per week uit werken gaat. Ik vind het goed dat er leerplicht tot je 18de is, maar hoger zou ik niet gaan en ik heb opgevangen dat men considereert de leeftijd op te trekken tot 21 jaar. ![]() ![]() Ik vind dan ook dat je op je 16de nog niet geheel verantwoordelijk kan zijn om in te staan over je schoolcarrière. Hoe zit het met tweedekansonderwijs/volwassenonderwijs in Nederland? |
![]() |
||
Citaat:
En we hebben in Nederland wel volwassenonderwijs waarbij je dus alsnog een diploma kunt halen.
||
Citaat:
Indien je een algemene opleiding volgde moet je minstens nog drie jaar hogeschool doen. (Ook mogelijkheid tot unif) In dat geval ben je maar op je 21ste of het jaar dat je 21 wordt afgestudeerd. (met een volwaardig/nuttig diploma) Maar ik vind het verplicht school volgen tot je 21ste ook een overdreven optie. Deeltijds en leercontract zijn eerder uitzondering, dan regel. Zijn er dan veel Nederlanders die op hun 16de eigenlijk klaar zijn met hun school? |
![]() |
|
tegen
dat gaat denk ik echt een gekkehuis worden. mensen van 17 kun je niet meer wijsmaken dat ze nog naar school moeten. die willen stoer op brommers rijden en een baantje hebben. als kinderen van 12 het al vertikken gaan die 17-jarige echt niet leren en hw maken enz.
||
Citaat:
Vergissen is menselijk. ![]() Lijkt me dan ook al een beter idee. Vraagje: wanneer hebben jullie (Nederlanders) vakantie en wanneer beginnen de examens? Kan iemand die regeling uitleggen? Ook de zomervakantie is anders, denk ik, dan bij ons. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
vraag over leerplicht A_D | 5 | 31-10-2012 22:13 | |
Algemene schoolzaken |
Leerplicht femanon | 5 | 01-06-2011 23:43 | |
Werk, Geld & Recht |
RCM-wet en leerplicht. Lorelei | 15 | 02-05-2007 21:23 | |
Werk, Geld & Recht |
Leerplicht en HBO? Iboeboe | 12 | 31-10-2005 21:37 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
betoog: "Het is waanzin de leerplicht te verlengen tot achtien jaar." Guenevery | 0 | 23-10-2005 13:09 | |
Algemene schoolzaken |
Leerplicht, werkhouding en blijven zitten. Verwijderd | 12 | 19-05-2005 14:57 |