Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2004, 14:49
Saraï_h
Saraï_h is offline
Omdat hierover gediscusseerd werd in de topic over hemel/hel, open ik een nieuwe topic over de rechtvaardigheid (van God).
Oud 06-07-2004, 15:02
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Als rechtvaardigheid gelijkheid voor de wet (al dan niet die van God) voor iedereen en een gelijke verdeling van kansen voor iedereen betekend is God onrechtvaardig. Denk niet dat ik je dat verder hoef uit te leggen.

Je gezever over God begint me overigens wel een beetje te vermoeien. Amen.
Oud 06-07-2004, 15:11
Verwijderd
waarom open je nu een nieuw topic?
Je kunt toch best in dat andere topic reageren, daar sloot het goed op aan hoor..
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 15:46
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
kan er geen max aan het aantal te openen topics per week komen ofzo, dit lijkt wel horizonvervuiling, of maak 1 godtopic of weet ik veel
Oud 06-07-2004, 15:52
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 06-07-2004 @ 16:46 :
kan er geen max aan het aantal te openen topics per week komen ofzo, dit lijkt wel horizonvervuiling, of maak 1 godtopic of weet ik veel
agree
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 06-07-2004 @ 16:02 :
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 16:01
Saeed al-Sahaf
Saeed al-Sahaf is offline
Citaat:
Als rechtvaardigheid gelijkheid voor de wet (al dan niet die van God) voor iedereen en een gelijke verdeling van kansen voor iedereen betekend is God onrechtvaardig. Denk niet dat ik je dat verder hoef uit te leggen.

iedereen heeft gelijke kans om zijn wil te onderwerpen aan Allah
Oud 06-07-2004, 16:05
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
rechtvaardig is als iedereen zich houdt aan de vooraf afgesproken regels, god heeft helemaal niets met ons afgesproken en kan dus ook niet rechtvaardig zijn

en je hoeft inderdaad niet elke keer een nieuw topic te openen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 16:08
Saraï_h
Saraï_h is offline
Haha.

Als 10 man discusseerd in een topic over rechtvaardigheid kan daar toch een nieuw topic over geopend worden? Je moet wel het doel voor ogen houden. Forum-> discussie-> topic openen.

Rechtvaardigheid hoeft niet direct met God te maken te hebben Blietzkrig. Het is een begrip wat je vaker hoort.
Oud 06-07-2004, 16:11
De Veroorzaker
Citaat:
Saraï_h schreef op 06-07-2004 @ 17:08 :
Haha.

Als 10 man discusseerd in een topic over rechtvaardigheid kan daar toch een nieuw topic over geopend worden? Je moet wel het doel voor ogen houden. Forum-> discussie-> topic openen.

Rechtvaardigheid hoeft niet direct met God te maken te hebben Blietzkrig. Het is een begrip wat je vaker hoort.
In een topic passen 500 posts, dus je ken best van onderwerp switchen . Maarja, hokjesdenken ten top
Oud 06-07-2004, 16:15
juliet
juliet is offline
Als je dit topic 1 te veel vind moet je dr gewoon geen commentaar op geven!!!

Wat ik altijd grappig vind aan niet christelijk mense (sorry hoor)
dat jullie vaak (niet altijd) zo een inmense maar dan ook echt een inmense aversie tegen christenen hebben en vooral tegen wat zij geloven!

En ik zal hiet heel veel commentaar op krijgen op wat ik nu ga zeggen maar goed dat is dan maar zo!

Maar door zo vel op discussie in te gaan laat je een groot deel van je onzekerheid zien!

Kijk ik geloof in God en als mensen dat niet willen geloven dat Hij bestaat ja dan zij het zo!! Voor mij is het geloof iets wat vast staat als een blok en waar ik ook geen bevestiging meer voor nodig heb!

Maar bij sommige (absoluut niet bij allemaal) lijkt het wel of jullie nog een bevestiging willen krijgen dat God niet bestaat alsof je het zelf niet helemaal gelooft!!

Mensen als je niet zeker bent over je mening dat God niet bestaat zorg dan eerst dat je die zekerheid wel hebt voordat je te fell gaat mee discussieren in dit soort discussies( discussies over God)!

Owk owk ik spreek me zelf nu tegen omdat ik van mening ben dat er geen absolute zekerheden zijn!! Maar overtuig je dr wel van dat jou mening ook zeker dat gene is wat je gelooft!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 16:27
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Het punt is juist dat ik toegeef dat we het niet weten en ook niet kunnen weten omdat er geen bewijs voor of tegen is. Terwijl christenen denken zeker te weten dat god bestaat, dat is dus wel irritant. Verder vind ik dat de mensen die met het verhaal komen ook met de eerste bewijzen of iig aanwijzingen moeten komen. Dat gebeurt niet en daarom ga ik er tot die tijd van uit dat het niet klopt.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 16:33
McCaine
McCaine is offline
Je hebt echt de domste signature die ik in tijden gezien heb.
Oud 06-07-2004, 16:41
Verwijderd
Citaat:
juliet schreef op 06-07-2004 @ 17:15 :
Maar door zo vel op discussie in te gaan laat je een groot deel van je onzekerheid zien!
Leg dat maar eens uit.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 17:29
little nemo
little nemo is offline
Citaat:

en je hebt idd een onwijs domme signatuur...en aangezien je gelovig bent kan je toch niet overtuigd worden van je eigen domheid dus is het beter om maar gewoon te zeggen dat je kortzichtig bent en er makkelijke, neppe gedachtes op nahoud dan om dit te beargumenteren want dat gaat toch niet werken
Oud 06-07-2004, 17:54
Saraï_h
Saraï_h is offline
Citaat:
alluman schreef op 06-07-2004 @ 17:41 :
Leg dat maar eens uit.
Véel, niet fel.

Kan er nog fatsoenlijk gediscusseerd worden.

Wanneer is een rechter rechtvaardig.

Wanneer Jantje z'n buurman in elkaar slaat en hij vrij uit gaat? Of wanneer Jantje straf krijgt?

Ik denk het laatste.

God is rechtvaardig, God straft.

Er was niemand rechtvaardig bevonden dan Noach.
Alle mensen dood behalve Noach.

Zijn wij rechtvaardig bevonden voor God?

Nee.

Verdienen we de dood.

Ja.

Is God ook liefde?

Ja.

Dus stuurde God Zijn Zoon.

Geloof je in Hem, dan heb je eeuwig leven. Kun je alsnog bij God komen. Sla je Zijn offer af. Dan niet dus.
God is liefde! Jezus genas de zieken, Jezus bevreed mensen van demonen.

1 van de 2

Laatst gewijzigd op 06-07-2004 om 17:59.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 18:00
De Veroorzaker
God is niet rechtvaardig anders zou ieder nieuw mens gelijk zijn aan alle andere mensen en door zijn keuzes afwijken. Dat is niet zo, en toch beoordeelt god iedereen volgens dezelfde criteria, als ik jullie moet geloven. Onrechtvaardig dus.

En je enter toets blijft hangen :/

Edit: Jezus genas zieken volgens de bijbel. Leer nu toch eens dat het verschil maakt hoe je je uitdrukt. De bijbel is geen verzameling feiten maar een verzameling overdreven verhalen.
Oud 06-07-2004, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Saraï_h schreef op 06-07-2004 @ 18:54 :
(...)

Wanneer Jantje z'n buurman in elkaar slaat en hij vrij uit gaat? Of wanneer Jantje straf krijgt?

Ik denk het laatste.

(...)
Ik denk dat als jij dat ziet als een serieuze poging rechtvaardigheid te definiëren, dit topic niet echt van de grond gaat komen.

Ik vind rechtvaardigheid trouwens maar een vaag begrip. Ik definiëer het zelf eigenlijk het liefst als: bij de beslechting van een geschilpunt rekening houden met alle betrokken belangen en aan elk van die belangen zoveel als de andere belangen toelaten, recht doen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 18:03
Saraï_h
Saraï_h is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-07-2004 @ 19:01 :
Ik denk dat als jij dat ziet als een serieuze poging rechtvaardigheid te definiëren, dit topic niet echt van de grond gaat komen.

Ik vind rechtvaardigheid trouwens maar een vaag begrip. Ik definiëer het zelf eigenlijk het liefst als: bij de beslechting van een geschilpunt rekening houden met alle betrokken belangen en aan elk van die belangen zoveel als de andere belangen toelaten, recht doen.
Wanneer doe je recht? Door tolereren? In Nederland misschien.
Oud 06-07-2004, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Saraï_h schreef op 06-07-2004 @ 19:03 :
Nee, door ergens rekening mee te houden. Als je iets 'tot zijn recht' laat komen, dan stel je het in staat om zich te ontvouwen, om tot bloei te komen, om niet gehinderd te worden. Als je dus recht doet aan andermans belangen, dan wil dat gewoon zeggen dat je rekening houdt met die belangen en ze niet nodeloos beknot of er inbreuk op maakt.

Over wat 'goddelijke rechtvaardigheid' is of zou moeten zijn laat ik me niet uit, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 18:07
Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-07-2004 @ 19:01 :

Het en enige fatsoenlijke en relevante antwoord. Rechtvaardighied is nou eenmaal niet te defniëren en betekent voor iedereen wat anders. Omdat het geloven in een God onzeker en niet bewezen is wordt het ook al moeilijk om te beweren hoe en in welke mate God rechtvaardig is.
Wat de ene rechtvaardig en eerlijk vindt is voor de ander juist niet terecht. Het hangt af van de eigen perceptie en de visie op de mens.
Oud 06-07-2004, 18:09
Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Saraï_h schreef op 06-07-2004 @ 19:03 :
Recht doen is iedereen een gelijke stem te geven in een discussie, iedereen een kans te geven, rekening houden met anderen (maar dan komt er vanzelf een subdiscussie gelijkheid en vrijheid )
Oud 06-07-2004, 18:11
Verwijderd
Precies. Dat is de beste benadering. Over goddelijke rechtvaardigheid of universele rechtvaardigheid kun je niet discussiëren. Als God rechtvaardig is, dan betekent dat voor mij analogisch geredeneerd aan menselijke rechtvaardigheid, dat ook God bij de beoordeling van mensen uitgaat van alle relevante belangen, dat hij het gemiddelde over je hele leven neemt, alle omstandigheden in aanmerking genomen en niet op het moment van je sterven kijkt of de balans positief of of negatief is.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 18:17
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-07-2004 @ 19:11 :
Als God rechtvaardig is, dan betekent dat voor mij analogisch geredeneerd aan menselijke rechtvaardigheid, dat ook God bij de beoordeling van mensen uitgaat van alle relevante belangen, dat hij het gemiddelde over je hele leven neemt, alle omstandigheden in aanmerking genomen en niet op het moment van je sterven kijkt of de balans positief of of negatief is.
..idd, maar dan zeg je zelf al dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn, omdat god wellicht een heel andere maatstaf heeft. in jouw 'geloof' spelen gelijkheid en vrijheid een belangrijke rol, maar dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn...uhm...nouja k wou een ander punt maken maar na een paar uur in t park wijn gedronken te hebben...naja lama
Oud 06-07-2004, 18:24
Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-07-2004 @ 19:17 :
..idd, maar dan zeg je zelf al dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn, omdat god wellicht een heel andere maatstaf heeft. in jouw 'geloof' spelen gelijkheid en vrijheid een belangrijke rol, maar dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn...uhm...nouja k wou een ander punt maken maar na een paar uur in t park wijn gedronken te hebben...naja lama
Hij weet het ook niet en zegt daarom ook "volgens mij analogisch geredeneerd..."

Niemand weet het namelijk!
Oud 06-07-2004, 18:25
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mimosa schreef op 06-07-2004 @ 19:24 :
Hij weet het ook niet en zegt daarom ook "volgens mij analogisch geredeneerd..."

Niemand weet het namelijk!
ik zei toch ook al zelf dat hij het al zei
Oud 06-07-2004, 18:27
Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-07-2004 @ 19:25 :
ik zei toch ook al zelf dat hij het al zei
Ow sorry...door de wijntjes kwam je wat onduidelijk over
Oud 07-07-2004, 19:11
juliet
juliet is offline
Citaat:
alluman schreef op 06-07-2004 @ 17:41 :
Leg dat maar eens uit.
Sorry maar ik bedoel hier dus Fel en niet veel!!!!

Veel discusieren is goed voor de spijsvertering!!!!!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Dat verklaart inderdaad waarom pasgeboren kinderen, die nooit bij machte zijn geweest om iemand kwaad te doen sterven, en zware oorlogsmisdadigers vaak jarenlang hun gang kunnen gaan.

Best rechtvaardig, op zich.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 21:19
Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-07-2004 @ 21:17 :
Dat verklaart inderdaad waarom pasgeboren kinderen, die nooit bij machte zijn geweest om iemand kwaad te doen sterven, en zware oorlogsmisdadigers vaak jarenlang hun gang kunnen gaan.

God straft zeker zij die niet geloven in Hem! God straft onschuldige donkere Afrikaanse kindjes die een ongelukkig bestaan kennen en al op jonge leeftijd de meest gruwelijke dingen meemaken. Maar ook God heeft natuurlijk zijn schoonmheidsfoutjes en dat Hij een paar seriemoordenaars of kinderverkrachters even over het hoofd ziet is natuurlijk mogelijk. Foutje moet kunnen, toch?

Nee nee, na ons afgevraagd te hebben wat Rechtvaardigheid is kunnen we concluderen dat God onder niet één definitie van rechtvaardigheid in te delen is. Hij voldoet niet aan de normen om als rechtvaardig gezien te worden, of we moeten rechtvaardigheid definiëren als survival of the fittest en dan kunnen we alles goedpraten, niet waar?

Kan iemand deze contradicties toelichten? Oh nee, wacht, ik heb zowaar nog geen evident bewijs bespeurd voor het bestaan van onze Gerespecteerde Rechtvaardige God.

God zegene de moordenaars en straft de hulpeloze kindjes!

Hulde aan God!
Oud 07-07-2004, 22:23
juliet
juliet is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-07-2004 @ 21:17 :

Volgens de bijbel is niet God meer de baas over deze wereld maar de duivel (want als God bestaat bestaat ook de duivel)

Vandaar al die rot dingen!!

Maar nu even een vraagje! Jullie geloven niet in God toch?
Waar komt voor jullie idee dan alle onrechtvaardigheid uit voort?

Waarom moeten wij christen altijd en eeuwig de vraag beantwoorden waar alle oorlog en ellende in de werled van daan komt? En waarom is onze God altijd de zondebok!

Hey en dat brengt me weer ergens. De God van de Christen is ook zondebok geweest (volgens de bijbel)

Maar goed mensen eerst antwoord op mn vragen!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 22:28
Verwijderd
Citaat:
juliet schreef op 07-07-2004 @ 23:23 :
Waar komt voor jullie idee dan alle onrechtvaardigheid uit voort?
Dat is heel eenvoudig. Mensen zijn egoïstische wezens die hun eigen belang nastreven. Dit komt niet altijd, en vaak helemaal niet, overeen met de belangen van anderen. Dit veroorzaakt onrechtvaardigheid.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 22:31
juliet
juliet is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-07-2004 @ 23:28 :
Dat is heel eenvoudig. Mensen zijn egoïstische wezens die hun eigen belang nastreven. Dit komt niet altijd, en vaak helemaal niet, overeen met de belangen van anderen. Dit veroorzaakt onrechtvaardigheid.
Maar als God nu blijkt te bestaan is het dus allemaal zijn schuld??
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 22:35
Verwijderd
Citaat:
juliet schreef op 07-07-2004 @ 23:31 :
Maar als God nu blijkt te bestaan is het dus allemaal zijn schuld??
Niet per se, wel als er een God bestaat zoals die in de Bijbel beschreven wordt, want dan heeft hij de mensen die eigenschappen gegeven.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 23:03
juliet
juliet is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-07-2004 @ 23:35 :
Niet per se, wel als er een God bestaat zoals die in de Bijbel beschreven wordt, want dan heeft hij de mensen die eigenschappen gegeven.
Owk maar volgens de bijbel hebben we pas het besef tussen goed en kwaad gekregen toen we de keuze maakten om van de boom te eten.
Owk en als Hij ons deze eigenschappen heeft gegeven hebben wij er nog steeds een wil over!

je kan bijbels gezien niet de schuld aan God geven!(lijkt me)

Ik zie het al voor me!! Ik ga opzettelijk iemand vermoorde en dan zeg ik Ja sorry God maar U heeft me moordlusten gegegeven!!
Nee het is mijn eigen keuze geweest ik kan God nergens de schuld van geven.

Verder is God volgens de bijbel volkomen goed en heeft hij verdriet om ons ellendig bestaan! Het kwaad kan vlgns de bijbel absoluut niet van God afkomen!! Waar het kwaad dan vandaan komt, ik zou het echt niet weten!

Misschien denk je nu waarom doet God er niets aan?

Ja duh dat denk ik ook wel eens! daar ben je mens voor!

Maar als ik God zou zijn zou ik denken, zoek het maar uit stelletje goddelozen. Jullie geloven niet in mij nou denk maar niet dat ik je kom helpen, jullie noemen mij een saddist, en dan vraag je je af waar ik ben als je een ernstige ziekte krijg!

Nou gelukkig voor de wereld dat ik God niet ben!

Het enige wat ik zelf zeker weet (!) is dat wij mensen hebben gekozen voor de zonde (vlgns de bijbel)(door te eten van die boom). Het is dus niet zo dat God bij ons is weggegaan maar wij zijn bij God weggegaan.

Wij hebben voor een zondig leven zonder God gekozen, het is allemaal onze eigen keuze geweest! We waren gedoemd tot de dood!

Dit is waarom de wereld zo verrot is!
Ik geloof dat God kan ingrijpen maar wij willen dat toch helemaal niet!!
De mensheid wil niets met God te maken hebben alleen als er zich moelijkheden voordoen! Ja zo werkt het natuurlijk niet!

Maar nu denk je zeker dus volgens de bijbel is de mensheid gedoemd!!

Nou gelukkig is dat niet zo maar als je daar uitleg over wil dan zeg je het maar en doe ik het een andere keer, heb morgen filosofie examen en met mn hersenetjes n goede nachtrust geven!

Greetings
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 23:10
Verwijderd
Als je stelt dat het chritendom klopt en de Bijbel klopt, dan heeft God er bewust voor gekozen om de mensen egoïstisch, gewelddadig en polygaam te maken. Vervolgens wordt in dezelfde Bijbel gulheid, pacifisme en monogamie gepropageerd. Beetje vreemd, of niet?

Nu komt weer dat kulargument 'het is een test'.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 23:29
T_ID
T_ID is offline
waarom discussieren over de aard van een niet bestaand wezen?
Oud 07-07-2004, 23:41
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-07-2004 @ 00:29 :
waarom discussieren over de aard van een niet bestaand wezen?
Dat heet "theologie"
Oud 07-07-2004, 23:48
T_ID
T_ID is offline
dus dan is theologie hetzelfde als denken over fictie.
Oud 07-07-2004, 23:54
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-07-2004 @ 00:48 :
dus dan is theologie hetzelfde als denken over fictie.
Nou, eigenlijk over één specifieke fictie.
Oud 07-07-2004, 23:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
McCaine schreef op 08-07-2004 @ 00:54 :
Nou, eigenlijk over één specifieke fictie.

hmmm, dan is nadenken over star trek even nuttig als een bijbelstudie....

waarom je voor laatstgenoemde dan naar de universiteit zou moeten blijft voor mij een raadsel.
Oud 08-07-2004, 01:05
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Véel, niet fel.

Kan er nog fatsoenlijk gediscusseerd worden.

Ik denk het laatste.

Er was niemand rechtvaardig bevonden dan Noach.
Alle mensen dood behalve Noach.

Zijn wij rechtvaardig bevonden voor God?

Nee.

Verdienen we de dood.

Ja.

Is God ook liefde?

Ja.

Dus stuurde God Zijn Zoon.

Geloof je in Hem, dan heb je eeuwig leven. Kun je alsnog bij God komen. Sla je Zijn offer af. Dan niet dus.
God is liefde! Jezus genas de zieken, Jezus bevreed mensen van demonen.

1 van de 2
''alle mensen dood behalve noach'' en even later kwam die de egyptenaren tegen..hmmz strange ,maare best triest dat je hier een of ander zondags kerk praatje komt houden, hoezo verdienen alle mensen de dood ,en dat soort crappy BS..
Oud 08-07-2004, 08:35
Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
juliet schreef op 08-07-2004 @ 00:03 :
Owk maar volgens de bijbel hebben we pas het besef tussen goed en kwaad gekregen toen we de keuze maakten om van de boom te eten.
Owk en als Hij ons deze eigenschappen heeft gegeven hebben wij er nog steeds een wil over!

je kan bijbels gezien niet de schuld aan God geven!(lijkt me)

Ik zie het al voor me!! Ik ga opzettelijk iemand vermoorde en dan zeg ik Ja sorry God maar U heeft me moordlusten gegegeven!!
Nee het is mijn eigen keuze geweest ik kan God nergens de schuld van geven.

Verder is God volgens de bijbel volkomen goed en heeft hij verdriet om ons ellendig bestaan! Het kwaad kan vlgns de bijbel absoluut niet van God afkomen!! Waar het kwaad dan vandaan komt, ik zou het echt niet weten!

Misschien denk je nu waarom doet God er niets aan?

Ja duh dat denk ik ook wel eens! daar ben je mens voor!

Maar als ik God zou zijn zou ik denken, zoek het maar uit stelletje goddelozen. Jullie geloven niet in mij nou denk maar niet dat ik je kom helpen, jullie noemen mij een saddist, en dan vraag je je af waar ik ben als je een ernstige ziekte krijg!

Nou gelukkig voor de wereld dat ik God niet ben!

Het enige wat ik zelf zeker weet (!) is dat wij mensen hebben gekozen voor de zonde (vlgns de bijbel)(door te eten van die boom). Het is dus niet zo dat God bij ons is weggegaan maar wij zijn bij God weggegaan.

Wij hebben voor een zondig leven zonder God gekozen, het is allemaal onze eigen keuze geweest! We waren gedoemd tot de dood!

Dit is waarom de wereld zo verrot is!
Ik geloof dat God kan ingrijpen maar wij willen dat toch helemaal niet!!
De mensheid wil niets met God te maken hebben alleen als er zich moelijkheden voordoen! Ja zo werkt het natuurlijk niet!

Maar nu denk je zeker dus volgens de bijbel is de mensheid gedoemd!!

Nou gelukkig is dat niet zo maar als je daar uitleg over wil dan zeg je het maar en doe ik het een andere keer, heb morgen filosofie examen en met mn hersenetjes n goede nachtrust geven!

Greetings
Wie zit er nu vol rancune, opgekropte woede en accepteert en repsecteerd blijkbaar niet de keuzes van anderen?
En dan ons de schuld geven dat wij ons het een en ander afvragen en niet aan een godsdienst gebonden zijn.
Dus je zegt eigenlijk: je bent óf met ons óf tegen ons en als je tegen ons bent kun je wegrotten (uitspraken a la GW Bush).

En dan zeggen : Gelukkig voor de wereld ben ik God niet? Suggereer je hier dat als jij God zou zijn je alle niet-gelovigen even zou uitroeien?

Respect is blijkbaar ver te zoeken
Oud 08-07-2004, 10:50
Verwijderd
Gatverdamme. Ik hoopte op een normale discussie over de aard van de eventuele goddelijke rechtvaardigheid. Maar helaas is die discussie niet met gelovigen te voeren, getuige die posts hierboven. Jammer.

'Omdat dat in de Bijbel staat, is God rechtvaardig.'

'Omdat dat in de Bijbel staat, hebben wij gekozen voor een zondig leven.'

'God is rechtvaardig, God straft.'

Alsjeblieft. Willen jullie twee dames misschien samen van een brug afspringen en met jullie schepper verder babbelen? Dan kunnen hier de serieuze discussies gevoerd worden.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 11:43
Verwijderd
Saraï_h.. ik erger me eraan dat je eigenlijk niet reageert op discussiepunten die mensen noemen.. je opent alleen maar het topic en je zegt een paar dingen over God en dan laat je het erbij.
Je hebt ook nog niet gereageerd op m'n post in dat andere topic, ik zet 'm hier wel weer neer:
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 05-07-2004 @ 14:03 :
Tsja, ik bepaal niet wie erin komt en wie niet, ik weet niet op welke manier dat besloten wordt. Ik vraag me trouwens af of er echt "slechte" mensen bestaan. Ik zou zeggen: het gaat om je bedoelingen, of je echt kwaad hebt willen doen, of dat je het goed bedoelde en dat dingen door onmacht, frustraties, etc. verkeerd uitgepakt zijn.

Ik denk dat je daar nog best een discussie over kunt houden.. Kunnen mensen echt zó slecht zijn dat ze de hel verdienen?
Zo van: moordenaars zijn slecht. Maar als ze nou erge dingen mee hebben gemaakt en daardoor zo geworden zijn, allerlei problemen hebben waar ze niet uit kunnen komen.. zijn het dan slechte mensen..?
Je geeft totaal geen eigen mening over zulke dingen.. doe dat eens? Anders heeft het toch helemaal geen zin om zo'n topic te openen?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 12:09
Saraï_h
Saraï_h is offline
@Alicia

Ik heb wel een eigen mening.
Die geef ik ook. Ik weet gewoonweg niet wat je precies verlangt te horen op die post. Daarom reageer ik nog niet. Ik heb er wel over nagedacht en wat ik dacht heb ik opgeslagen in m'n computer om te posten. (op dat moment kon ik niet posten op internet) Maar als je niet vind dat ik een eigen mening heb, waarom moet ik dan reageren?
Oud 08-07-2004, 12:18
Verwijderd
Ik zei niet dat je geen eigen mening hebt, ik zei dat je geen eigen mening geeft. Daarom zei ik: doe dat eens.

Je zegt bijv. dat God rechtvaardig is. Wat versta jij daaronder? Dat mensen die een moord plegen sowieso gestraft worden (niet in de hemel komen oid), of dat er gekeken wordt naar de omstandigheden; wat heeft diegene meegemaakt in z'n leven, hoe is het zo gekomen, kan diegene er echt wat aan doen of is er sprake van een psychisch probleem.. bij het laatste komt z'n gedrag dus niet voort uit pure "slechtheid", maar uit z'n problemen.. En verder: kunnen mensen eigenlijk wel zó slecht zijn dat ze de hel verdienen?

Nou, dat zijn toch best duidelijke vragen, waar je iets mee kunt.. gewoon zeggen wat jij ervan vindt.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 12:44
Saraï_h
Saraï_h is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 08-07-2004 @ 13:18 :
Ik zei niet dat je geen eigen mening hebt, ik zei dat je geen eigen mening geeft. Daarom zei ik: doe dat eens.

Je zegt bijv. dat God rechtvaardig is. Wat versta jij daaronder? Dat mensen die een moord plegen sowieso gestraft worden (niet in de hemel komen oid), of dat er gekeken wordt naar de omstandigheden; wat heeft diegene meegemaakt in z'n leven, hoe is het zo gekomen, kan diegene er echt wat aan doen of is er sprake van een psychisch probleem.. bij het laatste komt z'n gedrag dus niet voort uit pure "slechtheid", maar uit z'n problemen.. En verder: kunnen mensen eigenlijk wel zó slecht zijn dat ze de hel verdienen?

Nou, dat zijn toch best duidelijke vragen, waar je iets mee kunt.. gewoon zeggen wat jij ervan vindt.
Oké sorry ik begreep je verkeerd.

God is en rechtvaardig, én liefde.
God is rechtvaardig. Dus God straft inderdaad.
Denk maar eens terug aan Noach, hij als enige (met gezien en dieren) werden gered. Rechtvaardigheid is dat God moet straffen.
God volbrengt ook Zijn plan. Dit zie je bv doordat de dieren meegingen, en het volk zich uit moest breiden.

Wat is Gods plan?

Oa dat Zijn Zoon naar de aarde zou komen, als verlosser.
God verlost Zijn volk, en ons van de dood, dat is namelijk de straf op de zonde. Snap je dat? Denk maar eens terug aan het begin, Adam en Eva, verleiding, ongehoorzaamheid, zondeval, de dood kwam in het leven. Maar God heeft een plan, je ziet het weer doordat God Zijn Zoon naar de aarde zond, Hij stierf, met de zonde op zich, droeg de straf, stond op uit de dood, ging terug naard e Vader. Wij zitten hier nog. Maar wij hebben e bijbel, alles staat erin. God vraagt geloof, maar wil je dat geven. "wie zoekt zal vinden"..
Er komt een nieuwe aarde en een nieuwe hemel en Jezus regeert in het nieuwe Koningrijk wat gaat komen.
Hij doet dat nu al vanuit de hemel. Jezus zit naast God. Maar Jezus komt terug naar de aarde.

Je ziet hier Gods liefde in Zijn plan.

Ik leg het uit aan de hand van de bijbel omdat ik dat het makkelijkst vind. Ik wil het ook op een andere manier uitleggen als je dat beter vind?

Is het terecht dat een kindsoldaat gestraft wordt omdat hij moordt? Het is diep triest. Waar is God? God huilt hierom. Dit geloof ik. Want God is ook liefde!
Oud 08-07-2004, 12:47
Saraï_h
Saraï_h is offline
Het is misschien liefdevol om te denken: och, die verkrachter heeft een slechte jeugd gehad, is zelf door z'n vader verkracht... Laten we hem maar vrij spreken? Dit is medeleven. En dat heeft God, Zijn Zoon leed aan het kruis. Hoeveel heeft God niet moeten lijden! Hij weet dus als beste hoe het is om te lijden. Jezus stierf zelf aan het kruis, wij spijkerden Jezus aan het kruis, Hij weet wat het is om te lijden! Als geen ander. Niemand heeft zoveel geleden als Hem. Om de vloek op de zonde te dragen, de straf op de zonde. De dood. Heeft Jezus gedragen voor ons.

rechtvaardigheid-liefde
Reageren

Regels voor berichten