Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2004, 15:40
Krekker
Krekker is offline
Ik werd gisterenavond rond 8 uur opgebeld door een vriend die bij kennissen was. Deze kennisen hadden pas adsl genomen, maar hadden moeite met installeren.
De bovengenoemde vriend kon ze ook niet echt verder helpen en had besloten mij te bellen.

Daar aangekomen zag ik dat de modem een adsl-router was (alcatel speedtouch 500ennogwat).
De verbinding tussen de computer en de modem was aanwezig. Ook de verbinding tussen de modem en het internet was aanwezig. Echter, als men een pagina op internet bekijken wou, gaf de browser een DNS error. Het viel me ook op dat de DNS servers die in de adsl-router waren ingesteld onwaarschijnlijke ip-nummers hadden (beginnend met 62)

Na enig gerotzooi met de router heb ik uiteindelijk toch maar besloten om de router te resetten en de installatiesetup van de installatie-cd opnieuw uit te voeren. Dit gaf een goed resultaat en het werd mogelijk om te internetten.
Het vreemde is dat volgens die vriend van mij, de eigenaar van de computer al dagenlang hetzelfde probeerde.

Ik snap dat het probleem gewoon was dat er verkeerde DNS servers aan de router waren doorgegeven (door de gebruiker of door de isp, dat weet ik niet), maar hoe kwam het dat hij na mijn handelingen wel opeens de goede DNS servers had?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2004, 16:56
Koen
Koen is offline
Citaat:
Het viel me ook op dat de DNS servers die in de adsl-router waren ingesteld onwaarschijnlijke ip-nummers hadden (beginnend met 62)
Niks vreemds aan een 62.x adres hoor. Gewoon een normaal klasse A IP adres. Weliswaar zijn die wat zeldzamer, maar desalnietemin is 't geen onwaarschijnlijk IP adres.

Waarom het de eerste keer niet werkte en de tweede keer wel is moeilijk te zeggen. Misschien lag de DNS er toevallig uit, of was de DNS in de Pc zelf niet goed ingesteld. Kan zoveel dingen betekenen.

Toen het niet werkte, heb je toen ook geprobeerd een pagina te bereiken aan de hand van een IP adres? Of kon je wel een IP adres pingen?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 21:16
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik weet dat Chello bijvoorbeeld DNS-servers heeft zitten op 62.108.1.65 en 62.108.1.66, dus dat kan op zich best.
Oud 27-03-2004, 23:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mijn IP begint ook met 62.

En als je installatieCD van je ISP gebruikt over een router, dan doet je router niets meer dan een hub of switch.

Je router dient de internet verbinding te beheren. Wellicht dat de DNS servers gewijzigd waren (andere IPs), of je router is verkeerd geconfigged.
Reageren

Regels voor berichten