Advertentie | |
|
![]() |
|
Anorexia Nervosa en Boulimia Nervosa zijn geen stoornissen die je wilt hebben. Natuurlijk, het slanke figuur lijkt aantrekkelijk, maar zodra je menstruatie stopt en je niet meer weet of je nu vruchtbaar bent, je nergens energie voor hebt en elke dag een gevecht is om zo weinig mogelijk te moeten eten en zo veel mogelijk mensen van je gezondheid te overtuigen is het gewoon niet leuk meer.
Bovendien: ook met het slanke figuur kom je bedrogen uit. Eerst word je misschien wel mooi slank, maar zodra je nu eenmaal anorexia hebt ben je al snel doodsbang dat je nog gaat aankomen. Dan is elke kilo erbij een regelrechte ramp terwijl je toch eigenlijk al te mager bent. Probeer in de eerste plaats zelf wat aan je eetpratoon te doen. Bedenk je daarbij dat slank ergens wel mooi is, maar het uitstralen van gezondheid nog veel belangrijker is in uiterlijke schoonheid. Om jezelf hierbij een handje te helpen mag je best een schema voor jezelf opstellen. Drie verplichte maaltijden per dag, waarvan minstens één met vlees, kaas of groenten, zo mogelijk minstens twee hiervan. Niet smokkelen met de hoeveelheden. Daarnaast sta je jezelf nog een stuk fruit toe op een vast moment van de dag en een lekker tussendoortje (wat ook niet vet hoeft te zijn als je dat niet graag hebt, als het maar lekker is). Ook voor bewegen kun je een schema opstellen. Minstens één maal per week een uur sporten, daarnaast kun je nog wat oefeningen doen, maar houd in de gaten dat dit om je plezier, conditie en gezondheid gaat en niet om je figuur. Mocht je er zelf niet uitkomen, vraag dan anderen jouw gewoonten in de gaten te houden. Je ouders kunnen er best op toezien dat je gezond en genoeg eet. Samen met een vriend of vriendin sporten houdt dat ook op een gezond niveau. Ik heb zelf nooit een eetstoornis gehad en dit zijn natuurlijk maar goedbedoelde suggesties, maar het valt zeker te proberen. ![]()
|
hee meissie
ik snap heel goed hoe je je voelt, maar hee als je 12 bent dan heb je de vrouwelijke vormen nog niet enzo.. toen ik 12 was was ik ook enorm dun, vond ik dan.. ik vind mezelf nu ook vreselijk dik, kheb dan zelf boulima. maar idd je wilt echt geen anorexia hebben, of boulima, als je het hebt is het zo moeilijk om eruit te komen..
|
Oké, ik vind dat je hulp moet zoeken. En ik weet ook dat je dat waarschijnlijk toch niet gaat doen, maar het is echt nodig. Dit gaat sneller dan je denkt, dadelijk zit je erin vast en je komt er niet meer uit, oké? Het grijpt je, je kan er niet meer mee stoppen. Je gedachtes zijn fout, hartstikke fout.
Ga hulp zoeken. Laat je helpen. Alsjeblieft...
|
![]() |
Hej Meis!!
Ten eerste...iemand van 12 heeft nooit het figuur van een topmodel, veel kinderen van 12 hebben zo'n sprietig figuur omdat ze wel al in de lengte zijn gegroeid maar nog niet zijn ontwikkeld, ze zijn dan wel erg dun maar iemand die zijn hele leven eruit blijft zien als 12 is echt niet mooit hoor...... Verder, ik denk dat je wel een eetprobleem hebt ja. Als je het echt zeker wilt weten moet je natuurlijk ff naar de huisarts gaan maar als ik je verhaal zo hoor is er echt iets mis!!! Zelf heb ik ook een eetprobleem nu 3jaar, ik was vroeger ook dun en nu heb ik een bmi van 21, en veel vet!! Ik kan alleen nog maar wijde kleding aan omdat ik me doodschaam in een leuk strak truitje! Ik heb dan boulimia en veel eetbuien, en ik wil ook anorexia hebben. Al klinkt het heel erg lullig voor de mensen die deze ziekte zelf hebben en al weet ik best dat er heel erg veel nadelen aanzitten en dat het moeilijk is om er vanaf te komen, toch wil ik ook zo dun zijn enz. Ik weet niet hoelang je dit probleem al hebt, maar iig lang genoeg om er iets aan te doen!!! Ga eens met iemand praten, de huisarts is misschien gelijk een hele grote stap, maar een vriendin, vertrouwingspersoon op school, ouders, familie enz. Als je er over praat voel je je meestal iets opgeluchter. Daarna kan je professionele hulp gaan zoeken. Maar dat helpt alleen als je zelf ook echt wil!!! Als je bij jezelf denkt ik blijf toch wel dieten en ik wil er niet vanaf, kan je er beter niet aan beginnen want dan helpt het toch niet!! Maar je kan natuurlijk wel wat doen om wat gemotiveerder te worden!! Lang verhaal...in het kort: Praat erover!!! Sterkte! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Lieve meid,
ga met iemand praten, alsjeblieft. Het klinkt namelijk absoluut niet goed. Ik ken iemand die een eetstoornis heeft, en dat verergerd alleen maar. Ze praat er wel over, maar het schiet niet zoveel op. Praat er over, alsjeblieft, ga naar iemand die je vertrouwt en probeer het uit leggen. Want het gaat echt helemala fout op deze manier. Zo te lezen ben je er al jaren mee bezig, met elke keer op je gewicht te letten en te lijnen, dat is echt niet goed. Succes. |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat het vooral aan je zelfbeeld ligt. Nu is het niets geks dat meisjes en vrouwen het idee hebben dat ze wat dikker zijn dan ze daadwerkelijk zijn, maar zodra je je er echt slecht over gaat voelen moet je proberen een eind te maken aan die gedachten.
|
Verwijderd
|
hey meiske,
Misschien is je stoornis niet zo heel ernstig als je zelf denkt. Ik vind het namelijk vreselijk positief dat je zelf inziet dat je een probleem hebt. Erkennig van je probleem is een moeilijke, maar wel een hele grote stap!!! * geeft schouderklopje * probeer zoveel mogelijk hulp in te schakelen, want je hoeft dit echt niet in je eentje te doen! |
![]() |
|
![]() |
weet iemand mischien dan wat ik heb??
ik vind me zelf erg dik en heb er alles voor over om een mooi slank figuur te krijgen alleen blijf ik maar door eten en het maakt me op dat moment niet uit wat en hoeveel ik er van eet. natuurlijk begrijp ik dat het niet leuk is om anorexia of bolumia te hebben maar als je er slank van word dan klinkt het wel erg aantrekkelijk ik moet het toch zelf doen ik wil het liefste voor de zomer vakantie afvallen want dan ken ik me op een leuke manier vertonen on bikini ofzo . wie weet wat ik heb en wat ik moet ik walg van mijn zelf als ik in de spiegel kijk help !!!!! ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is een eetstoornis hebben niet aantrekkelijk. (Al is het alleen maar omdat je er niet per se slank van wordt. Maar vooral omdat je als je een eetstoornis hebt ook *hoe noem je dat?* heel erg met jezelf in de knoop zit *niet helemaal de goede omschrijving, maar het lukt niet beter*. En je maakt je lichaam er mee kapot, lijkt me toch niet zo heel geweldig.) |
![]() |
|
![]() |
kijk ik snap je heel erg goed en ik vind ook dat he hietbij gelijk hebt
alleen als je in de spiegel kijkt en je walgt echt van je zelf maar te gelijker tijd hoor je van vrienden dat je helemaal niet dik bent! dat maakt je verwarrend! je wilt de hele wereld aan kunnen en tegerlijker tijd schiet je er niets mee op het is heel raar te omschrijven maar je hebt er zon beetje alles voor over om het figuur te krijgen die je wilt krijgen maar toch bedankt voor je reactie!! ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
een eetstoornis aantrekkelijk?
Je tanden raken zwaar beschadigd van het zuur dat je iedere keer weer omhoog haalt, niet echt een prettig gezicht. Je menstruatie wordt eerst minder en biljft vervolgens uit, waardoor je vruchtbaarheid een deuk krijgt. Je krijgt over je hele lichaam beharign omdat het probeert zich warm te houden. Je bent heel erg kwetsbaar voor allerlei ziektes omdat je geen weerstand meer hebt. En hoe dus je ook bent, je wordt er niet mooier op... Op welke manier is een eetstoornis dan aantrekkelijk? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
niet aantrekkelijk wat je zegt
maar als je je zelf erg dik vind en je wilt er van af dan begrijp ik wel dat je ook dat er voor over hebt als je je maar daarna wat beter voelt de enige oplossing waar ik op ben gekomen na veel te praten met mensen hierover is dat je het gewoon rustig aan moet doen er zijn nog veel meer belangrijke dingen in het leven behalve afvallen! en dat heeb me erg gestimuleerd om het gewoon rustig aan te doen! dan komt alles goed ! ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoe lullig, die eerste zin...maar ik heb teveel mensen af zien takelen en zie het nog steeds gebeuren aan een eetstoornis. En geloof me, dat is niet leuk, hoe je het ook wendt of keert. Om aandacht te krijgen zijn er ook andere manieren, net als dat er andere manieren zijn om trots op jezelf te kunnen zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de reacties. Ik wil alleen wel even zeggen dat het me nooit 'leuk' geleken heeft om een vorm van anorexia te hebben. Ik zag het eigenlijk als een noodzaak om af te kunnen vallen, aangezien ik alle andere methoden al geprobeerd had en niets hielp. Ik moest en zou af vallen... anders had het leven voor mij geen zin. Ik had nog niet eens verteld dat ook mijn menstruatie uitbleef en dat ik het eeuwig koud had. Ik schaamde me er zo voor om het iemand te vertellen dat het veel te lang is doorgegaan terwijl ik het eigenlijk al lang wist. De zelfkennis was er best.. durfde het alleen nooit toe te geven. Op het moment dat ik de eerste keer mijn oproep plaatste, was ik net tot het besef gekomen dat ik er echt iets aan moest doen.
Ik ben inmiddels met mijn moeder gaan praten en dat heeft me enorm opgelucht. Ik eet nu langzaamaan weer redelijk 'normaal', dat is voor een ander nog erg weinig maar het is een begin. Ik heb ook een beetje ingezien dat er meer is in het leven dan afvallen en ik voel me er goed bij! Ik weet dat het ook volgende week weer anders kan zijn in mijn hoofd.. er hoeft maar één persoon iets verkeerd te zeggen en het gaat weer de verkeerde kant op, maar ik heb hierdoor mezelf wel beter leren kennen. Ik denk ook echt dat ik hieruit kan komen, het is een lange weg, maar ik voel dat het kan. Kortom, iedereen enorm bedankt en mensen die zich herkennen in mijn verhaal wil ik zeggen dat dat het begin van de genezing kan zijn. Dus loop er niet voor weg, maar ga het probleem aan. Want alleen dat zal je verder helpen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Houden van jezelf (eetstoornis) Yana | 43 | 27-01-2006 18:23 | |
Psychologie |
Eetstoornis cultuurgebonden? Alieke | 12 | 06-11-2003 18:16 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |