Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2003, 14:57
Alieke
Alieke is offline
Hee allemaal!

Ik ben bezig met een werkstuk over eetstoornissen, en het is supermoeilijk om daar zoveel mogelijk en vooral zoveel mogelijk verschillende info over te vinden. Ik heb een vraagje voor jullie: zijn hier ook allochtone meisjes en jongens met een eetstoornis? Zo ja, dan heb ik een vraagje voor jullie:

Is een eetstoornis cultuurgebonden?

Ik zou hier heeeel graag wat verschillende en interessante meningen over horen, natuurlijk niet alléén van meiden of jongens die allochtoon zijn, maar ook autochtone meiden en jongens, en diegenen zónder eetstoornis. Kunnen jullie me helpen?

Ik hoop het wel! Als je een eetstoornis hebt kan ik me voorstellen dat je nogal persoonlijk vind om hier te antwoorden, dus dan kan je me altijd mailen! Thanx alvast!!!

*Groets*
Alieke
Advertentie
Oud 05-11-2003, 14:58
Verwijderd
misschien meer iets voor eten &drinken?
Oud 05-11-2003, 15:15
little nemo
little nemo is offline
of psychologie....

maar duh dat dat cultuurgebonden is, in een samenleving waarin slank het ideaal is heb je er echt wel meer....
Oud 05-11-2003, 18:31
Joostje
Joostje is offline
Nouja, met een cultuur van massamedia en als maar slankere mensen kan ik me best voorstellen dat eetstoornissen cultuurgebonden zijn ja.
Oud 05-11-2003, 18:35
Verwijderd
Ja, want in sommige afrikaanse landen heb je zelf aankom huizen omdat het daar als mooi geld als je dik bent, dat toont dan dat je welvarend bent
Oud 05-11-2003, 18:40
streetlights_
streetlights_ is offline
Eetstoornissen worden veroorzaakt door een negatief zelfbeeld.
Veel mensen krijgen dit door invloed van media en het hedendaagse ideaalbeeld. Maar er zijn er ook genoeg die het zichzelf aanpraten. Ik denk niet dat het iets te maken heeft met wat voor afkomst je hebt, maar met het feit of je beïnvloedbaar bent of juist hoe je over jezelf denkt.
Ik denk dus niet dat iedere eetstoornis wordt veroorzaakt door een bepaald ideaalbeeld van andere mensen. Hoe mooi iemand ook kan zijn, hij/zij is er pas tevreden mee als hij/zij dat zelf toch ook vindt?
Oud 05-11-2003, 20:40
NN
NN is offline
Misschien kun je er bij betrekken dat in sommige culturen inderdaad het een blijk van rijkdom is om er dik uit te zien. Dat je in andere culturen juist weer slankheid als ideaal hebt. En in de VS bijna iedereen te dik door gebrek aan beweging in combinatie met een diëet van cola & hamburgers.
Oud 05-11-2003, 22:47
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
Weer een andere oorzaak is een gebrek aan houvast in het dagelijks leven. Diezelfde houvast gaat men dan in zijn of haar eetpatroon zoeken, wat anorexia, boulimia of wat dan ook ten gevolg kan hebben.
Oud 05-11-2003, 23:12
funkypunk
funkypunk is offline
echt wel!
denk je dat er in de oertijd ooit mensen waren die besloten niet te eten of hun eten uit te kotsen.... misschien kan je info vinden over Azie, een tijdje terug was namelijk in het nieuws dat ook in Japan/ China de anorexia op komt door het doorgedrongen westerse ideaal beeld. ze zullen daar vast extra psychologische info bij geven
Oud 06-11-2003, 06:30
Tofke_H
Tofke_H is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=652686

Regels voor berichten