Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2004, 20:29
liesje861
liesje861 is offline
Hallo,
Ik vraag mij af wat nou eigenlijk het protestantisme is. Of ja.. ik weet het verschil niet zo heel goed tussen sommige geloven. Je hebt de christenen, de katholieken, maar ook protestanten.. en dan ook nog hervormden en gereformeerden.. en waarschijnlijk nog wel veel meer, en misschien noem ik het hier nu allemaal iets te makkelijk, maar dit is dus eigenlijk wat ik mij afvraag. Ik weet het allemaal wel ongeveer, maar echt het veschil.. nee. Ik hoop dat iemand mij hier kan vertellen hoe het zit. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2004, 23:51
Gatara
Gatara is offline
waren het niet luther en calvijn die het protestantisme hadden laten doen ontstaan? Misschien kun je op hun namen in google zoeken.

overigens is google sowieso goed om hier info over te vinden
Oud 26-03-2004, 09:23
Verwijderd
Als je het verschil op één ding wilt vastpinnen, dan zal dat de verbintenis tussen gelovige en kerk zijn.

Het grote verschil tussen protestanten en katholieken ligt erin dat met protestanten het niet meer noodzakelijk achten om hun geloof in de leer van Christus in de kerk te belijden. Om de gratie Gods te krijgen, hoef je niet per se naar de kerk te gaan - je kunt ook een goed leven leiden buiten de kerk om in de Hemel te komen.
En wie maar hard genoeg werkt, en daarin succesvol is, en de Heer niet verloochent, is verzekerd van een plaats in het Hemelse Rijk.
Bij katholieken is de band tussen gelovige en kerk dus veel sterker.

Christenen is een overkoepelende naam voor alle gelovigen die de leer van Jesus Christus om welke manier dan ook aanhangen. Katholieken en protestanten zijn dus beide christelijke gelovigen, die verschillen wat belijdenis betreft.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:28
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
De katholieken hebben een heel sterke hierarchische opbouw van hun kerk. Bovenaan staat de paus, daaronder de kardinalen, de bisschoppen en de priesters. De Protestanten (de Lutheranen althans, bij Calivinisten ligt het iets anders) hebben geen hierarchie. Iedere gelovige is zijn eigen priester en mag zelf de bijbel lezen. Door alleen te geloven kan je al in de hemel komen. de gelovige heeft een directe relatie met God, en bemiddeling in de vorm van de kerk, priesters, heiligen, sacramenten, goede werken, etc is niet nodig.
Er zijn meer verschillen, maar dit is wel de belangrijkste
Oud 28-03-2004, 15:54
Gatara
Gatara is offline
Is de Anglicaanse kerk eigenlijk protestants? Want die hebben als hoofd van de kerk de koning(in) van GB, toch?
Dus eigenlijk een katholiek element op zich ("een vader (of moeder)").
Oud 30-03-2004, 11:32
liesje861
liesje861 is offline
Heel erg bedankt allemaal!
Maar nog een vraagje; wat is het verschil tussen de gereformeerden en de hervormden?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 28-03-2004 @ 16:54 :
Is de Anglicaanse kerk eigenlijk protestants? Want die hebben als hoofd van de kerk de koning(in) van GB, toch?
Dus eigenlijk een katholiek element op zich ("een vader (of moeder)").
Volgens mij is de Anglicaanse kerk een losstaand 'soort' naast het katholicisme en het protestantisme al heeft de Anglicaanse kerk veel weg van de Katholieke kerk met grootste uitzondering dat ze de macht van de Paus niet accepteren.
Reageren

Regels voor berichten