Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2004, 18:31
Emilia
Emilia is offline
Kan iemand me vertellen wat de volgende woorden betekenen? Ik heb wel wat woordenboeken ter beschikking, maar het zijn juist woorden die NIET in de Grote Van Dale staan en ik moet verklaren waarom ze er niet in staan. Graag ook een omschrijving van de context waarin ze (kunnen) worden gebruikt.

C.C.C.
griffo (met label 'etnologie')
kastaar (Ik weet dat dat woord wordt gebruikt in bepaalde dialecten in Vlaanderen, maar wordt het ook in Nederland gebruikt?)
Oud 05-04-2004, 19:20
martijn1985
martijn1985 is offline
Een griffo is een gereformeerd iemand. Youp van 't hek heeft dat ooit gebruik in een conference, maar ik zou zo niet weten welke.
Oud 05-04-2004, 20:03
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 05-04-2004 @ 20:20 :
Een griffo is een gereformeerd iemand. Youp van 't hek heeft dat ooit gebruik in een conference, maar ik zou zo niet weten welke.
Dat is waarschijnlijk gemarkeerd taalgebruik? Typisch Noord-Nederlands ook, denk ik...
Oud 06-04-2004, 07:52
Emilia
Emilia is offline
Niemand?
Oud 06-04-2004, 10:39
Friedman
Friedman is offline
Kastaar komt van kastar en betekent een sterke of stoere (als in veel durven) jongen. Het is idd zuidvlaams streekdialect.

Griffo kan idd verwijzen naar gereformeerden maar waarschijnlijker is dat het verwijst naar griffioen, het mythologische dier.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 11:37
Emilia
Emilia is offline
Dank je wel!
C.C.C. iemand?
Oud 06-04-2004, 16:34
memory
memory is offline
CCC is de afkorting van Cellule Communiste Combattante, maar ik weet niet of het dat is wat je zoekt.
Oud 06-04-2004, 17:27
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
memory schreef op 06-04-2004 @ 17:34 :
CCC is de afkorting van Cellule Communiste Combattante, maar ik weet niet of het dat is wat je zoekt.
Mja ik weet zelf niet wat ik zoek.
Maar aangezien het een afkorting is van een Frans begrip, kan ik wel een reden bedenken waarom het niet in Van Dale staat.
Bedankt voor je reactie!
Oud 06-04-2004, 19:41
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Emilia schreef op 05-04-2004 @ 21:03 :
Dat is waarschijnlijk gemarkeerd taalgebruik? Typisch Noord-Nederlands ook, denk ik...
Ook in Zeeland gebruikt men het woord.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 20:26
memory
memory is offline
Okay, ik zal even wat achtergrondinformatie geven zodat je weet of het al dan niet het begrip is dat je zoekt.
CCC was een Waalse terroristische beweging, actief in de jaren '80, vanuit een marxistische ideologie. Zij waren fel gekant tegen de regering-Martens, die in hun ogen de bourgeoisie steunde. Zij pleegden een aantal bomaanslagen; de meeste daarvan maakten geen slachtoffers omdat de CCC op voorhand vewittigde.
PS Ik zie dat je ook uit België komt en Germaanse studeert, is dat misschien in Leuven?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 21:04
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
memory schreef op 06-04-2004 @ 21:26 :
Okay, ik zal even wat achtergrondinformatie geven zodat je weet of het al dan niet het begrip is dat je zoekt.
CCC was een Waalse terroristische beweging, actief in de jaren '80, vanuit een marxistische ideologie. Zij waren fel gekant tegen de regering-Martens, die in hun ogen de bourgeoisie steunde. Zij pleegden een aantal bomaanslagen; de meeste daarvan maakten geen slachtoffers omdat de CCC op voorhand vewittigde.
PS Ik zie dat je ook uit België komt en Germaanse studeert, is dat misschien in Leuven?
Dankjewel! Nu heb ik genoeg informatie om mijn oordeel te kunnen vellen; het gaat om een term die encyclopedische informatie verschaft en in principe neemt Van Dale die niet op. (Niet dat het jullie interesseert, maar kom. )

Ik studeer in Kortrijk, maar binnen twee jaar (hopelijk) wel in Leuven! Ik heb daar al een kot te mijner beschikking van mijn zus die daar hopelijk tegen dan weg is.
Ik vermoed dat jij in 2de kan zit, maar een klasgenote van vorig jaar zit in 1ste kan pol en soc in Leuven.
Oud 10-04-2004, 17:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 06-04-2004 @ 20:41 :
Ook in Zeeland gebruikt men het woord.
Hier in Zeeland gebruiken we het woord griffo alleen voor echt zeer strenge gereformeerden waar van de vrouwen de hele week in een lange rok lopen en die op zondag met een hoed op in de kerk zitten.
Oud 10-04-2004, 18:26
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-04-2004 @ 18:31 :
Hier in Zeeland gebruiken we het woord griffo alleen voor echt zeer strenge gereformeerden waar van de vrouwen de hele week in een lange rok lopen en die op zondag met een hoed op in de kerk zitten.
Dank je wel!
Ik vind het heel leuk om te weten wat woorden betekenen en wie ze gebruikt.
Oud 10-04-2004, 19:27
Yolcu
Yolcu is offline
Het woord griffo wordt ook in West-Brabant (nabij de Belgische grens) en Zuid-Holland gebruikt. In dezelfde betekenis: een (streng) gereformeerd iemand.
Oud 10-04-2004, 21:05
Emilia
Emilia is offline
Ik zal mijn prof kunnen imponeren.
Oud 11-04-2004, 17:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Emilia schreef op 10-04-2004 @ 19:26 :
Dank je wel!
Ik vind het heel leuk om te weten wat woorden betekenen en wie ze gebruikt.
Graag gedaan Het is altijd leuk om te horen dat je er ook daadwerkelijk wat aan hebt.
Oud 11-04-2004, 21:06
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-04-2004 @ 18:50 :
Graag gedaan Het is altijd leuk om te horen dat je er ook daadwerkelijk wat aan hebt.
Ik heb er wel degelijk iets aan! Ook al krijg ik niet de kans mijn kennis te verspreiden in de les, ik heb iets bijgeleerd en dat vind ik het belangrijkste. Die voorbereiding is maar voor maandag 19/04 en ook niet van bijzonder groot belang, maar ik zal komende zondag een synthese maken van wie hier gezegd is en hopen dat het goed is. Als jij iets wilt weten over Belgische woorden: vraag maar raak!
Reageren

Regels voor berichten