Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder is het aanbieden van het programma Kazaa als zodanig niet onrechtmatig, heeft de Hoge Raad onlangs uitgemaakt in de zaak BUMA c.s./Kazaa BV. Dat neemt niet weg dat het aanbieden van muziek mét het programma Kazaa wel onrechtmatig en onder omstandigheden ook strafbaar is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het downloaden van muziek is niet openbaarmaken en ook niet verveelvoudigen, hoewel over dat laatste de discussie nog niet is uitgewoed. Ik ben zelf van mening dat het downloaden van muziek via Kazaa van een ander aan te merken is als verveelvoudiging. Dat je het werk zelf niet in je bezit hebt, doet daar niet aan af: door te downloaden wordt het bestand verveelvoudigd en krijg jij er een kopie van tot je beschikking. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat vind ik nou het mooie eraan. Zoveel heb je niet aan de wet, het is een leidraad, maar zeker niet bindend ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het auteursrecht valt dus óf aan de artiest toe, óf aan het label, óf aan beide. Ik denk zelf aan het laatste. De Stichting BREIN is hoogstwaarschijnlijk geen rechthebbende. Zij is een zogenaamde stichting ter collectieve belangenbehartiging. Dat wil zeggen dat zij rechtszaken kan voeren ten behoeve van auteursrechthebbenden, maar dat zelf niet is. Een vergelijkbare constructie zie je ook bij de VEB (Vereniging van Effectenbezitters). Dat is een belangenbehartigende vereniging. De Stichting BREIN is zelf echter niet bevoegd over het auteursrecht te beschikken, zij mag slechts ten behoeve van de auteursrechthebbenden in rechte handelen. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast heeft de buma/stemra ook wat extra rechten, wat het voor de artiest wat makkelijker maakt een onwettig opererend duplicator of publicator aan te pakken, middels de buma/stemra. Maar dat is weer een ander verhaal.
||
Citaat:
Maar ik ben geen rechtenstudent, dus misschien mag ik hier in mijn onkunde en onwetendheid niet reageren ![]() Kazaa is slechts een medium, zou je kazaa verantwoordelijk stellen, dan moeten ook alle "meewerkende" internetproviders ed. diezelfde medeplichtigheid ook voorgeschoteld krijgen. Iets wat uiteraard niet de bedoeling is, aangezien het om onvoorzien misbruik gaat.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Jij, met je moeilijke woorden, jij ![]()
||
Citaat:
![]() Maar wel met... Ehhm... Oei... Causaliteit? Heeft iets met een oorzakelijk verband te maken, lijkt me, maar tis een moeilijk woord ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat gebeurt er met het recht van het label wanneer het 'platencontract' wordt verbroken, zoals onlangs is gebeurd met Krezip, Ilse DeLange en RoseMary's Sons? Ligt bij alle gemaakte liederen, vóór het contract werd verbroken, het auteursrecht nog steeds al dan niet gedeeltelijk bij het label, of vervalt bij einde contract het recht? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat hangt volledig af van wat er in de overeenkomst is bepaald. Als er niets bepaald is zullen beiden rechthebbende blijven: om deelgenoot te zijn in een gemeenschap hoeft er geen contractuele relatie tussen de deelgenoten te bestaan. Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen voorziening in het platencontract is getroffen voor het geval artiest en label uit elkaar gaan, en aangezien ik die contracten niet ken kan ik er dus weinig over zeggen.
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar je kunt er op rekenen dat bekendere muzikanten als krezip en de lange (rosemary's sons ken ik niet) hun rechten wel weer terug hebben. De platenmaatschappij neemt vaak wel de verantwoordelijkheid op zich, totdat het contract beeindigd wordt... Overigens, wanneer de platenmaatschappij het contract opzegt, raakt deze platenmaatschappij trouwens al z'n rechten kwijt en in het geval dat de muzikant het opzegt, heeft dat gevolgen voor de eerder geproduceerde muziek (welke, dat kan ik je niet met zekerheid zeggen)....
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Wat je hierboven zegt is trouwens niet correct. Als het auteursrecht op een liedje zowel bij de artiest als bij het label zou berusten is er sprake van gemeenschap (art. 3:166 BW). Als er helemaal niets contractueel bepaald zou zijn (hetgeen onwaarschijnlijk is) zou het tenietgaan van de samenwerking tussen artiest en label niet tot gevolg hebben dat de gemeenschap wordt verdeeld: zie art. 3:178 BW. Er moet eerst een vordering tot verdeling van de gemeenschap worden ingesteld. Het is dus niet zo dat de platenmaatschappij door de opzegging geen rechthebbende van het auteursrecht meer is als zij daar eerst deelgenoot van was.
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ik geloof dat het dan of altijd geregeld is (wat me overigens wel logisch lijkt), of de platenmaatschappij toch z'n rechten inlevert, in geval van vroegtijdige beeindiging van een contract met een artiest. Schulden ed. blijven altijd staan, dat weet ik wel. Maar jij hebt een wetboek ![]() In sommige gevallen heeft het label overigens alle rechten, dat zijn vaak mensen die "gemaakt" worden door een label en daar gewoon een percentage van de winst krijgen. Dat zijn vaak trieste affaires waarbij de artiest meestal niet bepaald gelukkig wordt... Of deze artiest moet het natuurlijk maken, maar die kans is zo verschrikkelijk klein... Hoe het in dat geval met beeindiging zit kan ik je niet met zekerheid zeggen, wel weet ik dat het zeer negatief uitpakt voor de artiest.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het grootste gedeelte van ons burgerlijk recht is namelijk zogenaamd regelend recht. Dat wil zeggen dat het alleen geldt, als de partijen geen overeenkomst hebben gesloten waarbij ze van die bepalingen zijn afgeweken. In de praktijk is in vrijwel elke overeenkomst van het wetboek afgeweken. Dat mag ook gewoon, het burgerlijk wetboek geeft vooral regels voor het geval er niets overeengekomen is, en geeft maar een zeer klein gedeelte zogenaamde dwingendrechtelijke regels (regels waar je ook niet bij overeenkomst van kunt afwijken). Het staat partijen dan ook volkomen vrij om bijvoorbeeld af te wijken van de wettelijke regels van schadevergoeding, van de wettelijke regels van aansprakelijkheid, enz.enz. Dat komt in de praktijk zeer veel voor. Het gaat dan om zgn. exoneratieclausules, een overeenkomst waarbij partijen verklaren dat éen van hen niet aansprakelijk zal kunnen worden voor bepaalde schaden. Een bekend voorbeeld van overeenkomsten die niet gesloten mogen worden, zijn algemene voorwaarden bij consumentenkoop. Daar is namelijk een grote partij-ongelijkheid, zodat de zwakste partij beschermd moet worden. Veel algemene voorwaarden worden dan ook door de wet uitdrukkelijk verboden, bijvoorbeeld het afstand doen van schadevergoeding door de consument. |
![]() |
|
|