Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2004, 15:02
moi, linda
moi, linda is offline
misschien dat jullie dit ook niet weten daarom vraag ik het ook maar want misschien is er toch iemand die het wel weet.
ik heb slechte ogen en draag daarom ook wel een bril. helaas, maar ja
van mijn ouders mag ik helaas geen lenzen, mag ik pas als ik 18 ben en ben nu 16.
mijn ogen worden nog ieder jaar slechter en een meisje van mijn werk zei dat je door lenzen te dragen je ogen niet meer achteruit gaan. maar is dit ook zo dan?
ik heb namelijk een neef, die draagt ook lenzen, zijn ogen worden wel slechter.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:05
Quiana
Quiana is offline
Mijn ogen gingen met een bril veel sneller achteruit dan met
lenzen. Met lenzen is het bij mij niet zo dat ik helemáál niet
meer achteruit ga, maar het betekent wel dat ik per controle
maar 0,25 punt achteruit ga, ipv 0,75 of soms zelfs een hele
punt met een bril... Dat scheelt nogal.
Oud 10-04-2004, 15:17
phensicske
phensicske is offline
Idem hier.

Maar 'k heb niets gevonden (google) dat bewees dat lenzen beter waren voor de ogen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:21
Maarten
Maarten is offline
Ik heb het een keer gevraagd aan mijn huisarts en die zei dat de enige reden dat je ogen niet slechter werden was doordat lenzen de groei van je ogen beperkten.

Zelf denk ik dat lenzen slechter voor je ogen zijn, het lijkt mij sterk dat het goed voor je ogen is dat er een stuk onbekend materiaal op je ogen ligt.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:23
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 10-04-2004 @ 16:21 :
Ik heb het een keer gevraagd aan mijn huisarts en die zei dat de enige reden dat je ogen niet slechter werden was doordat lenzen de groei van je ogen beperkten.

Zelf denk ik dat lenzen slechter voor je ogen zijn, het lijkt mij sterk dat het goed voor je ogen is dat er een stuk onbekend materiaal op je ogen ligt.
Ik dacht dat je pas lenzen kon als je ogen volgroeid waren?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:47
starstruck
ik heb ook lenzen en mijn ogen worden ook slechter, maar dat verschilt heh
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:55
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 10-04-2004 @ 16:21 :
Dat denk ik ook, helemaal met hoornvlies ontstekingen enzo. Overigens dacht ik dat het niet uitmaakte voor de achteruitgang van je ogen of je een bril draagt of lenzen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 16:32
Verwijderd
Op zich zijn lenzen inderdaad niet super goed voor je ogen, ze zorgen er namelijk voor dat de ogen minder zuurstof uit de lucht kunnen halen, waardoor er kleine adertjes naar je pupillen gan groeien om je ogen toch van zuurstof te voorzien, maar omdat het weefsel daar helemaal geen zuurstof kan opnemen uit de adertjes blijft het zuurstoftekort en kan het na verloop van tijd zijn dat er zo veel adertjes over je pupil groeien dat je er niet meer doorheen kunt kijken. Maargoed, dat gebeurt niet van de ene op de andere dag en je opticien kan je wel waarschuwen als hij ziet dat je risico daarop loopt; dan kun je gewoon ophouden met het dragen van lenzen. Dit is trouwens alleen bij zachte lenzen, omdat bij harde lenzen het oppervlak van de lens veel groter is. Het is bij halfjaarlenzen ook erger dan bij maandlenzen, en bij maandlenzen erger dan bij weeklenzen, en bij weeklenzen erger dan bij daglenzen, i.v.m de dikte van de lens.

Maar ehm, geen idee of lenzen er voor zorgen dat je ogen dan minder hard achteruit gaan; mijn ogen werden wel wat stabieler toen ik eenmaal lenzen had maar dat kan ook komen doordat ik daar vóór nog heel erg groeide (en dus veranderden mijn ogen ook) en daar ná nog maar een beetje.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 17:48
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Ik heb (zachte) lenzen, en elk half jaar moeten ze weer sterker. Ze worden dus wel slechter. Maar ik heb zelden mijn bril op gehad, dus ik kan het niet echt vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 18:01
Gothic
Gothic is offline
het schijnt dat je met harde lenzen minder hard achteruit gaat, daarentegen als je vervolgens weer overstapt op een bril dat je alsnog die sterkte achteruit gaat... zoiets zei m'n opticien geloof ik

ik heb nu ongeveer een a twee jaar dezelfde sterkte en sinds 6 jaar lenzen en ik heb nu -3,75 en - 3,00
Oud 10-04-2004, 19:50
Emilia
Emilia is offline
Enkel harde lenzen remmen de achteruitgang en tot een bepaalde leeftijd. Zelf verslechten mijn ogen niet zo snel, maar mijn zus (die nu 17 is, maar al een aantal jaar lenzen draagt) haar ogen gaan nog steeds achteruit met harde lenzen. Zij draagt nooit een bril dus kan ik niet zeggen of het anders zou zijn geweest als ze een bril droeg.
Maar het is wel algemeen geweten dat de achteruitgang wordt tegengehouden. Dus als je om die reden lenzen wilt dragen, zou je er best aan beginnen.

Trouwens: tot voor kort droeg ik alleen maar mijn bril, maar in september ben ik overgeschakeld op lenzen en ik ben heel tevreden! Je ziet alles veel scherper, vind ik. In het begin is het een beetje wennen, opbouwen ook, maar je zult het je (als er geen infecties optreden) zeker niet beklagen.

Hygiëne en nauwgezetheid zijn wel belangrijk, maar dat leer je ook wel.

Regels voor berichten