Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2012, 16:05
Mimuna
Mimuna is offline
Hoi iedereen!

Onlangs ben ik naar de oogarts geweest.
Ik draag lenzen van -3.25 aan beide kanten, en mijn bril is -3.5 aan beide kanten (lenzen zijn altijd een kwartje minder omdat die dichter bij je oog zitten).

Nu ging ik naar de oogarts, omdat ik vrijwel 100 procent zeker ben dat mijn linkeroog beter ziet dan mijn rechteroog. Met mijn linkeroog kan ik de ondertiteling op de tv goed lezen, maar met mijn rechteroog lukt dit niet zo goed, de letters lopen ietwat uit. De oogarts zei dat mijn linkeroog hetzelfde gebleven was en mijn rechteroog -4 moest hebben. Ik heb toen proeflenzen geprobeerd maar daar klopte dus niets van, ik zag rechts heel scherp en links niet zo scherp. Ik was dus duidelijk dat zowel mijn linker als mijn rechteroog wat meer moesten hebben. Toen ging ik naar de opticien om mijn ogen opnieuw te laten meten.

De opticien beweerde dat mijn ogen gelijk zijn, en zei dat mijn ogen langs beide kanten intussen allebei -4 zijn. Ik moet dus lenzen van -3.75 dragen ipv -3.25.
Dat is dus langs beide kanten -0.5 bij, hoewel ik toch wel echt zeker ben dat mijn linkeroog beter ziet dan mijn rechter. Ik heb het gevoel dat ik rechts -4 moet hebben en links -3.75 voor brilglazen, dus voor lenzen rechts -3.75 en links -3.5,

maar met dit nieuwe voorschrift voor lenzen en glazen zal mijn rechteroog perfect zien, en mijn linkeroog net een kwartje teveel krijgen, vermoed ik.

Wat ik me nu afvraag is of dat kwartje meer aan mijn linkeroog eigenlijk wel uitmaakt? Zal ik daar last van krijgen? Ik weet dat je met een te sterke bril hoofdpijn krijgt, maar geldt dit ook als het slechts een kwartje teveel is?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2012, 16:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een kwart kan best veel uitmaken hoor. Vaak heb ik een kwart meer/minder als ik weer een nieuwe bril ga uitzoeken en dat merk ik dan toch wel. Op den duur zal het wel weer wennen maar de juiste sterkte heb je dan natuurlijk niet. Waarom ga je af op de sterkte van de opticiën en niet van de oogarts?
Oud 05-08-2012, 16:31
Mimuna
Mimuna is offline
Omdat die van de oogarts zowizo niet klopte. Die sterkte heb ik uitgetest met proeflenzen, en dat klopte echt niet.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2012, 17:20
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dan zou ik teruggaan naar de oogarts en dat aangeven.

Ik krijg bij mijn lenscontrole vaker te horen 'dat er een kwart bij zou mogen', maar zolang ik daar geen last van heb, wordt me niet aangeraden om nieuwe lenzen te nemen. Dus een kwart verschil hoeft geen probleem te zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2012, 18:35
Verwijderd
Ik vind het zelf altijd een beetje raar om te twijfelen aan metingen die gedaan worden. Ik neem aan dat je gewoon daar een test mag doen met 'Kun je de onderste regel lezen?' en 'In welke kleur lijken de tekens het scherpste' enzo. Op het moment dat daar uitkomt dat je aan beide ogen -4 nodig hebt dan zou ik daar eerst maar eens vanuit gaan.

Wat ik zelf merk is dat ik ook wel eens heb dat het lijkt alsof ik met het ene oog beter zie dan het andere. Ik heb er geen last van, als ik kijk dan kijk ik met twee ogen, en het is niet dat de ene helft van je gezichtsveld wazig is en het andere niet . Bovendien is het bij mij zo dat een van mijn ogen (dat kan bij allebei ) er gewoonweg ietsjes langer over doet om goed scherp te stellen. Dat komt bij mij meestal doordat ik te veel heb gefocust op een punt, bijvoorbeeld bij het lezen of als ik achter de computer zit.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2012, 20:52
Mimuna
Mimuna is offline
Ja dat dacht ik ook wel, dat het gewoon toeval was. Maar het is echt elke keer zo wanneer ik het controleer. En toen ik drie maand geleden mijn ogen liet controleren gaf de opticien toen al aan dat ik een klein verschil heb bij beide ogen. Daarom vind ik het erg raar dat mijn ogen nu plots wel hetzelfde zijn, terwijl ik nogsteeds een verschil tussen beiden zie..
Met citaat reageren
Oud 05-08-2012, 21:05
Pluis
Pluis is offline
Iedereen heeft een dominant oog waar meer mee gekeken wordt. dus aan dat dominante oog zul je ook sneller merken of er iets afwijkends aan is of niet. Je lichaam is er aan gewend om het iets mindere beeld van je andere oog te integreren met het beeld. Dus zelfs al zijn ze dan ineens qua sterkte even goed kan je toch met het ene oog beter zien. Kijken is namelijk niet alleen iets dat je met je ogen doet, maar ook iets dat je hersenen moeten leren (bij kinderen is het zicht pas op 9-jarige leeftijd helemaal ontwikkeld)
Oud 05-08-2012, 21:18
Mimuna
Mimuna is offline
Citaat:
Iedereen heeft een dominant oog waar meer mee gekeken wordt. dus aan dat dominante oog zul je ook sneller merken of er iets afwijkends aan is of niet. Je lichaam is er aan gewend om het iets mindere beeld van je andere oog te integreren met het beeld. Dus zelfs al zijn ze dan ineens qua sterkte even goed kan je toch met het ene oog beter zien. Kijken is namelijk niet alleen iets dat je met je ogen doet, maar ook iets dat je hersenen moeten leren (bij kinderen is het zicht pas op 9-jarige leeftijd helemaal ontwikkeld)
Oke Ja dat lijkt me wel een logische verklaring ja, ik houd altijd 1 oog open snachts om te smsen, en dat is toevallig het oog waarmee ik iets minder goed zie.
Ik zal gewoon afwachten en zien hoe mijn lenzen me bevallen met deze nieuwe sterkte
bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2012, 21:36
Pluis
Pluis is offline
oh en het lijkt me dat je van je nieuwe sterkte ook gewoon proeflenzen krijgt? je kan altijd nog wat door experimenteren met sterktes.

Regels voor berichten