Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2007, 12:02
Verwijderd
Ik had tijden terug eindelijk besloten eens lenzen te proberen na tig jaar een bril gedragen te hebben.
2 weken terug had ik eindelijk eens tijd om een afspraak te maken bij de opticien. Ogen zijn gemeten en de week erop (vorige week) moest ik weer langs komen omdat ze mijn sterkte niet op voorraad hadden en dan zouden we meteen oefenen met indoen, uitdoen etc.

Bij het indoen heeft de persoon die me daar hielp vooral het meeste werk gedaan omdat het me steeds maar niet lukte omdat mijn ogen zich gewoon automatisch willen sluiten. Na veel gepriegel was het eindelijk gelukt. Het uitdoen ging gelukkig wat makkelijker.

Na een tijd lang te proberen de lenzen zelf in te doen wilde het steeds maar niet lukken en aangezien er nog meer afspraken stonden (ik was al bijna een uur bezig) heb ik in overleg met de opticien besloten dat aangezien ik in principe perfect wist hoe alles moest ik het dan thuis zou oefenen. Plus dat het uitdoen wel zelf lukte wat hij het belangrijkste vond op dat moment.

Anyhoe, de afgelopen week heb ik het een aantal keer geprobeerd en steeds had ik weer het probleem dat mijn ogen zich te snel wilden sluiten en dat ik mijn ooglid gewoon niet tegenkon houden omdat het blijkbaar een erg sterke oogreactie was (wat de opticien ook opmerkte). Steeds na een kleine 3 kwartier priegelen ben ik elke keer weer zo gefrustreerd dat ik een gat in de muur wil slaan/schoppen dus neem ik maar een break en laat ik het voor later op de dag.

De opticien zei al dat als ik het zou willen ik ook een afspraak kon maken om een andere keer weer terug te komen voor meer hulp bij het oefenen. Ik zit er over na te denken morgen toch maar een afspraak te maken (al vraag ik me af wat het toe zal voegen), maar wilde eerst hier eens rondvragen of mensen ook dergelijke problemen hadden met dat de oogleden zich zo snel sloten en of het langzaam aan wendde, dan wel dat er andere manieren waren.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 12:46
Verwijderd
Is er een bepaald punt waarop je oog sluit? Dus bv. als je met je vinger op een bepaalde afstand van je oog bent? Misschien helpt het op een keer zonder lens te kijken hoe dicht je je vinger naar je oog kan brengen, om jezelf zo te laten zien dat er niets gebeurt.

Zelf doe ik mijn lens altijd met m'n rechter hand in; op m'n rechter wijsvinger ligt de lens, met de rechter middelvinger hou ik het onderste ooglid omlaag en met m'n linker wijsvinger hou ik m'n bovenste ooglid omhoog, in het begin moest dit vrij ferm omdat ik ook niet gewend was een het in m'n oog zitten. Maar het went. Het enige wat ik kan zeggen is veel oefenen, leer jezelf dat die reactie niet nodig is omdat je ogen geen gevaar lopen; ik kan nu moeiteloos in m'n oog lopen te plukken, dat kon ik in het begin ook echt niet.

Laatst gewijzigd op 16-12-2007 om 13:56.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 13:06
Verwijderd
misschien helpt het ook om de lens zeg maar op het oogwit te doen, en als hij daarop ligt, je lens over je oog schuiven tot hij goed zit.
Zo zie je de lens minder aankomen, en heb je misschien minder de neiging je oog dicht te doen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 13:27
Anika
Als ik m'n linkerlens indoe, kijk ik alleen door m'n rechteroog en andersom, dat voorkwam bij mij op het begin een schrikreactie. En gewoon je oogleden echt heel stevig vasthouden.

Hm hoewel je misschien wel helemaal niks aan mijn tip hebt, ik kan maar met één oog tegelijk kijken dus vandaar dat dit bij mij lukt. Maar als je altijd met twee ogen kijkt kun je misschien helemaal niet één oog "uitschakelen".
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 14:30
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik had dit ook toen ik pas mijn lenzen kreeg. Ik moest toen thuis met een druppel water op mijn vinger mijn oog proberen aan te raken. Ik probeerde eerst met mijn vinger mijn oog in de ooghoek aan te raken, en daarna een klein stukje verder, op het oogwit. Zo leer je je knipperreflex te onderdrukken. Daarna kreeg ik mijn lenzen wel in, al was het toen ook nog even prutsen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt
Oud 16-12-2007, 14:57
Volk
Volk is offline
Ik had hier ook last van. Maar het ging voorbij toen een andere opticien me erbij hielp. Ik weet niet wat het verschil was maar misschien helpt het bij jou ook.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 19:40
Verwijderd
Heel erg bedankt voor de posts die jullie gemaakt hebben
Ik moet zeggen dat de methodes van de lens op het oogwit doen, maar vooral die om het oog minder gevoelig te maken goed klinken. Ik zal ze later uittesten, thanks y'all
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 21:52
Verwijderd
he misschien nog iets waar je wat aan hebt;

je kan ook met je vingers je oogleden open houden (zodat je niet kan knipperen) en staren. Terwijl je aan het staren bent je lens indoen.

succes!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2007, 13:04
Armoed
Armoed is offline
Oefenen met een druppel water.
Oud 20-12-2007, 18:25
zoemzoem
zoemzoem is offline
Of alleen je onderooglid naar beneden trekken, ik kan het ook niet als ik mn bovenste ooglid vasthoud
Oud 21-12-2007, 17:16
Labster
Labster is offline
Je moet proberen niet gefrustreerd te raken, want dan lukt het niet. Ik weet hoe het is maar mij is het uiteindelijk ook gelukt. Wel had ik eerst harde lenzen die makkelijker in te doen zijn. Probeer je oog van tevoren al wat te bevochtigen met de vloeistof.

En verder, tis een beetje je veters leren strikken. Over een tijdje doe je het in 3 seconden
Met citaat reageren
Oud 21-12-2007, 19:40
Verwijderd
Oh ja, wat bij mij goed helpt is om een druppel vloeistof in de lens te doen wanneer hij op m'n vinger ligt, dan hoef je de lens niet op je oogbol te duwen, maar zuigt hij zich vanzelf vast.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2007, 22:23
Stefanie
Stefanie is offline
De eerste paar weken was voor mij ook een ramp. Ik kreeg ze wel in, maar dan zaten ze niet goed en begon mijn oog rood te worden en te tranen. Na heel veel oefenen en veel boze buien gaat het nu vlekkeloos.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 04:41
Verwijderd
Vanwege de komende tentamen periode is het lasig een spotje te vinden, maar ik ga morgen weer eens flink bezig
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten