Advertentie | |
|
![]() |
|
Dude, zowel nVidia's NV40 (gerenamede NV45 naar verluid) als ATi's R420 komen deze maand uit. Eerstgenoemde zou vandaag geloof ik gereleased worden, houd www.tweakers.net in de gaten.
![]() Je moet nu iig niet de snelste kaart kopen die er is, dat zou "foolish" zijn. Misschien een Radeon 9800 1 of 2 maanden na de release van de nieuwe kaarten, zodat deze sterk in prijs dalen. Maar je kunt ook voor RV420 wachten, de opvolger van de Radeon 9600 zeg maar. Iig geen echte high-end kaart kopen voordat je ziet wat NV40 en R420 gaat worden. R420 gaat trouwens Radeon X800 heten, eind mei komt er een Radeon X800 XT uit, de 'ultra' versie zeg maar. Ik verwacht dat ATi net wat sneller zal zijn als nVidia, en dat beide een 1x16 architectuur zullen hebben, hetgeen zeker veel prestatiewinst zal opleveren tegenover een 2x4 of 1x8 pipeline arch.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Als je m'n naam moeilijk te spellen vindt, mag je ook Verlichting zeggen. ![]() Citaat:
Wat voor systeem heb je nu eigenlijk?
Laatst gewijzigd op 10-04-2004 om 08:52. |
![]() |
||
Citaat:
Maar hij is wel langzamer dan de Radeon 9500, dat is wel vreemd. Maar het is vooraal een kaart geweest die heel goedkoop te produceren is, vooral omdat de 9600 op een 0,13 micron proces wordt geproduceerd, tegenover 0,15 micron voor de 9500, 9700 en 9800. Radeon 9700 is een prima kaart, ook de niet-pro versie. Maar een BIOS-update? Alleen een 9500 non-pro kun je flashen naar 9700 hoor. Verschil tussen 9700 en 9700 Pro zit hem alleen in de hogere clocks, en die kun je gewoon omhooggooien in Windows zelf met de juiste drivers. Voor degenen die destijds een 9700 Pro hadden gekocht, hadden een verstandige keuze gemaakt. Die kaart is nu nog steeds high-end. Alleen FSAA is 9800 wel een stuk beter in, voor de rest maakt het vrijwel niets uit.
||
Citaat:
MSI K7n2 Delta 256 mb DDR Madview radeon 9600pro @ 440/440 mhz Far Cry loopt voor geen shit, schok schok schok maar dat zal wel aan de 256 mb liggen .... Mijn oude 3dkaart kon ik zowizo verkopen aan een vriend ... ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn eigen 9700 kan ik bijvoorbeeld niet zomaar met Powerstrip of RadeonTweaker overklokken omdat het bios dat niet pikt. Klokken met die programma's heeft geen enkel effect. Daarom heb ik een bios van internet geplukt dat het verandert en nu wil het wel - ware het niet dat mijn geheugen niet verder komt dan 300 MHz (het is helaas gewoon 3.3 ns-geheugen). De core krijg ik op 380 MHz en dat merk je flink. De geheugenbandbreedte is bij de 9700/9800 toch genoeg (256-bit immers, dus met 300 MHz DDR zit je al aan een doorvoer van ruim 19 GB/sec). Zoveel geheugenbandbreedte heeft alleen nut bij hoge FSAA of anisotropic filtering, voor de rest maakt de core het meeste verschil ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Anyway, een 256-bits geheugenbus was aardig uniek tegen de tijd dat de 9700 Pro uitkwam. Het was dan ook een heuse revolutie in videokaart-land. ATi opende de aanval op nVidia in een poging door te stoten naar de high-end sector en echt in beeld te komen, en dat is ze uitstekend gelukt. Ze staan boven nVidia qua snelheid en kwaliteit. Ik ben benieuwd naar de introductie van de nieuwe chips van beide fabrikanten deze maand. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|