Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2004, 15:37
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik heb twee keer een spontane reboot gehad de afgelopen tijd (maand oid). De eerste keer was ik gewoon een beetje aan het internetten met Emule erbij, maar omdat ik net een paar dagen de distributed.net client had draaien leek het me logisch dat m'n processor te heet werd. AIDA32 geeft idle 69 graden (celsius ) aan.

Ik vertrouw AIDA echter voor geen meter omdat het BIOS zegt dat m'n processor maar een graad of 40 is (zowel na een tweede spontane reboot zojuist als na de hele nacht uit te hebben gestaan, plus of min vijf graden) en AIDA volhoudt dat m'n proc echt 69 graden is. Dus toen ik 's ochtends de computer aanzette en het BIOS inging, zei deze dat m'n proc 40 graden was, en een minuut later in Windows beweert AIDA dat'ie 69 graden is.

Wie liegt er?

AIDA zegt:

Moederbord 31 graden
CPU 69 graden
AUX 61 graden

BIOS zegt:

Processor temp: ~37-45 graden (zowel 's ochtends als na spontane reboot)

M'n moederbord is een AOpen A4XB Pro. m'n CPU is een Intel P4 1.7 Ghz. Bij de eerste spontane reboot had ik nog een GF4MX 440 en draaide alleen Windows, distributed.net en Emule; bij de tweede was ik UT2K4 aan het doen op een verse Radeon 9600 Pro. Niks is overgeclockt en ik heb vrijwel zeker geen virussen (Norton 2004 geheel geupdate en ook nog eens de C:\ online gescand na de eerste reboot).

Iemand enig idee?
Oud 20-04-2004, 16:00
Jolt
Jolt is offline
Misschien zijn er probs met je sensor, maar hoeveel watt voeding heb je?kan misschien daar aan liggen!
Oud 20-04-2004, 16:24
Manus J. van Alles
Weet ik zo niet. Hoe kan ik dat zien? Ik zal ff kijken of ik het kan vinden bij de documentatie van deze bak
Oud 20-04-2004, 16:27
unpopular
unpopular is offline
warme cpu kan de oorzaak zijn maar ik verwacht niet dat als je alleen windows en emule draait een 1.7 te warm wordt (tenzij dat of de cooler of de cpupaste slecht is). de cooler kun je testen door te kijken of hij draait. als het de pasta zou zijn zou hij veel vaker crashen.

maar 2 maal crashen , op een windows machine, is niet zo bijzonder.

maar om op je vraag terug te komen:
pak een gewone thermometer en houd deze op het cool blok.
het coolblok moet wel warm aan voelen(anders ben je terug bij de pasta) als je blok warm wordt (rond een 50graden) dan is je moederbord sensor in je bios fout, anders die van AIDA

maar als je AIDA draait voor een paar uurtjes crashed je systeem dan iederkeer of werkt hij dan gewoon door?

succes
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:29
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 20-04-2004 @ 17:24 :
Weet ik zo niet. Hoe kan ik dat zien? Ik zal ff kijken of ik het kan vinden bij de documentatie van deze bak
kijk aan de boven of zij kant van je voeding en je kunt het zien.

er staat dan bijv. 200w
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 19:08
Manus J. van Alles
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik vrees dat het probleem inderdaad bij de voeding ligt. Ik heb nog niet gekeken hoeveel watt de voeding is, maar ik heb vandaag dus een nieuwe videokaart erin gezet en sinsdien kreeg ik twee spontane reboots. Erg veel overcapaciteit had de voeding dan kennelijk niet, aangezien deze nieuwe videokaart het enige nieuwe onderdeel van deze computer is sinds aankoop. Weet iemand zo hoeveel meer een Radeon 9600 Pro 128 MB gebruikt t.o.v. een GF4MX 440 64 MB?
Oud 20-04-2004, 19:11
Verwijderd
Distributed.net is een best leuke hittestoker voor je processor.

Ik draai precies hetzelfde als jou. Heel soms crasht mijn systeem ook wel is. maar die van mij is overgeclocked. En ik draai op een AMD xp 1800+ @1650 Mhz.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 20:58
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 20-04-2004 @ 20:08 :
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik vrees dat het probleem inderdaad bij de voeding ligt. Ik heb nog niet gekeken hoeveel watt de voeding is, maar ik heb vandaag dus een nieuwe videokaart erin gezet en sinsdien kreeg ik twee spontane reboots. Erg veel overcapaciteit had de voeding dan kennelijk niet, aangezien deze nieuwe videokaart het enige nieuwe onderdeel van deze computer is sinds aankoop. Weet iemand zo hoeveel meer een Radeon 9600 Pro 128 MB gebruikt t.o.v. een GF4MX 440 64 MB?
ati recomendeerd een 350 watt voeding van een a merk ...
Oud 21-04-2004, 08:05
Manus J. van Alles
Citaat:
Mikai schreef op 20-04-2004 @ 21:58 :
ati recomendeerd een 350 watt voeding van een a merk ...
Au

Ik heb even gekeken en ik heb een 300 Watt voeding. Dat moet het volgende draaiende houden:

Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1.70GHz
512MB RAM
RADEON 9600 PRO 128 MB (voor gisteren een GF4MX440 64 MB)
Creative SB Live! geluidskaart
Muis & Toetsenbord
AOPEN 16XDVD-ROM/AMH
LITE-ON LTR-24102B
56K Modem
Ethernetkaart
Seagate 60 GB HD

Ik vrees dat ik de plaatselijke computerboer dan maar ff een betere voeding moet laten plaatsen

350 Watt P4 voeding inclusief netsnoer € 27.66
Q-Tec PSU ATX 350W Low Noise € 24.54

Dan zal ik maar voor een van deze twee gaan. Iemand nog tips?
Oud 21-04-2004, 10:24
Jolt
Jolt is offline
Zou eentje van een a merk kopen, maar geloof dat eentje van q-tech dat niet is:

Citaat:
Voeding

Welke merk is het?
Cheap-ass spul gaat vaak na een tijdje mankementen vertonen.
Cheap-ass spul heeft vaak een "verkeerd" opgegeven vermogen: namelijk alleen het piekvermogen. Dat is het vermogen dat een voeding slechts enkele seconden kan aanhouden. De werkelijke vermogen ligt ca. 10% lager. Bekende voorbeelden zijn Q-Tec voedingen. Hou hier dus rekening mee.
Bijvoorbeeld Antec/AOpen/Enermax/Enhance/Vantec leveren pas goeie voedingen.
Levert het voldoende vermogen?
Low-range systeem (Duron, Athlon, P2, P3): minimaal 250W.
Mid-range systeem (Athlon XP, P4): minimaal 300W.
High-range systeem (Athlon64, P4EE, Dual CPU): minimaal 350W.
Relatief veel harddisks/ventilators: +50W.
Een dikke videokaart (GF4/GFFX/R9700/R9800): +50W.
Start zo kaal mogelijk op (moederbord/cpu(koeler!)/één reepje geheugen/videokaart) en check of hij doorstart en/of stabiel blijft.
Probeer optimaal gebruik te maken van alle beschikbare molex connectoren. Bijvoorbeeld twee aparte connectoren voor een RAID0 set met twee HDD's (dus niet een enkele kabel met twee verloopjes gebruiken). Verder is het aanbevelenswaardig om alle fans apart aan te sluiten i.v.m. fluctuaties in de stroom van de gebruikte kabel.
[edit] als je eventueel nog gaat overlocken of een upgrade gaat doen dan hoef je geen nieuwe voeding
Oud 21-04-2004, 11:05
Manus J. van Alles
Bij de plaatselijke computerboer verkopen ze voornamelijk Q-tec zie ik...een Aopen 350 kost bijna €80

Van "350 Watt P4 voeding inclusief netsnoer € 27.66 " kan ik geen merk vinden.

Ik denk niet dat ik zelf een nieuwe voeding in m'n PC kan zetten, vandaar dat ik 'm het liefst lokaal koop (www.mogpc.nl ), dan kunnen ze hem meteen inbouwen.

Edit: Ze verkopen we een Q-Tec PSU 450W Dual Fan Gold voor € 34.95 . ALs daar 10% afgaat blijft er nog zat over opzich. Ik ben misschien een beetje el cheapo bezig, maar die videokaart was eigenlijk al duur genoeg

Bovendien kunnen we hier over een jaar al een nieuwe PC krijgen via PC-Prive. Ik ben niet van plan iets te overclocken, hooguit een keer een reepje RAM erbij.

Laatst gewijzigd op 21-04-2004 om 11:12.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 11:09
Koning
Koning is offline
heb er ook een qtec 350 in.. ding geeft geen problemen (duh) maar de goedkopere voedingen geven minder goede spanningen.. bij mij bevatl ie wel goed.. maar dat zegt niks over jou pc!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 11:13
Jolt
Jolt is offline
Iedereen kan een eigen voeding inbouwen , gewoon alle kabeltjes loshalen, en kabeltjes van nieuwe voeding terug stoppen
Anders tweakers.net ff raadplegen.

Ik heb een aurora voeding van 350 watt op een amd 2400 xp, radeon 9600pro 256 mb, 1 hdd, 1 cdrom speler ...

Loopt ook perfect ...
Voor een goede voeding ben je al gauw 50+ euro kwijt ...

Maar ik zou eerst van een vriend een voeding lenen, kijken of het inderdaad wel aan je voeding ligt anders heb je dadelijk 70 euru uitgegeven wat helemaal niet hoefde
Oud 21-04-2004, 11:32
Manus J. van Alles
Ik heb geen flauw idee van wie ik een voeding zou kunnen lenen

Overigens heb ik nog ff gekeken; m'n huidige voeding is van het merk "Deer", type DR-A300 ATX...in de Pricewatch van Tweakers.net komt geen enkel Deer voor, zal wel een of andere low-budget voeding zijn

En ik denk eigenlijk wel dat het aan de voeding ligt, aangezien ik die reboots eigenlijk alleen krijg als de nieuwe videokaart zwaar belast wordt. Maar ik zal wel ff de nieuwste drivers downloaden om te kijken of dat bijv. helpt.
Oud 21-04-2004, 11:37
Jolt
Jolt is offline
Zou dan toch voor een aopen gaan...Kan je toch weer ff vooruit (upgrade) als je ooit een nieuwe cpu er in gooit, moet je al gauw 350 hebben, die nieuwe 3dkaart van nvidia,

Recommend 480 watt

Wordt steeds meer
Oud 21-04-2004, 15:35
Engadin
Engadin is offline
Kun je niet je 100 W voeding uit je oude bak (die heb je vast wel) er bij zetten en daar je hd+cd players op aansluiten??
Oud 21-04-2004, 20:04
Manus J. van Alles
We hebben hier verder alleen een 75 Mhz. en een XT 8086 staan, ik heb geen idee wat voor voeding de 75 heeft.

Overigens heb ik vandaag, na een driver-update, de Splintercell: Pandora Tomorrow demo kunnen spelen zonder een reboot (met zelfde grafische instellingen). UT2K4 met 32 spelers op een zware map ging ook goed. Het zou kunnen dat'ie het toch doet, maar waar die reboots eerst dan vandaan kwamen is me een raadsel

Ik hou het nog ff in de gaten, maar het zou kunnen dat alles nu wel werkt om een of andere reden
Oud 21-04-2004, 22:22
Jolt
Jolt is offline
Misschien dus een driver problem
Oud 22-04-2004, 18:13
ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 21-04-2004 @ 21:04 :
We hebben hier verder alleen een 75 Mhz. en een XT 8086 staan, ik heb geen idee wat voor voeding de 75 heeft.

Overigens heb ik vandaag, na een driver-update, de Splintercell: Pandora Tomorrow demo kunnen spelen zonder een reboot (met zelfde grafische instellingen). UT2K4 met 32 spelers op een zware map ging ook goed. Het zou kunnen dat'ie het toch doet, maar waar die reboots eerst dan vandaan kwamen is me een raadsel

Ik hou het nog ff in de gaten, maar het zou kunnen dat alles nu wel werkt om een of andere reden
Voedingsreboot komt meestal zomaar, aangezien je huidige voeding ook cheap-ass is ligt dit vermogen dus op plusminus 270 en dat is te weinig voor deze setup Q-tec is opzich wel een goed merk op het gebied van "normale gebruikers" (lees: beetje gamen en surfen en af en toen tekstverwerken etc)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:59
Manus J. van Alles
Ja, maar ik heb de laatste paar dagen geen reboots meer gehad, terwijl ik op de eerste dag met m'n nieuwe kaart er twee kreeg. Ofwel die nieuwe drivers hielpen enorm, ofwel dit is weer zo'n probleem dat zichzelf spontaan oploste
Reageren

Regels voor berichten