Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2004, 13:33
Jezus_Christus
Jezus_Christus is offline
Tot in de zesde eeuw bestond er een serieuze twijfel of vrouwen wel een ziel hadden. God had tenslotte een ziel in Adam geplant, maar niet in Eva. In Genesis kan men lezen:

"De man kwam niet voort uit een vrouw, nee, de vrouw kwam voort uit de man; en de man was niet geschapen omwille van de vrouw, maar de vrouw was geschapen omwille van de man."

Het moet hard zijn voor een vrouw om haar hart en ziel in een religie te storten die haar minder als een mens beschouwt.

(bron. nederlands heidens front)

Hoe denken de vrouwen over deze bijbelse tekst en het christelijke perspectief op vrouwen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2004, 13:43
EggeD
EggeD is offline
Had Eva geen ziel ? Dan vind ik dat God haar het eten van die appel wel had mogen vergeven q:
Oud 03-05-2004, 14:34
fucking hero
fucking hero is offline
Defineer christen/christelijke vrouw. Vandaagdedag ja.

Ik twijfel namelijk of je wel weet wat een christen is, wat ie doet, en waar hij of zij aan denkt.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 09:17
Gatara
Gatara is offline
lol

(ja, dat was serieus mijn reactie)
Oud 04-05-2004, 09:55
Mu
Mu is offline
Uit bepaalde apocrieve teksten blijkt dat Jezus niet alleen 12 mannelijke apostelen had, maar ook 7 vrouwelijke. Om redenen die zich laten raden heeft men dat uit de Bijbel geschrapt.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 09:57
Mu
Mu is offline
Overigens heb je wel gelijk als je zegt dat die tekst bijzonder lastig wat betreft interpretatie is. Wordt er überhaupt wel over de ziel van Adam gesproken in de Bijbel?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 10:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mu schreef op 04-05-2004 @ 10:55 :
Uit bepaalde apocrieve teksten blijkt dat Jezus niet alleen 12 mannelijke apostelen had, maar ook 7 vrouwelijke. Om redenen die zich laten raden heeft men dat uit de Bijbel geschrapt.
Junia
http://forum.scholieren.com/showthre...7#post10820587
Oud 04-05-2004, 10:27
EggeD
EggeD is offline
Ja, stel nu dat alle ziel van Adam in zijn rib zat, dan is ie het wel mooi allemaal kwijt aan Eva. Weg bewering ! (:

Vreemd eigenlijk dat ze uit de Bijbel gehaald zijn, die apostelinnen, kenden ze toen nog geen excuusvrouwen ?
Oud 04-05-2004, 10:36
Mu
Mu is offline
Citaat:
EggeD schreef op 04-05-2004 @ 11:27 :
Ja, stel nu dat alle ziel van Adam in zijn rib zat, dan is ie het wel mooi allemaal kwijt aan Eva. Weg bewering ! (:

Vreemd eigenlijk dat ze uit de Bijbel gehaald zijn, die apostelinnen, kenden ze toen nog geen excuusvrouwen ?
Die waren toen niet nodig. Vrouwen die in opstand kwamen kon je gewoon neermeppen.

Volgens mijn docent Islam, Gatara, waren er dus zelfs nog meer vrouwelijke apostels. (Hij is geloof ik Christelijk predikant). Toch zie je eigenlijk in alle Godsdiensten verschil tussen man en vrouw. Alleen Boeddhisme predikt volledige gelijkheid tussen man en vrouw, hoewel je ook niet veel vrouwelijke monniken tegenkomt (mannelijke monniken mogen immers ook niet met vrouwen in contact komen - een vrij achterlijke regel als je bedenkt dat begeerteloosheid uit jezelf moet komen en niet uit de omgeving). Het lijkt erop dat elke Godsdienst zo onderhand een tegengestelde is van wat het oorspronkelijk was.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 12:32
Isa
Isa is offline
Citaat:
Mu schreef op 04-05-2004 @ 10:55 :
Dat is zo ja.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 13:28
EggeD
EggeD is offline
Misschien heeft dit ook te maken met eigenschappen van man en vrouw. Vrouwen zijn over het algemeen meer gemiddeld (zeg maar dat ze een kleine spreiding hebben en weinig uitschieters met betrekking tot intelligentie en andere eigenschappen), waar mannen juist veel uitschieters hebben. Misschien worden bepaalde uitschieters wel monniken en ziet men tegenwoordig daarom weinig vrouwen in de godsdienst.

Nu ik het herlees lijkt het me sterk maar goed
Oud 04-05-2004, 16:14
Shitonya
Shitonya is offline
Ben niet gelovig, dus heb er geen mening over. Vind het allemaal een broodje aap verhaal.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 16:15
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 04-05-2004 @ 17:14 :
Ben niet gelovig, dus heb er geen mening over. Vind het allemaal een broodje aap verhaal.
Dus jij dacht hip te zijn om dat maar weer eens onnodig te komen verkondigen
Oud 04-05-2004, 16:17
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 04-05-2004 @ 17:15 :
Dus jij dacht hip te zijn om dat maar weer eens onnodig te komen verkondigen
Nee, ze vragen wat "wij" ervan vinden...dus geef ik gewoon mijn mening: ik vind het onzin.

Vrijheid van meningsuiting, niks meer, niks minder.
Dus die opmerking van "hip" zijn, slaat echt nergens op
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 16:18
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 04-05-2004 @ 17:17 :
Nee, ze vragen wat "wij" ervan vinden...dus geef ik gewoon mijn mening: ik vind het onzin.

Vrijheid van meningsuiting, niks meer, niks minder.
Dus die opmerking van "hip" zijn, slaat echt nergens op
Je hoeft niet gelovig of christen te zijn om hier een mening over te hebben. Jij reageert overal met "ik geloof niet in sprookjesboeken" en meer van die hippe slogans...die kennen we nou wel. Ik irriteer me aan jou, maar daar hoef je je niks van aan te trekken.
Oud 04-05-2004, 16:21
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 04-05-2004 @ 17:18 :
Je hoeft niet gelovig of christen te zijn om hier een mening over te hebben. Jij reageert overal met "ik geloof niet in sprookjesboeken" en meer van die hippe slogans...die kennen we nou wel. Ik irriteer me aan jou, maar daar hoef je je niks van aan te trekken.
Hippe slogans? Mag ik vragen waarom je ze eigenlijk zo noemt??
En dat je je irriteert aan mij dat had ik allang al door, maar dat is jou probleem, niet de mijne.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 16:23
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 04-05-2004 @ 17:14 :
Die dus is inderdaad misplaatst. Ik ben ook niet gelovig, maar als ik een meisje was had ik wel een mening gehad (:
Oud 04-05-2004, 16:34
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
EggeD schreef op 04-05-2004 @ 17:23 :
Die dus is inderdaad misplaatst. Ik ben ook niet gelovig, maar als ik een meisje was had ik wel een mening gehad (:
Ik heb ook een mening erover, ik vind het gewoon weg gestoord. Als er stond in de bijbel dat de man voortkwam uit de vrouw, vond ik het even gestoord. Het is gewoon te onrealistisch om te geloven. En dat een vrouw als "minder" gezien wordt, vind ik om die reden ook belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 16:54
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 04-05-2004 @ 17:34 :
Ik heb ook een mening erover, ik vind het gewoon weg gestoord. Als er stond in de bijbel dat de man voortkwam uit de vrouw, vond ik het even gestoord. Het is gewoon te onrealistisch om te geloven. En dat een vrouw als "minder" gezien wordt, vind ik om die reden ook belachelijk.
Ow ineens een mening, en wat voor één..is het ook onrealistisch dat een kind uit z'n moeder komt? En wie heeft het over minder? Bijdeze verklaar ik jouw mening tot belachelijk en gestoord.
Oud 04-05-2004, 16:59
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Jezus_Christus schreef op 03-05-2004 @ 14:33 :
[Het moet hard zijn voor een vrouw om haar hart en ziel in een religie te storten die haar minder als een mens beschouwt.
Hoe denken de vrouwen over deze bijbelse tekst en het christelijke perspectief op vrouwen? [/B]
Hier staat "minder" in if you must know...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 17:02
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 04-05-2004 @ 17:54 :
Ow ineens een mening, en wat voor één..is het ook onrealistisch dat een kind uit z'n moeder komt? En wie heeft het over minder? Bijdeze verklaar ik jouw mening tot belachelijk en gestoord.
Nee het is niet onrealistisch dat een kind uit z'n moeder komt, dat zie je Dat is een feit.
Maar een vrouw maken uit een rib, zie je niet zo gauw gebeuren, dat is naar mijn mening niet realistisch, waardoor ik er moeilijk in kan gaan geloven...

En dan nog iets: het maakt mij echt niks uit wat je van mijn mening vind, want ik heb tenminste een mening, dat sommige niet kunnen zeggen. Het enige waar jij mee komt is alleen maar nutteloos commentaar op reactie's van anderen...
Respecteer gewoon iedereen zijn mening hoe belachelijk die ook mogen wezen. Ik heb hem zelfs nog beargumenteerd voor je en dan is het nog niet goed...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 18:42
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 04-05-2004 @ 18:02 :
Nee het is niet onrealistisch dat een kind uit z'n moeder komt, dat zie je Dat is een feit.
Maar een vrouw maken uit een rib, zie je niet zo gauw gebeuren, dat is naar mijn mening niet realistisch, waardoor ik er moeilijk in kan gaan geloven...

En dan nog iets: het maakt mij echt niks uit wat je van mijn mening vind, want ik heb tenminste een mening, dat sommige niet kunnen zeggen. Het enige waar jij mee komt is alleen maar nutteloos commentaar op reactie's van anderen...
Respecteer gewoon iedereen zijn mening hoe belachelijk die ook mogen wezen. Ik heb hem zelfs nog beargumenteerd voor je en dan is het nog niet goed...
Ten eerste was de vraag wat vrouwen er van vonden, ik ben een man dus ik hoef niet te antwoorden. Er werd niet gevraagd wat gelovigen of christenen er van vinden dus jouw eerste opmerking dat je er geen mening over had omdat je het allemaal broodje aap vindt, sloeg al nergens op. Daarna kom je met een vaag verhaal waar ik op heb gereageerd. Zo simpel is het.
Oud 04-05-2004, 22:38
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 04-05-2004 @ 19:42 :
Ten eerste was de vraag wat vrouwen er van vonden, ik ben een man dus ik hoef niet te antwoorden. Er werd niet gevraagd wat gelovigen of christenen er van vinden dus jouw eerste opmerking dat je er geen mening over had omdat je het allemaal broodje aap vindt, sloeg al nergens op. Daarna kom je met een vaag verhaal waar ik op heb gereageerd. Zo simpel is het.
Zucht...dit gaat weer geheel off topic, dus als je nog eens off topic omerkingen heb, pm ze dan als je je niet kunt inhouden
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:04
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
Nu zijn mannen en vrouwen wel gelijk dus hoeven we geen oude koeien meer uit de sloot te trekken he
Oud 06-05-2004, 19:17
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 04-05-2004 @ 17:59 :
Hier staat "minder" in if you must know...
Maar dit is dan ook niet de Bijbelse visie, maar die van een heiden (zie bronvermelding) die niets van de Bijbel heeft begrepen.

Of Jezus 12 of 19 apostelen/apostolinnen heeft gehad, laat ik even buiten beschouwing; ik vind het een redelijk onnuttige discussie.

On-topic kan ik zeggen dat ik -als christen- en naar mijn mening ook de Bijbel niet de gelijkheid van man en vrouw verkondigen. Wel is er -bijna zou ik zeggen: als vanzelfsprekend- sprake van gelijkwaardigheid van man en vrouw. Dat is een belangrijk verschil.
Oud 06-05-2004, 20:49
Isa
Isa is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 04-05-2004 @ 17:18 :
ik irriteer me aan haar avatar
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 21:39
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-05-2004 @ 10:17 :
lol

(ja, dat was serieus mijn reactie)
Hmm, van mij ook.

Het jodendom heeft nooit ontkend dat vrouwen een ziel hebben. Lijkt me toch logisch dat vrouwen een ziel hebben? Wat is dat voor een onzin, zeggen dat vrouwen geen ziel hebben?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 21:41
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
Tot in de zesde eeuw

(*knip*)

(bron. nederlands heidens front)

Hoe denken de vrouwen over deze bijbelse tekst en het christelijke perspectief op vrouwen?
Lijkt me een beetje gedateerd. We leven nu, niet 1400 jaar geleden.

Ik heb even de site van het Nederlands heidens front bezocht, maar na uitspraken als "Wodan is met ons" en "eer aan ons volk" ben ik afgehaakt. We laten ons niet regeren door van de pot gerukte uitspraken van hypernationalistische baard- en brulapen.
Oud 07-05-2004, 15:42
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
Heleentju! schreef op 06-05-2004 @ 18:04 :
Nu zijn mannen en vrouwen wel gelijk dus hoeven we geen oude koeien meer uit de sloot te trekken he
Hoe kom je erbij dat vrouwen en mannen gelijk zijn?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 16:46
Anneee
Anneee is offline
Citaat:
EternalDarkness schreef op 07-05-2004 @ 16:42 :
Hoe kom je erbij dat vrouwen en mannen gelijk zijn?
Volgens mij zijn mannen en vrouwen helemaal niet gelijk. Te beginnen met het uiterlijk...
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 07:08
Isa
Isa is offline
Hoe slechter het innerlijk van mannen word, hoe meer uiterlijk lelijke vrouwen God geboren laat worden.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 09:49
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Isa schreef op 09-05-2004 @ 08:08 :
Hoe slechter het innerlijk van mannen word, hoe meer uiterlijk lelijke vrouwen God geboren laat worden.
Jammer dat ie de goeden van twee kanten niet matcht.
Oud 09-05-2004, 14:51
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Tot in de zesde eeuw

*knip ook*

ik vind twee dingen:
ten eerste vind dat hieruit blijkt dat de bijbel tijdens het schrijven(of toen de verhalen werden overgeleverd, zo je wilt) is beinvloed door de heersende "normen en waarden" van toen
ten tweede vind ik het dus ook belachelijk dat je het nu nog het "Christelijke perspectief noemt" iedereen weet dat het dat niet meer is, tenminste, dat dacht ik.
en dan nog verder over het onderwerp. mannen en vrouwen verschillen. zodra iemand de twee groepen gaat beoordelen, gebeurt dat op basis van zekere criteria. welke die ook zijn, altijd komt een van de twee partijen uit de bus als "superieur" lijkt me. het is dus logisch dat de bijbel een van de twee zeg maar "voortrekt" als de schrijver een schrijfSTER was geweest, was de vrouw belangrijker denk ik
Reageren

Regels voor berichten