Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2004, 10:58
clantestino
clantestino is offline
Voel hoe de tere wind je raakt
doordrenkt van lauwe lucht

sluit je ogen

en ruik de ritselende bladeren
ook zij genieten intens

voel de adem der natuur

rustig glijdt zij langs je heen
heel soms neemt zij je zorgen weg

voor heel even, onmerkbaar.
Oud 18-04-2004, 12:20
lovetear
lovetear is offline
Ik zou het mooier vinden als je die regels niet cursief had staan, ik zie het nut er niet zo van in. Verder doet het taalgebruik me een beetje denken aan xineof, maar dan toegankelijker. Mooi einde ook. Enige wat ik mooier zou vinden is als je de cursieve regels gewoon maakt en de witregel voor die cursieve regels weg zou halen, want ik weet ook niet zo goed waarom ze op zichzelf staan eigenlijk .
Oud 18-04-2004, 12:27
clantestino
clantestino is offline
thnx dat vind ik wel een compliment, vind xineof erg goed namelijk, hihi. en ik had t apart gezet om de nadruk erop te leggen maar das inderdaad niet echt nodig. bedankt voor de tip!
Oud 19-04-2004, 21:09
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 18-04-2004 @ 13:20 :
...een beetje denken aan xineof, maar dan toegankelijker...
Kreng . Ik niet toegankelijk! Boor me maar weer de grond in!

Citaat:
clantestino schreef op 18-04-2004 @ 13:27 :
thnx dat vind ik wel een compliment, vind xineof erg goed namelijk, hihi. en ik had t apart gezet om de nadruk erop te leggen maar das inderdaad niet echt nodig. bedankt voor de tip!
. Jou vind ik veel liever .

ontopic:

Ik ben het helemaal met lovetear eens dat dit gedicht erg toegankelijk is; het raakt me, omdat ik zo ineens gewoon wéét wat er staat. Ik vind 'lauwe' lucht erg goed; omdat het ook nog eens verwijst naar 'blauwe' lucht, waardoor het beeld erg sterk wordt, en het gedicht een vrolijke, fijne sfeer krijgt. Verder is het leuk dat juist de bláderen genieten, en dat je de natuur er zo mooi hebt in verwerkt. Ik vind het juist goed dat je de regels cursief hebt gezet, op deze manier bepalen deze regels wat je moet doen/ervaren, en de rest is bedoeld om de lezer meer 'in de sfeer te krijgen/een beeld te scheppen'. Dat vind ik erg mooi.

Verder is de toon goed; rustig, passend bij de sfeer. Eigenlijk vind ik dit gewoon een heel sterk gedicht .
Oud 20-04-2004, 18:16
clantestino
clantestino is offline
ja zeg heej. nou weet ik t niet meer. .
dan laat ik ze toch maar cursief staan, uit luiheid. hehe.
thnx!
Oud 20-04-2004, 20:24
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
xineof schreef op 19-04-2004 @ 22:09 :
Ik vind het juist goed dat je de regels cursief hebt gezet, op deze manier bepalen deze regels wat je moet doen/ervaren, en de rest is bedoeld om de lezer meer 'in de sfeer te krijgen/een beeld te scheppen'. Dat vind ik erg mooi.
Vind ik niet, als dat zo was dan zouden de eerste en vierde regel van het gedicht ook cursief moeten zijn, daar wordt ook een opdracht gegeven aan de lezer, toch?
Oud 20-04-2004, 20:27
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 20-04-2004 @ 21:24 :
Vind ik niet, als dat zo was dan zouden de eerste en vierde regel van het gedicht ook cursief moeten zijn, daar wordt ook een opdracht gegeven aan de lezer, toch?
Ik bedoelde niet dat ik uitsluit dat er in de andere regels een opdracht wordt gegeven, maar dat de boodschap in de cursieve regels juist extra wordt benadrukt. Lees jij cursief gedrukte regels dan nooit met meer nadruk ?
Oud 20-04-2004, 20:32
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
xineof schreef op 20-04-2004 @ 21:27 :
Ik bedoelde niet dat ik uitsluit dat er in de andere regels een opdracht wordt gegeven, maar dat de boodschap in de cursieve regels juist extra wordt benadrukt. Lees jij cursief gedrukte regels dan nooit met meer nadruk ?
Jawel, maar in mijn ogen moeten de cursieve regels zich onderscheiden van de andere regels, als ze dezelfde boodschap uitdragen als de rest van het gedicht, waarom zou je dan juist op die regels de nadruk leggen?
Oud 20-04-2004, 20:35
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 20-04-2004 @ 21:32 :
Jawel, maar in mijn ogen moeten de cursieve regels zich onderscheiden van de andere regels, als ze dezelfde boodschap uitdragen als de rest van het gedicht, waarom zou je dan juist op die regels de nadruk leggen?
Omdat deze dichtvorm zich daarvoor leent. Anders zou er staan:

doordrenkt van lauwe lucht
sluit je ogen

en ruik de ritselende bladeren
ook zij genieten intens
voel de adem der natuur

rustig glijdt zij langs je heen
heel soms neemt zij je zorgen weg

Dan is het toch meer een opsomming? Dat zit er toch veel minder ritme in? Ik vind dat het effect dan een beetje wegebt.
Oud 20-04-2004, 20:39
heldine
heldine is offline
ik stem ook voor witregels en schuin
en ik vind het mooi.
Oud 20-04-2004, 20:41
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
xineof schreef op 20-04-2004 @ 21:35 :
doordrenkt van lauwe lucht,
sluit je ogen.

Ruik de ritselende bladeren
ook zij genieten intens,
voel de adem der natuur.

Rustig glijdt zij langs je heen
heel soms neemt zij je zorgen weg,

Eigenlijk vind ik hem zo mooier, zo komt de kracht vanuit de woorden zelf. Het ritme is te bepalen door middel van leestekens, cursief heeft iets kunstmatigs vind ik.
Oud 20-04-2004, 20:44
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 20-04-2004 @ 21:41 :
Eigenlijk vind ik hem zo mooier, zo komt de kracht vanuit de woorden zelf. Het ritme is te bepalen door middel van leestekens, cursief heeft iets kunstmatigs vind ik.
Waarom heeft cursief iets kunstmatigs?
Oud 20-04-2004, 20:50
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
xineof schreef op 20-04-2004 @ 21:44 :
Waarom heeft cursief iets kunstmatigs?
Er wordt nadruk gelegd op iets waar normaal geen nadruk op zou worden gelegd en het is geen onderdeel van de taal zelf.
Oud 20-04-2004, 20:57
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 20-04-2004 @ 21:50 :
Er wordt nadruk gelegd op iets waar normaal geen nadruk op zou worden gelegd en het is geen onderdeel van de taal zelf.
Juist.

Geen onderdeel van de taal zelf? Dat vind ik echt een hele vage uitspraak. Dan kunnen we beter meteen de vraag stellen: wat is poëzie. Want er wordt tegenwoordig wel degelijk gebruik gemaakt van dat soort middelen; grote lettertypen, klein, cursief. Ik denk dat o.a. sommige gedichten van sublime hier een goed voorbeeld van zijn: ik vind dat deze middelen altijd heel positief aan haar gedichten bedragen. En ik zie deze middelen ook bij veel hedendaagse dichters. Is dat dan geen onderdeel van de taal? In dit gedicht gaat het toch ook niet púúr om het woord, maar meer om de klanken (of wat dan ook ):

Oote oote oote
Boe
Oote oote
Oote oote oote oote
Oe oe
Oe oe oote oote oote oote
A
A a a
Oote a a a
.......

(Jan Hanlo - Oote)

Ik bedoel maar: er zijn zoveel middelen behalve woorden in een gedicht.

Laatst gewijzigd op 20-04-2004 om 21:02.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 21:13
lovetear
lovetear is offline
Ja, dat klopt, bij haar werkt het wel. Het verschil met sublime is dat het bij haar een functie heeft. Persoonlijk is het ook niet echt mijn smaak, met verschillende formaten letters werken enzo, zoiets is gewoon moeilijk te vertalen naar papier en zou eigenlijk voorgedragen moeten worden.

Geen onderdeel van de taal zelf: het is geen letter of leesteken of iets dergelijks. En daar bestaat de geschreven taal uit. Ik weet niet of het aan mijn handschrift ligt, maar ik kan niet cursief schrijven op papier. Dat moet met een computer, kunstmatig.

Maar volgens mij gaan we het niet eens worden .
Oud 20-04-2004, 21:18
xineof
xineof is offline
Ik vind het wel een onderdeel van communicatie, iets wat dichten op een forum als dit zeker is. Het is een middel om iets over te bregen, op een schriftelijke, zij het beeldende manier. Dat heeft toch ook met taal te maken?

Hm, ik snap dat we verschillen van mening op het gebied van die functie die het al dan niet heeft, maar toch: waarom vind jij dat het hier geen functie heeft, en in andere gedichten wel?

En je hebt niet gereageerd op mijn briljante voorbeeld . Maar nee, serieus , je moet een reactie eens lezen die een andere dichter erop gaf:

'Oote oote oote boe
klote regel zonder clou'

.
Oud 20-04-2004, 21:28
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
xineof schreef op 20-04-2004 @ 22:18 :
Ik vind het wel een onderdeel van communicatie, iets wat dichten op een forum als dit zeker is. Het is een middel om iets over te bregen, op een schriftelijke, zij het beeldende manier. Dat heeft toch ook met taal te maken?
Jawel, maar of ik het mooi vind is een heel ander verhaal .

Citaat:
Hm, ik snap dat we verschillen van mening op het gebied van die functie die het al dan niet heeft, maar toch: waarom vind jij dat het hier geen functie heeft, en in andere gedichten wel?
Iets mag cursief als:
- het een dubbele betekenis heeft
- het zich in sfeer onderscheidt van de rest van het gedicht, bijvoorbeeld als er een situatie beschreven wordt en daar tussendoor even een gevoel, dan kan ik het ook wel hebben
- er zal vast nog wel een derde zijn maar daar kan ik nu even niet opkomen

Hier hebben de regels geen dubbele betekenis en onderscheiden ze zich niet van de rest op basis van sfeer en inhoud. Vandaar dat ik het onnodig vind om cursief te doen .
Oud 20-04-2004, 21:31
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
je moet een reactie eens lezen die een andere dichter erop gaf:

'Oote oote oote boe
klote regel zonder clou'

.
*lol*

Ik ben voor schuin, sorry Lovt. Het brengt iets toevoegends over, bij mij i.g.

Vind het een erg mooi, duidelijk en herkenbaar! inhoudelijk verwoord gedicht!. Enige minpuntje vind ik de overloop van regel 7/8. Voor de rest dikke prima!, hier houd ik van.
Oud 20-04-2004, 21:39
sublime
sublime is offline
ik stem ook op cursief en witregels

voor mijn gevoel brengt het rust in het gedicht, het maakt het een beetje ... donzig

ik vind het een mooi gedicht.. alleen heb ik bij de regels
doordrenkt van lauwe lucht en ook zij genieten intens het gevoel dat ze een lettergreep te weinig hebben, ofzo.. bij die eerste heb ik bv zelf de neiging er automatisch luchten van te maken. maar misschien is dit gewoon gevoelsmatig gemierenneuk

iig vind ik de tekst erg mooi, en de rust die het geheel uitstraalt een zaligheid
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 21:40
lovetear
lovetear is offline
Dan zal het wel aan mij liggen .
Oud 20-04-2004, 21:41
xineof
xineof is offline
Hm, ik ben het deels eens met je criteria, maar eigenlijk ook weer helemaal niet; ik kan ook geen regels opnoemen wat rijm betreft; het voegt voor mij iets toe of niet. punt. Oftwel: de meerwaarde van een gedicht verkregen door cursief oid. is ook maar subjectief/persoonlijk .

(en Dreamerfly: je ben mijn held !)
Oud 21-04-2004, 17:00
Landslide
Landslide is offline
Ik vind het een mooi gedicht, maar ik vind het wel jammer van dat schuingedrukte. Ik vind het gedicht mooi in zijn eenvoud. Ik vind dat schuingedrukte het een beetje kwasi poëtisch maken, ofzo.

Laatst gewijzigd op 21-04-2004 om 17:09.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 18:02
clantestino
clantestino is offline
poeh poeh! wauw, wat een reacites. fijn!
ik denk dat t inderdaad meer met eigen mening heeft. natuurlijk zijn er regels, maar die zijn er ook om overschreden te worden , hehe. al snap ik wel dat t misschien voor sommige mensen overbodig overkomt, ik heb t zo opgeschreven omdat ik er inderdaad een bepaalde sfeer mee wilde oproepen. ik associeer zelf cursief altijd met een soort dromenland, hehe, weet ook niet hoe dat komt. ik heb expres amper leestekens gebruikt omdat het geheel als een lange zucht moest overkomen. misschien dat het daardoor af en toe niet zo lekker loopt. ook om die rede heb ik het cursief toegepast...
hartstikke bedankt iedereen.
Oud 21-04-2004, 18:04
clantestino
clantestino is offline
ohja, trouwens!
nog een functie die ik zelf helemaal vergeten was:
wanneer je de cursieve regels achter elkaar leest, geeft dit als t ware de kern weer. maargoed ook daar kun je eindeloos over discussieren.
Reageren

Regels voor berichten