Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2004, 11:32
Verwijderd
Sinds afgelopen zaterdag zit ik op kamer in Utrecht, en nog voordat ik er goed en wel woon heb ik problemen met mijn dictatoriale huisbaas. Het relaas begon als volgd:

Een paar weken terug kwam ik kijken voor een kamer in Utrecht in een nieuw studentenhuis. Nou waren de mooie kamers al weg, enkel het 'washok' van 2.25 bij 1.80 was nog over. Ik bemerkte, dat het plafond bijna 3 meter hoog was, genoeg voor een hoogslaper. Ik sprak met de huisbaas of ik er één in mocht bouwen. Dat was mogelijk. Ik nam de kamer, schudde zijn hand, en vroeg of ik al de sleutel mocht krijgen om voor 1 april te kunnen gaan klussen. Ik gaf hem uit eigen beweging een deel van de borg, 100 euro, voor de sleutels, en schudde nogmaals zijn hand, ten teken dat wij een afspraak hadden.

Een paar dagen nadat mijn vader en ik waren wezen klussen en een prachtige 2-persoons hoogslaper hadden ingebouwd (al zeg ik het zelf), werd ik door hem opgebeld. Hij was helemaal ontdaan over de schroefgaten en het feit dat het pleisterwerk bij het trapgat lichtelijk was beschadigd. Hij wou de huur met 25 euro verhogen naar 175 euro in de maand. Ik zei dat ik dat absurd vond, en zei dat ik bereid was hem 50 euro te geven voor de schade (10 keer het werkelijke bedrag), en daar ging hij mee akkoord. Dus ik zei:" Ik geef u straks dus 50 euro voor de schade, 50 euro resterende borg en 150 euro voor de maand april, hebben wij een afspraak? Waarop hij met ja antwoordde.
Hij had het helaas nogal druk, dus het zou waarschijnlijk na het weekend worden.
Nou moest ik maandag werken van 13.30 tot 21.45 en dinsdag van 9 tot 17.30. Ik belde hem gister op na het werken om te vragen wanneer wij het financiële plaatje konden regelen. Hij antwoordde direct met:"Er wordt niks geregeld, jij moet gewoon inpakken en wegwezen." Waarop ik hem zei dat wij een afspraak hadden. Hij merkte iets op over een koelkast in de badkamer en dat hij daar niet mee eens was en zei weer dat ik moest vertrekken. Toen ik hem zei dat dat belachelijk was, hing hij op. Ik heb met geen onvertogen wordt gesproken, en was uitermate beleefd en correct, dus hij had geen enkele reden om zo te reageren.

Ik dacht, ik bel hem morgen wel weer op, dan denkt hij er misschien anders over. Maar om tien uur werd ik door hem gebeld, en hij zei dat ik tot vrijdag de tijd had om mijn spullen te pakken en te vertrekken. Ik zei dat zulks zoiezo onmogelijk is omdat ik geen plek heb om naartoe te gaan. Hij zei dat hij mijn spullen dan bij het grofvuil zou mikken en hing op.

Ik ga nu zo snel mogelijk contact op nemen met de rechtsbijstandswinkel en eventueel de politie, en zal proberen om vrijdag wel fatsoenlijk met hem te overleggen wanneer hij langs mocht komen. Als hij op een confrontatie blijft aansturen kan hij er één krijgen.

Mijn huisgenoten vinden het ook belachelijk, maar die kennen me nog maar een paar dagen en moeten bovendien met hem overweg kunnen gaan. Maar ik zie wel wat ik kan doen, ik laat me in elk geval niet wegjagen en blijf dus het weekend daar.

Als iemand hier mij kan helpen hiermee, graag, ik zou je heel erg dankbaar zijn.
groeten, marnix

Laatst gewijzigd op 07-04-2004 om 11:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2004, 11:35
Verwijderd
Overigens nog een detail, het is een Turk, misschien dat die zich nooit aan hun woord houden oid.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 07-04-2004 @ 12:35 :
Overigens nog een detail, het is een Turk, misschien dat die zich nooit aan hun woord houden oid.
Door deze opmerking reageer ik al helemaal niet fatsoenlijk meer op je bericht. Goed dat je eruit wordt gesmeten.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 07-04-2004 @ 12:52 :
Door deze opmerking reageer ik al helemaal niet fatsoenlijk meer op je bericht. Goed dat je eruit wordt gesmeten.
????

Wat is er verkeerd aan mijn opmerking?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 07-04-2004 @ 12:55 :
????

Wat is er verkeerd aan mijn opmerking?
Wat heeft Turks zijn en je niet aan je afspraken houden nu met elkaar te maken?!

Maar goed, om toch maar op de eerste post in te gaan; zorg dat je goede hulp krijgt, hij kan je er natuurlijk niet zomaar uitgooien. Ga dus naar die rechtsbijstandswinkel en maak - 't liefst samen met nog iemand, bv je vader of iemand die er iets vanaf weet - een afspraak met die huisbaas. Vraag waarom hij je eruit wil hebben, dus echt duidelijk. En probeer dus met hem te praten. Niet over de telefoon, maar in het echt dus.
Als dat niet werkt, haal je er iemand van rechtsbijstand bij die hem beter kan informeren. Ga nergens mee dreigen, dat werkt niet. En mja, zo verder proberen te komen.

Zeg ook duidelijk dat je je kamer weer netjes oplevert, mocht de volgende bewoner dat willen. (En ja, waarom betaal je anders ook eigen borg?)
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 07-04-2004 @ 13:00 :
Wat heeft Turks zijn en je niet aan je afspraken houden nu met elkaar te maken?!
Misschien moeten afspraken daar op een andere manier bezegeld worden, misschien is een afspraak met een niet-moslim geen afspraak, misschien belazert hij graag Nederlanders, zoals je ook bij de Turkse winkel om de hoek genaaid wordt waar je bijstaat... weet ik veel.

Citaat:
Maar goed, om toch maar op de eerste post in te gaan; zorg dat je goede hulp krijgt, hij kan je er natuurlijk niet zomaar uitgooien. Ga dus naar die rechtsbijstandswinkel en maak - 't liefst samen met nog iemand, bv je vader of iemand die er iets vanaf weet - een afspraak met die huisbaas. Vraag waarom hij je eruit wil hebben, dus echt duidelijk. En probeer dus met hem te praten. Niet over de telefoon, maar in het echt dus.
Als dat niet werkt, haal je er iemand van rechtsbijstand bij die hem beter kan informeren. Ga nergens mee dreigen, dat werkt niet. En mja, zo verder proberen te komen.

Zeg ook duidelijk dat je je kamer weer netjes oplevert, mocht de volgende bewoner dat willen. (En ja, waarom betaal je anders ook eigen borg?)
Ja, daaraan heb ik allemaal gedacht, en dat is ook het voorlopige plan. Misschien dat hier nog een paar pro-deo advocaten rondlopen???
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 12:30
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 07-04-2004 @ 13:13 :

Ja, daaraan heb ik allemaal gedacht, en dat is ook het voorlopige plan. Misschien dat hier nog een paar pro-deo advocaten rondlopen??? [/B]
Je hebt geen pro-deo advocaat nodig. Benader het steunpunt huren eens (of hoe dat in jouw gemeente ook mag heten). Maar als ik me niet vergis dan is er een bepaalde periode waarin zowel jij als je huisbaas zonder opgaaf van redenen de huurovereenkomst kan opzeggen.
Oud 07-04-2004, 12:51
Verwijderd
Tsja. Het was toch een Turk en die houden zich nooit aan hun woord, dat wist je toch vantevoren? En waarom heb je een advocaat nodig, dat zijn toch allemaal oplichters en boeven?

Ik wens je veel succes.

Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 13:12
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-04-2004 @ 13:51 :
Tsja. Het was toch een Turk en die houden zich nooit aan hun woord, dat wist je toch vantevoren? En waarom heb je een advocaat nodig, dat zijn toch allemaal oplichters en boeven?

Ik wens je veel succes.

Als je niks toe te voegen hebt, reageer dan ook niet, lomphoofd
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 19:16
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Benfatto, ten eerste, ik zou dit niet over me heen laten komen en gewoon met het oog op contractbreuk je geld terugeisen, dit lijkt me geen probleem te worden. Een mondelinge overeenkomst is er ook een en je hoeft maar het woord rechtzaak te noemen en hij weet al dat hij gaat verliezen...

Maar ik neem aan dat je na dit alles niet op die kamer wil blijven, tenminste, dit zou ik nooit en te nimmer doen, deze huisbaas is nogal onbetrouwbaar gebleken. Dus dat kan nogal een vervelende affaire worden. Je zou van hem kunnen eisen dat je blijft tot je een nieuwe kamer hebt (en geloof mij, dat gaat je nog lukken ook), maar zorg simpelweg dat je daar wegkomt.

Je opmerking mbt. het feit dat je huisbaas een turk is, vind ik zeer misplaatst, zeker met het oog op je vroegere commentaar op N&A en ik vind het simpelweg zeer discriminerend tegenover alle turken hier in Nederland. Dat wilde ik wel even gezegd hebben...

En wat ik hier nu wilde zeggen, besluit ik toch maar achterwege te laten...
Oud 07-04-2004, 21:48
Sithan
Sithan is offline
Volgens mij heeft hij geen poot om op te staan, aangezien er al sprake was van een overeenkomst en het in zo'n geval niet uitmaakt of dit mondeling of schriftelijk is vastgesteld.
Als jij je hoogslaper er al hebt ingebouwd is dat eveneens een bewijs dat er een dergelijk contract was...
Echter hij heeft geen clausules waar jij je blijkbaar aan moest houden, dus als je naar de huurcommissie toestapt dan maakt hij geen schijn van kans...
Je kan enkel verantwoordelijk worden gehouden voor de schade, maar die was je bereid te betalen dus dat was ook al geregeld...
Misschien moet je inderdaad dreigen juridische stappen te ondernemen, want ik denk dat hij zich anders almachtig waant, wat hij niet is.
In het geval dat hij jou weg wil hebben, moet hij volgens mij allereerst voor een ander vergelijkbaar onderkomen zorgen...
En ik zou inderdaad zo snel mogelijk juridische bijstand vragen.
Oud 07-04-2004, 22:02
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-04-2004 @ 12:52 :
mee eens. die huisbaas is niet helemaal in orde, maar dan ben je zelf duidelijk ook niet als je zo praat
Oud 08-04-2004, 10:34
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 07-04-2004 @ 23:02 :
mee eens. die huisbaas is niet helemaal in orde, maar dan ben je zelf duidelijk ook niet als je zo praat
Mag ik boos zijn en verklaringen zoeken?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 07-04-2004 @ 22:48 :
Volgens mij heeft hij geen poot om op te staan, aangezien er al sprake was van een overeenkomst en het in zo'n geval niet uitmaakt of dit mondeling of schriftelijk is vastgesteld.
Als jij je hoogslaper er al hebt ingebouwd is dat eveneens een bewijs dat er een dergelijk contract was...
Echter hij heeft geen clausules waar jij je blijkbaar aan moest houden, dus als je naar de huurcommissie toestapt dan maakt hij geen schijn van kans...
Je kan enkel verantwoordelijk worden gehouden voor de schade, maar die was je bereid te betalen dus dat was ook al geregeld...
Misschien moet je inderdaad dreigen juridische stappen te ondernemen, want ik denk dat hij zich anders almachtig waant, wat hij niet is.
In het geval dat hij jou weg wil hebben, moet hij volgens mij allereerst voor een ander vergelijkbaar onderkomen zorgen...
En ik zou inderdaad zo snel mogelijk juridische bijstand vragen.
Inderdaad is een huurcommissie ook een goed idee
bedankt
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 08-04-2004 @ 11:34 :
Boos zijn mag, verklaringen zoeken ook...maar dat iemand Turk is vind ik geen verklaring. Ik vind je opmerking, net als de meeste anderen die hier reageren, nogal discriminerend.

Heb je een huurovereenkomst en een contract getekend (of staat dat al ergens en lees ik erover heen?)? En stond daar iets in over bouwen ed?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 08-04-2004 @ 11:43 :
Boos zijn mag, verklaringen zoeken ook...maar dat iemand Turk is vind ik geen verklaring. Ik vind je opmerking, net als de meeste anderen die hier reageren, nogal discriminerend.

Heb je een huurovereenkomst en een contract getekend (of staat dat al ergens en lees ik erover heen?)? En stond daar iets in over bouwen ed?
Ik heb zelf nog geen huurcontract, dat is nou juist het probleem. Maar in de contracten die mijn huisgenoten hebben staat ook niks in over schroeven in muren of andere kleurtjes verf etc. Enkel dat de ruimte in oude staat moet worden opgeleverd. Eén huisgenote die ook een kleine kamer heeft, heeft al veel planken in de muur vastgeschroefd. Vanmiddag maakt een huisgenoot een copy van dat huurcontract, zodat mn zaak nog wat sterker staat.
Wat wel misschien een verklaring kan zijn, is dat op de zondag dat mijn vader en ik gingen klussen, de millieupolitie voor de deur stond. De huisbaas of één van zn 'mannetjes' had allemaal vuilniszakken met resten tapijt & laminaat op de stoep gezet op een dag dat dat niet kon. Die dorreknopers hadden al vroetend een adres kunnen ontwaren uit die zakken, en dat was dus het mijne. Ik had gezegd dat ik daar niks van wist, en toen ze begonnen over blauw tapijt hoefden ze enkel naar de grond te kijken om het plaatje compleet te maken. Dus mijn huisbaas kreeg een boete van 200 euro. Misschien dat hij denkt dat ik dat veroorzaakt heb, dat zou zijn vreemde houding kunnen verklaren. Hoe dan ook, ik ga het morgen uitpraten.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 07-04-2004 @ 14:12 :
Ik kan me heel goed voorstellen dat hij zo reageert. Jij bent nou niet het toonbeeld van verdraagzaamheid / vriendelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 08-04-2004 @ 11:56 :
Ik heb zelf nog geen huurcontract, dat is nou juist het probleem.
Ik ben bang dat je dan geen poot hebt om op te staan...
Maar misschien (hopelijk voor jou) vergis ik me.

Succes morgen iig. (En ik zou er niet over beginnen dat hij Turk is en of het daar misschien aan ligt, ik denk niet dat je daarmee vrienden zult maken, laat staan dat je er iets mee bereikt. )
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 08-04-2004 @ 13:09 :
Ik vrees inderdaad hetzelfde voor je, Benfatto
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 13:29
Gimme more beer
Citaat:
Leonoor schreef op 08-04-2004 @ 13:09 :
Maar misschien (hopelijk voor jou) vergis ik me.
Doordat hij een mondelinge overeenkomst heeft met de beste man en zelfs al een aanbetaling heeft gedaan is de huisbaas nu de verantwoordelijke. Hij moet onder ogen zien:
- Dat Benfatto nu zonder woning komt te zitten...
- Dat Benfatto betaald heeft en hij zelf niet "geleverd" heeft...
- Dat hij door dit feit een wel heel slechte naam kan krijgen...

Hij zal hier de verantwoordelijkheid voor moeten dragen en op z'n minst Benfatto de kans gunnen om te verhuizen en het volledige bedrag teruggeven, althans dat kan Benfatto eisen.

Doet deze huisbaas dat niet, dan verdwijnt daar z'n eventueel goede naam en kan Benfatto het zelfs nog wat hoger zoeken. Op z'n minst om dat geld terug te krijgen.

De huisbaas staat niet in z'n recht, als je dat maar weet, zeker omdat er geen duidelijke afspraken vantevoren zijn gemaakt kan Benfatto niet weten wat wel en wat niet kan!
Oud 08-04-2004, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-04-2004 @ 14:29 :
*tekst*
Weet je dat zeker?

(En als die aanbetaling niet op papier is vastgelegd, wie zegt er dan dat dat waar is? Het is dan Benfatto's woord tegen die van die huisbaas.)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 13:39
Gimme more beer
Citaat:
Leonoor schreef op 08-04-2004 @ 14:30 :
Weet je dat zeker?

(En als die aanbetaling niet op papier is vastgelegd, wie zegt er dan dat dat waar is? Het is dan Benfatto's woord tegen die van die huisbaas.)
Herinner de huisbaas er dan maar aan dat hij onder ede niet mag liegen

Daarnaast kun je middels de eventuele ervaring van andere mensen (die er zeker zijn) de betrouwbaarheid van deze huisbaas absoluut in twijfel trekken, waardoor het woord van Benfatto (die dan weer een erg betrouwbaar persoon blijkt, volgens naasten) een flink stuk meer waard wordt dan dat van de huisbaas.

Maar geloof mij maar, zover wil die huisbaas het niet laten komen, echt niet!
Oud 08-04-2004, 15:02
Sithan
Sithan is offline
Overeenkomst hoeft niet per se op schrift gesteld te zijn, dus er is gewoon sprake van een mondelinge overeenkomst die in dit geval de verhuurder niet nakomt.

Ik denk ook niet dat de verhuurder voor de commissie kan volhouden dat ze geen overeenkomst hadden, als er een geschil is ontstaan over het al dan niet bouwen van hoogslaper. De een is namelijk opvolgend op de ander en aangezien de spullen al in het huis zijn geplaatst, was er dus blijkbaar een overeenkomst.

Laatst gewijzigd op 08-04-2004 om 15:04.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 16:19
Gimme more beer
Citaat:
Sithan schreef op 08-04-2004 @ 16:02 :
Overeenkomst hoeft niet per se op schrift gesteld te zijn, dus er is gewoon sprake van een mondelinge overeenkomst die in dit geval de verhuurder niet nakomt.
Dat zei ik
Oud 08-04-2004, 19:42
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 08-04-2004 @ 11:34 :
tuurlijk! zolang ze maar niet tegen de wet zijn (en, schrik nu niet, racisme is illegaal )
Oud 08-04-2004, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 07-04-2004 @ 14:12 :
Wat wil je, met uitspraken als die direct volgende op jouw openingspost.

Ik heb genoeg toe te voegen maar jouw houding staat me gewoon niet aan, prima toch om het dan zelf uit te zoeken. Je hebt overigens genoeg kansen als je er een zaak van maakt, dat krijg je dan nog wel van me mee. Gewoon wat bewijs verzamelen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:51
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 08-04-2004 @ 21:35 :
Wat wil je, met uitspraken als die direct volgende op jouw openingspost.

Ik heb genoeg toe te voegen maar jouw houding staat me gewoon niet aan, prima toch om het dan zelf uit te zoeken. Je hebt overigens genoeg kansen als je er een zaak van maakt, dat krijg je dan nog wel van me mee. Gewoon wat bewijs verzamelen.
Zie je wel?
Oud 22-04-2004, 18:23
Verwijderd
Die huisbaas moet trouwens de opzegging aangetekend melden. Dan kan jij nog binnen 6 weken bezwaar aantekenen. En dat komt het tot een rechtzaak (als de verhuurder naar de rechter gaat). Daar krijgt hij zijn gelijk (want het is binnen 9 maanden). Vervolgens moet jij binnen 3 maanden weg zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten