Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2004, 16:48
Regen
Regen is offline
Laatst heb ik bij de kringloopwinkel een bril gekocht. Ik zie er heel goed door, maar nu zeggen mensen dat het heel slecht is om een bril te dragen die niet precies op jouw ogen is afgestemd.

Weet iemand of dit nu echt zo is en waarom?
Ik heb bij het tv-kijken wel een bril nodig en eigenlijk vind ik het zonde om een dure bril te kopen, of moet ik dat toch maar doen dan?...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 16:58
Verwijderd
Ga naar de opticien, laat je ogen meten, neem die bril mee, laat hem meten... Misschien is het wel jouw sterkte. En anders kan je er heel goedkoop nieuwe glazen in laten zetten, vaak wordt dat zelfs nog vergoed ook.

Of het echt heel slecht is, weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer het echt afwijkt, je last van bijvoorbeeld je hoofd kan krijgen omdat je ogen zich te veel in moeten spannen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 16:59
glossie
glossie is offline
Ja, dat klopt idd wel, je ogen hebben dan niet de goede sterkte, en eigenlijk is het niet echt goed voor je, volgens mij kun je er zelfs hoofdpijn enzo van krijgen.
Oud 25-04-2004, 17:00
akumabito
akumabito is offline
Wat je het beste kan doen is zo'n ogentest te laten doen bij de opticiën, die zijn bij sommigen gratis. Zij zullen je een goed advies geven over de sterkte van de bril die je nodig hebt.

Staat de sterkte toevallig op de bril die je gekocht hebt?

Zo niet, neem die bril dan eens mee, zij kunnen vast wel opmeten wat de sterkte is.

Een kleine afwijking in de bril kan bij mijn weten geen kwaad.. het egste dat er kan gebeuren is dat je bril niet optimaal werkt voor jou. Ik denk niet dat het verder kwaad kan voor je ogen. Zeker omdat je 'm niet de hele dag gebruikt, toch?
Oud 25-04-2004, 18:29
SuperSanne
SuperSanne is offline
het is niet goed voor je ogen. Nu denkk je misschien dat er niets aan de hand is, maar als je over een paar maanden chronische hoofdpijn krijgt piep je wel anders (zelfs als je 'm alleen voor tv gebruikt: geloof me, ik kan het weten). Sterkte is trouwens niet het enige dat telt. Wat dacht je van een cilinder of een prisma? het is echt beter om naar de opticien te stappen. Dat is misschien wat duurder dan de kringloopwinkel, maar als het om je gezondheid gaat, dan heb je sommige dingen gewoon nodig, of ze nou geld kosten of niet. En met een beetje zoeken kun je heus wel goedkoop voor je ogen zorgen (van die "koop nu en krijg de glazen gratis" of "je leeftijd is je korting in procenten" gevallen)
Oud 25-04-2004, 18:49
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 25-04-2004 @ 19:29 :
het is niet goed voor je ogen. Nu denkk je misschien dat er niets aan de hand is, maar als je over een paar maanden chronische hoofdpijn krijgt piep je wel anders (zelfs als je 'm alleen voor tv gebruikt: geloof me, ik kan het weten). Sterkte is trouwens niet het enige dat telt. Wat dacht je van een cilinder of een prisma? het is echt beter om naar de opticien te stappen. Dat is misschien wat duurder dan de kringloopwinkel, maar als het om je gezondheid gaat, dan heb je sommige dingen gewoon nodig, of ze nou geld kosten of niet. En met een beetje zoeken kun je heus wel goedkoop voor je ogen zorgen (van die "koop nu en krijg de glazen gratis" of "je leeftijd is je korting in procenten" gevallen)
Mja, ik hoef altijd alleen maar het montuur te betalen, dat heeft TS al, dus als Regen er gewoon nieuwe glazen in laat zetten... en natuurlijk even bij de verzekeraar checkt wat die vergoeden... dan hoeft het helemaal niet duur te zijn, voor toch góede glazen.

(Bij mijn huidige verzekering wordt zelfs het montuur vergoed als ik hem koop bij een opticien van Het Huis.)
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:58
Verwijderd
Ik krijg met mijn verzekering ook mn hele bril vergoed bij Hans Anders.

Idd gewoon even naar de opticien gaan. En als het echt niet de juiste sterkte is, dan toch maar een bril kopen. Lijkt me het verstandigste En er zijn zeker ook wel brillen te koop die niet heel duur zijn

Ik had ook nog een vraag. Ik sprak laatst met een vriendin, en zij heeft -7. Ik zei dat ik me echt niet kon voorstellen wat je dan nog ziet, als je geen bril of lenzen draagt. Maar zij zei dat vanaf -3 ongeveer iedereen hetzelfde nog ziet. Is dat zo? En als het zo is, waarom kun je dan toch nog -7 hebben?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Pebbles schreef op 25-04-2004 @ 19:58 :

Idd gewoon even naar de opticien gaan. En als het echt niet de juiste sterkte is, dan toch maar een bril kopen. Lijkt me het verstandigste En er zijn zeker ook wel brillen te koop die niet heel duur zijn

Ik had ook nog een vraag. Ik sprak laatst met een vriendin, en zij heeft -7. Ik zei dat ik me echt niet kon voorstellen wat je dan nog ziet, als je geen bril of lenzen draagt. Maar zij zei dat vanaf -3 ongeveer iedereen hetzelfde nog ziet. Is dat zo? En als het zo is, waarom kun je dan toch nog -7 hebben?
Als dat zo is, zouden ze het niet kunnen meten, toch? Dan zou je op zo'n letter-bord telkens hetzelfde zien. Dat is dus niet zo...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 20:09
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 25-04-2004 @ 19:58 :

ik heb -3,5 en zonder bril zie ik geen steek . Mijn zusje heeft echter -0,25 en die ziet net niet scherp (ze merkt dus wel verschil! je vriendin zit er behoorlijk naast ) maar die hoeft (tenzij ze het wil) geen bril tot ze -0,5 heeft anders is het niet echt de moeite waard.
Oud 25-04-2004, 20:11
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-04-2004 @ 20:02 :
Als dat zo is, zouden ze het niet kunnen meten, toch? Dan zou je op zo'n letter-bord telkens hetzelfde zien. Dat is dus niet zo...
Idd, dit kan niet zo zijn.

Probeer maar eens door een lichte bril (-2,3) te kijken en een sterke (-8,-10..). Je zal het verschil wel merken!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 20:49
Verwijderd
Dan zal het dus idd wel niet zo zijn. Ik vond het ook al een beetje raar
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 06:02
Verwijderd
Bij Specsavers heb je van af €39,- een nieuw bril met glazen. Misschien lijkt het aardig wat geld, maar voor een bril is het behoorlijk goedkoop. En je ogen lijken me dat geld toch ook wel waard. Een goede bril op sterkte (en idd eventueel cilinder, prisme of wat dan ook) is zeker (heel erg) belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 09:54
Liss
Liss is offline
Als je bril de verkeerde sterkte heeft kan het inderdaai klachten opleveren, zou zoals hier boven wel meer gezegt is toch even naar de opticien gaan en je sterkte laten meten en vragen of de bril een goede sterkte voor je heeft. Als dat niet zo is ka nje beter een nieuwe bril kopen met je eigen sterkte en die wordt ook gewoon vergoed door je verzekering ontdekte ik een half jaar geleden terwijl ik al 10 jaar een bril en nu lenzen heb :/ , tot een bepaald bedrag wordt het vergoed, maar de goedkope brillen komen niet boven dat bedrag uit.
Oud 26-04-2004, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Pebbles schreef op 25-04-2004 @ 21:49 :
Dan zal het dus idd wel niet zo zijn. Ik vond het ook al een beetje raar
Is idd niet zo. Ik had 7 jaar geleden -3 en nu heb ik -8. Ik kan echt wel minder zien zo zonder bril Toen ik 11 was kon ik nog lezen zonder bril en durfde ik nog wel de straat op. Nu dus echt niet meer...

Ontopic: het lijkt me erg slecht om met de verkeerde sterkte rond te lopen. Idd hoofdpijnopwekkend, en ik denk dat je ogen sneller achteruit gaan, vooral als je nog in de groei bent e.d. is het belangrijk een goede sterkte te hebben zodat je ogen minder hard verslechteren.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 12:18
JCG
JCG is offline
Citaat:
bugge schreef op 26-04-2004 @ 12:26 :
Is idd niet zo. Ik had 7 jaar geleden -3 en nu heb ik -8. Ik kan echt wel minder zien zo zonder bril Toen ik 11 was kon ik nog lezen zonder bril en durfde ik nog wel de straat op. Nu dus echt niet meer...

Ontopic: het lijkt me erg slecht om met de verkeerde sterkte rond te lopen. Idd hoofdpijnopwekkend, en ik denk dat je ogen sneller achteruit gaan, vooral als je nog in de groei bent e.d. is het belangrijk een goede sterkte te hebben zodat je ogen minder hard verslechteren.
ik durf met -4 al de straat niet meer op, ik kan er echt niet tegen als ik bijna niets kan zien.
Oud 26-04-2004, 16:34
Verwijderd
Een sterkte die iets te zwak is (als je bijvoorbeeld -3 hebt en de bril is -2,5) is niet zo erg, een sterkte die te sterk is wel. Ik zou toch maar eens naar een opticien gaan voor een oogmeting (is bij alle ketens gratis en bij veel particuliere opticiens ook), en dan kun je misschien meteen je brillenglazen laten opmeten, om die te vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 19:10
Roos
Roos is offline
Je kunt die bril gewoon houden, maar ik zou er wel nieuwe glazen in laten zetten! Dat hoeft echt niet zo duur te zijn

Heb je toch je leuke montuurtje, maar wel een bril die goed voor je ogen is
Oud 26-04-2004, 20:05
Verwijderd
Mijn verzekering betaald nog steeds tot mijn 18e mijn bril, volgens mij maakt het niets uit uit of dit een sterke of zwakke sterkte zou moeten zijn. Alleen heb ik even niet naar je leeftijd gekeken.

Gewoon effe een meting laten doen, je kunt je ogen namelijk aardig verpesten met zulke dingen...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten