Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2004, 18:44
paard van troje
paard van troje is offline
Keuren maar, eerste "serieuze verhaaltje" dat ik heb ingestuurd maar heb het toch voor de fun gedaan (hé Charlotte )

De eerste zonnestralen van het jaar doen m’n gezicht gloeien, een koel briesje waait me tegemoet. In een oase van groen droom ik van verre reizen naar onbewoonde, tropische stukjes hemel op aarde. In de verte hoor ik iemand dichterbij komen. Ik doe mijn ogen open. Daar sta je, mijn trouwe vriend, mijn rots in de branding. Je vleit je tegen me aan, ik voel je sterke lichaam tegen het mijne. Dromend woel ik door je ruwe haar …wat is het leven zalig!
Zeven jaar geleden kwam ik je voor het eerst tegen. Je ogen lieten me niet los, ze volgden me, leken zo hulpeloos, maar toch onweerstaanbaar.Je blik kleedde me niet uit maar toch voelde ik me naakt, je leek m’n hele ik te doorzien. Ik kon je daar onmogelijk zo in de kou laten staan. Mijn huis was lekker warm, jij rilde over je hele lichaam. Meteen was ik verkocht, en jij ook.
Van mijn warme huis maakte jij een thuis. Nu ben ik een volwassen vrouw, ik moet hard werken en geld verdienen, maar als ik thuis kom sta jij altijd voor me klaar. We zijn voor elkaar geboren, ik wil je nooit meer kwijt.
Je hoofd ligt op mijn schouders, ik voel je adem in mijn gezicht. We rollebollen door het gras, en genieten van elkaar. Het zachte briesje wordt een kille wind. We besluiten op te staan en een wandeling door het park te maken. Jij loopt naast mij en kijkt me met je betoverende ogen aan, ik voel de lentekriebels in mijn buik hevig te keer gaan. Jij houdt van wandelen, ik hou van jou.
Tenslotte komen we aan bij een zacht kabbelend beekje. De dartele visjes flitsen in het water. Jij kan je niet bedwingen en springt er ook in. Ik blijf op het droge en bewonder je atletisch gebouwde lichaam. Een half uur later kom je uitgeput naast mij liggen; de visjes waren te snel om te pakken te krijgen. Door jezelf droog maken maak je mij nat, nu krijg ik het kou en wil naar huis. Bovendien stink je naar rioolwater en moet je in bad.
Jou in bad steken is geen leuk karwei. Je spartelt tegen en begint te janken. Al snel staat de hele badkamer onder water, ben ik drijfnat en hang jij nog onder de shampoo. Ik word kwaad en jij kijkt me met opstandige, verongelijkte ogen aan.
Na een uur plof ik geïrriteerd in de zetel neer. Even later probeer je voorzichtig je nog vochtige hoofd op mijn schoot te leggen. Ik duw je weg en jij kijkt me droevig aan. Meteen krijg ik spijt en druk je zacht tegen me aan; mijn hond, mijn beste vriend.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2004, 19:10
Charlottetje
Charlottetje is offline
( )

oke.
meer weet ik eigenlijk niet te zeggen.
ben er een beetje meningsloos over geloof ik.
(het lijkt wel asof ik vandaag een meningloze dag heb ofzo)
op een gegeven moment had ik iets van, maar het kan niet over haar vriend gaan, maar wat dan wel, misschien toch wel haar vriend en toen bleek het een hond te zijn die visjes achterna zwom.

Charlotte
Oud 30-04-2004, 19:22
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ohhh ik vind 'm leuk!

Eerst lijkt het net of je het over het over een vriend hebt, maar later wordt het duidelijk dat het een hond is. Leuk gedaan!
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 19:55
paard van troje
Citaat:
duivelaartje schreef op 30-04-2004 @ 20:22 :
Ohhh ik vind 'm leuk!

Eerst lijkt het net of je het over het over een vriend hebt, maar later wordt het duidelijk dat het een hond is. Leuk gedaan!

tx
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 20:18
Mu
Mu is offline
Ik dacht ook al, dat gaat vast niet over je vriend, maar waarover dan wel?

Ik vind het wel leuk bedacht, maar niet heel hoogstaand qua taalgebruik enzo. Ik vind het een beetje jammer dat je in het laatste gedeelte zoveel tegenwoordige tijden gebruikt. Het wordt net iets té zegmaar.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 20:35
paard van troje
Citaat:
Mu schreef op 30-04-2004 @ 21:18 :
Ik dacht ook al, dat gaat vast niet over je vriend, maar waarover dan wel?

Ik vind het wel leuk bedacht, maar niet heel hoogstaand qua taalgebruik enzo. Ik vind het een beetje jammer dat je in het laatste gedeelte zoveel tegenwoordige tijden gebruikt. Het wordt net iets té zegmaar.
Ik moest er gewoon nog wat bijzwammen omdat het anders te kort zou worden
weetniet hoe ik mijn taalgebruik kan aanpassen, zou ik zo vrij mogen zijn Uwe Hoogheid een voorbeeld te vragen?
(antwoord nu niet nee hé )
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 09:45
Mu
Mu is offline
Citaat:
paard van troje schreef op 30-04-2004 @ 21:35 :
Ik moest er gewoon nog wat bijzwammen omdat het anders te kort zou worden
weetniet hoe ik mijn taalgebruik kan aanpassen, zou ik zo vrij mogen zijn Uwe Hoogheid een voorbeeld te vragen?
(antwoord nu niet nee hé )
Nou je zegt: "We komen bij een beekje, jij springt erin...je spartelt tegen, je begint te janken" etc. Dat zijn allemaal tegenwoordige tijden. Hoewel het op zich wel past, begint dat na een tijdje wel te vervelen. "We kwamen bij een beekje en jij sprong erin." is dan beter denk ik.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 09:47
paard van troje
Citaat:
Mu schreef op 01-05-2004 @ 10:45 :
Nou je zegt: "We komen bij een beekje, jij springt erin...je spartelt tegen, je begint te janken" etc. Dat zijn allemaal tegenwoordige tijden. Hoewel het op zich wel past, begint dat na een tijdje wel te vervelen. "We kwamen bij een beekje en jij sprong erin." is dan beter denk ik.
hey ja! klopt, maar zijn de tijden dan niet fout?
Als braaf meisje heb ik op school altijd geleerd dat je maar één tijd in een tekst mag gebruiken! Of was mijn "beminnelijke" leerares fout?

Laatst gewijzigd op 01-05-2004 om 15:40.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 09:55
Mu
Mu is offline
Dat klopt wel enigszins, maar je gebruikt zelf al verleden tijd in je verhaal, als je zegt: "zeven jaar geleden kwam ik je voor het eerst tegen". Kijk dan mag het dus wel. Maar als je langere verhalen gaat schrijven zal het de lezer vermoeien als je telkens in de tegenwoordige tijd spreekt. Dat wordt meer gebruikt bij spanning en verrassende momenten. Ik vind het beter om het grootste deel in de verleden tijd te vertellen. Bij "zeven jaar geleden" kun je dan zelfs nog de voltooid verleden tijd gebruiken dus: "was ik je voor het eerst tegen gekomen".

Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 15:40
paard van troje
Citaat:
Mu schreef op 01-05-2004 @ 10:55 :
Dat klopt wel enigszins, maar je gebruikt zelf al verleden tijd in je verhaal, als je zegt: "zeven jaar geleden kwam ik je voor het eerst tegen". Kijk dan mag het dus wel. Maar als je langere verhalen gaat schrijven zal het de lezer vermoeien als je telkens in de tegenwoordige tijd spreekt. Dat wordt meer gebruikt bij spanning en verrassende momenten. Ik vind het beter om het grootste deel in de verleden tijd te vertellen. Bij "zeven jaar geleden" kun je dan zelfs nog de voltooid verleden tijd gebruiken dus: "was ik je voor het eerst tegen gekomen".

Maak je soms ook fouten?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 15:45
Mu
Mu is offline
Citaat:
paard van troje schreef op 01-05-2004 @ 16:40 :
Maak je soms ook fouten?
Ik? Hoezo?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 15:49
paard van troje
Citaat:
Mu schreef op 01-05-2004 @ 16:45 :
Ik? Hoezo?
Het is inderdaad heel moeilijk te begrijpen, ik zal mijn gecompliceerde zin even uitleggen:
"maak jij soms ook fouten"
= doe jij soms ook iets verkeerd
(positief bedoeld, zou niet durven neg te zijn )
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 15:50
Mu
Mu is offline
Citaat:
paard van troje schreef op 01-05-2004 @ 16:49 :
Het is inderdaad heel moeilijk te begrijpen, ik zal mijn gecompliceerde zin even uitleggen:
"maak jij soms ook fouten"
= doe jij soms ook iets verkeerd
(positief bedoeld, zou niet durven neg te zijn )
Op welk gebied? Qua spelling? Qua schrijven? In mijn leven?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 16:09
.boris
.boris is offline
het begint wel leuk, maar wordt steeds minder boeiend
en de 'grap' is niet meer orgineel of leuk
op je stijl is opzich weinig aan te merken, maar die is eigenlijk te standaard denk ik...
Reageren

Regels voor berichten