Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2004, 18:18
tonissen
tonissen is offline
He wat zegt Iq
de ene keer haal je 130 en de andere keer weer 103.
Hoe belangrijk is een cito?
ik had 539 en doe atheneum.
ik wil graag jullie mening horen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2004, 18:20
Quiana
Quiana is offline
Op naar S&S.
Oud 04-04-2004, 18:21
thunder110
thunder110 is offline
CITO is overschat en IQ is redelijk stabiel, je hebt het waarschijnlijk over internettestjes.
Oud 04-04-2004, 18:26
tonissen
tonissen is offline
nee ook over normale, ik zou dus geen ruimtelijk inzicht hebben range 5 van 1 tot 20 ofzo maar ga zeker wb1 doen en michien wb2
o ja schrijf jullie iq en cito op en wat je nu deot zou ik leuk vinden om te weeten.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:29
Verwijderd
Ik denk dat CITO weinig zegt en IQ ook niet altijd even veel. Ik denk ook dat het CITO idd overschat wordt, helaas.

Ik weet m'n CITO-score en IQ niet en doe nu hbo.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:53
Yvat
Yvat is offline
Ik denk dat het vrij weinig zegt omdat het maar een momentopname is.

Mijn cito score was 547 en ik doe nu tweetalig VWO, volgend jaar HAVO.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:06
tonissen
tonissen is offline
ik heb het op chat gevraagd en de volgende score's
545 naar havo/vwo
542 naar havo/ vwo nu 3 vmbo
523 naar vmbo/havo nu 5 atheneum ( iq 113)
in ieder geval weet je er meer zet ze eronder.
hoevel invloed hebben leerstornissen en zo invloed op iq en de cito???????
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:12
DG
DG is offline
Citaat:
tonissen schreef op 04-04-2004 @ 19:18 :
He wat zegt Iq
de ene keer haal je 130 en de andere keer weer 103.
Hoe belangrijk is een cito?
ik had 539 en doe atheneum.
ik wil graag jullie mening horen
Je CITO zegt helemaal nix ik bijv had 548 maar werd wel geadviseerd om MAVO te doen en dat alleen omdat ik in groep 2 was blijven zitten omdat ik te speels was en omdat die leraar de pik op me had

want ik kon t wel ikw as vroeger namelijk leergierig , en nu zit ik dus op MAVO en ga ik hierna HAVO doen maar ik snap niet wat ik daar zit te doen. Ik Snap alles al en ik verveel me eigelijk de (....) daarop sgool maar ik moet nu wel mooi een paar jaar langer erover doen omdat die leraar de pik op me had
Oud 04-04-2004, 19:13
Linda
Linda is offline
Voor cito had ik 539, heb mavo gedaan tot halverwege de vierde maar nooit diploma gehaald. En werk nu
Oud 04-04-2004, 19:14
Verwijderd
Citaat:
tonissen schreef op 04-04-2004 @ 20:06 :
hoevel invloed hebben leerstornissen en zo invloed op iq en de cito???????
Ligt er nogal aan wat voor leerstoornis...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:14
Verwijderd
ach, ik heb nog nooit een IQ test gedaan en eerlijk gezegd ben ik er ook niet erg nieuwsgierig naar.

Ik denk dat het globaal (IQ en CITO) wel wat zegt, ze kunnen misschien het VMBO van de HAVO en van het VWO scheiden maar specifiek is het toch erg onnauwkeurig denk ik..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:17
Balance
Balance is offline
Ik had bij de cito test 550 punten (maximum) en zit in 6vwo, maar ik denk niet dat het alles zegt over wat je kan bereiken. Inzet is net zo belangrijk. Iemand met een score van 550 kan best Mavo als maximum haalbare hebben, omdat hij gewoon niet voldoende concentratie of inzet heeft om een hoger niveau te doen.
Andersom kun je met een lage score maar veel inzet volgens mij ook best een hoog niveau bereiken.
Oud 04-04-2004, 19:18
tonissen
tonissen is offline
--------------------------------------------------------------------------------

Ligt er nogal aan wat voor leerstoornis...
--------------------------------------------------------------------------------

maakt niet zoveel uit .
dyslexie , autisme, duscalsie enzovoort
Ik wil later waarschijnlijk orthopedagoog worden en zuilke dingen leiken me heel interesaant
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:22
Verwijderd
Citaat:
tonissen schreef op 04-04-2004 @ 20:18 :

maakt niet zoveel uit .
dyslexie , autisme, duscalsie enzovoort
Ik wil later waarschijnlijk orthopedagoog worden en zuilke dingen leiken me heel interesaant
Dat maakt wel uit...ik bedoel dus, dat het nogal uitmaakt om wat voor leerstoornis het gaat of dat wel of geen invloed heeft op iq en/of cito.

Probeer ajb te letten op typ-/spelfouten...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:33
Verwijderd
Ik heb niet zo'n hele hoge pet op van de cito-test. Het kan een handige indicator zijn voor het maximaal te behalen niveau van een kind, maar er zijn te veel dingen die niet getest worden en die zeker van invloed zijn. De wil om te werken, het vermogen om te concentreren ed zijn ook van groot belang.

Ik zelf had een score van naar ik meen 544 en zit nu in 5vwo met vrij goede cijfers. Een vriend van mij had 545 en is in de brugklas een keer blijven zitten en doet nu 4 havo, na een jaartje vwo. Een andere vriend had 550 en is vervolgens direct naar het gymnasium gegaan en moet daar nu op zijn overgang gaan letten omdat hij niets uitvoerd. Ook in het andere geval is het mogelijk natuurlijk. Ik zit naast iemand in de klas die een havo-advies had naar aanleiding van zijn score, maar die jongen werkt zo verschrikkelijk hard dat hij op dit moment met goede cijfers het gymnasium doorloopt.

Het kan een handige indicator zijn, maar de waarde die er aan wordt gehecht is naar mijn idee iets te groot.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:53
tonissen
tonissen is offline
oke hoeveel cito punten scheelt het als je bijvoorbeeld dyslectie heb.
Als het goed is staan er nu geen spellingsfouten in .
Heb het 3 keer door gelezen meer kan ik er niet aan doen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:54
Verwijderd
Citaat:
tonissen schreef op 04-04-2004 @ 20:53 :
Daar is toch niks over te zeggen...? Ligt er maar net aan hoe zwaar diegene dyslectisch is, hoe de dyslexie tot uiting komt, enz. enz. enz.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:57
tonissen
tonissen is offline
je hebt gelijk ..............................................
maar weet iemand een goede site
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 20:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
tonissen schreef op 04-04-2004 @ 20:53 :
Als het goed is staan er nu geen spellingsfouten in .
Heb het 3 keer door gelezen meer kan ik er niet aan doen.
af en toe een spellingsfoutje is niet erg, maar het kan ook té veel zijn. tenzij je zelf dyslectie hebt. dan is het begrijpelijk.
Oud 04-04-2004, 20:09
tonissen
tonissen is offline
ja dat heb ik !
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 21:00
mmmoeder
mmmoeder is offline
Fijn voor je! Nu krijg je proefwerken op A3 en mag je langer doorwerken!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 21:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb de Cito-toets nooit gemaakt omdat de basisschool daar weinig waarde aanhechtte. Ik heb wel de Skoa-test (nu AOB-test) gemaakt en ik had een mavo testadvies maar zit nu in 6VWO dus ik vind zelf dat die testen weinig zeggen (zeker omdat de Skoa juist erg op motivatie enzo gericht is en niet alleen op kennis).
Oud 04-04-2004, 21:17
Verwijderd
mn cito was 536 (geloof ik) en dus mavo-havo of mavo. Igg en andere test die ik had gedaan was vbo en mn GIVO test was weer Mavo. ik zit nu in Havo 5 en denk dat ik wel ga slagen. ik geloff dus niet zo in die testen.ik kan wel meer dan ik laat zien mede door dat ik last heb van faalangst. daarom zijn die testen ook niet echt goed denk ik
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 07:17
LB06
LB06 is offline
Je IQ zegt denk ik meer over je (cognitieve) intelligentie dan de cito-score. Ik bedoel met 200 tafels en 200 spel- en grammaticavouten die je moet verbeteren (bwvs) worden nou niet echt alle aspecten van de intelligentie getest. Daarnaast is intelligentie niet het enige critereum voor de vraag of je een bepaald niveau opleiding wel of niet haalt. Ik had trouwens 550 voor de CITO. Een echte IQ-test heb ik nooit gedaan, maar op internet kom ik meestal uit tussen de 135-140.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 07:41
Verwijderd
cito is meer een moment opname hoor je vaak, daarom vind ik het ook slecht dat scholen er veel waarde aan hechten.
IQ zegt meer over je interlegentie maar is vaak ook een kwestie van goed kunnen gokken en een beetje geluk hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2004, 08:08
Verwijderd
Mijn cito was 548, mijn IQ is 116 volgens de BNN IQtest.

En ik zit nu in 6gymnasium (vwo dus.)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 09:35
fractuur
fractuur is offline
De citotest wordt verschrikkelijk overschat. Ik ben in groep 6 van schol gewisseld, en er waren nogal wat verschillen. Zo heeft mijn halve oude klas een citoscore gehaald van 550, de de kinderen die iets daaronder zaten 'waren niet helemaal slim'. Op de school waar ik de cito heb gedaan hadden ik en nog een meisje het hoogst met 548. Dr was nog iemand met 546, en daarna 543 en lager. Conclusione: je kan hem net zo lang en goed testen als je zelf wil. En dat is geloof ik niet echt de bedoeling van zo'n test waarop je schoolkeuze gebasseerd wordt.
Btw, ik geloof dat mn BNN iq 132 was ofzo, en ik zit in gym 5.

Over dyslexie:
Ik ken een meisje dat redelijk (niet heel zwaar) dyslextisch is, en vorig jaar haar vwo heeft gehaald. De talen waren een ramp, maar ze was heel goed in de betavaken. Ik denk dat dan ook wel een voorwaarde is.
Oud 05-04-2004, 09:43
Verwijderd
De cito-toets is zeker wel een indicatie van de vaardigheden van een kind op een bepaald moment, maar je moet niet de fout maken er teveel uit af te lezen. Het is een momentopname, het zegt niet zo heel veel over de mate waarin iemand in een later stadium nog veel bij kan leren. Het is wél een indicatie of iemand voorafgaand of tijdens de brugklas misschien nog wat extra aandacht nodig heeft op bepaalde terreinen.

IQ is vrijwel onveranderlijk, als het goed is. Dat heeft te maken met het feit dat ruimtelijk inzicht in hoge mate aangeboren is. Er zijn echt mensen met een wiskundeknobbel en mensen met een wiskundedeuk. Ondergetekende is daar éen van. Ik heb nooit een echte IQ-test gemaakt, heb er ook geen behoefte aan. Ik weet dat ik slecht ben in ruimtelijk inzicht en wiskunde. Mijn cito-score was trouwens 547, ik studeer nu ondernemingsrecht in Nijmegen (vierde jaar).
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 12:44
thabomb1986
thabomb1986 is offline
75 Dit is de minimale score van deze test.
85 De basisschool kost u waarschijnlijk moeite.
100 De gemiddelde IQ score.
110 Een middelbare schoolopleiding moet lukken.
120 Een HBO opleiding zal wel lukken.
130 Universitair niveau.
140 Zeer intelligent.
150 Een genie.
160 Minder dan 0,5 % van de invullers scoren meer dan 160.
174 Dit is de maximale score van deze test.

van een site ghaald...
Ik heb zelf iq van 120, zit in V5
we hadden geen cito maar n andere op basisschool, ik had havo-advies
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 12:50
Verwijderd
Ja, haha, een hbo-opleiding zal mij niet lukken zeker Sorry, maar ik ben echt niet de domste van mijn klas, en ik zit op het VWO - dus een HBO opleiding moet mij zeker lukken.

Ik moet er wel bijzeggen dat de meeste fouten in de rekensommen zaten, dus een hbo-opleiding de technische richting op zal me inderdaad niet lukken.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 12:57
Jampot
Jampot is offline
IQ geeft ongeveer een maat aan hoe snel je iets op kan pikken qua leerstof vergeleken met het gemiddelde

Cito is vrij accuraat denk ik, in sommige gevallen niet, maar dan wordt er wel een adviesje van de leraren meegegeven..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 13:28
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-04-2004 @ 20:54 :
Daar is toch niks over te zeggen...? Ligt er maar net aan hoe zwaar diegene dyslectisch is, hoe de dyslexie tot uiting komt, enz. enz. enz.
Als je dyslexie hebt zegt dat heel weinig over de Cito-score. Mijn broertje heeft het ook in een (redelijk) lichte vorm. Juist omdat er in de Cito-toets alleen maar meerkeuze-vragen heeft is het heel erg makkelijk voor mensen met dyslexie. Mijn broertje had nooit een score van 549 gehaald, als hij alles had moeten schrijven!
Oud 05-04-2004, 13:55
tonissen
tonissen is offline
130 Universitair niveau.
140 Zeer intelligent.
150 Een genie.

van een site gehaald...

voor die test waarschijnlijk dezelfde met allemaal wiskundige vraag stukken had ik een IQ van 148 (zat geen tijd op)
bij bnn had ik een IQ van 123
en bij zon high inquestor ding 126
Maar echte IQ testen verknal ik meestal.
1 ben zenuwachtig slaap pas rond 4 uur 2. heb erg veel tijd tekort.

O ja nog een opmerking niet alle dyslecten krijgen A3 formulier , ik dus niet. Ik ben namelijk licht dyslectisch en heb dat dus niet nodig
Tip voor andere dyslecten of mensen die niet zo talig zijn en ze zeuren over spellings fouten typ je berichten op word en kopier ze dan n a het forum. Zo zijn het al een stuk minder spellings fouten J
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 14:16
Verwijderd
Citaat:
tonissen schreef op 05-04-2004 @ 14:55 :
[B
Maar echte IQ testen verknal ik meestal.
[/B]
meestal?
Je maakt er over 't algemeen toch maar 1, of een enkele keer misschien 2?

Om op je vraag te antwoorden, m'n citoscore was 547 en ik zit nu in 5 gym met wel goede cijfers Iq weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 14:20
tonissen
tonissen is offline
ik heb 3 iq testen gemaak in mij leven.
eentje in groep 5
eentje als intree toets eerste klas hoofbegaafden scannen.
en er zat eentje in bij de test of ik dyslectisch was
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 14:32
Verwijderd
citoscore weet ik niet in punten, iq ligt ergens rond de 138-139, maar ik doe mbo... dit omdat ik een verschrikkelijk lui monster ben...

ik denk dat dat soort testen wel wat zeggen maar dat het met de rest van je persoonlijkheid te maken heeft hoe en of je het gebruikt...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 14:35
Verwijderd
Ik heb geen CITO-toets gemaakt, want ik zat op een lom-school. Het advies van die school was MAVO. Ik heb een IQ van 137, en ik zit nu in 4 VWO (atheneum).
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 14:38
tonissen
tonissen is offline
hoe kan je eigenlijk een quote plaatsen je weetwel zo'n ding tussen die streepjes.
en kan iemand mij vertellen wat een lom-school precies is.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 05-04-2004 @ 15:35 :
Ik heb geen CITO-toets gemaakt, want ik zat op een lom-school. Het advies van die school was MAVO. Ik heb een IQ van 137, en ik zit nu in 4 VWO (atheneum).
dat heb je knap gedaan!

ik had een havo advies, had 539 bij de cito, mn iq is volgens bnn 116 zit nu in 4vwo
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:12
Verwijderd
Citaat:
thabomb1986 schreef op 05-04-2004 @ 13:44 :
130 Universitair niveau.
140 Zeer intelligent.
150 Een genie.

van een site ghaald...
Van welke site...??? Met een iq van 100 kun je ook prima een middelbare schoolopleiding doen...en volgens mij klopt ook de rest niet helemaal...maar goed.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 05-04-2004 @ 14:28 :
Als je dyslexie hebt zegt dat heel weinig over de Cito-score. Mijn broertje heeft het ook in een (redelijk) lichte vorm. Juist omdat er in de Cito-toets alleen maar meerkeuze-vragen heeft is het heel erg makkelijk voor mensen met dyslexie. Mijn broertje had nooit een score van 549 gehaald, als hij alles had moeten schrijven!
Ligt er maar net aan welke vorm je hebt. Bij meerkeuze vragen moet je het antwoord altijd heel erg goed en heel secuur lezen en dat is iets dat veel mensen met dyslexie niet goed kunnen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:16
tonissen
tonissen is offline
weet iemand wat een lom-school is, is het ook mogelijk om bepaalde mensen voor mij te blokkeren want sommige zijn hastike lastig bezig.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:36
Verwijderd
Citaat:
tonissen schreef op 05-04-2004 @ 16:16 :
weet iemand wat een lom-school is, is het ook mogelijk om bepaalde mensen voor mij te blokkeren want sommige zijn hastike lastig bezig.
Een school voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden ofzo...? Maar lomscholen bestaan niet meer, voor zo ver ik weet.

Tuurlijk kan je mensen blokkeren ('info' -> 'Voeg ... toe aan je negeerlijst')...maar wat doen ze lastig dan?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:49
tonissen
tonissen is offline
kreeg een raar prive berichtje weet niet van wie gelijk verwijderd
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:51
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik had voor mijn cito 547 en ik heb een IQ van 131 en zit in vwo 3.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 05-04-2004 @ 16:12 :
Van welke site...??? Met een iq van 100 kun je ook prima een middelbare schoolopleiding doen...en volgens mij klopt ook de rest niet helemaal...maar goed.
Die hele schaalverdeling zuigt sowieso. Zal wel van BNN komen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:04
tonissen
tonissen is offline
nee niet van bnn
maar wel van een niet betrouwbare site
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-04-2004 @ 17:03 :
Die hele schaalverdeling zuigt sowieso. Zal wel van BNN komen.
Daarom ook: "en volgens mij klopt ook de rest niet helemaal".
Maar idd, zal wel van BNN oid zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:11
tonissen
tonissen is offline
waarom BNN dan op tv als het hasrike onbetrouwbaar is??

ooit van een betrouwbare IQ test gehoord?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
tonissen schreef op 05-04-2004 @ 17:11 :
waarom BNN dan op tv als het hasrike onbetrouwbaar is??
Omdat het een entertainmentprogramma is. Duh. Het heeft helemaal niet de pretentie een goede IQ-test te zijn.

Citaat:
ooit van een betrouwbare IQ test gehoord?
Die van de Vereniging Mensa is wel een goeie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten