Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 14:35
Winner
Winner is offline
Ik ben bezig met een klein essay over vernietiging en ontbinding.

Iets wat me niet lukt is erachter komen wat de termijn is waarbinnen buitengerechtelijke en gerechtelijke ontbinding mogelijk zijn. Voor vernietiging is er een helder artikel dat deze termijnen noemt (art. 3:52 BW), voor ontbinding kan ik alleen art. 6:268 BW vinden en dat zegt:

"De bevoegdheid tot buitengerechtelijke ontbinding vervalt door verjaring van de rechtsvordering. De verjaring staat niet in de weg aan gerechtelijke of buitengerechtelijke ontbinding ter afwering van een op de overeenkomst steunende rechtsvordering of andere rechtsmaatregel"

- Ik zit met 'verjaring van de rechtsvordering'. Wanneer verjaart deze rechtvordering?

- Wanneer vervalt de bevoegdheid tot gerechtelijke ontbinding? Eerste zin van 6:268 heeft het alleen over buitengerechtelijke ontbinding.

- Ook zit ik met het 'staat niet in de weg aan ontbinding ter afwering van een op de ovk steundende rechtsvordring'. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Kan iemand me helpen? Kan iemand me foldertjes sturen van andere studies dan Rechten?
Oud 09-05-2004, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Winner schreef op 09-05-2004 @ 15:35 :
- Ik zit met 'verjaring van de rechtsvordering'. Wanneer verjaart deze rechtvordering?
De verjaring van rechtsvorderingen is geregeld in art. 3:306 e.v. BW. De hoofdregel wordt gegeven door art. 3:306: een rechtsvordering verjaart na twintig jaar, tenzij de wet anders bepaalt. In de volgende artikelen zijn enkele bijzondere verjaringstermijnen opgenomen. Ook in andere wetten zijn verjaringstermijnen opgenomen, bijvoorbeeld in art. 3:52.

Een rechtsvordering tot ontbinding verjaart na vijf jaar: zie art. 3:311. Die termijn begint te lopen vanaf de dag dat de schuldeiser met de tekortkoming bekend is geworden, en in elk geval na verloop van twintig jaar ná het ontstaan van die tekortkoming.

Citaat:
- Wanneer vervalt de bevoegdheid tot gerechtelijke ontbinding? Eerste zin van 6:268 heeft het alleen over buitengerechtelijke ontbinding.
De vordering tot 'gewone' ontbinding verjaart zoals gezegd ingevolge art. 3:311 na vijf jaar, te rekenen vanaf de dag dat de schuldeiser met de tekortkoming bekend is geworden. Die termijn geldt ook voor een buitengerechtelijke ontbinding: zie inderdaad art. 6:268.

Citaat:
- Ook zit ik met het 'staat niet in de weg aan ontbinding ter afwering van een op de ovk steunende rechtsvordering'. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Wat hier eigenlijk gezegd wordt, is dat de verjaringstermijn van vijf jaar niet geldt wanneer je stil hebt gezeten, en vervolgens aangesproken wordt tot nakoming. De partij die een gebrekkige prestatie heeft ontvangen, hoeft niet zelf het initiatief tot ontbinding te nemen: hij kan ook afwachten tot hij door zijn wederpartij tot nakoming wordt aangesproken, om vervolgens bij wijze van verweer de overeenkomst alsnog te ontbinden. En dát kan dus ook nog ná vijf jaar gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 17:38
Winner
Winner is offline
Bedankt! Ik snap het nu. Ik zie dat je studeert in Nijmegen... Waarschijnlijk hebben we elkaar wel eens zien lopen want ik studeer daar ook.
Oud 09-05-2004, 19:55
Verwijderd
Dat kan best, maar ik ben al een hele tijd niet meer op de uni geweest, ik heb maar twee vakken die heel gespreid vallen...en als ik op de uni ben zit ik meestal in de bieb (scriptie)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten