Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2004, 19:26
Redhair
Redhair is offline
Ik msnde een poosje met een meisje, dat de zelfde problemen had als ik, zei ze. Ze vertelde me over haar eetstoornissen, haar am, zelfmoordneigingen, en over haar verleden, waarin ze misbruikt werd. Soms twijfelde ik over haar verhaal, maar ik liet haar maar pratem em probeerde haar soms adviezen te geven. soms belden we ook, ze heeft mijn nummer, als ze echt niet anders kon. haar vriendinnen wisten van haar problemen af.

Nu heeft ze huilend aan de telefoon opgebiecht dat ze alles heeft gelogen, maar dat ze zich nooit schuldig had gevoeld. Dat ze nooit bang was geweest dat ze haar vriendinnen zou verliezen. Ze wilde het me nu vertellen, om me niet meer lastig te vallen. Ik zei dat ze het ook tegen haar vriendinnen moest vertellen, omdat ze nu erg oneerlijk was tegenover hen. Maar dat wil ze niet. Ze zit verstrikt in haar eigen leugens. Alleen van de am is waar. is ze nu gek ofzo? ze zegt dat ze het niet voor aandacht doet, maar ze het gewoon doet, zonder dat ze er controle over heeft, zonder dat ze er iets bij voelt.

mijn vraag was, komt dit vaak voor? En is ze gek? als je dat zomaar doet en een langetijd volhoud...
Oud 06-05-2004, 20:17
Verwijderd
Gek is het niet, apart wel. Ze zegt dat ze het niet voor de aandacht doet, maar ze liegt wel meer, dat zijn feiten.

Ik weet niet wat AM is. Dus als je dat zal willen zeggen, graag.

Het kan zijn dat ze ooit begonnen is met een leugen voor aandacht en dat ze daarna niet kon stoppen vanwege de aandacht.

Als je iets vaak genoeg zegt "geloof" je het vanzelf. Dat kan het ook nog zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 20:23
Redhair
Redhair is offline
bedankt. AM is automutilatie, zelfverwonding. Maar je hebt wel gelijk met als je het zelf vaak genoeg zegt geloof je het zelf. dus als je zelf vaak genoegt zegt dat je misbruikt bent in je kinderjaren begin je het te geloven? als je zelf vaak genoeg zegt dat je een eetstoornis hebt begin je dat te geloven? ik bedoel dit niet als een aanvasl op jou, vind het alleen erg weird
Oud 06-05-2004, 20:50
rare kwast
rare kwast is offline
hej,

ik denk ook niet dat ze gek is, alleen ja beetje raar misschien in de war.
ze heeft aandacht nodig, en probeert doormiddel van niet gebeurde dingen die te krijgen.
ik ken ook een meisje, er zullen vast dingen gebeurt zijn maar haar verhalen kloppen gewoon niet.
ik heb zelf ook het een en ander meegemaakt en wilde naar haar luisteren en met haar praten.
maar op en of andere manier kloppen de verhalen niet, ze verteld ook aan iedereen andere verhalen....

ik denk dat het een manier van vriendschap vragen is. klinkt misschien raar maar als jij van dit soort dingen aan vrienden verteld gebeurt zullen ze medelijk krijgen, je proberen op te vrolijken enzo.
tis een beetje lastig uit te leggen
sommige willen ook gewoon aandacht

en zoals er net al gezegt werd: als je vaak genoeg zegt dat je een slecht verleden hebt gehad, begin je het zelf ook te geloven
(zelfde als je iedere dag lang hoort dat je lelijk bent, ook al ben je mooi je gaat het toch geloven en jezelf lelijk vinden )
Oud 06-05-2004, 20:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
We hebben hier op het forum ook iemand die dat een tijd gedaan had.

Die had een tweede (en nog meer) identiteit, een volledig persoon op het forum en op MSN, die opeens niet bleek te bestaan.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 21:08
Maija
Maija is offline
ja, dat was op een ander forum ook, en toen ging zo ook verzinnen dat ze zelfmoord had gepleegt enzo.. (heel forum in paniek)
Dat was echt niet leuk, ik zou zoiets niet kunnen verzinnen, ik kannog net een smoes verzinnen dat ik mijn huiswerk niet af heb! maar ik zou nooit echte leugens kunnen vertellen, dat kan ik gewoon niet, dat zit niet in me!
Het lijkt me ook verschikkenlijk, om zo'n leven te moeten hebben dat je alles verzint!!..
Oud 06-05-2004, 21:27
Verwijderd
Citaat:
BizZz schreef op 06-05-2004 @ 22:08 :
Het lijkt me ook verschikkenlijk, om zo'n leven te moeten hebben dat je alles verzint!!..
Zekers, vooral ook triest wat iemand al niet doet voor aandacht.

redhair

Het is niet zo dat je er echt in gelooft, ergens weet je dat het niet waar is, maar als je iets altijd hoort kan je aan jezelf gaan twijfelen. Als er dan ook andere mensen zijn die datgeen tegen je zeggen, of in dit geval de aandacht geven, dan kan je wel eens omslaan naar hetgeen dat niet waar is.

Maar omdat ze aandacht krijgt klamt ze zich eraan vast.

Wel triest dat iemand zo aan haar aandacht moet komen.

Ken je haar ook in real-life? Heeft ze veel vriendinnen?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 01:01
JCG
JCG is offline
een bekende van is bijna de gevangenis in gegaan omdat een meisje zei dat zij verkracht was door hem. Na politie onderzoek is gebleken dat hij helemaal niet schuldig is, duh hij zat die avond bij mij thuis. En ze was helemaal niet verkracht , dus kan ook niet zijn dat ze zich had vergist. Maar hij loopt nog wel met het label verkrachter rond terwijl hij helemaal onschuldig is, alleen maar omdat zij iets verzon.
Oud 07-05-2004, 01:05
Verwijderd
Ze is niet gek, maar wel in de war. Ze wil aandacht voor haar problemen en gaat daarom leugens verzinnen om het geheel "interessanter" over te laten komen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 08:35
Redhair
Redhair is offline
ik heb haar nooit in real life gezien, en volgens haar heeft ze een stuk of 3 vriendinnnen. Ik heb gezegt dat k geen contact meer wil, want ik vidn het weird, weet niet wat nou waar is of niet wat ze zegt.
Oud 07-05-2004, 08:48
coopergirl
coopergirl is offline
Bij het lezen van je post, dacht ik aan een tweetal 'leugenaars' types; Pathetische leugenaar und Pathologische leugenaar...
Pathetisch betekent 'medegevoel trachtend te wekken' of, vaak in ongunstige zin, 'hoogdravend, gezwollen'; een pathetische leugenaar is iemand die op overdreven wijze de aandacht probeert te trekken door te liegen. Bij een pathologische leugenaar daarentegen behoort het liegen tot zijn ziektebeeld; pathologie betekent namelijk 'ziekteleer'. Een pathologische leugenaar kan het liegen niet laten omdat zhij 'geestesziek' is.

Overigens is het niet mijn intentie te insinueren dat zíj dat is... Het hersenspinsel kwam enkel bij mij opzetten
Oud 07-05-2004, 16:33
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 06-05-2004 @ 21:57 :
We hebben hier op het forum ook iemand die dat een tijd gedaan had.

Die had een tweede (en nog meer) identiteit, een volledig persoon op het forum en op MSN, die opeens niet bleek te bestaan.
*present*

Hoe anderen het zien kan ik uiteraard niet vertellen. Ik heb nooit meegemaakt dat ik degene was tegen wie gelogen werd - voor zover ik weet.

Ik kan wel vertellen wat er volgens mij omgaat in iemand die eigenlijk zijn of haar hele leven bij elkaar liegt. Het maakt niet uit hoe het begint, maar als je leugens aanslaan en je ontmoet er mensen door, maakt vrienden, hebt het gevoel dat je echt een leven hebt en je gaat jezelf zoals je in werkelijkheid bent steeds verder wegcijferen. Voor mij werd het na een tijdje zo dat mijn 'echte' leven me totaal niets meer uitmaakte. Een slecht cijfer? Nou en, dat is alleen maar dit leven. Een vervelende opmerking van iemand? Ach, dat is tegen mij, niet tegen wie ik meestal ben. En zo gaat het steeds verder.

Zodra je echt beseft dat je fout bezig bent, weet je ook al dat je zoveel hebt gelogen dat áls je de moed al kunt vinden het op te biechten, de kans bijna nihil is dat men je niet laat vallen. Ik kan me indenken dat je niet om wilt gaan met iemand die zo lang en zo erg tegen je gelogen heeft. Dus dan ga je nog steeds door met liegen en raak je verstrikt in je eigen leugens.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar dat is hoe het ongeveer bij mij ging. Hoe langer je doorgaat, hoe moeilijker het word het op te geven. Dus ga je weer langer door en wordt het weer moeilijker.

Gek? Misschien. Maar dat is niet aan mij om over te oordelen.

edit: Het is trouwens mogelijk om er geheel vanaf te komen, als je maar echt wilt. Het is mij gelukt er in één keer volledig mee op te houden en daarna heb ik 't met behulp van een aantal mensen die wilden luisteren ook nooit meer gedaan. Inmiddels een maand of negen niet meer. En heb er ook totaal geen behoefte meer aan.

Laatst gewijzigd op 07-05-2004 om 16:37.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 20:52
Verwijderd
Ze is niet gek, maar blijkbaar had ze behoefte aan die aandacht van jou. Ik denk dat je haar best geholpen hebt, ook al klopte haar verhaal niet.

Sowieso denk ik dat niet alle mensen, bijv. hier op het forum, real zijn. Maar ze zullen wel een reden hebben om het te verzinnen, en als ze iets hebben aan de aandacht van anderen, dan is het toch goed?

Wat minder is, is dat jij echt het persoonlijke slachtoffer bent geworden van haar leugens. Volgende stap is wat jij er mee gaat doen. Ga je het je aantrekken, of laat je het zo...

Ga je verder nog contact met haar hebben?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 22:05
Maija
Maija is offline
jah, ik geloof ook niet dat iedreen van dit forum real is, (sommige verhalen kloppen gewoon niet)
Ik zou het ook erg zielig voor dat meisje vinden, ik zou wel met haar gaan praten enzow,

Van de ene kant vind ik het zielig voor haar, en ik ben ook wel een beetje jarloers, ik kan absoluut niet liegen, ik wou eerst een grapje met een vriendin uit halen door haar iets kleins voor te liegen lukte niet (lees: opeens stotteren, rood worden, te vaak eeuuhhh zegen enz)dus probeer ik het ook niet meer, maar het lijkt me wel een keertje leuk om iets kleins te kunnen liegen, gewoon voor de grap!!
Oud 08-05-2004, 11:47
Redhair
Redhair is offline
aan de ene kant wil ik nog wel contact met haar, maar ik doe het niet. weet niet als ze wat ernstigs heeft of ik haar dan zou moeten geloven. ik voel me alleen best lullig dat ik dr laat stikken terwijl ze nou juist eerlijk is, want dan word ze dus niet voor dr eerlijkheid beloond, maar voor de leugens, want dan krijgt ze aandacht. Daar baal ik behoorlijk van. ik ben bang dat ze nu juist nogmeer gaat liegen
Oud 08-05-2004, 12:09
Milos
Milos is offline
Dat liegen doet een vroegere vriendin van mij ook helaas. Tsja volgens mij komt het wel redelijk vaak voor ja. Erg maar helaas.
Reageren

Regels voor berichten