Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2004, 23:25
naam onbekend
naam onbekend is offline
Naar aanleiding van het 4 mei-topic stel ik deze vragen aan jullie:

Hoeveel coupletten van het Wilhelmus ken jij uit je hoofd? Welke coupletten? En waar heb je ze geleerd?

Ik ken het eerste en het zesde couplet uit mijn hoofd, en ik heb ze geleerd op de basisschool.
Oud 05-05-2004, 23:27
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Het eerste couplet ken ik. Mensen die het 1e couplet van het Wilhelmus niet kennen vind ik maar dom.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:35
Remqo
Remqo is offline
ik kom niet verder dan de eerste 3 zinnen
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:36
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 00:27 :
Het eerste couplet ken ik. Mensen die het 1e couplet van het Wilhelmus niet kennen vind ik maar dom.

Mensen die mensen die het eerste couplet van het Wilhelmus niet kennen meteen dom vinden vind ik maar dom.
Oud 05-05-2004, 23:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Remqo schreef op 06-05-2004 @ 00:35 :
ik kom niet verder dan de eerste 3 zinnen

Wilhelmus van Nassaue
Ben ik van Duitse bloed
Den vaderland getrouwe
Blijf ik tot in den dood
Een prins van Oranje
Ben ik vrij onverveerd
Den koning van Hispanje
Heb ik altijd geëerd
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:37
Verwijderd
Het hele 1e complet, maar verder kom ik niet. Ik kon een paar jaar geleden nog wel het 2e couplet, maar dat is weggeëbd uit m'n geheugen zegmaar.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:38
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 06-05-2004 @ 00:36 :
Waarom ? Iédereen kan op 100 verschillende manieren het 1e couplet (van de 15!!) van óns nationale volkslied achterhalen. Wie dát dan niet kent vind IK dan inderdaad DOM. Wordt dat trouwens niet op school geleerd?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:39
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 00:38 :
Waarom ? Iédereen kan op 100 verschillende manieren het 1e couplet (van de 15!!) van óns nationale volkslied achterhalen. Wie dát dan niet kent vind IK dan inderdaad DOM. Wordt dat trouwens niet op school geleerd?
Ik kan me niet herinneren dat ik het Wilhelmus op school heb geleerd...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:39
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 00:38 :
Waarom zou dat dom zijn? Het getuigt misschien van desinteresse, maar dan hoeft het toch nog niet dom te zijn? Niet iedereen is een volksliedfreak zoals jij.
Oud 05-05-2004, 23:42
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 06-05-2004 @ 00:39 :
Waarom zou dat dom zijn? Het getuigt misschien van desinteresse, maar dan hoeft het toch nog niet dom te zijn? Niet iedereen is een volksliedfreak zoals jij.
Nou, ik vind eerlijk gezegd dat je als Nederlander toch wel minstens de eerste regels van het volkslied moet kennen...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 06-05-2004 @ 00:39 :
Ik ben helemaal geen volksliedfreak. Ik vind dat het gewoon van een soort respect getuigt als je het eerste couplet van je eigen volkslied kent. Ik bedoel: het is niet zomaar het eerste het beste lied...
Met citaat reageren
PV
PV is offline
1, en dat is wel genoeg.
Met citaat reageren
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sylph schreef op 06-05-2004 @ 00:42 :
Nou, ik vind eerlijk gezegd dat je als Nederlander toch wel minstens de eerste regels van het volkslied moet kennen...
Kijk, dat vind ik dus ook. Maar ja, dan vinden mensen je weer nationalistisch en dat mag niet...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:45
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 00:44 :
Ik ben helemaal geen volksliedfreak. Ik vind dat het gewoon van een soort respect getuigt als je het eerste couplet van je eigen volkslied kent. Ik bedoel: het is niet zomaar het eerste het beste lied...
Dat ben ik wel met je eens, maar dat 'dom' stuitte mij nogal tegen de borst.
Oud 05-05-2004, 23:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 06-05-2004 @ 00:45 :
Dat ben ik wel met je eens, maar dat 'dom' stuitte mij nogal tegen de borst.
Nou, van iemand van onze leeftijd mag je toch wel verwachten dat ze het Wilhelmus kennen. Net zoals ik van iemand van onze leeftijd een degelijke algemene ontwikkeling en enige geschiedkundige kennis verwacht van enkele bekend veronderstelde zaken. Helaas word ik daarin nog vaak teleurgesteld. Dat soort mensen vind ik dan 'dom' ja.

Laatst gewijzigd op 05-05-2004 om 23:54.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:49
Briseïs
Briseïs is offline
Ik ken de eerste 4 regels, en als ik even nadenk herinner ik me de volgende 4 ook wel. Maar dat was het.
Verwijderd
uit principe ken ik geen volksliederen uit mijn hoofd
Met citaat reageren
VirginVampiress
VirginVampiress is offline
1.

Maar die ken ik dan wel helemaal
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:50
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 06-05-2004 @ 00:49 :
@ MarkB: zie je? het hoeft niet van domheid te getuigen.
Oud 05-05-2004, 23:53
Boogie
Boogie is offline
Eén.
Oud 05-05-2004, 23:54
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 06-05-2004 @ 00:50 :
@ MarkB: zie je? het hoeft niet van domheid te getuigen.
Oke oke, niet alleen domheid. Ook respectloosheid, onwetendheid en onnozelheid.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:59
Balance
Balance is offline
Ik ken het wel (het eerste couplet), maar vind het grote onzin.
Oud 05-05-2004, 23:59
waaromniet?
waaromniet? is offline
1
Oud 06-05-2004, 00:00
AFCA
AFCA is offline
Ik ken het eerste couplet van het wilhelmus uit mijn hoofd maar dat vind ik niet meer als normaal als nederlander zijnde.
Wat een onzin trouwens als ze zeggen dat als je het wilhelmus kent dat je dan weer nationalistisch bent.... het is toch gewoon normaal als je nederlander bent dat je dan het volkslied kent...
Oud 06-05-2004, 00:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 00:54 :
Leg uit?
Oud 06-05-2004, 00:08
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 00:54 :
mwa ik weet het niet wie er nu precies respectloos is, jij hebt je voorgebakken nationalistische meninkje al klaar liggen, zonder dat je me vraagt waarom ik liever geen volslied uit mijn hoofd ken, over onnozelheidheid en domheid gesproken.....

overigens wil ik hiermee niet beweren dat nationalisme op dit niveau verkeerd is
Met citaat reageren
Verwijderd
17.
Met citaat reageren
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-05-2004 @ 01:00 :
Leg uit?
Ik vind het niet meer dan normaal dat je als inwoner van nederland tenminste het eerste couplet kent van het Wilhelmus. Willem van Oranje heeft nl. veel betekend voor Nederland. Het lied gaat dus ook over een historisch deel van Nederland. Dat iemand zoiets "onzin" vindt, vind ik naiëf, onverschillig en enigzins respectloos.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 06-05-2004 @ 01:08 :
mwa ik weet het niet wie er nu precies respectloos is, jij hebt je voorgebakken nationalistische meninkje al klaar liggen, zonder dat je me vraagt waarom ik liever geen volslied uit mijn hoofd ken, over onnozelheidheid en domheid gesproken.....
KIJK (AFCH)!!! Daar heb je het alweer: vind jij dat je het Wilhelmus moet kennen, ben je weer nationalistisch en ben je weer niet goed bezig! Mensen, ik heb deze discussie al eens gevoerd en ik ben niet bereid die te herhalen, dank U.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:11
Balance
Balance is offline
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 01:08 :
Ik vind het niet meer dan normaal dat je als inwoner van nederland tenminste het eerste couplet kent van het Wilhelmus. Willem van Oranje heeft nl. veel betekend voor Nederland. Het lied gaat dus ook over een historisch deel van Nederland. Dat iemand zoiets "onzin" vindt, vind ik naiëf, onverschillig en enigzins respectloos.
Aha. Dus als je dat lied niet kent (of tenminste het eerste couplet) dan heb je geen respect voor wat Willem van Oranje heeft betekend voor Nederland.
Dat kan niet op andere manieren dan met een lied...?
Oud 06-05-2004, 00:11
Verwijderd
Voor de nationalisten onder ons: 'Ben ik van Duitschen bloed' is niet het eerste couplet.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:13
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 01:10 :
KIJK (AFCH)!!! Daar heb je het alweer: vind jij dat je het Wilhelmus moet kennen, ben je weer nationalistisch en ben je weer niet goed bezig! Mensen, ik heb deze discussie al eens gevoerd en ik ben niet bereid die te herhalen, dank U.
nee hoeft ook niet...Stil maar, maar je moet me dan wel helemaal quoten, neem dan ook mijn laatste regel mee.......
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:13
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-05-2004 @ 01:11 :
Aha. Dus als je dat lied niet kent (of tenminste het eerste couplet) dan heb je geen respect voor wat Willem van Oranje heeft betekend voor Nederland.
Dat kan niet op andere manieren dan met een lied...?
Natuurlijk kan dat op andere manieren dan met een lied. Maar het heeft alleen zoiets demonstartiefs, dat van: "Ik vind dat lied onzin". Dat heeft echt zo'n 'ow-kijk-mij-eens-stoer-zijn-want-ik-zet-mij-af-tegen-de-rest' mentaliteit. Tenminste, zo komt dat op mij over. Het komt ook ongeinteresseerd op mij over.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:14
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 06-05-2004 @ 00:49 :
welk principe is dat dan? ben je een hells angel? heb je een eigen staat uitgeroepen? maak je geen gebruik van collectieve goederen?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:14
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 06-05-2004 @ 01:13 :
nee hoeft ook niet...Stil maar, maar je moet me dan wel helemaal quoten, neem dan ook mijn laatste regel mee.......
Ik héb je helemaal gequote, maar als jij je bericht naderhand aan gaat passen.. ja, dan blijven we bezig...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:16
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2004 @ 01:11 :
Voor de nationalisten onder ons: 'Ben ik van Duitschen bloed' is niet het eerste couplet.
Jawel hoor. De eerste letters van de 15 coupletten vormen W-I-L-L-E-M V-A-N N-A-S-SU

Het couplet met 'Ben ik van Duitschen bloed' is het enige couplet dat met een W begint (de W van Wilhelmus); het eerste.
Oud 06-05-2004, 00:17
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 06-05-2004 @ 01:16 :
Jawel hoor. De eerste letters van de 15 coupletten vormen W-I-L-L-E-M V-A-N N-A-S-SU

Het couplet met 'Ben ik van Duitschen bloed' is het enige couplet dat met een W begint (de W van Wilhelmus); het eerste.
Anders verneuk je ook ff mijn gein
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:18
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2004 @ 01:17 :
Anders verneuk je ook ff mijn gein
Oud 06-05-2004, 00:19
Verwijderd
Trouwens, ik 0wn jullie gewoon hard met mijn zilveren jubileum editie van het Nederlands Volkslied boekje, dat zo oud is dat het onder de spinnenwebben zit.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:19
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2004 @ 01:19 :
Trouwens, ik 0wn jullie gewoon hard met mijn zilveren jubileum editie van het Nederlands Volkslied boekje, dat zo oud is dat het onder de spinnenwebben zit.
Wilhelmus van Nass0wned!

En daar dan een plaatje bij van Balthasar Gerards die Willem van Oranje net heeft neergeschoten
Oud 06-05-2004, 00:21
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 00:44 :
Kijk, dat vind ik dus ook. Maar ja, dan vinden mensen je weer nationalistisch en dat mag niet...
Nee, dat is gewoon algemene ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:23
Verwijderd

Sidder en beef
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:26
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2004 @ 01:23 :
[afbeelding]

Sidder en beef
en bedankt, monitor van mijn tafel gesidderd en gebeeft
Met citaat reageren
Verwijderd
haha. sidder en beef voor de 0wnage van willem van oranje gij ongelovige!

ofzo.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2004 @ 01:23 :
[afbeelding]

Sidder en beef
De opperste stoerheid!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:28
Verwijderd
fuck gek. dat ding is al generaties lang in de familie en nog steeds 0wnt het
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:29
Balance
Balance is offline
Citaat:
MarkB schreef op 06-05-2004 @ 01:13 :
Natuurlijk kan dat op andere manieren dan met een lied. Maar het heeft alleen zoiets demonstartiefs, dat van: "Ik vind dat lied onzin". Dat heeft echt zo'n 'ow-kijk-mij-eens-stoer-zijn-want-ik-zet-mij-af-tegen-de-rest' mentaliteit. Tenminste, zo komt dat op mij over. Het komt ook ongeinteresseerd op mij over.
Dan komt dat verkeerd op je over. Of nou ja, misschien ook wel een beetje demonstratief tegen het feit dat één lied meteen je respect voor het vaderland zou moeten tonen. Laat dat liever uit je mentaliteit blijken dan uit je zangvermogen.
Bovendien kent bijna iedereen (inclusief jij en ik, las ik) alleen maar het eerste couplet. Nou nou, wat een respect dan. Men wil blijkbaar respectvol overkomen, maar is nog te lui om de rest van het lied uit het hoofd te leren 'voor het vaderland'. Dan kun je er net zo goed geen een kennen naar mijn mening..
Oud 06-05-2004, 00:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-05-2004 @ 01:29 :
Dan komt dat verkeerd op je over. Of nou ja, misschien ook wel een beetje demonstratief tegen het feit dat één lied meteen je respect voor het vaderland zou moeten tonen. Laat dat liever uit je mentaliteit blijken dan uit je zangvermogen.
Bovendien kent bijna iedereen (inclusief jij en ik, las ik) alleen maar het eerste couplet. Nou nou, wat een respect dan. Men wil blijkbaar respectvol overkomen, maar is nog te lui om de rest van het lied uit het hoofd te leren 'voor het vaderland'. Dan kun je er net zo goed geen een kennen naar mijn mening..
Ik snap je punt helemaal en in zekere zin heb je ook wel weer gelijk. Inderdaad is je mentalitiet belangrijker dan je zangvermogen, maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten. En misschien is het inderdaad wel lui om alleen het eerste couplet te kennen. Maar vijftien(!!) is wel erg veel, he. En dan zouden de wedstrijden van het Nederlands elftal gigantisch uitlopen, als we ze alle 15 moesten doen. Laten we het er maar op houden dat het verkeerd op mij is overgekomen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:34
Verwijderd
Het eerste couplet ken ik helemaal, op een paar zinsdelen na.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 00:34
mmmm
mmmm is offline
Volgens mij alleen het eerste.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten