Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2004, 14:35
tandenborstel
tandenborstel is offline
Ik ben mn biochemie tentamen aan het leren en een aantal dingen zijn me niet helemaal duidelijk

- bij het zuiveren van eiwitten kan je "uitzouten"; bij een voor elk eiwit karakteristieke zoutconcentratie precipiteerd het. Maar hoe komt dit? Maakt het uit welk zout het is? Vaak wordt ammoniumsulfaat gebruikt lees ik. Waarom slaat het eiwit neer?
Heeft dit toevallig met het iso-electrisch punt te maken?

- anti-lichaampjes/anti-bodies worden door het lichaam gemaakt als reactie op een anti-gen/lichaamsvreemde stof/eiwit.
Maar wat zijn precies mono-clonale antibodies? Dit wordt echt heel vaag uitgelegd in mn boek. Er staat alleen een plaatje waarin ze hybride cellen maken uit milt cellen van een muis + myeloma/tumorcellen. Dan spuiten ze het in, in een muis en die muis krijgt tumors en gaat anti-lichaampjes aanmaken tegen de ingespoten cellen.
Maar het wordt me niet duidelijk want monoklonale antibodies precies zijn en waarvoor ze nuttig zijn?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2004, 19:21
sdekivit
sdekivit is offline
monoklonale antistof:

antigeenspecifieke B-lymfocyten (van muizen of ratten die gemaakt worden tegen menselijk weefsel) worden gefuseerd met tumorcellen (ongeremd delende cellen). Hierna wordt de gefuseerde cel (celhybride) geisoleerd. Doordat deze cel zich eindeloos kan delen ontstaan er klonen van deze cel die ook dezelfde specifieke antistoffen produceren als de moedercel. De antistoffen die geproduceerd worden heten dan monoklonale antistoffen.

Deze cellen worden dus in een tumor gespoten, zodat de tumor van binnenuit wordt bestreden, omdat anders ook gezond weefsel wordt aangetast.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 19:30
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Volgens mij kun je neerslaande stoffen in binas tabel 45 opzoeken.
En volgens mij heeft dat uitzouten idd met het iep te maken van een eiwit, maar volgens mij ook met de molmassa en de lengte (het vak eiwitten is voor mij ook al weer een jaar geleden).
Hoe zwaarder een eiwit, hoe minder snel het door een kolom kan lopen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 21:26
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Dit staat in mn reader over uitzouten, weet niet of je er wat aan hebt, maar hier heb je het:

Uitzouten.
De belangrijkste factor hierbij is dat door de hoge zoutconcentratie de watermantel wordt weggetrokken die eiwitten beschermt tegen uitvlokken. Eiwitten zijn namelijk hydrofiele celloiden, waarbij de stabilisatie tegen uitvlokken tot stand komt door de watermantel en de lading. De hoge zoutconcentratie zal daarnaast de ladingen afschermen en dus ook deze stabilisatie-factor verzwakken.

Zouten die hiervoor zeer geschikt zijn, zijn de sulfaten door hun hoge oplosbaarheid, met name (NH4)2 SO4

De voordelen van (NH4)2 SO4 zijn hoge oplosbaarheid; veroorzaakt meestal geen denaturatie; weinig invloed op de pH; bevat het 2- geladen SO4 2- ion waardoor een hoge I wordt vergkregen; en het is goedkoop.

Nu heb ik eigenlijk geen idee waar die I voor staat
Oud 10-05-2004, 07:01
tandenborstel
tandenborstel is offline
Hmmm isoelectrisch punt schrijf je wel als pI, maar daar zou ik niet echt de logica van inzien..
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 16:36
Periodiek
Periodiek is offline
De p uit pH en pI staat voor potentia, wat op zijn beurt weer exponent kan betekenen. Maybe hebben we daar iets aan?
Oud 10-05-2004, 17:13
tandenborstel
tandenborstel is offline
Tjah ik weet wel wat ze betekenen..

pH = - Log [H3O+] / [H3O+] = 10^-pH

en pI is gewoon karakteristieke pH waarde waarbij eiwit precipiteerd.

Maar pI mbt tot uitzouten is me toch niet duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 17:25
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Heb het gevraagd vandaag, het is de ionsterkte.
Oud 11-05-2004, 18:29
tandenborstel
tandenborstel is offline
Dank je wel!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 18:52
MieX
MieX is offline
Citaat:
tandenborstel schreef op 10-05-2004 @ 18:13 :
Tjah ik weet wel wat ze betekenen..

pH = - Log [H3O+] / [H3O+] = 10^-pH

en pI is gewoon karakteristieke pH waarde waarbij eiwit precipiteerd.

Maar pI mbt tot uitzouten is me toch niet duidelijk.
Volgens mij is de pI vergelijkbaar met de pKa waarde van een stof, rond dat punt verandert de lading van een stof, afhankelijk van het zuur of basisch zijn van de stof slaat deze neer als de pH 1-2 eenheden boven of onder dit punt komt omdat de stof dan ongeladen is.
Reageren

Regels voor berichten