Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2004, 16:03
Slimwizard
Slimwizard is offline
Je moet 1 extra vak in je lijst hebben toch? ja dus.
Maar ik heb twee extra vakken biologie en frans 2.
Ik vroeg me af als je 1 extra vak slecht hebt gemaakt, kan je dan eentje na je examens laten vallen?

Hiermee bedoel ik met name frans 2. zou ik frans 2 kunnen laten vallen als ik frans 2 examen slecht heb gemaakt, dus dat de schoolexamens cijfers gelden voor frans 2 , als frans1 kan laten realiseren en dan dat er in je cijfer lijst de gemiddelde cijfer van frans 2 van je schoolexams als frans 1 laat gelden?

Beetje verwarrend als ik het zo terug lees maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is!

alvast bedankt

(Natuurlijk maak je geen frans 1 schoolexamen voor als je frans 2 hebt)
Advertentie
Oud 14-05-2004, 16:35
ironflower
ironflower is offline
Volgens mij kan dat niet.

Bij ons op school moesten de mensen (vooral degene met lotingen) berekenen of ze met hun frans2/duits2 etc etc lager zouden staan, dan wanneer ze het zouden laten vallen, en dus hun frans1/duits1 mee laten tellen.

Dit moesten ze doorgeven, voordat de examenpunten naar de inspectie worden gestuurd.

Volgens mij kan je dus niet na je examen nog dingen gaan veranderen, zou wel erg makkelijk zijn.
Ow, ik heb het niet zo goed gemaakt...laat ik frans 1 dan maar mee tellen.

(je kan wel extra bijvakken laten vallen, maar met frans1/2 etc zit het geloof ik anders)

Ik zou even naar je decaan/afdelingshoofd gaan, die weet wel hoe het precies zit.
Oud 14-05-2004, 16:56
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Je kunt het achteraf als het slecht gemaakt hebt niet meer laten vallen, dat moet je beslissen voordat je aan je centraal begint.
Tenminste, zo is het bij mij op school maar ik denk dat dat voor iedereen geldt.
Oud 14-05-2004, 17:38
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Het is zo geregeld dat die dan niet mee kan laten tellen voor je uitslag (dus het hele vak telt gewoon niet mee). Ook als je het niet laat meetellen kan je er wel voor kiezen om het op je eindlijst te zetten. Zo staat het in mijn examenregels. Overigens weet ik niet of dat ook telt voor frans1,2 (aangezien frans 1 verplicht is).
Oud 14-05-2004, 17:45
S@nne :)
S@nne :) is offline
Nou, ik weet niet hoe het met de talen zit enzo...
Maar ik kan M&O wel laten vallen na mijn examen als ik het slecht gemaakt heb!
Ik heb ook biologie 1 gekozen als bijvak en daarnaast dus nog M&O. Ik heb al mijn uren volgemaakt... dus om de uren kan het niet gaan.

Suc6 allemaal!
Oud 14-05-2004, 17:49
never mind
never mind is offline
bij ons op school wel hoor...

mocht je gezakt zijn door één extra keuze vak (ik heb 3 keuzevakken, waarvan ik er eentje al voldoende afgerond heb) mag je dat vak na het examen bij ons gewoon laten vallen..
Ik heb het nog gevraagt gister...

het is ook zo dat je na je examen kan beslissen of je bio1 of bio2 laat meetellen. Dan lijkt het me ook geen probleem met frans...
Oud 14-05-2004, 18:08
Verwijderd
Hier is het zelfs zo dat je geen extra vak(ken) in je profiel hoeft te hebben en mag je dus je extra vak(ken) na het CE te laten vallen.

Laatst gewijzigd op 14-05-2004 om 19:05.
Oud 14-05-2004, 18:57
never mind
never mind is offline
Citaat:
Schwarzkopf schreef op 14-05-2004 @ 19:08 :
Hier is het zelfs zo dat je geen extra vak(ken) in je profiel hoeft te hebben en mag je dus, je extra vak(ken) na het CE kan laten vallen.
zo is het mij wel uitgelegd ja...

Ze noemde het een 'luxepositie' om meer dan één keuzevak te hebben
Oud 14-05-2004, 20:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je het schoolexamen Frans 1 niet gemaakt hebt dan kan je Frans 2 niet laten vallen omdat je dan geen cijfer meer overhoudt voor Frans. Bij ons mogen de leerlingen met Frans 2 (en Duits 2 natuurlijk ook) kiezen of ze het schoolexamen Frans 1 (Duits 1) maken.

Ik heb zelf scheikunde 2 en dat mag ik na mijn examen ook niet meer laten vallen omdat ik geen examen in scheikunde 1 heb gedaan terwijl ik wel nog een ander vak in mijn vrije deel heb (m&o, dat mag ik daarna dus wel nog laten vallen).
Oud 14-05-2004, 20:35
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
Ygdrassil schreef op 14-05-2004 @ 17:56 :
Je kunt het achteraf als het slecht gemaakt hebt niet meer laten vallen, dat moet je beslissen voordat je aan je centraal begint.
Tenminste, zo is het bij mij op school maar ik denk dat dat voor iedereen geldt.
oh ik dacht dat je na je CE ook kon laten vallen...maar ik weet het niet , hooor!
we hebben niks daarover gehoord!
Oud 14-05-2004, 22:03
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
~some1-nice~ schreef op 14-05-2004 @ 21:35 :
oh ik dacht dat je na je CE ook kon laten vallen...maar ik weet het niet , hooor!
we hebben niks daarover gehoord!
wij hebben het daar wel over gehad met onze afdelingsgeneraal.
Hij zei dat wanneer je 2 keuzenvakken hebt (in principe dus 1 teveel), en je zou zakken omdat je bij 1 van die 2 een onvoldoende hebt, mag je besluiten dat ene vak ter plekke te laten vallen, waardoor die uitslag niet meetelt en je dus alsnog wel slaagt.
Ik weet alleen niet hoe het dan zit met een vermelding van het vak op je diploma, maar je kan dus wel na de uitslag nog laten vallen. (Als mn afdelingsgeneraal gelijk heeft in ieder geval... gaan we maar wel vanuit )
Oud 14-05-2004, 22:21
Nonaj
Nonaj is offline
wij moesten de schoolexamens van frans 1 en duits 1 gewoon maken, zodat we ook na het CE nog konden beslissen of we het wilden laten meetellen.

of alleen de uitslag dan niet meetelt en het wel op je diploma staat weet ik niet...ik heb het namelijk wel mee laten tellen (ook al stond ik op frans 1 en duits 1 een 9 en op duits 2 en frans 2 een 8).

Wij hadden het verplichte deel, het profieldeel en een vrij deel, en ik geloof dat je ten minste 1 vak in je vrije deel moest hebben. alles wat daar nog boven op kwam kon je laten vallen.
Oud 14-05-2004, 22:24
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 14-05-2004 @ 23:21 :
wij moesten de schoolexamens van frans 1 en duits 1 gewoon maken, zodat we ook na het CE nog konden beslissen of we het wilden laten meetellen.

of alleen de uitslag dan niet meetelt en het wel op je diploma staat weet ik niet...ik heb het namelijk wel mee laten tellen (ook al stond ik op frans 1 en duits 1 een 9 en op duits 2 en frans 2 een 8).

Wij hadden het verplichte deel, het profieldeel en een vrij deel, en ik geloof dat je ten minste 1 vak in je vrije deel moest hebben. alles wat daar nog boven op kwam kon je laten vallen.
doe je havo of vwo?

wij op het vwo moesten dui1 en fra1 doen, en die kunnen we niet laten vallen, ook niet later. Dus als je daar nu al 2 onvoldoendes voor staat op het vwo, moet je dus de rest voldoende maken....
Oud 14-05-2004, 22:25
Balance
Balance is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 14-05-2004 @ 23:03 :
Ik weet alleen niet hoe het dan zit met een vermelding van het vak op je diploma, maar je kan dus wel na de uitslag nog laten vallen. (Als mn afdelingsgeneraal gelijk heeft in ieder geval... gaan we maar wel vanuit )
dat vak komt dan, logischerwijze, niet op je diploma te staan.

En ik denk niet dat je frans2 kunt laten vallen frans1 over kunt houden. Zoals je al zegt: je hebt niet dezelfde schoolexamens gemaakt, dus het lijkt me sterk als je dan nog het frans2 gedeelte weg kan laten vallen.
Hebben jullie geen centrale herkansing van de vakken als anw, ma1, frans1, duits1 etc?
Wij namelijk wel en daarin kun je een heel vak in één keer herkansen: een herexamen dus. Daarbij zou je dus frans1 kunnen herkansen en kijken wat je ervoor haalt. Maar ik neem aan dat je daar inmiddels al te laat voor bent..
Oud 14-05-2004, 22:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 14-05-2004 @ 23:25 :
Wij namelijk wel en daarin kun je een heel vak in één keer herkansen: een herexamen dus. Daarbij zou je dus frans1 kunnen herkansen en kijken wat je ervoor haalt. Maar ik neem aan dat je daar inmiddels al te laat voor bent..
De gewone herkansingen moeten nu voorbij zijn want het Schoolexamen moet uiterlijk tien dagen voor de aanvang van het Centraal Examen zijn afgesloten en het CE begint maandag dus dat lukt niet meer. Met het herexamen straks in juni mag je alleen een CE-vak herkansen dus niet Frans 1.
Oud 14-05-2004, 22:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-05-2004 @ 23:29 :
De gewone herkansingen moeten nu voorbij zijn want het Schoolexamen moet uiterlijk tien dagen voor de aanvang van het Centraal Examen zijn afgesloten en het CE begint maandag dus dat lukt niet meer. Met het herexamen straks in juni mag je alleen een CE-vak herkansen dus niet Frans 1.
Ja, dat vermoeden had ik al (dat die herexamens al zijn geweest).
Op onze school waren ze afgelopen maandag en dat blijkt (gezien jouw reactie) dus de uiterste dag dat het mocht.
Helaas, dan zit er niks anders op dan frans2 toch maken vrees ik.

@TS: wat sta je voor frans dan?
Oud 15-05-2004, 00:15
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 14-05-2004 @ 23:24 :
doe je havo of vwo?

wij op het vwo moesten dui1 en fra1 doen, en die kunnen we niet laten vallen, ook niet later. Dus als je daar nu al 2 onvoldoendes voor staat op het vwo, moet je dus de rest voldoende maken....
ik deed vwo

(dit is ook het vwo forum)

omdat du2 en fa2 in mijn vrije deel zaten zou ik dat kunnen laten vallen.ik moest du1 en fa1 ook wel gewoon volgen, ook toetsen maken. du2 en fa2 zaten immers niet in mijn profiel, zodat ik kon kiezen of ik het wilde laten vallen of mee wilde laten tellen.ik moest de du1 en fa1 toetsen gewoon maken omdat ze anders geen cijfers hadden als ik fa2 en du2 wilde laten vallen.
Oud 15-05-2004, 08:04
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 15-05-2004 @ 01:15 :
ik deed vwo

(dit is ook het vwo forum)

omdat du2 en fa2 in mijn vrije deel zaten zou ik dat kunnen laten vallen.ik moest du1 en fa1 ook wel gewoon volgen, ook toetsen maken. du2 en fa2 zaten immers niet in mijn profiel, zodat ik kon kiezen of ik het wilde laten vallen of mee wilde laten tellen.ik moest de du1 en fa1 toetsen gewoon maken omdat ze anders geen cijfers hadden als ik fa2 en du2 wilde laten vallen.
ow zooooo sorry dan begreep ik je verkeerd.
Op de havo was het dacht ik zo dat ze OF dui1 OF fra1 moesten volgen....

sorry voor het ongemak
Oud 15-05-2004, 21:03
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 14-05-2004 @ 23:03 :
wij hebben het daar wel over gehad met onze afdelingsgeneraal.
Hij zei dat wanneer je 2 keuzenvakken hebt (in principe dus 1 teveel), en je zou zakken omdat je bij 1 van die 2 een onvoldoende hebt, mag je besluiten dat ene vak ter plekke te laten vallen, waardoor die uitslag niet meetelt en je dus alsnog wel slaagt.
oh hoop dat het zo is!!

in mijn vrije deel heb ik Fa1,2 and Du2! dus eigenlijk 3 extra vakken....en ik doen Natuur en Gezondheid..!
Oud 16-05-2004, 09:57
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
~some1-nice~ schreef op 15-05-2004 @ 22:03 :
oh hoop dat het zo is!!

in mijn vrije deel heb ik Fa1,2 and Du2! dus eigenlijk 3 extra vakken....en ik doen Natuur en Gezondheid..!
fra 1,2? Frans 1 heb je toch sowieso al? ik dacht dat alleen frans 2 en duits 2 keuzevakken waren..
Oud 16-05-2004, 10:01
Verwijderd
Je hoeft maar één keuzevak voldoende af te sluiten. Als je de andere slecht gemaakt hebt mag je die nog na de examens laten vallen

Ik heb dat ook. Informatica heb ik al afgesloten met een 8, met Natuurkunde zou ik nog weleens een onvoldoende kunnen halen. Als dat gebeurt laat ik het vallen.
Oud 16-05-2004, 11:21
indigo
indigo is offline
Bij mij kan het wel (ik heb dui2 en fra2 extra), maar dan moet je wel je frans1 én je frans2 cijfer op laten sturen naar de inspectie. En daar is het nu al te laat voor...
Oud 16-05-2004, 11:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
~Chenoa~ schreef op 16-05-2004 @ 12:21 :
Bij mij kan het wel (ik heb dui2 en fra2 extra), maar dan moet je wel je frans1 én je frans2 cijfer op laten sturen naar de inspectie. En daar is het nu al te laat voor...
Maar ik heb bijvoorbeeld helemaal geen frans 1 en duits 1 cijfer.
Heb een aantal SE-toetsen van het 1-gedeelte nooit gemaakt: die wogen voor de mensen met het 2-gedeelte niet mee..
Hoe bepalen ze dan je frans1 of duits1 cijfer of is het dan gewoon niet mogelijk?
Oud 16-05-2004, 11:28
Balance
Balance is offline
Ik vraag me trouwens af hoe het met wiskunde A1,2 zit...
Weet iemand dat?
Kun je het A2 gedeelte nog weg laten schrijven zodat A1 overblijft?
Oud 16-05-2004, 14:04
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
~Chenoa~ schreef op 16-05-2004 @ 12:21 :
dat klopt niet helemaal, toen ik vanmorgen bezig was met het uitzoeke n van wat wel/niet mag met GRM, kwam ik ook tegen dat ze alle SE cijfers uiterlijk 21 mei nog mogen insturen. Dus waarschijnlijk heeft je school nu alles al wel opgestuurd, maar eventuele wijzigingen mogen ze nog wel doorgeven denk ik ..
Advertentie
Oud 16-05-2004, 14:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 16-05-2004 @ 15:04 :
dat klopt niet helemaal, toen ik vanmorgen bezig was met het uitzoeke n van wat wel/niet mag met GRM, kwam ik ook tegen dat ze alle SE cijfers uiterlijk 21 mei nog mogen insturen. Dus waarschijnlijk heeft je school nu alles al wel opgestuurd, maar eventuele wijzigingen mogen ze nog wel doorgeven denk ik ..
nee, absoluut niet.
Alles wat eenmaal bij de inspectie ligt kan niet meer worden teruggevraagd/veranderd.
Ook al is het nog geen 21 mei. Opgestuurd is opgestuurd en daar is echt niks meer aan te doen.
Oud 16-05-2004, 14:14
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-05-2004 @ 15:08 :
nee, absoluut niet.
Alles wat eenmaal bij de inspectie ligt kan niet meer worden teruggevraagd/veranderd.
Ook al is het nog geen 21 mei. Opgestuurd is opgestuurd en daar is echt niks meer aan te doen.
das wel verrot dan.... stelletje ambtenaren ik weet dat ze het bij mij op school nog moeten opsturen, omdat er veel gedoe was met cijfers die niet klopten..... dus je misschien kan ~Chenoa~ het nog op school proberen

Laatst gewijzigd op 16-05-2004 om 19:19.
Oud 16-05-2004, 14:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 16-05-2004 @ 15:14 :
das wel verrot dan.... stelletje ambtenaren ik weet dat ze het bij mij op school nog moeten opsturen, omdat er veel gedoe was met cijfers die niet klopten..... dus je misschien kan ~Chenoa~ het nog op school proberen
Bij ons worden ze morgen opgestuurd, maar bijna iedereen heeft al een formulier getekend waarmee je hebt gezegd dat het je officiele cijfers zijn en dat ze dus opgestuurd mogen worden.

En de is een smiley die betekent dat je het sarcastisch bedoelt. Als je zo'n smiley gebruikt komt je post dus niet zo aardig over.
Oud 16-05-2004, 15:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-05-2004 @ 12:28 :
Ik vraag me trouwens af hoe het met wiskunde A1,2 zit...
Weet iemand dat?
Kun je het A2 gedeelte nog weg laten schrijven zodat A1 overblijft?
Wiskunde A1,2 is een ander (apart) examen dan wiskunde A1 toch? Als dat zo is dan geldt denk ik hetzelfde wat ook bij scheikunde1,2 geldt en dan kan je het na je examen NIET meer laten vallen omdat je dan dat wiskunde A1 examen had moeten maken. Je moet dus voor je examen beslissen of je het wilt houden of niet.
Oud 16-05-2004, 15:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-05-2004 @ 16:07 :
Wiskunde A1,2 is een ander (apart) examen dan wiskunde A1 toch? Als dat zo is dan geldt denk ik hetzelfde wat ook bij scheikunde1,2 geldt en dan kan je het na je examen NIET meer laten vallen omdat je dan dat wiskunde A1 examen had moeten maken. Je moet dus voor je examen beslissen of je het wilt houden of niet.
En het A2 gedeelte hoort officieel in je profieldeel he (ook bij C&M)?
Je kan niet zeggen 'ik heb A2 al in m'n vrije deel dus ik laat een ander vak uit m'n vrije deel vallen'?

Wel jammer, want dan kan ik niks meer laten vallen. Ik heb maatschappijleer2 en wiskunde a2, maar wiskunde hoort dan dus bij m'n profieldeel en er blijft maar 1 vrij vak over..
Oud 16-05-2004, 15:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-05-2004 @ 16:10 :
En het A2 gedeelte hoort officieel in je profieldeel he (ook bij C&M)?
Je kan niet zeggen 'ik heb A2 al in m'n vrije deel dus ik laat een ander vak uit m'n vrije deel vallen'?

Wel jammer, want dan kan ik niks meer laten vallen. Ik heb maatschappijleer2 en wiskunde a2, maar wiskunde hoort dan dus bij m'n profieldeel en er blijft maar 1 vrij vak over..
Ik weet niet zeker of het dan bij je profieldeel hoort want ik heb bijvoorbeeld m&o en sk2 in mijn profieldeel maar als ik sk1,2 examen onvoldoende maak dan geldt dat volgens mij wel als onvoldoende in je profieldeel maar ik denk dat jij wel maatschappijleer 2 nog kan laten vallen want er is in mijn klas een meisje die alleen sk2 erbij heeft, geen ander vak in haar vrije deel dus zij heeft dan ook alleen dat nog over dus dan zou jij toch ook alleen wiskunde a2 over moeten kunnen houden of zie ik nou iets over het hoofd ofzo?
Oud 16-05-2004, 15:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-05-2004 @ 16:32 :
Ik weet niet zeker of het dan bij je profieldeel hoort want ik heb bijvoorbeeld m&o en sk2 in mijn profieldeel maar als ik sk1,2 examen onvoldoende maak dan geldt dat volgens mij wel als onvoldoende in je profieldeel maar ik denk dat jij wel maatschappijleer 2 nog kan laten vallen want er is in mijn klas een meisje die alleen sk2 erbij heeft, geen ander vak in haar vrije deel dus zij heeft dan ook alleen dat nog over dus dan zou jij toch ook alleen wiskunde a2 over moeten kunnen houden of zie ik nou iets over het hoofd ofzo?
Ja, ik zat daar ook nog aan te denken.
Het zou best kunnen dat de onvoldoende meetelt voor je profieldeel (dat is sowieso waar), maar dat het vak zelf wel telt als 'een vak in je vrije deel'.
Maar heeft dat meisje met sk2 geen biologie1 of informatica ofzo? In ieder geval een vrij vak wat ze al eerder heeft afgerond?
Oud 16-05-2004, 15:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-05-2004 @ 16:45 :
Maar heeft dat meisje met sk2 geen biologie1 of informatica ofzo? In ieder geval een vrij vak wat ze al eerder heeft afgerond?
Tis een klasgenootje van mij en ze doet ook N&G, ze heeft in de vierde en in de vijfde nog wel economie 1 gevolgd maar dat ging zo slecht dat ze er mee gestopt is en toen was het enige vak wat ze nog bij kon kiezen sk2 omdat dat pas in de zesde begint maar ze heeft dus wel genoeg uren maar alleen sk2 als eindexamenvak.
Oud 16-05-2004, 19:20
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-05-2004 @ 15:41 :
Bij ons worden ze morgen opgestuurd, maar bijna iedereen heeft al een formulier getekend waarmee je hebt gezegd dat het je officiele cijfers zijn en dat ze dus opgestuurd mogen worden.

En de is een smiley die betekent dat je het sarcastisch bedoelt. Als je zo'n smiley gebruikt komt je post dus niet zo aardig over.
haha ow ik bedoelde m als een "hoopvol" smiley zegmaar.... absoluut niet sarcastisch! dus hijs dr uit
Advertentie

Regels voor berichten