Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Er worden hier eigenlijk drie aparte dingen uit de Relativiteitstheorieën genoemd:
* De vierde dimensie, is de tijd in de zogenaamde "wereld van Minkowski": Elke gebeurtenis in een bepaald referentielichaam (zeg maar: coördinatenstelsel) heeft de coördinaten x, y, en z. In deze 4-dimensionale wereld komt daar nog de tijd 't' bij om elke gebeurtenis een tijdsaanduiding te geven. Een ander woord voor 'gebeurtenis' is eigenlijk ook een 'ruimte-tijdcoördinaat'. *E=mc², zoals deze volgt uit de berekeningen aan de hand van de lorentztransformaties ( de tijd in een bewegend voorwerp gaat langzamer dan iemand buiten dit referentielichaam, de massa neemt de, de lengte wordt korter enzovoorts). Wordt (overigens nauwelijks) ter sprake gebracht in de Speciale Relativiteitstheorie. *Het uitdijen van het heelal is eigenlijk een conclusie uit de Algemene Relativiteitstheorie, en is niet echt 1, 2, 3 in verband te brengen met de beroemde formule formule van Einstein. Ik ga nog even op zoek naar een uitleg over de SRT op 5-VWO-niveau, het adres post ik hier later. Hoeaap |
![]() |
|
![]() |
Hallo,
Ik heb het adres gevonden: http://www.lorentz.leidenuniv.nl/vanbaal/relative.html Hier is ook een PDF-bestand te vinden, die vind ik persoonlijk mooier. Let wel: hier wordt alleen de Speciale relativiteitstheorie besproken. veel succes ermee, hoeaap |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat zou een niet constante light snelheid betekenen? Diary of Dreams | 22 | 10-12-2006 23:35 | |
Voor ongelovige, hoe zit deze wereld in elkaar? Upke | 99 | 30-12-2004 20:56 | |
Waar Stammen wij van af? :deel2: Energie | 179 | 14-07-2004 23:56 | |
de bijbel klopt niet Korsakoff | 122 | 21-10-2003 17:18 | |
Het 'einde' van de ruimte... Rabbi Daniel | 34 | 11-12-2002 14:36 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Tijdreizen... Hornyboy | 41 | 21-02-2002 18:09 |