Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2001, 20:48
wie kan mij uitleggen wat e=mc^2 met het ontstaan en de uitbreiding van het heelal te maken heeft ( vierde demensie )?
alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2001, 23:08
hoeaap
hoeaap is offline
jemigkremig dat kan ik hier zo even niet uit de doeken doen, maar in het boek "Einstein: mijn theorie: Over de speciale en algemene relativiteitstheorie" staat hier wel het een en ander over.

En op internet (bij de homepages van verschillende universiteiten) staan vaak hele pdf-bestanden met hele duidelijke uitleg hierover.

Ik wel eens ergens een hele goede gezien, als ik het adres heb weten te achterhalen dan post ik dat hier wel.

groeten,

hoeaap
Met citaat reageren
Oud 24-07-2001, 13:34
Markieman
Markieman is offline
Citaat:
nieuwsgierige schreef:
wie kan mij uitleggen wat e=mc^2 met het ontstaan en de uitbreiding van het heelal te maken heeft ( vierde demensie )?
alvast bedankt
e=mc^2 : relativiteitstheorie van Einsteing

E (energie) = M (massa) * C (lichtsnelheid) ^ 2

Dit betekent dat de lichtsnelheid de maximum te bereinken snelheid in het heelal is...

Dat is de maximum te behalen energie en daar schijnt alles op gebaseerd te zijn
Oud 24-07-2001, 21:43
hoeaap
hoeaap is offline
Er worden hier eigenlijk drie aparte dingen uit de Relativiteitstheorieën genoemd:
* De vierde dimensie, is de tijd in de zogenaamde "wereld van Minkowski": Elke gebeurtenis in een bepaald referentielichaam (zeg maar: coördinatenstelsel) heeft de coördinaten x, y, en z. In deze 4-dimensionale wereld komt daar nog de tijd 't' bij om elke gebeurtenis een tijdsaanduiding te geven. Een ander woord voor 'gebeurtenis' is eigenlijk ook een 'ruimte-tijdcoördinaat'.

*E=mc², zoals deze volgt uit de berekeningen aan de hand van de lorentztransformaties ( de tijd in een bewegend voorwerp gaat langzamer dan iemand buiten dit referentielichaam, de massa neemt de, de lengte wordt korter enzovoorts). Wordt (overigens nauwelijks) ter sprake gebracht in de Speciale Relativiteitstheorie.

*Het uitdijen van het heelal is eigenlijk een conclusie uit de Algemene Relativiteitstheorie, en is niet echt 1, 2, 3 in verband te brengen met de beroemde formule formule van Einstein.

Ik ga nog even op zoek naar een uitleg over de SRT op 5-VWO-niveau, het adres post ik hier later.

Hoeaap
Met citaat reageren
Oud 24-07-2001, 21:52
hoeaap
hoeaap is offline
Hallo,

Ik heb het adres gevonden: http://www.lorentz.leidenuniv.nl/vanbaal/relative.html

Hier is ook een PDF-bestand te vinden, die vind ik persoonlijk mooier. Let wel: hier wordt alleen de Speciale relativiteitstheorie besproken.

veel succes ermee,

hoeaap

Met citaat reageren
Oud 02-08-2001, 23:59
duracelkonijntje
duracelkonijntje is offline
ik voel me dom
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten