Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 20:27
NeuroticFantasy
NeuroticFantasy is offline
ik val al een hele week rond 1 uur snachts in slaap ondanks ik toch moe ben .
volgens mij is het gewoon omdat ik in mijn hoofd blijf denken dat ik waarschijnlijk weer meer rond dat uur ga in slaap vallen
en dan is dat dus ook werkelijk zo ,
(of zou het met mijn matras o.i.d. te kunnen maken hebben?, dat denkt m'n moeder)

Maar wie heeft nu tips , trucs om in slaap te vallen ?

ik tel soms van 100 terug naar 1 maar veel helpen doet dat niet

....
alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 20:32
MieX
MieX is offline
ik heb hetzelfde probleem, alleen val ik niet op een bepaald tijdstip in slaap maar meestal pas 1-2 uur nadat ik in bed lig. Lezen, warme melk drinken of geen tv/computer 2uur voor ik ga slapen helpt allemaal niet bij mij..
Oud 27-05-2004, 20:45
Verwijderd
Sta een keer vroeger op, ga dan die avond eerder naar bed en sta weer vroeg op. Zo een tijdje doorgaan, dan raak je er aan gewend.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 20:45
Reynaert
Reynaert is offline
Wat ik wel eens doe, is het concentreren op één ding of nu juist proberen om aan helemaal niks te denken. Dat is enorm lastig maar ik kan me niet herinneren dat het niet gewerkt heeft.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Renard schreef op 27-05-2004 @ 21:45 :
Wat ik wel eens doe, is het concentreren op één ding of nu juist proberen om aan helemaal niks te denken. Dat is enorm lastig maar ik kan me niet herinneren dat het niet gewerkt heeft.
Oh ja, dat doe ik ook altijd; als ik niet kan slapen denk ik altijd aan een blauwe kubus, heel erg geconcentreerd. Dan na een tijdje gaat mijn hoofd met die kubus spelen... en dan moet je je aan die rare vlagen toegeven, val je zo in slaap.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 09:53
ekki
ekki is offline
het gaat erom dat je je op iets heel anders concentreert:

terugtellen... die cijfers die je krijgt in je hoofd op een bord schrijven, heel groot (en niet te snel) en dan weer uitvegen. zo doorgaan, niet te snel schrijven, misschien zelfs wat versieringen e.d.

proberen je ogen wijd open te houden. als je merkt dat ze dicht vallen, weer wijd open doen.

langzaam heel diep in- en uitademen. inademen door je neus, uitademen door je mond (niet te snel, gewoon zachtjes de lucht uit je longen laten lopen). steeds maar weer zo rustig in- en uitademen.

je lichaam 'voelen' waar die ligt, te beginnen bij je voeten. niet je voeten ofzo gaan bewegen, maar gewoon proberen te voelen waar en hoe je voeten liggen. en dan steeds een stukje naar boven met voelen (eerst tenen, dan de rug van je voet, dan hiel, enkels, kuiten, enz). weer niet te snel zijn hiermee, maar echt even voelen dat ze er zijn.

vaak dwalen je gedachten af: niet erg, gewoon weer doorgaan waar je mee bezig was.

meer weet ik ff niet . succes!

ps het helpt ook wel te denken: 'ach, dan slaap ik maar niet, jammer dan, komt morgen wel weer'. maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.
Oud 28-05-2004, 15:13
Roos
Roos is offline
(Schaapjes) tellen werkt niet zo goed als je denkt.
De beste manier om in slaap te vallen, is een voorstelling maken van een fantasie-landschap. Met mooie bergen, watervalletjes, bomen, wat jij maar mooi vindt.
Klinkt een beetje zweverig, maar het is wetenschappelijk onderzocht
Oud 28-05-2004, 22:08
squat
squat is offline
Vroeger had ik er ook wel last vast. Het kwam eigenlijk alleen omdat ik bang was dat ik weer zo laat in slaap zou vallen. Na een tijdje vind ik het niet meer zo belangrijk of ik vroeg of laat slaap en slaap ik binnen een paar minuutjes.

PS: rukken helpt!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 22:17
luchtballon
luchtballon is offline
Ik slaap ook altijd pas na minstens 1 uur in bed liggen.
Maar tellen helpt volgens mij niet.

Ik heb soms wel dat ik niet echte muziek echt 'hoor'. Daar moet ik me dan wel op concentreren en daar wordt ik heel rustig en gelukkig van. Alleen ik geloof dat niet zoveel mensen dat kunnen. Tenminste, mensen kijken mij altijd heel raar aan als ik dat vertel...
Ik ben gewoon te druk in mijn hoofd denk ik. Alles wat ekki zegt probeer ik ook wel eens, maar ik vind het dan vaak te saai en dan ga ik weer aan andere dingen denken. Behalve het goede ademen, dat doe ik wel bewust als ik niet kan slapen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 22:26
Jenifer
Jenifer is offline
Nee dat van 100 terug naar 1 tellen dat helpt niet en tel ook maar niet van 1 tot 100.
Je kan een paar dingen doen:
Eerst hardlopen buiten en dan warme melk met anijs drinken (bij mij helpt dat wel alleen loop ik hard binnen want wij hebben een fitnesapparaat).
Wat ik je vooral niet aanraad is denken dat je moet slapen want als je dat doet helpt het niet.
Gewoon rustig blijven liggen.
Je moet gewoon denken dat je de wacht moet houden bij iets dat helpt ook wel.
Ik moest dinsdag naar het ziekenhuis en die arts had nog een hele goede tip voor mij want ik heb dat ook.
Mijn gedachten blijven altijd doordraaien.
Dat komt omdat ik niet goed ontspan.
Het is namelijk zo dat je lichaam ongeveer om 8 uur melatoline aanmaakt.
Dat is een stofje waardoor je kan gaan slapen.
Als je dan niet gaat rusten heeft dat geen zin en ga je ook heel laat slapen.
Je spaart die melatoline op en de volgende dag wordt je moe.
Je moet om 8 uur gaan rusten.
Met rusten bedoel ik niet op bedgaan liggen maar met rusten bedoel ik realexen (filmpje kijken muziek luisteren soaps kijken wat je ook maar leuk vindt maar ga niet aan je huiswerk of computeren enzo.)
Als je meteen op bed gaat liggen om 8 uur helpt het ook niet.
Gewoon vanaf 8 uur ontspannen dat helpt het beste.
Dan blijven je gedachten ook niet zo rondtollen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 22:34
luchtballon
luchtballon is offline
@ jennifer

Sporten voordat je gaat slapen? Dat is toch ook niet goed Dan wordt je weer heel actief enzo.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 07:47
cyntha
cyntha is offline
Daar heb ik ook last van, val meestal niet in slaap terwijl ik zo ontzettend moe ben. Wat ik wel eens doe is eerst met mijn tenen langzaam te wiebelen en dan proberen alleen daar aan te denken, dan hetzelfde met je enkels en zo totdat je je hele lichaam hebt gehad. Daar wordt je als het goed is rustig van, bij mij helpt het soms.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 11:32
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Ik ga meestal uit mn raam hangen of op mn balkon zitten en blowen (hasj).
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 12:20
MieX
MieX is offline
jenifer: ik doe bijna nooit iets actiefs na 8 uur, dat is het niet

Warme melk drinken is voor mij niet zo'n goed idee, kan ik niet echt tegen
Oud 29-05-2004, 12:53
duivelaartje
duivelaartje is offline
Weet je wat echt goed helpt?
Je concentreren waar je ligt en proberen een weg te volgen van boven in je hoofd tot aan je teentjes beneden. Concentreer je daar heel goed op en probeer elk lichaamsdeel te "verkennen". Als je eentje helemaal goed gevoelt heb ga je weer een stukje naar beneden. Meestal haal ik m'n benen niet eens meer, want dan val ik al in slaap.

Maar rustige muziek (of bij mij soms af en toe juist keiharde gitaren) en je gedachten "uit" zetten. Probeer nergens aan te denken, staar bijvoorbeeld gewoon voor je uit. Of concentreer je op een kleur die je mooi vindt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 14:00
Verwijderd
Mijn concentreer-manier is me voorstellen hoe bij de zuurstof mijn longen in stroomt (rustig, diep inademen) en daar het bloed in gaat (adem even vasthouden) en naar mijn hart stroomt (uitademen, verder niet meer op je ademhaling letten) en hoe het daar doorheen gaat (luister hoe je hart klopt) en dan doort adertjes stroomt enzo waarbij ik me langzaam bewust raak van elk lichaamsdeel dat ik dan vanzelf ontspan. Vervolgens volg ik de terugweg van de koolstofdioxide. Ook heel nuttig om beter in biologie te worden.

En jezelf op tijd in bed liggen, ook al ben je nog niet moe, en op tijd opstaan, ook al ben je nog niet uitgeslapen, totdat je beter in slaap gaat vallen. Een normaal mens heeft 6 tot 9 uur slaap per etmaal nodig. Je weet dat je genoeg slaapt als je bij het ontwaken uitgerust, maar niet loom bent, en als je elke nacht ongeveer even lang slaapt.

Oh, en ouderen slapen vaak 's nachts slecht doordat ze overdag weinig doen. Als jij ook overdag weinig doet, dan zou je daar verandering in kunnen brengen. Met de fiets naar school, in het weekend een sport doen die je leuk vindt of een stukje hardlopen of fietsen(overdag, niet 's avonds).

En een uur voor je slaapt, niets doen dat stress kan opleveren (schietspelletjes, spannende film, huiswerk) en ook niets eten dat moeilijk te verteren is (een boterhammetje mag wel)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten