Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() mss ben ik gewoon ff dom bezig |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Vind het wel een interresante vraag die mij zelf al een tijdje bezig houdt. (al heeft het natuurlijk weinig nut) Stel ik zou geloven in iets goddelijks, zou ik dan in alles om mij heen de hand van 1 god zien, Franciscaner inslag, of zou ik het meer verbinden met de grote verscheidenheid in alles en verschillende zaken aan verschillende goden toedichten. Ben zelf geneigd om de verschillende zaken aan verschillende goden toe te kennen, bijvoorbeeld een god per element. Maar als je zou bekijken hoe mooi en gerafineerd alles in elkaar zit (en dan ga ik er nu even van uit dat bijvoorbeeld de evolutie door een hoger hand bedacht is) lijkt het meer op 1 groot masterplan van een enkele entiteit, omdat met meerdere goden je misschien toch zou kunnen spreken van tegenstrijdige belangen...
|||
Citaat:
Inderdaad, mensen zien natuur altijd als de eindantwoord op dit soort vragen, maar hoe komt dat mooie systeem van kringloop en evolutie eigenlijk tot stand? Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Antwoord vinden op storende vragen. De mens stelt zich sinds oudsher al verschillende vragen: · waar komen wij vandaan? · wat is het doel van het leven? · Waarom zijn wij geschapen? Etc. Met behulp van religie zijn de vragen al gedeeltelijk verklaart. Alles komt van de actoren , wij zijn geschapen door een actor of actoren. Maar waardoor zijn zij dan geschapen? In sommige religies hebben ze hiervoor een soort oer actor gemaakt. Zie griekse en Noors/Germaanse schappingsverhaal blz…). Maar waar komt de oer actor dan vandaan etc. etc. om gek van te worden. Om dit te verkomen bedenkt de mens stoplatten. Men stelt bijvoorbeeld de oeractor eeuwig is , altijd heeft bestaan. En geen begin (en ook geen einde ). Maar hoe kan iets nu geen einde hebben en geen begin? Het beste is om hierover niet na te denken om hoofdpijn te verkomen. Een andere stoplat is dat het een mysterie is. Maar geen enkel van die stoplatten bevredigt het menselijk brein, maar het is een verbetering ten op zichtte van de totale “onwetendheid”. Waarom zijn wij geschapen? Hierop geeft religie in het algemeen het antwoord met dat de actor bepaalde doelstellingen had. Maar daarover kan je weer de vraag stelling waarvoor dient dat dan? Hierop kan men geen antwoord vinden. Ook moet alles een plan hebben. Men ontwikkeld de gedachte dat alles naar een eindstoestand loopt. De volgende vraag is dan : “Hoe moet ik het eindpunt voorstellen, wat is de concrete inhoud ervan ? “ Men bedenkt hiervoor dan antropmorfe (naar menselijke maatstaven gedacht of voorgesteld) voorstellingen, zoals bijvoorbeeld Walhalla in de Noorse mythologie (zie bijlage achterin). Op de volke versies na is de beschrijving van de eindtoestand vaak erg leeg. Toch wordt er erg veel waarde aan gehecht. Tegenwoordig zullen de meeste gelovigen over het leven na de dood uiterst wazig doen: “Er is iets maar ik weet niet precies wat, het zal wel zalig zijn maar ik weet niet waarom.” Kortom er is geen duidelijk antwoord op deze vraag wat de menselijke brein ook bedenkt een oplossing is er niet. De meeste mensen hebben geleerd om deze vraag, niet meer te stellen, maar toch blijf het ze lastig vallen.
||
![]() |
Citaat:
Waarom heb je uberhaubt een scheppende entiteit nodig om de aanwezigheid van iets te verklaren? Waarom zouden we er niet vanuit kunnen gaan dat de natuur zichzelf heeft gevormd? Wat betreft de eeuwigheid, naar mijn idee snappen we nog niet wat 'tijd' is dus misschien is er geen eeuwigheid voor nodig om de realiteit te verklaren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In feite is het nergens op gebaseerd dus welke conclusie je ook wilt trekken, het maakt geen verschil. Behalve in jouw gedachten dan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar als je een verzinsel zoekt om in te geloven dan kan je dit soort vragen beter stellen op het Religie forum. Dat is de ideale plek om op zoek te gaan naar Goden, je zult er ongetwijfeld een hoop vinden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ga mee met wat Morgan zegt; primitieve volkeren hebben sterk animistische natuurgodsdiensten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dennett heeft het in zijn boek Darwin's Dangerous Idea over cranes en skyhooks. Cranes leveren ons mechanische en pragmatische verklaringen. Skyhooks (een haak die aan de lucht hangt) hebben geen fundament en dat accepteren wij gewoon weg niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar goed, het enorme verschil zit hem in dat het bestaan van de natuur een feit is, terwijl er voor het bestaan van Goden feitelijk gezien zelfs geen aanwijzingen zijn. Dat maakt het irrationeel. Wat ik met een scheppende entiteit bedoel is iets wat doelbewust dingen creëert. Zo werkt de natuur niet. Bovendien als Goden eeuwig kunnen zijn, waarom zou de natuur dan ook niet eeuwig kunnen zijn? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zolang wij niet begrijpen wat 'tijd' is en hoe het werkt, is er wellicht geen eeuwigheid voor nodig om de werkelijkheid te verklaren. Het probleem met geloven is dat men zelf antwoorden probeert te verzinnen die ze (min of meer) kunnen begrijpen, om dingen te verklaren die in ons denkbeeld passen... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn punt was gewoon om te laten zien dat wij tot nu toe nog nooit goede fundamenten in de wetenschap, en dus ook bij het ontstaan van het heelal, hebben kunnen vinden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In de Noorse mythologie is het ook zo dat goden kunnen sterven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Dit is puur hypothetisch, ik geloof zelf helemaal niet in een god of goden. Maar stel ik zou geloven en uit moeten gaan van mijn waarnemen, waarin zou ik dan geloven. En daarnaast gaan religie en filosofie goed samen hoor.
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dan krijg je niet-concrete wetenschap, maar dat sluit in principe al niet aan bij het voorbeeld van dit topic, een Goddeloze maatschappij ala kennis van deze tijd |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Allah en God MaxiDirk | 3 | 23-01-2011 21:10 | |
Satan Joostje | 109 | 18-06-2007 18:58 | |
Games |
God Of War II: Divine Retribution Menahem | 24 | 04-05-2006 20:03 | |
Why science fails to explain God gallil | 11 | 02-01-2006 12:21 | |
Waarom staat God lijden en het kwaad toe in de wereld??? Jaan-e-nassaar | 15 | 22-02-2002 22:03 |