Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Voorbeeld: een vraag over 2 planten die 2 dagen in het donker staan. 1tje wordt in het licht gezet voor 15 min de ander blijft in het donker. Vervolgens vragen ze bij welke planten gedurende de hele tijd donkerreacties vd fotosynthese plaatsvinden... Dan kan ik dit niet beantwoorden, omdat ik niet weet, hoe snel die plant door zijn stoffen heen gaat. Hij kan in het donker donkerreacties hebben, maar daarvoor heeft hij wel de stoffen nodig van de lichtreactie... zolang ik niet weet of die plant zijn stoffen heeft opgemaakt in die 2 dagen, weet ik niet wat ik moet antwoorden ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast lijkt het me aardig logisch dat je die formules sowieso wel kent. Maar ik doelde meer op het deel wat je niet hoeft te leren. Heb het nog eens opgezocht, en dat wat je niet moet leren stopt bij namen en formules. Ik had dat er ook nog bij betrokken..foutje
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() btw meestal staat er toch bij of iets een zuur-base reactie of een redoxreactie wordt???? of iig iets wat je een hint geeft in de tekst. Staat er bijvoorbeeld een vraag stel de reactievergelijking op met behulp van de halfreacties dan weet je meteen dat het om een redox gaat. Staat er iets over een pH of laat je iets met een zuur rerageren dan is het 9 van de 10 keer een neutralisatie. |
![]() |
|
![]() |
hier zijn de tips die ik heb gegeven aan een paar mensen:
--> zorg dat je de basisdingen kent: molecuulformules van stoffen als keukenzout (NaCl), zoutzuur (HCl), zwavelzuur (H2SO4) enzovoorts. --> zorg dat je bij koolstofchemie weet wat de hoofdgroepen en hun reactiemechanismen kent: alkanen, alkenen, alkynen, halogeenalkanen, alkaanzuren, alkaanaminen, esters, ethers, aromatische verbindingen, additie, substitutie, hydrolyse, verzeping, polymerisatie enz. Weet je dit, dan kun je het bij andere dingen ook toepassen --> weet wat de sterke zuren en basen zijn en WAT een zuur/base is HCl, H2SO4,HNO3, HI,HBr, OH-,O2- en hoe ze reageren, bijvoorbeeld: HCl + H2O --> H3O+ + Cl- / HAc + H2O <--> Ac- + H3O+ --> weet wanneer en wat redoxreacties zijn en hoe je ze op kunt stellen (zelf opstellen: eersdt deeltjes, behalve H en O gelijk makken, Daarna O gelijkmaken met H2O, daarna H+ toevoegen voor H's --> controle voor milieu en anders aan beide kanten OH- toevoegen als er H+ is en wegstrepen, lading gelijk maken) --> weet hoe je met mol,molmassa, molaire volume, concetratie, massaprocenten, pH (!!!!!) enz moet rekenen. --> weet welke vormen van stereoisomerie er zijn (cis-trans/ spiegelbeeldisomeren (hebben zelfde fysische eigenschappen)/assymetrisch koolstofatoom enz .....) --> voor Sk 1,2: weet hoe je met vormingswarmten, ontledingswarmten moet rekenen (als je dit constant kan toepassen kom je een heel eind. verbrandingswarmten zijn leuk, maar ook dit kun je met ontledings- en vormingswarmten oplossen) --> weet wat de wet van Hess inhoudt (geen energie verloren) en met behulp van deze wet kunnen zeggen of je juist moet verwarmen of afkoelen. --> weet wat de analysetechnieken inhouden (belangrijksten: gaschromatografie en gaschromatogrammen / colorimetrie en wet van Lambert-beer kunnen toepassen/ massaspectrogrammen interpreteren) en het belangrijkste op het examen LEES GOED EN SCHRIJF DE GEGEVENS OP --> vaak krijg je een hele lap tekst met overbodige informatie --> is wel handig als je even opschriojft wat er wordt gegeven --> kun je meteen zien wat je wel en niet nodig denkt te hebben. en maak je niet druk. Ik spreek even uit ervaring: ik geef bijles scheikunde bij mij op school en daar zit nu een meisje die denkt dat ze het helemaal niet kan. Het gaat nu steeds beter met haar, zolang ze maar rustig blijft en niet meteen gaat stressen als ze iets niet weet. Zolang je zelfvertrouwen hebt in je eigen kunnen dan komt het helemaal goed. (als je deze basisdingen gewoon goed kent en kunt toepassen dan is het examen ineens een eitje geworden. Echt waar) msn als je vragen hebt: sdekivit@planet.nl |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() --> als je voor dat moeilijke een 5 scoort, haal je voor je examen misschien wel een 6 of een 7 ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
maarja wat wil je met een leraar die elk tentamen letterlijk uit de examenbundel vraagt waarvan je de antwoorden er dan ook nog eens letterlijk bij kunt houden zodat je gwoon 10en kunt halen (beetje overdreven wel...maar toch) ik ben dus errug benieuwd wat het scheikunde-examen voor mij gaat brengen........... |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
alle vakken? nederlands niet dacht ik zo. en bij engels heb ik ook zo m'n twijfels. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
scheikunde, aantal vragen INSPI | 3 | 14-09-2004 17:05 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |