Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Hier kun je het plaatje met de uitleg zien.
En inderdaad, met de 2e fase (en dus een GR) bereik je niet veel. ![]() www.geocities.com/marco76542000 ps. wil iemand het plaatje even in een post zetten, lukte mij effe niet. [Dit bericht is aangepast door cmoi (23-09-2001).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder zou je even verder moeten kijken, tenzij je mijn redenering niet kan volgen, om in te zien dat er slechts een rekenfout in mijn bericht zit. Namelijk: 1/cosx=(1+t^2)/(1-t^2) i.p.v. (1-t^2)/(1+t^2). Ik heb dit later niet verbeterd omdat er toen al (een veel slimmere) oplossing op stond. De manier die ik gebruikt heb is vrij standaard. Ik herkende in de functie 1/2 * 1/(cosh(x)), deze transformeerde ik naar een vorm van 1/cosx. Deze functie wordt standaard geintegreerd met een y = tan(teta/2) substitutie. Mijn manier van oplossen is zo gek nog niet, het is namelijk een standaard manier om dergelijke integralen op te lossen. Wat jij liet zien, moet je even zien. Ik denk dat een dergelijke reactie pas neer had mogen zetten als je begrepen had wat ik gedaan heb. Pas dan zou je mogen spreken over iets dat helemaal niet klopt. Maar op het moment dat je begrepen had wat ik gedaan had, had je de rekenfout gezien en had je niet meer kunnen spreken over iets dat helemaal niet klopt. Daarom is je reactie onzinnig. Als je verder nog iets niet snapt hoor ik het graag, maar zeg het dan direct.(i.p.v. het indirect te laten merken)
||
![]() |
Citaat:
rustig aan het was geen persoonlijke aanval |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
e^x / (e^x + e^-x) dx e^2x / (e^2x + 1) dx (1/2) / (e^2x + 1) d e^2x 1 / 2t + 2 dt met t= e^2x d (1/2) ln (t+1) d 1/2 (ln(e^2x+1)) |
![]() |
|
![]() |
Oplossing: e^x*(sinx-cosx)/2
Van sommige mensen mag ik waarschijnlijk niet zeggen hoe ik eraan gekomen ben, maar ik doe het toch. Lees het A.U.B. wel want het is volgens mij niet zo moeilijk: Voor i geldt: i^2 = -1 Im(z) = imaginaire deel van z, dus Im(x+iy) = y (x en y zijn reeel) e^x * sinx = (want e^ix=cosx+isinx) e^x * Im(e^ix) = (want e^x is reeel) Im(e^x * e^ix) = Im(e^(x*(1+i))) En we willen weten: Integraal (e^x * sinx)dx = (dus) Integraal (Im(e^(x*(1+i))))dx Een eigenschap van de integraal is dat de integraal over het imaginaire deel van een functie, gelijk is aan het imaginaire deel van de integraal van de functie. Dus dit is gelijk aan: Im ( Integraal (e^(x*(1+i)))dx ) Deze integraal kunnen we uitrekenen (behandel i gewoon als een getal met toevallig de eigenschap dat i^2 = -1): Integraal (e^(x*(1+i)))dx = (e^(x*(1+i))) / (1+i) Omdat 1/(1+i) = (1-i)/( (1+i)*(1-i) ) = (1-i)/( (1 + i -i -i^2) ) = (1-i)/2 volgt: (e^(x*(1+i))) / (1+i) = ( (1-i)/2 ) * (e^(x*(1+i))) = e^x * ( (1-i)/2 ) * e^ix = (1/2) * e^x * (1-i) * (cosx + isinx) = (1/2) * e^x * (cosx -i^2 * sinx + isinx - icosx) (1/2) * e^x * (cosx + sinx + (sinx - cosx)*i) Dus het eindelijk antwoord: Im ( (1/2) * e^x * (cosx + sinx + (sinx - cosx)*i) ) = (1/2) * e^x * Im ( (cosx + sinx + (sinx - cosx)*i) ) = (1/2) * e^x * (sinx - cosx)
||
![]() |
Citaat:
van mij mag je best antwoorden hoor...tlijkt me alleen zo zinloos als je met moelilijke irreele termen gaat smijten... helaas, ik kan het ook niet makkelijker uitleggen... kom er niet makkelijker uit Succes met je tentamen ovrgrns Apeldoorn |
![]() |
|
![]() |
Ik snap hem! Ik weet niet of het op hetzelfde neerkomt, maar ik heb de functie gewoon twee keer partiel geintegreerd, en dan had je dus aan beide kanten dezelfde integraal staan en kon je makkelijk 'weghalen" aan één kant. Kom op zelfde antwoord uit in ieder geval. Het idee zal wel hetzelfde zijn denk ik. Erg bedankt voor de hulp iedereen en de support!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Hij bedoelt:
Integraal( sin(x)e^x dx )= (partieel) sin(x)e^x + Integraal( cos(x)e^x dx ) = (partieel) sin(x)e^x + cos(x)e^x - Integraal( sin(x)e^x dx) Tel deze integraal bij beide kanten op en deel door twee: Integraal( sin(x)e^x dx ) = e^x (sin(x)+cos(x)) /2 Ik had dit al eens eerder gezien en het is wel een stuk makkelijker dan mijn reply.
||
![]() |
Citaat:
oo nu snap ik em.,, hij is wel grappig |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |