Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2001, 00:58
--alex--
--alex-- is offline
Ik heb ergens gelezen dat dat mogenlijk is maar ik weet alleen niet hoe.
Weet iemand dat?
Oud 17-10-2001, 11:09
DrPain
DrPain is offline
Moet je eerst basic leren, is niet zo'n moeilijke programeertaal maar wel onoverzichtelijk.
Oud 17-10-2001, 11:48
Verwijderd
Kijk in je handleiding in hoofdstuk 16. Je kunt er simpele spellen a la blackjack mee maken. Je kunt ook op http://grafische-rekenmachine.pagina.nl kijken, daar staan links naar tutorials.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 13:28
bulbanos
bulbanos is offline
games gemaakt door andere trachten moet je best eens ontleden en trachten te verstaan. En dan zelf iets proberen. suc6
Met citaat reageren
Oud 18-10-2001, 17:00
DeEend
DeEend is offline
Als je spellen wilt heb je drie keuzes:
1) zelf spellen verzinnen
2) de code overtypen van internet
3) spellen overzetten met een kabeltje
Op http://www.ticalc.org vind je echt ALLES over spellen en programmeren op je GR. Als je BASIC spellen wilt maken, raadt ik de tutorial in het grote boek aan. Als je het profesioneel wilt aanpakken, moet je aan de slag gaan met Assembly. Hiervoor vind je superveel tutorials (ASMGURU is de beste) op ticalc.org. Natuurlijk heb je dan ook wel een kabeltje nodig. Kabeltjes kun je kopen via Texas Instruments (www.ti.com) of zelf maken (ff zoeken op internet voor uitleg). PS. Check mijn assembly-spel (voor ashell) Nibbles Carmageddon, superstrak!

Met citaat reageren
Oud 19-10-2001, 01:08
--alex--
--alex-- is offline
Waar kan je die kodes vinden om een eigen spel te maken? En ik heb ook gehoord dat je een eigen kabel kan maken. Weten jullie misschien een site(op z'n nederlands) hoe ik die kan maken?
Oud 19-10-2001, 14:22
Speedo
Speedo is offline
De meeste spellen op de GR zijn geprogrammeerd in de taal "ASM". Wat voor zoiets als "Assembly Language" staat. Hier worden alleen commando's gebruikt die direct de processor aanspreken. In principe heb je geen linkkabel nodig maar het is wel erg handig.

Programma's die je nodig hebt:

TASM (ticalc.org)
ti83asm.inc,tokens.inc (ticalc.org)

Als je deze prog'jes hebt unzip je alles in een directory en je bent klaar om in ASM te programmeren.

Voorbeeldje:

.NOLIST
#include "ti83asm.inc"
#include "tokens.inc"
#define end.END
#define equ.EQU
.LIST
.org 9327h ;Dit is het adres waar ;programma's op je TI het ;geheugen aanspreken
call _clrlcdfull ;scherm schoonmaken
ret ;terug naar BASIC mode
END
.end

Als je geen wiskunde B hebt is het volgens mij onmogelijk om je hier in te verdiepen ;-)
Met citaat reageren
Oud 19-10-2001, 15:05
Verwijderd
Citaat:
--alex-- schreef:
Waar kan je die kodes vinden om een eigen spel te maken?
Een simpel woordje BASIC vind je in hoofdstuk 16 van je handleiding (TI-83)
Met citaat reageren
Oud 19-10-2001, 23:17
--alex--
--alex-- is offline
Citaat:
Speedo schreef:
De meeste spellen op de GR zijn geprogrammeerd in de taal "ASM". Wat voor zoiets als "Assembly Language" staat. Hier worden alleen commando's gebruikt die direct de processor aanspreken. In principe heb je geen linkkabel nodig maar het is wel erg handig.

Programma's die je nodig hebt:

TASM (ticalc.org)
ti83asm.inc,tokens.inc (ticalc.org)

Als je deze prog'jes hebt unzip je alles in een directory en je bent klaar om in ASM te programmeren.

Voorbeeldje:

.NOLIST
#include "ti83asm.inc"
#include "tokens.inc"
#define end.END
#define equ.EQU
.LIST
.org 9327h ;Dit is het adres waar ;programma's op je TI het ;geheugen aanspreken
call _clrlcdfull ;scherm schoonmaken
ret ;terug naar BASIC mode
END
.end

Als je geen wiskunde B hebt is het volgens mij onmogelijk om je hier in te verdiepen ;-)
Ik zit in Havo 4 en heb wi B en informatica waar ik wat QBASIC taal heb geleerd. Maar we zijn pas begonnen. Ik heb wel menu's kunnen maken en het spelletje guess kunnen verbeteren.

Ik blijf volhouden
Oud 20-10-2001, 12:13
Verwijderd
Ik heb een zelfgemaakt guess (hoger-lager?) gemaakt, simpel progrmmeren is zo moeilijk nog nie, als een wiskunde A1'er het ook kan
Met citaat reageren
Oud 20-10-2001, 12:19
Speedo
Speedo is offline
Heeejj

Als je ASM wilt gaan leren is het wel lekker handig als je iets af weet van bitmanipulaties. Dat komt eigenlijk in alle andere programmeertalen terug dus je hebt dr altijd wel wat aan ;-). (Ik doe dit ff snel uit mn hoofd dus wurg me niet als ik alles fout doe).

*standaard disclaimer*

de AND operator (&)

Als je twee getallen vergelijkt met de &-operator krijg je de volgende resultaten. (ik ga dr even van uit dat je weet wat een binaire representatie van een getal inhoud)

00001111(15)
00001000(8)
-----------&
00001000(8)

Dus: 0&0=0; 1&0=0; 0&1=0; 1&1=1

Niet te verwarren met de dubbele and (&&). Die werkt net iets anders namelijk:

bv. (2=2) && (2=2) = TRUE
bv. (1=2) && (2=2) = FALSE

De volgende is de OR-operator (|).

00000111 (7)
00001001 (9)
------------|
00001111 (15)

Dus: 0|0=0; 0|1=1; 1|0=1; 1|1=1

Weer NIET te verwarren met de dubbele OR (| &#0124.Die werkt wel weer ongeveer hetzelfde maar toch anders:

bv. (2=2) | | (2=3)= TRUE
bv. (2=1) | | (4=8)= FALSE

Da de laatste van de drie operatortjes, namelijk de XOR-operator (^)(geloof ik)

10000001 (129)
00011001 (25)
---------^
10011000 (152)

Dus: 0^0=0; 1^0=1; 0^1=1; 1^1=0

De XOR operator kun je ook construeren door de OR operator te combineren met de NOT operator (!). Die werkt iets simpeler:

!0=1; !1=0 (duhhhhhhhhh)

In ASM zijn dit soort dingetjes handig:

bv. LD A,0 (laad het getal nul in A)
bv. AND 0 (Doet precies hetzelfde)

Als iemand behoefte heeft aan meer zegtie t maar.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2001, 18:46
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
DeEend schreef:
...
3) spellen overzetten met een kabeltje
Op http://www.ticalc.org vind je echt ALLES over spellen en programmeren op je GR. ...
nu niet meer dus t zal ergg lang duren...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten