Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2004, 11:42
Verwijderd
Kan iemand mij vertellen van welke Griekse woorden de modinamen van toonschalen afgeleid zijn en wat deze betekenen?

De modi zijn:

- jonische modus
- dorische modus
- frygische modus
- lydische modus
- mixolydische modus
- eolische modus
- locrische modus

tot zover ben ik niet veel verder gekomen dan dat 'eolisch' verwijst naar de Griekse god van de wind (die dagelijks verscheidene keren mijn lichaam verlaat ) en dat 'jonisch', 'dorisch' en 'eolisch' Griekse dialecten betreffen.

Alvast thnx.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2004, 12:14
Chaucus
Chaucus is offline
Het zijn allemaal namen van gebieden volgens mij...
Kijk maar ns hier http://plato-dialogues.org/tools/greece.htm , dan moet je eind kunnen komen
Oud 31-05-2004, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 31-05-2004 @ 13:14 :
Het zijn allemaal namen van gebieden volgens mij...
Kijk maar ns hier http://plato-dialogues.org/tools/greece.htm , dan moet je eind kunnen komen
mmm.. hier kan ik ze niet zo snel in herkennen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 14:17
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
alluman schreef op 31-05-2004 @ 14:26 :
mmm.. hier kan ik ze niet zo snel in herkennen.
Ionie (Ionia) west kust Turkije

Dorie Niet op de kaart Doriers leefden op zuid en oostkant Peloponessos....Kreta en de eilanden tussen Kreta en Turkije

Frygie (Phrygia) Noordkant Turkije, bij Hellespont

Lydie (Lydia) Rechts op de kaart...middenin Turkije, rond Sardis

Aeolie (Aeolis) Lesbos en het gebied daar direct aan de kust

Locris Niet op de kaart...Op het griekse vasteland ter hoogte van de noordkant van Euboia, ongeveer ten noorden van Chaeronea

Mixolydisch lijkt me samenstelling van Lydisch en mixo, wat half betekent, zal dus een variant op het Lydisch zijn

Ik denk dat deze benamingen op de herkomst duiden, bij welke stammen ze ontwikkeld werden.
Oud 31-05-2004, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 31-05-2004 @ 15:17 :
Ionie (Ionia) west kust Turkije

Dorie Niet op de kaart Doriers leefden op zuid en oostkant Peloponessos....Kreta en de eilanden tussen Kreta en Turkije

Frygie (Phrygia) Noordkant Turkije, bij Hellespont

Lydie (Lydia) Rechts op de kaart...middenin Turkije, rond Sardis

Aeolie (Aeolis) Lesbos en het gebied daar direct aan de kust

Locris Niet op de kaart...Op het griekse vasteland ter hoogte van de noordkant van Euboia, ongeveer ten noorden van Chaeronea

Mixolydisch lijkt me samenstelling van Lydisch en mixo, wat half betekent, zal dus een variant op het Lydisch zijn

Ik denk dat deze benamingen op de herkomst duiden, bij welke stammen ze ontwikkeld werden.
THnx! En verder betekenen de woorden nog iets? (eolisch duidt op zoiets als wind, et cet.)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 23:27
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
alluman schreef op 01-06-2004 @ 00:15 :
THnx! En verder betekenen de woorden nog iets? (eolisch duidt op zoiets als wind, et cet.)
Hmm, dat lijkt er wel op, maar Griekse etymologie is niet mn sterkste kant....
Oud 09-06-2004, 18:53
Thijs_Razor
Thijs_Razor is offline
Citaat:
alluman schreef op 01-06-2004 @ 00:15 :
Ik denk dat het in Aeolie misschien veel waaide en daardoor een betekenis heeft gekregen dat iets met wind te maken heeft. Dan hoeven de andere plaatsen niet noodzakelijk een betekenis te hebben... Zie het als een metonymia.
Oud 09-06-2004, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Thijs_Razor schreef op 09-06-2004 @ 19:53 :
Ik denk dat het in Aeolie misschien veel waaide en daardoor een betekenis heeft gekregen dat iets met wind te maken heeft. Dan hoeven de andere plaatsen niet noodzakelijk een betekenis te hebben... Zie het als een metonymia.
Nee, Aeolus of Aiolos was volgens de Griekse mythologie heerser van de winden... Ik denk dat ik de rest van de woorden ook in die hoek moet zoeken.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 23:13
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
alluman schreef op 09-06-2004 @ 23:53 :
Nee, Aeolus of Aiolos was volgens de Griekse mythologie heerser van de winden... Ik denk dat ik de rest van de woorden ook in die hoek moet zoeken.
Nee, de stamvader van de Aioliers was een koning Aiolos..deze Aiolos is niet dezelfde als de windgod, zegt mn griekse woordenboek
Oud 10-06-2004, 08:39
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 10-06-2004 @ 00:13 :
Nee, de stamvader van de Aioliers was een koning Aiolos..deze Aiolos is niet dezelfde als de windgod, zegt mn griekse woordenboek
Mijn Griekse Mythen en Sagen boek vertelt dat Aiolos "heerser van de winden" betekent. Wie heeft nu gelijk?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:09
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
alluman schreef op 10-06-2004 @ 09:39 :
Mijn Griekse Mythen en Sagen boek vertelt dat Aiolos "heerser van de winden" betekent. Wie heeft nu gelijk?
Beide denk ik...er waren 2 Aiolossen (Aioloi voor de liefhebber) blijkbaar...misschien dat deze koning vernoemd was ofzo, maar dat weet ik zo niet
Reageren

Regels voor berichten